Je zegt dat de bevolking tegenwoordig vergrijst. Dat zou niet echt een verrassing moeten zijn. Al op mijn middelbare school (en dat is zo'n 25 jaar geleden) leerden we dat rond het jaar 2000 de vergrijzing fors zou toenemen. De oorzaak kan niet bij de bevolking worden gelegd, maar bij het niet (op tijd) anticiperen door de overheid.Als student Beleid en Management in de Gezondheidszorg (Erasmus universiteit Rotterdam) moet ik toch echt even reageren.
Inderdaad moet er in de zorg efficienter worden gewerkt, hetgeen veel geld kan besparen. Gereguleerde marktwerking kan ook voor een forse besparing zorgen zonder dat dit ten koste gaat van de toegankelijkheid (vandaar GEREGULEERDE marktwerking). Maar dit alles neemt niet weg dat de kosten van de zorg zo toenemen dat er niets anders op zit dan premieverhoging. De bevolking van tegenwoordig vergrijst en wordt steeds ouder (gemiddeld 78/80!) Deze grote groep mensen verbruikt zoveel zorg, die door de techniek ook nog steeds duurder wordt, dat de kosten de pan uit rijzen. En natuurlijk vind ik dat er per geval moet worden gekeken hoeveel mensen kunnen betalen en natuurlijk betreur ik het dat mensen krom liggen voor de zorg. Maar enkel door de premies te verhogen voor iedereeen (en niet alleen de jongeren, die moeten namelijk nog een baan kunnen krijgen en als de personeelskosten nog verder stijgen zijn we straks alle industrie in Nederland kwijt) kunnen wij iets van onze verzorgingsstaat behouden.
Loes
Premies verhogen leidt niet per definitie tot goedkopere zorg, dus dat is niet hét middel.
De oplossing begint in Den Haag: laat ze nu eens een beleid inzetten en dat langer dan 3 jaar volhouden. Dan kunnen zorginstellingen ook voor de langere termijn de koers uitzetten. Nu zijn er ieder jaar wel drastische beleidswijzigingen in de sector en dat is fnuikend voor de sector, wanneer deze daadwerkelijk efficiënt wil werken.
Wat ik een wat kwalijke opmerking vind, is dat je stelt dat de groep ouderen steeds meer zorg verbruikt. Wanneer jij uit de schoolbanken komt en in de echte wereld gaat werken zul je er ook achter komen dat geen enkele oudere voor zijn lol verzorging of verpleging gaat aanvragen. Mensen hebben zorg NODIG en dat is heel wat anders dan verbruiken. De afweging is of wij als samenleving het belangrijk vinden dat mensen de zorg krijgen die ze NODIG hebben. De politiek moet dan vervolgens naar de samenleving luisteren en meer geld in de zorg investeren en minder in bijvoorbeeld gevechtsvliegtuigen en supersnelle spoorlijnen.