LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarlampen

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:Internet heb je ook niet om gevraagd en is tegenwoordig toch bijna onmisbaar. Vooruitgang heet dat :-).

Is dat zo???? Ik heb er alsnog zelf voor gekozen.

Voor spaarlampen kan je niet kiezen, dat wordt je opgedrongen.

tonizx
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2012 12:40

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door tonizx »

Het gebeurt niet vaak dat ik een uitzending van Tros Radar vaag vindt, maar wat was de bedoeling van gisteravond, en met name: wat probeerde TR de kijker duidelijk te maken over LED lampen?

Ik ben in de veronderstelling dat ik met LED veel electriciteit mee bespaar en dat ik dat ga merken met mijn electra rekening. Klopt dit nog? Als energieleveranciers niet blij zijn met LED lampen omdat er zaken stuk gaan dan hoor ik het graag!
Laatst gewijzigd door tonizx op 23 okt 2012 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door sjohie »

SHS_Inc schreef:Spaarlampen tja ze kunnen het mooi vertellen gaan 25 jaar mee tuurlijk en wie heeft dat getest juist niemand want er brand er niet 1 25 jaar. Na 6 maanden zijn ze meestal al verrot knudde lampen slecht licht bagger.. En veelste duur. Over dat koude LED nog maar te zwijgen..
6 maanden?!? Wat waren dat dan wel niet voor hakkietakkie merk lampen? Van mijn eerste aageschafte A-merk spaarlampen, nu ruim 6 jaar geleden doen de meeste het nog gewoon hoor. Sommige worden wat minder, maar die komen in de buurt van hun beloofde aantal branduren.

En die 25 jaar is prima te testen, aangezien het 25 jaar bij een X aantal branduren/dag is. Bij ~9.000 branduren voor een moderne spaarlamp, zal dat berekend zijn op basis van ~1 uur branden per dag. Als je die spaarlamp 24/7 laat branden, zal hij na ~1½ jaar al kapot zijn.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ciske »

sjohie schreef:6 maanden?!? Wat waren dat dan wel niet voor hakkietakkie merk lampen? Van mijn eerste aageschafte A-merk spaarlampen, nu ruim 6 jaar geleden doen de meeste het nog gewoon hoor. Sommige worden wat minder, maar die komen in de buurt van hun beloofde aantal branduren.

En die 25 jaar is prima te testen, aangezien het 25 jaar bij een X aantal branduren/dag is. Bij ~9.000 branduren voor een moderne spaarlamp, zal dat berekend zijn op basis van ~1 uur branden per dag. Als je die spaarlamp 24/7 laat branden, zal hij na ~1½ jaar al kapot zijn.

Zoiets noemen sommigen vooruitgang, je kan het beter geldtrekkerij noemen.

schonders
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2012 13:17

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door schonders »

Ik werk in een supermarkt, waar de bak waarin men batterijen en defecte spaarlampen kan deponeren, sinds een week of 2 vlakbij de kassa's is geplaatst.
Als er een lamp in de bak gegooid wordt, kan ik me voorstellen dat hij kapot valt.
Dan zou men in feite de winkel moeten ontruimen? Dat gaat, vrees ik (of weet ik wel zeker), niet gebeuren.
Is het niet raadzaam om supermarkten en andere winkels te adviseren de bak in een andere ruimte te plaatsen?

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

bprosman schreef:Internet heb je ook niet om gevraagd en is tegenwoordig toch bijna onmisbaar. Vooruitgang heet dat :-).
Internet wordt je niet door je strot geduwd en je vraagd het zelf aan (of niet) :)

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

sjohie schreef:
SHS_Inc schreef:Spaarlampen tja ze kunnen het mooi vertellen gaan 25 jaar mee tuurlijk en wie heeft dat getest juist niemand want er brand er niet 1 25 jaar. Na 6 maanden zijn ze meestal al verrot knudde lampen slecht licht bagger.. En veelste duur. Over dat koude LED nog maar te zwijgen..
6 maanden?!? Wat waren dat dan wel niet voor hakkietakkie merk lampen? Van mijn eerste aageschafte A-merk spaarlampen, nu ruim 6 jaar geleden doen de meeste het nog gewoon hoor. Sommige worden wat minder, maar die komen in de buurt van hun beloofde aantal branduren.

En die 25 jaar is prima te testen, aangezien het 25 jaar bij een X aantal branduren/dag is. Bij ~9.000 branduren voor een moderne spaarlamp, zal dat berekend zijn op basis van ~1 uur branden per dag. Als je die spaarlamp 24/7 laat branden, zal hij na ~1½ jaar al kapot zijn.
Ik HAD 1 of 2 jaar terug alles (op 2 na dus) vervangen voor philips spaarlampen, er is er geen een meer van over! De meesten gingen binnen 1 maand stuk, anderen binnen 3 maanden.
De meeste philipsen gingen ook niet stuk in de vorm van geen licht meer geven, maar in de vorm van ineens een hoge piep toon geven die aan bleef houden zo lang het lampje aan was.
Nu heb ik goedkope dingen en die gaan al veel langer mee :)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door sjohie »

schonders schreef:Ik werk in een supermarkt, waar de bak waarin men batterijen en defecte spaarlampen kan deponeren, sinds een week of 2 vlakbij de kassa's is geplaatst.
Als er een lamp in de bak gegooid wordt, kan ik me voorstellen dat hij kapot valt.
Dan zou men in feite de winkel moeten ontruimen? Dat gaat, vrees ik (of weet ik wel zeker), niet gebeuren.
Is het niet raadzaam om supermarkten en andere winkels te adviseren de bak in een andere ruimte te plaatsen?
Die bakken zijn als het goed is zo gemaakt, dat er een relatief kleine opening is waardoor de lampen er in gegooid kunnen worden. En aangezien er relatief weinig kwikdamp in een lamp zit, er geen grote luchtcirculatie in zo'n box aanwezig is, én kwikdamp neerslaat, zal het wel wat meevallen.

Overigens is de kwik-belasting gemeten over 5 jaar, 40% minder in het geval van een spaarlamp, als je deze vergelijkt met een normale gloeilamp. Dit omdat stroom opwekken ook kwikdampen, en vele andere zware metalen, in het milieu brengt.

Verder is de hoeveelheid kwik uit spaarlampen iets van 0,25% van de totale jaarlijkse kwik-uitstoot van een 1e wereld land als het onze, dus de soep wordt niet zo heet gegeten als dat deze wordt opgediend zullen we maar zeggen.

Maar leg je vragen voor aan je werkgever, misschien valt die bak wel iets te verplaatsen?

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

tonizx schreef:Het gebeurt niet vaak dat ik een uitzending van Tros Radar vaag vindt, maar wat was de bedoeling van gisteravond, en met name: wat probeerde TR de kijker duidelijk te maken over LED lampen?

Ik ben in de veronderstelling dat ik met LED veel electriciteit mee bespaar en dat ik dat ga merken met mijn electra rekening. Klopt dit nog? Als energieleveranciers niet blij zijn met LED lampen omdat er zaken stuk gaan dan hoor ik het graag!
De LED lamp is veiliger voor de gezondheid omdat er geen kwik in zit, maar het zou onveiliger zijn voor je meterkast.

De spaarlamp zou overigens ook onveilig zijn voor je meterkast en is gevaarlijk voor de gezondheid ivm kwik.

SHS_Inc
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 jun 2012 19:20

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

sjohie schreef:
SHS_Inc schreef:Spaarlampen tja ze kunnen het mooi vertellen gaan 25 jaar mee tuurlijk en wie heeft dat getest juist niemand want er brand er niet 1 25 jaar. Na 6 maanden zijn ze meestal al verrot knudde lampen slecht licht bagger.. En veelste duur. Over dat koude LED nog maar te zwijgen..
6 maanden?!? Wat waren dat dan wel niet voor hakkietakkie merk lampen? Van mijn eerste aageschafte A-merk spaarlampen, nu ruim 6 jaar geleden doen de meeste het nog gewoon hoor. Sommige worden wat minder, maar die komen in de buurt van hun beloofde aantal branduren.

En die 25 jaar is prima te testen, aangezien het 25 jaar bij een X aantal branduren/dag is. Bij ~9.000 branduren voor een moderne spaarlamp, zal dat berekend zijn op basis van ~1 uur branden per dag. Als je die spaarlamp 24/7 laat branden, zal hij na ~1½ jaar al kapot zijn.

Van ons hakkietakkie Philips ....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat ik me afvraag is sparen we ook daadwerkelijk hiermee als je een spaarlamp
of Ledlamp koopt ?

Als ik zie wat die dingen in de winkel kosten, die prijs moet je natuurlijk wel mee rekenen op
jaarbasis.

Stel je hebt in je huiskamer 6 lampjes s'avonds branen van 25 watt, oude gloeilamp dus.
Die ga je dan vervangen voor spaarlampen wat bespaar je dan aan energie/geld ?
Als je ze gaat vervangen door Ledlampen wat bespaar je dan aan energie/geld ?

angel1978
Berichten: 11080
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Chocomelk schreef:Wat ik me afvraag is sparen we ook daadwerkelijk hiermee als je een spaarlamp
of Ledlamp koopt ?

Als ik zie wat die dingen in de winkel kosten, die prijs moet je natuurlijk wel mee rekenen op
jaarbasis.

Stel je hebt in je huiskamer 6 lampjes s'avonds branen van 25 watt, oude gloeilamp dus.
Die ga je dan vervangen voor spaarlampen wat bespaar je dan aan energie/geld ?
Als je ze gaat vervangen door Ledlampen wat bespaar je dan aan energie/geld ?
Dat kun je toch zelf ook wel uitrekenen als je het wattage kent, de kwh-prijs en de brandduur van de lampen ?

En de prijs van die dingen ? voor spaarlampen toch zeker €1,99 per lampje.. nou nou..

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

angel1978 schreef:
Chocomelk schreef:Wat ik me afvraag is sparen we ook daadwerkelijk hiermee als je een spaarlamp
of Ledlamp koopt ?

Als ik zie wat die dingen in de winkel kosten, die prijs moet je natuurlijk wel mee rekenen op
jaarbasis.

Stel je hebt in je huiskamer 6 lampjes s'avonds branen van 25 watt, oude gloeilamp dus.
Die ga je dan vervangen voor spaarlampen wat bespaar je dan aan energie/geld ?
Als je ze gaat vervangen door Ledlampen wat bespaar je dan aan energie/geld ?
Dat kun je toch zelf ook wel uitrekenen als je het wattage kent, de kwh-prijs en de brandduur van de lampen ?

En de prijs van die dingen ? voor spaarlampen toch zeker €1,99 per lampje.. nou nou..
Branduren is maar af te wachten of ze die ook geven zoals ze op het doosje schrijven, spaarlamp voor 1,99 kun je mischien bij een action ofzo krijgen maar volgens mij zijn ze van philiphs veel duurder etc etc dus niet zo raar doen Angel... :wink:

angel1978
Berichten: 11080
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Chocomelk schreef:
angel1978 schreef:
Chocomelk schreef:Wat ik me afvraag is sparen we ook daadwerkelijk hiermee als je een spaarlamp
of Ledlamp koopt ?

Als ik zie wat die dingen in de winkel kosten, die prijs moet je natuurlijk wel mee rekenen op
jaarbasis.

Stel je hebt in je huiskamer 6 lampjes s'avonds branen van 25 watt, oude gloeilamp dus.
Die ga je dan vervangen voor spaarlampen wat bespaar je dan aan energie/geld ?
Als je ze gaat vervangen door Ledlampen wat bespaar je dan aan energie/geld ?
Dat kun je toch zelf ook wel uitrekenen als je het wattage kent, de kwh-prijs en de brandduur van de lampen ?

En de prijs van die dingen ? voor spaarlampen toch zeker €1,99 per lampje.. nou nou..
Branduren is maar af te wachten of ze die ook geven zoals ze op het doosje schrijven, spaarlamp voor 1,99 kun je mischien bij een action ofzo krijgen maar volgens mij zijn ze van philiphs veel duurder etc etc dus niet zo raar doen Angel... :wink:
en waarom zou je er een van philips willen hebben ?

Branduren zijn van een gewone lamp ook maar af te wachten... je bespaart niet pas als de lamp het brandurendoel haalt .. maar elke keer als deze aan staat..

Afhankelijk van de besparing per uur, kun je dus heel snel uitrekenen wanneer een spaarlamp of led-lamp je in totaal minder heeft gekost dan een gloeilamp.. en je vanaf dat moment dus alleen maar meer gaat besparen.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik denk dat ik nog meer avonden in kaarslicht door ga brengen ;)

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door ciske »

Nicky_The schreef:Ik denk dat ik nog meer avonden in kaarslicht door ga brengen ;)
:lol: tis toch bijna kerst.

@choco, ik geloof ook niet dat die lampen echt besparen, zowel dan ben je het bij aanschafprijs al weer kwijt.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Nicky_The »

SHS_Inc schreef:
sjohie schreef:
SHS_Inc schreef:Spaarlampen tja ze kunnen het mooi vertellen gaan 25 jaar mee tuurlijk en wie heeft dat getest juist niemand want er brand er niet 1 25 jaar. Na 6 maanden zijn ze meestal al verrot knudde lampen slecht licht bagger.. En veelste duur. Over dat koude LED nog maar te zwijgen..
6 maanden?!? Wat waren dat dan wel niet voor hakkietakkie merk lampen? Van mijn eerste aageschafte A-merk spaarlampen, nu ruim 6 jaar geleden doen de meeste het nog gewoon hoor. Sommige worden wat minder, maar die komen in de buurt van hun beloofde aantal branduren.

En die 25 jaar is prima te testen, aangezien het 25 jaar bij een X aantal branduren/dag is. Bij ~9.000 branduren voor een moderne spaarlamp, zal dat berekend zijn op basis van ~1 uur branden per dag. Als je die spaarlamp 24/7 laat branden, zal hij na ~1½ jaar al kapot zijn.

Van ons hakkietakkie Philips ....
Die van ons dus ook...

angel1978
Berichten: 11080
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door angel1978 »

ciske schreef:
Nicky_The schreef:Ik denk dat ik nog meer avonden in kaarslicht door ga brengen ;)
:lol: tis toch bijna kerst.

@choco, ik geloof ook niet dat die lampen echt besparen, zowel dan ben je het bij aanschafprijs al weer kwijt.
Even gekeken en een gloeilamp ( supermarktprijs ) vergeleken met een spaarlamp ( supermarktprijs ).
Dat scheelt een euro...
Dat heb je er in no time uit, zelfs al haalt de lamp maar de helft van z'n uren ;)
Maar as usual wil men hier liever op gevoel ipv op cijfers rekenen...

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ben benieuwd welke prijzen jij bent tegen gekomen Angel.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Spaarlampen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:
@choco, ik geloof ook niet dat die lampen echt besparen, zowel dan ben je het bij aanschafprijs al weer kwijt.

Terugverdientijd
Bij de berekening van de terugverdientijd van de inhoud van uw winkelwagen gaan we uit van een prijs van 22 eurocent per kWh en een aanschafprijs voor de oude lamp van 1,50 euro. Hieronder wordt de berekening weergegeven voor 1 lamp.

We vervangen een gloeilamp van 60W voor een spaarlamp van 11W. Deze kost 9,95 euro en deze brand gemiddeld 4 uur per dag (is ook de waarde als u niet invuld). Per jaar is de elektrabesparing 49W (60-11) maal 4 maal 7 maal 52 gedeeld door 1000 is 34,3 kWh. De financiele besparing is dus 34,3 maal 0,22 is 7,55 euro per jaar, terwijl de eenmalige meerprijs voor deze lamp 8,45 euro is (9,95 min 1,50). De terugverdientijd is dan 8,45 gedeeld door 7,55 is 1,12 jaar oftewel 13,5 maanden.

bron: http://spaarlampenhuis.nl/spaarlampen.html

Gesloten