LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Klaas Vaak

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Klaas Vaak »

Als student Beleid en Management in de Gezondheidszorg (Erasmus universiteit Rotterdam) moet ik toch echt even reageren.
Inderdaad moet er in de zorg efficienter worden gewerkt, hetgeen veel geld kan besparen. Gereguleerde marktwerking kan ook voor een forse besparing zorgen zonder dat dit ten koste gaat van de toegankelijkheid (vandaar GEREGULEERDE marktwerking). Maar dit alles neemt niet weg dat de kosten van de zorg zo toenemen dat er niets anders op zit dan premieverhoging. De bevolking van tegenwoordig vergrijst en wordt steeds ouder (gemiddeld 78/80!) Deze grote groep mensen verbruikt zoveel zorg, die door de techniek ook nog steeds duurder wordt, dat de kosten de pan uit rijzen. En natuurlijk vind ik dat er per geval moet worden gekeken hoeveel mensen kunnen betalen en natuurlijk betreur ik het dat mensen krom liggen voor de zorg. Maar enkel door de premies te verhogen voor iedereeen (en niet alleen de jongeren, die moeten namelijk nog een baan kunnen krijgen en als de personeelskosten nog verder stijgen zijn we straks alle industrie in Nederland kwijt) kunnen wij iets van onze verzorgingsstaat behouden.

Loes
Je zegt dat de bevolking tegenwoordig vergrijst. Dat zou niet echt een verrassing moeten zijn. Al op mijn middelbare school (en dat is zo'n 25 jaar geleden) leerden we dat rond het jaar 2000 de vergrijzing fors zou toenemen. De oorzaak kan niet bij de bevolking worden gelegd, maar bij het niet (op tijd) anticiperen door de overheid.
Premies verhogen leidt niet per definitie tot goedkopere zorg, dus dat is niet hét middel.
De oplossing begint in Den Haag: laat ze nu eens een beleid inzetten en dat langer dan 3 jaar volhouden. Dan kunnen zorginstellingen ook voor de langere termijn de koers uitzetten. Nu zijn er ieder jaar wel drastische beleidswijzigingen in de sector en dat is fnuikend voor de sector, wanneer deze daadwerkelijk efficiënt wil werken.

Wat ik een wat kwalijke opmerking vind, is dat je stelt dat de groep ouderen steeds meer zorg verbruikt. Wanneer jij uit de schoolbanken komt en in de echte wereld gaat werken zul je er ook achter komen dat geen enkele oudere voor zijn lol verzorging of verpleging gaat aanvragen. Mensen hebben zorg NODIG en dat is heel wat anders dan verbruiken. De afweging is of wij als samenleving het belangrijk vinden dat mensen de zorg krijgen die ze NODIG hebben. De politiek moet dan vervolgens naar de samenleving luisteren en meer geld in de zorg investeren en minder in bijvoorbeeld gevechtsvliegtuigen en supersnelle spoorlijnen.

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

Statement van Klaas is Vaak maar gedeeltelijk waar. In bijvoorbeeld de huidige verzorginshuizen worden momenteel nog steeds veel bewoners gehuisvest die het absoluut zouden redden met enige thuiszorg. Zij hebben in het verleden en in het heden minder maar het gebeurt nog wel, een indicatie 'verblijf' gekregen.
Zorg en wonen zijn al gescheiden en zorg en welzijn word ook steeds meer gescheiden. Gevolg is dat mensen graag wonen in een zogenaamde 'peergroup' en elkaar opzoeken in bijvoorbeeld een woonzorgcentrum.
Er moet veel meer aandacht komen voor het welzijn van mensen en het eigen keuzes maken. Dan zullen veel meer mensen thuis wonen met voor hen noodzakelijke thuiszorg.
Blijft nog over een groep mensen die bv hun huishouden prima zelf kunnen organiseren en betalen. Zie eerder in dit forum.
QM

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Sonja »

Als het maar enigszins zou kunnen, zou ik mijn eigen
huishoudentje bijven doen als ik 80 was.
Ik hoop het maar,
want,
er is dan waarschijnlijk geen hulp meer, althans niet
uit het verzekeringspakket,

De regering haalt de poetsvrouw uit het pakket en
wil men hulp, dan de dochter er maar voor of aankloppen
bij de gemeente. Stond vandaag in de krant.

Ook een hoop werkelozen erbij.
Vraag en aanbod? Ja, Geld? Neen.

Raar land , Nederland.
Belgie schijnt het beter te doen.

Ha, het zal je moeder maar zijn he.

Deze regering doet wat ze wilt,
Concequentie is dat men geen geld spandeert,
de economie houd op met draaien.

Son.

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

Wat is er mis om je dochter te vragen om je te helpen met de huishouding? Heeft ze het te druk met andere zaken? Helpt haar man niet genoeg in de huishouding [lees: hij doet niks, hij werkt zooo hard]?
Dat zijn precies de redenen waarom we de marktwerking in de zorg nodig hebben.
QM

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Ik wil zo lang mogelijk blijven werken in de zorg.

Klaartje.

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Ga zelf je zieke moeder verzorgen Quasi-Modo .Echt z`on dom ge *** van een VVD`r of CDA.Jij zal wel net zoals die student wel net van school komen .Ik ben heel wat ouder en zo hard heb je nog nooit gewerkt in je leven denk ik.
Weet je wat ziek zijn inhoud en dan keihard worden aangepakt.
Misbruik hard aanpakken van groeperingen die niet uit Nederland komen met ziekenfondspassen. Afrekenen met ziekenhuisdirecteuren zoals in Flevoland .
Dit kabinetsbeleid nergens toe .Zo was het ook met Lubbers en dan zal met Balkenende weer net zo zijn.

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

Mijn relaas gaat er om zonder mensen te beledigen [in tegenstelling tot anderen] een standpunt te verhelderen. In dit geval over mantelzorg en het terugtrekken van familie als het om zorg gaat. Zet dit naast de rechten die mensen denken te hebben met een minimum aan plichten en de cirkel is weer rond. Zoals zo vaak slaat Nederland door in de georganiseerde zorgstaat. Vandaar een niet te betalen gezondheidszorg en de nu onprettige maatregelen vanuit Den Haag.
En ja, er zijn altijd goede die te lijden hebben onder de kwade!
QM

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Vandaar een niet te betalen gezondheidszorg en de nu onprettige maatregelen vanuit Den Haag.
En ja, er zijn altijd goede die te lijden hebben onder de kwade!
QM
Dus onschuldige mensen moeten hier maar slachtoffer van worden.
Jij vindt het gewoon normaal dat je kinderen hiervoor moeten opdraaien.
Doen die dat niet of zijn er geen andere mensen dan is er gewoon geen zorg.
Zorg is nu alleen voor de rijken en dat is een schande .

Geef daar eens een antwoord op i.p.v.maar je eigen standpunten op te noemen.
Het gaat om de praktijk en laten we eens stoppen met alles vanuit een bureau te regelen .Daar zitten te weinig mensen van de praktijk.
Pak de echte fraude aan maar er wordt altijd de makkelijkste weg gekozen .Verhogen en nog maar eens verhogen .
Er zijn zat dingen op te noemen waar absoluut geen geld meer aan gegeven mag worden.

Wat draait alles trouwens fantastisch door al die maatregegelen.




[/quote]

Klaas Vaak

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Klaas Vaak »

Statement van Klaas is Vaak maar gedeeltelijk waar. In bijvoorbeeld de huidige verzorginshuizen worden momenteel nog steeds veel bewoners gehuisvest die het absoluut zouden redden met enige thuiszorg. Zij hebben in het verleden en in het heden minder maar het gebeurt nog wel, een indicatie 'verblijf' gekregen.
Zorg en wonen zijn al gescheiden en zorg en welzijn word ook steeds meer gescheiden. Gevolg is dat mensen graag wonen in een zogenaamde 'peergroup' en elkaar opzoeken in bijvoorbeeld een woonzorgcentrum.
Er moet veel meer aandacht komen voor het welzijn van mensen en het eigen keuzes maken. Dan zullen veel meer mensen thuis wonen met voor hen noodzakelijke thuiszorg.
Blijft nog over een groep mensen die bv hun huishouden prima zelf kunnen organiseren en betalen. Zie eerder in dit forum.
QM
Ik ben het helemaal met je eens (en zie in jouw stelling ook geen tegenspraak met de mijne). Sterker nog: er is, in ieder geval in onze regio, fors geïnvesteerd in de zgn. woonzorgzones, waarbij het verzorgingshuis een centrum is voor de wijk. Alleen de 'zware gevallen' komen in de verzorgingshuizen. Aangrenzend zijn zelfstandige woonvormen, waarbij de bewoners gebruik maken van de faciliteiten van het verzorgingshuis. Wat ik bedoel is, dat de regering deze ontwikkelingen een kans moet geven. Ik vraag me af of dat met het huidige beleid wel gebeurt.
Ook je opmerkingen over mantelzorg snijden hout, zeker waar het gaat om huishoudelijke verzorging.
Uit onderzoek blijkt, dat de opzeggingen in de thuiszorg voor 75% afkomstig is van niet-bejaarden, met uitsluitend huishoudelijke verzorging en een hoger inkomen. Wat zuur is, is dat de mensen die wel huishoudelijke verzorging nodig hebben nu de dupe zijn door een hogere eigen bijdrage. In mijn stelling had ik het overigens alleen over verzorging en verpleging en niet over huishoudelijke verzorging.

Dan nog een reactie op "gast" (welke van de 300?)
Dus onschuldige mensen moeten hier maar slachtoffer van worden
Jij bent blijkbaar van mening dat de overheid meer verantwoordelijk is voor jouw ouders dan dat jij dat zelf bent. Ik heb hier een andere mening over. Familieleden moeten elkaar zoveel mogelijk helpen en kinderen moeten niet te snel gaan roepen: bel het RIO maar, dan zijn wij er van af. Een belangrijke oorzaak van de enorme kosten in de ouderenzorg is, dat mensen hun ouders niet meer willen verzorgen en dat daardoor een veel te grote aanspraak wordt gedaan op de publieke middelen. In dat opzicht zijn de maatregelen van nu 'eigen schuld dikke bult'.

Inter

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Inter »

Jij bent blijkbaar van mening dat de overheid meer verantwoordelijk is voor jouw ouders dan dat jij dat zelf bent. Ik heb hier een andere mening over. Familieleden moeten elkaar zoveel mogelijk helpen en kinderen moeten niet te snel gaan roepen: bel het RIO maar, dan zijn wij er van af. Een belangrijke oorzaak van de enorme kosten in de ouderenzorg is, dat mensen hun ouders niet meer willen verzorgen en dat daardoor een veel te grote aanspraak wordt gedaan op de publieke middelen. In dat opzicht zijn de maatregelen van nu 'eigen schuld dikke bult'
Ik zeg niet dat de overheid meer verantwoordelijk is maar er komt een tijd dat het echt niet meer gaat.
Ze wonen nog thuis met wat problemen maar dat is nog te doen.
Als ik kan zal ik me ouders helpen maar door andere gezondheidsproblemen is dat dadelijk niet meer mogelijk mischien.
Me broer en me schoonzus hebben een druk leven ,kan ze niet dwingen om het doen.
Niet iedereen woont om de hoek om maar naar zijn ouders te gaan dat is in dit geval ook.
Een goede oplossing om de kinderen maar te laten betalen maar is dat wel uitvoerbaar?Ten eerste zitten die ook niet al aan het minimum?
En hoe wou je dat oplossen als ze geen kinderen hebben.
Allemaal dingen waar een heleboel niet aan denken.
Het is erg makkelijk om nu te gaan zeggen geef die dan maar geen zorg.
Heb je het geld ervoor dan gaat het wel gewoon door.
Je straft mensen die een laag inkomen hebben hiermee .
Dat zullen wel weer geen onschuldigen meer zijn bij jou.

Weet je wel hoeveel bijdrage de meeste ouderen aan onze samenleving hebben gegeven.
Iets waar de meeste jongeren nog een kromme rug van moeten krijgen.
Het geld wordt hier verkeerd uitgegeven .Dat is gewoon de oorzaak dat er nu niks meer is.
Het niet aanpakken van fraudeurs in het verleden is de grootste oorzaak.
Zo is er nog veel meer op te noemen maar dan wordt het verhaal te lang.

Loeske

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Loeske »

Beste Klaas Vaak

Wat ik in mijn vorige reactie meldde was volgens mij niks beledigends tegenover ouderen. Ik beschuldig ze niet van onrechtmatig zorggebruik, ik concludeer alleen maar dat de oudere samenleving, voornamelijk door het wegvallen van veel mantelzorg en de betere technieken, steeds meer zorg gebruikt. Dit is in elk onderzoek over deze kwestie na te lezen. Wat jij uit mijn stuk denkt te concluderen staat daar niet!
Ik ben het met je eens dat de overheid met een ander beleid geld kan besparen, dat de zorg efficienter kan en dat GEREGULEERDE marktwerking kan helpen de zorg te verbeteren. Blijft het feit dat de kosten van de zorg verschrikkelijk zijn gestegen. Hierop anticiperen (25 jaar geleden wisten we ook al van de vergrijzing) is nooit gedaan omdat Nederland geen volk is dat wil horen dat er bezuinigt moet worden voor de toekomst en gezien het feit dat wij een democratie zijn is het helaas zo dat een paar uitstekende voorstellen in het verleden zijn gesneuveld onder kiezers-druk.

Ik wil het hier niet afdoen als eigen schuld dikke bult (voordat mijn woorden weer verkeerd worden geinterpreteerd) Ik wil alleen maar benadrukken dat zelfs met het beste beleid van de regering de vergrijzing, de steeds ouder wordende bevolking en de steeds duurdere techniek ons voor problemen had gesteld.

Loes

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik kan wel merken dat een aantal van jullie geen permanente mantelzorg geven of ontvangen of afhankelijk zijn van instantie's als de thuiszorg ! Als dat nl. wel het geval was zouden jullie er wel anders over denken !!!

Om de thuiszorghulp door familie, kennissen en vrienden te laten vervangen zullen die mensen zich er aan moeten verbinden om dit elke week, een heel jaar lang, jaar in-jaar uit voor hun rekening te nemen. We hebben het niet over hulp voor zo maar eens af en toe, maar structureel minstens een 3 uur per week. Hoeveel van jullie zijn bereidt om dat op zich te nemen ?

Vaak nemen familie, kennissen en vrienden al een hoop taken op zich, zoals het bijhouden van de tuin, boodschappen doen, onderhoud in huis, kleine klusjes, begeleiden voor ziekenhuis bezoek, wassen, strijken etc. etc. Dat klinkt misschien allemaal wat vrijblijvender, maar neemt desalniettemin ook een behoorlijke hoeveelheid tijd in beslag.
Daarbij komt dat de gene die de zorg ontvangt ontzettend afhankelijk is van die zorg. Wanneer je niet op die zorg kunt rekenen, omdat mensen maar al te vaak zeggen dat ze iets zullen doen en het uiteindelijk toch af laten weten, dan is hulp via de thuiszorg geen luxe maar pure noodzaak.

De meeste gezinnen bestaan tegenwoordig niet meer uit vader, moeder en een hele rits kinderen. Het is dus logisch dat de mantelzorg door de kinderen op veel minder schouders terecht komt. De mantelzorgers hebben zelf ook een baan en een huishouden met eventueel kinderen (of kleinkinderen). Om van hen te eisen dat ze bovenop de hulp die ze al geven zoals ik heb beschreven ook nog te moeten "eisen" dat ze minstens 3 uur per week bijspringen in het huishouden is niet realistisch. In de praktijk hebben mensen daar niet elke week tijd voor. Maar als je hulpbehoevend bent is dat wel wat je daadwerkelijk nodig hebt.

Carolien

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

De regering heeft het liefst dat iedereen die kan werken, ook gaat werken als hij/zij dat nog niet doet.
Aan welke mensen moet je dan nog hulp gaan vragen? Iedereen is straks op het werk en heeft helemaal geen tijd om ouders of buren te helpen.
De enige buren die thuis zijn om je eventueel te helpen met iets, zijn de mensen die zelf ook hulp nodig hebben.
Je kan natuurlijk even op de grond blijven liggen als je bent gevallen om 10 uur 's morgens tot je zoon 's avonds van zijn werk komt...
Moet je trouwens wel een zoon hebben.

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

Als je denkt dat je steun hebt aan da regering dan kan je het wel vergeten,want die is druk bezig om de gezondheidszorg helenmaal uit tekleden.Ik ben blij dat mijn ouders dit niet meer hoeven mee te maken.Zover zijn we al gekomen.Ze moesten zich schamen met deze regering.En het wordt nog veel erger.Van morgen stond er in de krant dat de mensen om een lapje vlees hard moeten lopen naar de etens kar die in de gang word neer gezet zodat de bejaarden zelf hun eten moeten opscheppen.En als je moeilijk kan lopen heb je pech dat er nog een lapje is 8 mensen hadden geen lapje vlees alleen een klein beetje bloemkool en een paar aardappeltjes. Schande is dat .Het was een proef,maar dat duurde al 2jaar.Ik heb hier geen woorden voor .Dit beleid moet op de helling en wel meteen.Een gezondsheidszorg waar ik me voor schaam.Het is om te huilen.Weg met de hele regering. :!: :!:

Gast

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Gast »

huishouding? Heeft ze het te druk met andere zaken? Helpt haar man niet genoeg in de huishouding [lees: hij doet niks, hij werkt zooo hard]?
Dat zijn precies de redenen waarom we de marktwerking in de zorg nodig hebben.
QM
Wat makkelijk gezegt is dit, vergeet je niet dat tegenwoordig de mensen beiden werken, de mantelzorg kan een hele opgave zijn.
Ik heb een baan 32 uur in de week , 3 thuiswonende kinderen en heb heel weinig vrije tijd, de tijd die ik heb besteed ik aan het huishouden en aan ontspanning.
Mantelzorg zou niet nodig moeten zijn.
Ik ben zelf werkzaam in de zorg weet best waar ik het over heb.
Al die bezuinigingen zijn niet nodig als er beter management zou zijn, het is nu vergaderen vergaderen en nog een vergaderen.
Men weet in de zorg niet half hoe burocratisch alles is , alles moet op papier vastgelegt worden, dat kost mij en mijn colega's heel veel tijd, die tijd die we beter aan de echte zorg kunnen besteden.

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

Ik ben het eens met de stelling dat mantelzorg niet nodig zou moeten zijn met de voorwaarde dat men dan niet moet gaan morren als hierdoor de premies omhoog moeten. En het feit dat iedereen werkt kan mi nooit als excuus gebruikt worden om iets niet te doen.
En natuurlijk is het weer de schuld van het management met hun topsalaris en al.
Naar jezelf kijken en de regie in handen nemen!
QM

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

Beste Quasi Modo,

Wanneer kom je dan bij mij een paar uur helpen met het huishouden ? Als het dan toch zo makkelijk allemaal is heb je duidelijk tijd genoeg om een mede-mens te helpen en van mantelzorg te voorzien !

Carolien

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

Voor ongeveer 11,50 euro per uur ben ik geheel de jouwe [qua huishouden dus].
QM

Carolien
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 okt 2003 14:23

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Carolien »

Zo werkt dat dus niet met mantelzorg. Dat is nl. onbetaalde hulpverlening !
Ineens een stuk minder aantrekkelijk zeker om de helpende hand te komen bieden ?

Carolien

Quasi-Modo
Berichten: 243
Lid geworden op: 03 apr 2004 21:45

Re: Eigen bijdrage thuiszorg 2004

Ongelezen bericht door Quasi-Modo »

Carolien,
Voor mij is dit forum niets peroonlijks. Probeer er ook zo mee om te gaan. En behoud je gevoel voor humor. En ja wij denken anders over bv de thuiszorg en waarschijnlijk over wel meer dingen.
Feit blijft dat er bij elke maatregel mensen de dupe zijn, en dat is zuur. Als de meerderheid [=75%] echter uiteidenlijk zaken anders gaat regelen en de thuiszorg opzegt dan hebben beleidsmaatregelen hun effect gehad.
Sterkte
QM

Gesloten