bprosman schreef:Internet heb je ook niet om gevraagd en is tegenwoordig toch bijna onmisbaar. Vooruitgang heet dat .
Is dat zo???? Ik heb er alsnog zelf voor gekozen.
Voor spaarlampen kan je niet kiezen, dat wordt je opgedrongen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
bprosman schreef:Internet heb je ook niet om gevraagd en is tegenwoordig toch bijna onmisbaar. Vooruitgang heet dat .
6 maanden?!? Wat waren dat dan wel niet voor hakkietakkie merk lampen? Van mijn eerste aageschafte A-merk spaarlampen, nu ruim 6 jaar geleden doen de meeste het nog gewoon hoor. Sommige worden wat minder, maar die komen in de buurt van hun beloofde aantal branduren.SHS_Inc schreef:Spaarlampen tja ze kunnen het mooi vertellen gaan 25 jaar mee tuurlijk en wie heeft dat getest juist niemand want er brand er niet 1 25 jaar. Na 6 maanden zijn ze meestal al verrot knudde lampen slecht licht bagger.. En veelste duur. Over dat koude LED nog maar te zwijgen..
sjohie schreef:6 maanden?!? Wat waren dat dan wel niet voor hakkietakkie merk lampen? Van mijn eerste aageschafte A-merk spaarlampen, nu ruim 6 jaar geleden doen de meeste het nog gewoon hoor. Sommige worden wat minder, maar die komen in de buurt van hun beloofde aantal branduren.
En die 25 jaar is prima te testen, aangezien het 25 jaar bij een X aantal branduren/dag is. Bij ~9.000 branduren voor een moderne spaarlamp, zal dat berekend zijn op basis van ~1 uur branden per dag. Als je die spaarlamp 24/7 laat branden, zal hij na ~1½ jaar al kapot zijn.
Internet wordt je niet door je strot geduwd en je vraagd het zelf aan (of niet)bprosman schreef:Internet heb je ook niet om gevraagd en is tegenwoordig toch bijna onmisbaar. Vooruitgang heet dat .
Ik HAD 1 of 2 jaar terug alles (op 2 na dus) vervangen voor philips spaarlampen, er is er geen een meer van over! De meesten gingen binnen 1 maand stuk, anderen binnen 3 maanden.sjohie schreef:6 maanden?!? Wat waren dat dan wel niet voor hakkietakkie merk lampen? Van mijn eerste aageschafte A-merk spaarlampen, nu ruim 6 jaar geleden doen de meeste het nog gewoon hoor. Sommige worden wat minder, maar die komen in de buurt van hun beloofde aantal branduren.SHS_Inc schreef:Spaarlampen tja ze kunnen het mooi vertellen gaan 25 jaar mee tuurlijk en wie heeft dat getest juist niemand want er brand er niet 1 25 jaar. Na 6 maanden zijn ze meestal al verrot knudde lampen slecht licht bagger.. En veelste duur. Over dat koude LED nog maar te zwijgen..
En die 25 jaar is prima te testen, aangezien het 25 jaar bij een X aantal branduren/dag is. Bij ~9.000 branduren voor een moderne spaarlamp, zal dat berekend zijn op basis van ~1 uur branden per dag. Als je die spaarlamp 24/7 laat branden, zal hij na ~1½ jaar al kapot zijn.
Die bakken zijn als het goed is zo gemaakt, dat er een relatief kleine opening is waardoor de lampen er in gegooid kunnen worden. En aangezien er relatief weinig kwikdamp in een lamp zit, er geen grote luchtcirculatie in zo'n box aanwezig is, én kwikdamp neerslaat, zal het wel wat meevallen.schonders schreef:Ik werk in een supermarkt, waar de bak waarin men batterijen en defecte spaarlampen kan deponeren, sinds een week of 2 vlakbij de kassa's is geplaatst.
Als er een lamp in de bak gegooid wordt, kan ik me voorstellen dat hij kapot valt.
Dan zou men in feite de winkel moeten ontruimen? Dat gaat, vrees ik (of weet ik wel zeker), niet gebeuren.
Is het niet raadzaam om supermarkten en andere winkels te adviseren de bak in een andere ruimte te plaatsen?
De LED lamp is veiliger voor de gezondheid omdat er geen kwik in zit, maar het zou onveiliger zijn voor je meterkast.tonizx schreef:Het gebeurt niet vaak dat ik een uitzending van Tros Radar vaag vindt, maar wat was de bedoeling van gisteravond, en met name: wat probeerde TR de kijker duidelijk te maken over LED lampen?
Ik ben in de veronderstelling dat ik met LED veel electriciteit mee bespaar en dat ik dat ga merken met mijn electra rekening. Klopt dit nog? Als energieleveranciers niet blij zijn met LED lampen omdat er zaken stuk gaan dan hoor ik het graag!
sjohie schreef:6 maanden?!? Wat waren dat dan wel niet voor hakkietakkie merk lampen? Van mijn eerste aageschafte A-merk spaarlampen, nu ruim 6 jaar geleden doen de meeste het nog gewoon hoor. Sommige worden wat minder, maar die komen in de buurt van hun beloofde aantal branduren.SHS_Inc schreef:Spaarlampen tja ze kunnen het mooi vertellen gaan 25 jaar mee tuurlijk en wie heeft dat getest juist niemand want er brand er niet 1 25 jaar. Na 6 maanden zijn ze meestal al verrot knudde lampen slecht licht bagger.. En veelste duur. Over dat koude LED nog maar te zwijgen..
Dat kun je toch zelf ook wel uitrekenen als je het wattage kent, de kwh-prijs en de brandduur van de lampen ?Chocomelk schreef:Wat ik me afvraag is sparen we ook daadwerkelijk hiermee als je een spaarlamp
of Ledlamp koopt ?
Als ik zie wat die dingen in de winkel kosten, die prijs moet je natuurlijk wel mee rekenen op
jaarbasis.
Stel je hebt in je huiskamer 6 lampjes s'avonds branen van 25 watt, oude gloeilamp dus.
Die ga je dan vervangen voor spaarlampen wat bespaar je dan aan energie/geld ?
Als je ze gaat vervangen door Ledlampen wat bespaar je dan aan energie/geld ?
Branduren is maar af te wachten of ze die ook geven zoals ze op het doosje schrijven, spaarlamp voor 1,99 kun je mischien bij een action ofzo krijgen maar volgens mij zijn ze van philiphs veel duurder etc etc dus niet zo raar doen Angel...angel1978 schreef:Dat kun je toch zelf ook wel uitrekenen als je het wattage kent, de kwh-prijs en de brandduur van de lampen ?Chocomelk schreef:Wat ik me afvraag is sparen we ook daadwerkelijk hiermee als je een spaarlamp
of Ledlamp koopt ?
Als ik zie wat die dingen in de winkel kosten, die prijs moet je natuurlijk wel mee rekenen op
jaarbasis.
Stel je hebt in je huiskamer 6 lampjes s'avonds branen van 25 watt, oude gloeilamp dus.
En de prijs van die dingen ? voor spaarlampen toch zeker €1,99 per lampje.. nou nou..
en waarom zou je er een van philips willen hebben ?Chocomelk schreef:Branduren is maar af te wachten of ze die ook geven zoals ze op het doosje schrijven, spaarlamp voor 1,99 kun je mischien bij een action ofzo krijgen maar volgens mij zijn ze van philiphs veel duurder etc etc dus niet zo raar doen Angel...angel1978 schreef:Dat kun je toch zelf ook wel uitrekenen als je het wattage kent, de kwh-prijs en de brandduur van de lampen ?Chocomelk schreef:Wat ik me afvraag is sparen we ook daadwerkelijk hiermee als je een spaarlamp
of Ledlamp koopt ?
jaarbasis.
En de prijs van die dingen ? voor spaarlampen toch zeker €1,99 per lampje.. nou nou..
tis toch bijna kerst.Nicky_The schreef:Ik denk dat ik nog meer avonden in kaarslicht door ga brengen
Die van ons dus ook...SHS_Inc schreef:sjohie schreef:6 maanden?!? Wat waren dat dan wel niet voor hakkietakkie merk lampen? Van mijn eerste aageschafte A-merk spaarlampen, nu ruim 6 jaar geleden doen de meeste het nog gewoon hoor. Sommige worden wat minder, maar die komen in de buurt van hun beloofde aantal branduren.SHS_Inc schreef:Spaarlampen tja ze kunnen het mooi vertellen gaan 25 jaar mee tuurlijk en wie heeft dat getest juist niemand want er brand er niet 1 25 jaar. Na 6 maanden zijn ze meestal al verrot knudde lampen slecht licht bagger.. En veelste duur. Over dat koude LED nog maar te zwijgen..
Van ons hakkietakkie Philips ....
Even gekeken en een gloeilamp ( supermarktprijs ) vergeleken met een spaarlamp ( supermarktprijs ).ciske schreef:tis toch bijna kerst.Nicky_The schreef:Ik denk dat ik nog meer avonden in kaarslicht door ga brengen
@choco, ik geloof ook niet dat die lampen echt besparen, zowel dan ben je het bij aanschafprijs al weer kwijt.
ciske schreef:
@choco, ik geloof ook niet dat die lampen echt besparen, zowel dan ben je het bij aanschafprijs al weer kwijt.