Ik zou zo,n beslissing niet willen nemen. Ik vind ECT echt een beslissing van de patient. Als hij of zij een gevaar voor zichzelf of voor een ander is, dan is er altijd nog de mogelijkheid om iemand op te sluiten. Het is dus niet echt nodig om iemand een gedwongen ECT te laten ondergaan en daarom vind ik dat ze daarmee zouden moeten stoppen.sjohie schreef:De richtlijnen, afgeleid vanartikel 35 lid 5 van de wet Bopz, zeggen dat gedwongen behandeling alléén mag als dit volstrekt noodzakelijk is om gevaar voor de patiënt of anderen, voortvloeiende uit de stoornis van de geestvermogens, af te wenden. Dat is dus niet bij weigering van de behandeling an-sich, er moet dus een aantoonbaar risico zijn voor de patiënt en/of anderen, volgens mij wordt dat in een AMvB nog verder verduidelijkt tot levensbedreigend risico, maar dat kan ik zo 123 even niet vinden.weetnietveel schreef: Ik weet niet of alleen patienten die serieuze zelfmoordneigingen hebben of ook al een serieuze poging hebben ondernomen een gedwongen ECT moeten ondergaan of gewoon iedereen die zich verzet tegen deze behandeling.
Buiten dat geloof ik niet dat het echt werkt tegen een depressie (welke dan ook) een manie of de ziekte van Parkinson en waarschijnlijk ook niet tegen schizofrenie of katatonie.
Als we het dan hebben over óf je door deze behandeling in de toekomst kunt voorkomen dat iemand zelfmoord pleegt, denk ik dat je dit nooit kunt weten. Bij ts heeft het niet geholpen en bij een ander die na deze behandeling geen zelfmoordneigingen meer heeft is het niet te bewijzen dat dat door ECT komt.
De resultaten (en bijwerkingen) verschillen nogal per patiënt, vermoedelijk ligt daarin ook de reden dat dit qua therapiemogelijkheden zo ongeveer het laatste station is, en het relatief weinig gebruikt wordt, en al helemaal onder dwang. (10 à 15x jaar) Het vervelende is alleen dat niet behandelen bij dit soort patienten eigenlijk of een doodvonnis is, of een levenslange opsluiting wegens gevaar voor de maatschappij, 2 dingen die ook niet echt wenselijk zijn.
Ik ben blij dat ik dit soort levensbepalende beslissingen niet hoef te nemen.
Een ander verhaal is het als iemand er zelf voor kiest, maar ik zou het voor geen miljoen doen.