LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mogen zorgverzekeraars automatische incasso afdwingen?
Re: Mogen zorgverzekeraars automatische incasso afdwingen?
Ik heb een bij independer geprobeerd.
Je hebt de keuze om of je mobiel of je vast telnr in te vullen. Vul je 10 het cijfer 0 in pakt ie het gewoon. Niks geen meldingen van welke aard dan ook.
Ik begrijp dus niet waarom het bij jou niet lukt.
Weet je nog welke verzekering+maatschappij je had uitgekozen bij independer?
Je hebt de keuze om of je mobiel of je vast telnr in te vullen. Vul je 10 het cijfer 0 in pakt ie het gewoon. Niks geen meldingen van welke aard dan ook.
Kom op.Banken controleren nog steeds niet, maar gaan er vanuit dat incasserende bedrijven een machtiging hebben. Om "foutjes" te corrigeren is de mogelijkheid zélf incasso's terug te boeken tegenwoordig beschikbaar in internetbankieren. Feit blijft dat je verantwoordelijk blijft voor je eigen saldo, terwijl je er nauwelijks meer invloed op kan uitoefenen vanwege de veelvuldige incasso's die er gedurende de hele maand plaatsvinden. En nee, niet elk bedrijf incasseert netjes op een vaste dag per maand.
Zoveel incasso heb je toch niet in een maand . Je weet toch wat er iedere maand of bij verzekeringen ieder jaar wordt afgehouden.
Als een bedrijf niet regelmatig op hetzelfde tijdstip gaat incasseren, dan heb je toch de mogelijkheid te reclameren. Dit hoef je toch niet gewoon te nemen.
Ook hier ben ik het niet met jouw eens.TS wil, net als ik, zélf bepalen wanneer betalingen worden gedaan. Alleen dán kan je je financiën behoorlijk plannen. Niet onbelangrijk als je nét uitkomt per maand. En het is heel goed mogelijk dat gewoon binnen de gestelde betalingstermijnen te doen.
Niet je bepaald wanneer de betaling moet plaatsvinden, maar het bedrijf, waanner jij de betaling verschuldigd bent, dan heb je te betalen, en niet als het jouw beter uitkomt met je financiële verplichtingen.
Vond het al wat apart, ik heb mijn zorgverzekering bij univé, en die hebben mijn 06 ook echt niet. Maar goed, de hypocrisie van TS is me nu wel duidelijk. Wél de korting via independer willen, maar niét meewerken aan de stroomlijning en efficiëntie van het betaalproces, wat toch zeker gedeeltelijk die korting en goedkopere premie mogelijk maakt.Shine schreef:Ik heb een bij independer geprobeerd.
De "principes" van TS, wat ik eerder eisen noem, zijn zo te lezen wat eenrichtingsverkeer.
-
Dat gevoel kreeg ik dus ook al. Zo weinig mogelijk lasten, zo veel mogelijk lusten, is op zich niet eens zo gek, maar het kan nu eenmaal niet altijd zoals de klant het wil. Heel simpel: take it or leave it. (En de FBTO heeft mijn telefoonnummer ook niet)sjohie schreef:Vond het al wat apart, ik heb mijn zorgverzekering bij univé, en die hebben mijn 06 ook echt niet. Maar goed, de hypocrisie van TS is me nu wel duidelijk. Wél de korting via independer willen, maar niét meewerken aan de stroomlijning en efficiëntie van het betaalproces, wat toch zeker gedeeltelijk die korting en goedkopere premie mogelijk maakt.Shine schreef:Ik heb een bij independer geprobeerd.
De "principes" van TS, wat ik eerder eisen noem, zijn zo te lezen wat eenrichtingsverkeer.
Ik heb het even geteld en heb er hier 22 !!!Zoveel incasso heb je toch niet in een maand
Van alle incasso's per maand op welke dag en welk bedrag ? Nee, dat heb ik zo niet paraat Daar moet ik toch echt elke keer voor kijken.. Enkele grote weet ik uit mijn hoofd, maar dat is het dan ook wel.Je weet toch wat er iedere maand of bij verzekeringen ieder jaar wordt afgehouden.
Illusie dat men daar naar luistert.. En als het verplichte dingen zijn, heb je dus ook geen keus ( behalve geen incasso's nemen ).Als een bedrijf niet regelmatig op hetzelfde tijdstip gaat incasseren, dan heb je toch de mogelijkheid te reclameren. Dit hoef je toch niet gewoon te nemen.
Natuurlijk wel ! Elke betaling dient binnen een bepaalde tijd te gebeuren ( meestal 10 of 14 dagen ). Daarbinnen kun je dus prima plannen wanneer je betaalt, zonder te laat te zijn.Niet je bepaald wanneer de betaling moet plaatsvinden, maar het bedrijf, wanneer jij de betaling verschuldigd bent, dan heb je te betalen, en niet als het jouw beter uitkomt met je financiële verplichtingen
Het maakt nogal wat uit of je een betaling moet doen op de 21e ( wanneer je loon nog niet binnen is ) of op de 27e wanneer deze wel binnen is.. Zeker als je elke maand maar net uit komt met je loon.
Als het bedrijf doodleuk 2 dagen eerder incasseert ( en van die 22 die ik er heb zijn er meerderen die dit doen ), dan kan het zo maar zijn dat je te weinig saldo op je rekening hebt.. Kan je dat zelf inplannen, dan heb je hier dus wel degelijk zelf de hand in, zonder dat je te laat betaalt.
Dan kies je toch een andere verzekeraar?Oblomova schreef:Ik vind het een inbreuk op mijn bankrekening en mijn eigen beheer van financien.
Het aantal dat angel1978 noemt haal je al gauw. Bovendien incasseert de zorgverzekeraar ook tussentijds bedragen die aan eigen risico betaald moeten worden.nevermind schreef:Kom op.Banken controleren nog steeds niet, maar gaan er vanuit dat incasserende bedrijven een machtiging hebben. Om "foutjes" te corrigeren is de mogelijkheid zélf incasso's terug te boeken tegenwoordig beschikbaar in internetbankieren. Feit blijft dat je verantwoordelijk blijft voor je eigen saldo, terwijl je er nauwelijks meer invloed op kan uitoefenen vanwege de veelvuldige incasso's die er gedurende de hele maand plaatsvinden. En nee, niet elk bedrijf incasseert netjes op een vaste dag per maand.
Zoveel incasso heb je toch niet in een maand . Je weet toch wat er iedere maand of bij verzekeringen ieder jaar wordt afgehouden.
Als een bedrijf niet regelmatig op hetzelfde tijdstip gaat incasseren, dan heb je toch de mogelijkheid te reclameren. Dit hoef je toch niet gewoon te nemen.
En als je, zoals ik, in de 4-wekenverloning zit, ontvang je dus niet op een vaste dag per maand je salaris, maar elke maand een paar dagen eerder. Gedurende het jaar ontstaat dan de situatie dat de vaste maandelijkse incasso's één of meerdere dagen vóór je salarisbetaling gedaan worden, op het moment dat je saldo ontoereikend is.
Dat je selectief leest blijkt al uit de zin die je vet hebt gemarkeerd. Ik heb dus de zin waar het daadwerkelijk om gaat vet en cursief gemarkeerd. Binnen de gestelde betalingstermijn kan ik de betaling verrichten op een moment dat mijn saldo wél toereikend is. Dat kan één dag later zijn dan het "vaste" incassomoment, verre van wanbetaling dus.nevermind schreef:Ook hier ben ik het niet met jouw eens.TS wil, net als ik, zélf bepalen wanneer betalingen worden gedaan. Alleen dán kan je je financiën behoorlijk plannen. Niet onbelangrijk als je nét uitkomt per maand. En het is heel goed mogelijk dat gewoon binnen de gestelde betalingstermijnen te doen.
Niet je bepaald wanneer de betaling moet plaatsvinden, maar het bedrijf, waanner jij de betaling verschuldigd bent, dan heb je te betalen, en niet als het jouw beter uitkomt met je financiële verplichtingen.
Dit is weer zo'n stomme opmerking na niets gelezen te hebben.GJvdZ schreef:Dan kies je toch een andere verzekeraar?Oblomova schreef:Ik vind het een inbreuk op mijn bankrekening en mijn eigen beheer van financien.
Ze doen het vrijwel allemaal. Iig alle betaalbare.
Heb je hiervan geen aangifte gedaan? Het lijkt mij pure diefstal!kiz schreef:In mijn geval "win" ik tijd om betalingen (binnen de gestelde betalingstermijn) in te plannen zodat het in de pas blijft lopen met mijn salarisbetaling (per 4 weken).bprosman schreef:En wat win je er mee ?, wat is het voordeel ? want betalen moet je toch.
Er is bij mij via aut. incasso nog NOOIT een bedrag onterecht afgeschreven.
En bij mij is er wél onterecht een bedrag van 10.000 gulden afgeschreven. Reactie van de bank (toen ik hen belde) was "moet u even met de verzekeraar contact opnemen en de machtiging intrekken". Er was geen machtiging, de bank controleerde dat toen ook al niet, en dat rood staan tot 1.000 gulden gelimiteerd was, was ook geen enkel probleem om het tienvoudige van de rekening te laten incasseren. Het heeft heel wat moeite gekost de bank zo ver te krijgen dat de incasso werd gestorneerd. En toen zat ik alsnog 3 dagen zonder geld, waardoor alle incasso's in de tussenliggende dagen geblokkeerd werden en ik dus met alle andere incassanten in contact moest treden om de betaling te regelen. Immers, "u dient er voor te zorgen dat er voldoende saldo op uw rekening staat".
Het is al funest als er fouten worden gemaakt die klanten zelf maar gecorrigeerd moeten krijgen en dat de bank niet direct meewerkt als HUN klant een automatische incasso wil stopzetten.
Nou zeg schandalig dat ik op kortingen afga om mijn kosten zo laag mogelijk te houden zonder daarbij het beheer over mijn financien te grabbel te willen gooien!sjohie schreef:Shine schreef:Maar goed, de hypocrisie van TS is me nu wel duidelijk. Wél de korting via independer willen, maar niét meewerken aan de stroomlijning en efficiëntie van het betaalproces, wat toch zeker gedeeltelijk die korting en goedkopere premie mogelijk maakt.
Het lijkt mij ook een hele verkeerde trend dat bedrijven (vooral van noodzakelijke en zelfs verplichte producten en basisvoorzieningen) het recht opeisen om de bankrekening van particulieren als hun graaibak te zien waarin ze een duik mag mogen nemen elk moment ze dat zelf bepalen. De particulier is daarbij zijn recht op eigen beheer van ZIJN bankrekening volkomen kwijt.kiz schreef:Banken controleren nog steeds niet, maar gaan er vanuit dat incasserende bedrijven een machtiging hebben. Om "foutjes" te corrigeren is de mogelijkheid zélf incasso's terug te boeken tegenwoordig beschikbaar in internetbankieren. Feit blijft dat je verantwoordelijk blijft voor je eigen saldo, terwijl je er nauwelijks meer invloed op kan uitoefenen vanwege de veelvuldige incasso's die er gedurende de hele maand plaatsvinden. En nee, niet elk bedrijf incasseert netjes op een vaste dag per maand.
Wat let je om een aparte rekening te openen voor alle vaste lasten, en hierop die incasso's te laten plaatsvinden? Dan kan je die naar eigen goeddunken aanzuiveren met een deel van je salaris, en zijn de (zorg)verzekeraars en nutsbedrijven geen extra tijd en moeite kwijt. Voor de zekerheid zou je zelfs voldoende saldo er op kunnen zetten om 2 volle incassorondes mee te kunnen betalen, dan kan je ook die langzame verschuiving door de 4 wekelijkse termijn opvangen..kiz schreef:Het aantal dat angel1978 noemt haal je al gauw. Bovendien incasseert de zorgverzekeraar ook tussentijds bedragen die aan eigen risico betaald moeten worden.nevermind schreef:Kom op.Banken controleren nog steeds niet, maar gaan er vanuit dat incasserende bedrijven een machtiging hebben. Om "foutjes" te corrigeren is de mogelijkheid zélf incasso's terug te boeken tegenwoordig beschikbaar in internetbankieren. Feit blijft dat je verantwoordelijk blijft voor je eigen saldo, terwijl je er nauwelijks meer invloed op kan uitoefenen vanwege de veelvuldige incasso's die er gedurende de hele maand plaatsvinden. En nee, niet elk bedrijf incasseert netjes op een vaste dag per maand.
En als je, zoals ik, in de 4-wekenverloning zit, ontvang je dus niet op een vaste dag per maand je salaris, maar elke maand een paar dagen eerder. Gedurende het jaar ontstaat dan de situatie dat de vaste maandelijkse incasso's één of meerdere dagen vóór je salarisbetaling gedaan worden, op het moment dat je saldo ontoereikend is.
Dat je selectief leest blijkt al uit de zin die je vet hebt gemarkeerd. Ik heb dus de zin waar het daadwerkelijk om gaat vet en cursief gemarkeerd. Binnen de gestelde betalingstermijn kan ik de betaling verrichten op een moment dat mijn saldo wél toereikend is. Dat kan één dag later zijn dan het "vaste" incassomoment, verre van wanbetaling dus.nevermind schreef:Ook hier ben ik het niet met jouw eens.TS wil, net als ik, zélf bepalen wanneer betalingen worden gedaan. Alleen dán kan je je financiën behoorlijk plannen. Niet onbelangrijk als je nét uitkomt per maand. En het is heel goed mogelijk dat gewoon binnen de gestelde betalingstermijnen te doen.
Denk je echt dat iemand die met moeite elke maand de vaste lasten kan opbrengen ( dit is de reden dan incasso ongewenst is ) zomaar 2 volle rondes incasso kan opbrengen???
Wat let je om een aparte rekening te openen voor alle vaste lasten, en hierop die incasso's te laten plaatsvinden? Dan kan je die naar eigen goeddunken aanzuiveren met een deel van je salaris, en zijn de (zorg)verzekeraars en nutsbedrijven geen extra tijd en moeite kwijt. Voor de zekerheid zou je zelfs voldoende saldo er op kunnen zetten om 2 volle incassorondes mee te kunnen betalen, dan kan je ook die langzame verschuiving door de 4 wekelijkse termijn opvangen..
Of voldoende saldo heeft om dit op 2 rekeningen te spreiden?
Met meer dan voldoende saldo is een incasso ook geen probleem!
De hoeveelheid saldo heeft niets te maken met of je het over rekeningen verspreid. Mijn ex-vrouw is 20 jaar geleden met dit systeem (had zo'n beetje voor ieder "potje" een eigen bankrekening, het leek wel een grootboeksysteem ) en ik moet zeggen, het is wel overzichtelijk.Of voldoende saldo heeft om dit op 2 rekeningen te spreiden?
Heeft als bijkomend voordeel dat als je met die rekening ook niet pin'ed ze die rekening ook niet leeg kunnen skimmen.
Tegenwoordig krijg je echt niet zomaar meer extra rekeningen ( naast dat je per rekening ook nog eens extra moet betalen ) waar je niet structureel salaris of andere stortingen ( uitkering ) op laat komen. Moest de laatste keer voor een extra rekening aardig wat moeite doen.bprosman schreef:De hoeveelheid saldo heeft niets te maken met of je het over rekeningen verspreid. Mijn ex-vrouw is 20 jaar geleden met dit systeem (had zo'n beetje voor ieder "potje" een eigen bankrekening, het leek wel een grootboeksysteem ) en ik moet zeggen, het is wel overzichtelijk.Of voldoende saldo heeft om dit op 2 rekeningen te spreiden?
Heeft als bijkomend voordeel dat als je met die rekening ook niet pin'ed ze die rekening ook niet leeg kunnen skimmen.
Maar zo lang je salaris nog niet binnen is, staat er op die extra rekeningen dus ook niets... Schiet je er ook niets mee op.
Hahaha... en de bedrijven promoten AI onder het mom "u heeft er geen omkijken meer naar". Nou was de werkelijke reden me al duidelijk "wij hebben er geen omkijken meer naar", maar dank je voor deze bevestiging. Ik moet van alles en nog wat gaan regelen zodat bedrijven om elk gewenst moment kunnen afboeken (terecht of onterecht, de controle dien ik ook nog zelf uit te voeren. En mocht ik om welke reden dan ook zélf mijn betalingen willen regelen, dan kan ik daar in 9 van de 10 gevallen extra voor betalen (en in het 10e geval weigert een bedrijf gewoon een overeenkomst te sluiten).sjohie schreef:Wat let je om een aparte rekening te openen voor alle vaste lasten, en hierop die incasso's te laten plaatsvinden? Dan kan je die naar eigen goeddunken aanzuiveren met een deel van je salaris, en zijn de (zorg)verzekeraars en nutsbedrijven geen extra tijd en moeite kwijt. Voor de zekerheid zou je zelfs voldoende saldo er op kunnen zetten om 2 volle incassorondes mee te kunnen betalen, dan kan je ook die langzame verschuiving door de 4 wekelijkse termijn opvangen..
Nou is er op dit moment geen enkel probleem omdat het inkomen meer dan ruim voldoende is voor alle vaste (en variabele) lasten, maar er is een tijd geweest dat dit anders was. En dan geldt inderdaad wat angel1978 zegt: je hebt de financiële ruimte niet om een extra rekening gevuld te houden of de lasten van 2 maanden te reserveren.
Wat kost dat nou, al die bankrekeningen? Besef je dat jij aan het betalen bent om het "betaalgemak" van bedrijven te regelen?bprosman schreef:De hoeveelheid saldo heeft niets te maken met of je het over rekeningen verspreid. Mijn ex-vrouw is 20 jaar geleden met dit systeem (had zo'n beetje voor ieder "potje" een eigen bankrekening, het leek wel een grootboeksysteem ) en ik moet zeggen, het is wel overzichtelijk.Of voldoende saldo heeft om dit op 2 rekeningen te spreiden?
Als er mensen zijn welke de betaling zelf, zonder incasso willen regelen, dan moeten zij het doen.
Misschien is dan ook handig, om te accepteren, dat er veel mensen zijn, welke wel incasso laten doen, de redenen waarom, hoef niemand uit te leggen.
Ik vraag mij af, waarom dan zoveel topic hier zijn over incassobureaus, dat zijn niet allemaal wanbetalers, maar ook "laatbetalers", omdat zij hebben vergeten hun betaling te voldoen.
Misschien is dan ook handig, om te accepteren, dat er veel mensen zijn, welke wel incasso laten doen, de redenen waarom, hoef niemand uit te leggen.
Ik vraag mij af, waarom dan zoveel topic hier zijn over incassobureaus, dat zijn niet allemaal wanbetalers, maar ook "laatbetalers", omdat zij hebben vergeten hun betaling te voldoen.
JA en ik besef ook dat ik door dit systeem per maand een kwartiertje bezig ben om die paar losse rekeningen die er nog over zijn over te maken en voor de rest er geen omkijken naar heb.Wat kost dat nou, al die bankrekeningen? Besef je dat jij aan het betalen bent om het "betaalgemak" van bedrijven te regelen?
Dit gemak kost mij ~5 cent per dag per rekening en dat is het mij dubbel en dwars waard.
Ieder het zijne hoor. Er zijn net zo veel (valide) argumenten tégen AI als vóór.nevermind schreef:Als er mensen zijn welke de betaling zelf, zonder incasso willen regelen, dan moeten zij het doen.
Je verwijzing naar topics over incassobureaus vind ik een beetje flauw. Een niet-opgemerkte mislukte AI kan nét zo goed tot inschakeling van een incassobureau leiden.
En in de tijd dat één van ons werkloos was hadden wij vooral problemen met AI's die plaatsvonden in de week vóórdat de uitkering werd gestort, dat leidde namelijk iedere keer opnieuw tot een enorme roodstand, gedoe met de bank, extra rentekosten en heel wat keren de situatie dat de rekeningen betaald waren (en zelfs op tijd) maar dat er geen saldo meer overbleef voor boodschappen.