Dankzij de link die je eerder hebt geplaatst,
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oning.html,
zijn mijn opties duidelijk:
Om onderhoud af te dwingen kunt u:
een klacht indienen bij uw gemeente;
een procedure starten bij de rechter;
zelf het onderhoud uitvoeren op kosten van de verhuurder;
bij de Huurcommissie om huurverlaging vragen;
zelf de betaling van de huur opschorten.
De huur is opgeschort (gemeld bij Woonplus).
Huurcommissie is een brief gestuurd, maar formeel kan dat pas na 6 weken.
De klacht naar de gemeente is werk voor vanavond, misschien direct verzoek doen om reparatie zelf uit te voeren.
Als mijn geduld op is (en/of ik toestemming heb) gaat de rekening van het onderhoud naar de verhuurder.
Dat kan ik inhouden van de huur.
De vraag is wat een redelijke termijn is om de verhuurder het onderhoud te laten uitvoeren.
Met de eigen folder als onderbouwing zou twee dagen om het te regelen voldoende moeten zijn geweest.
Die termijn is al ruimschoots verlopen, dan had ik in ieder geval een datum moeten hebben.
Ik vraag me nu af of het mogelijk is een offerte aan te vragen, dan heb ik mogelijk ook een extra onderbouwing van achterstallig onderhoud.
De rechter komt uiteindelijk vanzelf wel, als het zover komt.
Vandaar dat ik ook alles op papier wil hebben.
Mondelinge afspraken zijn geen probleem als ze worden nagekomen, maar zo niet heb je er niets aan.
Gelukkig heeft zowel Mercurius als Woonplus de (schriftelijke) onderbouwing tot nu toe zelf geleverd.
Maar goed, uiteindelijk zal er een monteur moeten zijn die het werk uitvoert.