Ja, het is zeker slecht en ik ben er heeeeel erg klaar mee. Ik vraag me dan ook af waar we dit verder nog kunnen melden. Ik vind dit echt niet kunnen en mogen. Ze spelen gewoon doel bewust met zijn leven..Isabel1 schreef:sow dat is echt heel slecht! goed dat je het gemeld hebt en dat de verzekering het aan gaat pakken. Misschien moet je gewoon verhuizen naar een andere apotheek, want dit werkt natuurlijk niet. Als je zou verhuizen kun je altijd eerst een gesprek met de apotheker aanvragen waarin je goed uitlegt wat het probleem is. Dat werkt heel vaak.
Verder, je hebt het over medicatie terugnemen, het is de regel dat er NOOIT medicatie die terugkomt aan iemand anders gegeven wordt. Die regel is er omdat het gevaarlijk kan zijn. Nu zal de gemiddelde patient niet voor de grap andere pillen in een doosje duwen, maar iemand kan medicijnen wel verkeerd bewaard hebben (te koud, te warm, te veel licht etc) en dan is de werking minder, de apotheek zou daar dan voor verantwoordelijk worden en dat kan niet. Ook kan het zo zijn dat iemand onvoorzichtig met het doosje is omgegaan, waarbij capsules breken of eiwit te hard geschud wordt, dan is de apotheek ook verantwoordelijk. Ik begrijp natuurlijk meteen dat het eigenlijk zonde is om zoveel weg te gooien (en ook duur) maar omdat er zo veel mis kan gaan mag het nooit.
isabel
De dichtsbijzijnde apotheek die niet van deze apotheker is, is 30 tot 45 minuten fietsen
Andere medicijnen in een doosje kun je zien door de kenmerken van de medicijnen. De strip zelf heeft kenmerken, maar ook de pilletjes (vorm, kleur, opdruk etc). Als verpleegkundige moet je die kenmerken al uit je hoofd weten, dus ik neem aan dat je dit als apotheker/apothekersassistente ook moet weten. Daarnaast zal het geheid ook in de gebruiksaanwijzing staan.
Dan het verkeerd bewaren.. In die 5 minuten dat je terug bent? De apotheek zit bij ons aan de overkant..
Het is in ons geval dus belachelijk dat ze keer op keer dat medicijn mee (proberen te) geven en dat vervolgens net zo lang doen tot het per ongeluk mee genomen is. Zodra het over de toonbank gegaan is, gaat het niet meer terug. Het maakt niet uit hoe of wat..