LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Energieverbruik normaal?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
EnergieH

Re: Energieverbruik normaal?

Ongelezen bericht door EnergieH »

Nog even een douche update...(Het nagloeien was minder intens).

Tijd: 12 minuten
Water: 53 liter
Gas: 0,2435 m³

Ketel Agpo econforte HR (20l ingebouwde boiler).
Leeftijd mischien wel 12 jaar of ouder.

Voor het douchen vanochtend heb ik het boilerwater opgewarmd...(afwas ontbijtbordje enz.).
Aan het eind van het douchen hoorde ik de Ketel nog eventjes doorgaan met het verhitten van het boilerwater.

Korter douchen scheelt dus behoorlijk... :D

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

Hallo EnergieH,

Aan de gegevens van uw douchebeurt kan leuk worden gerekend.

U verbruikt per minuut 0,0203 m3 gas. Dat is weinig, maar uw waterverbruik is met 4,42 liter per minuut ook beperkt. Ik heb de laatste dagen op het forum waarden van 8 tot wel 12 liter per minuut gelezen en ook bij berekeningen aangehouden.

Terug naar het totaal. Stel de leveringstemperatuur van het water was 10ºC. U houdt van een warme douche, dus u doucht bij 40ºC. U moet het water dan 30ºC opwarmen (gebruik van een mengsel warm en koud water doet voor deze berekening niet ter zake).

De opwarming van 1 gram (=0,001 liter) water met 1 ºC vraagt 1 calorie. Voor het opwarmen gebruikt u 53000 x 30 calorieën = 1590000 calorieën. De oude eenheid van calorie vervangen we door de moderne eenheid, de Joule. 1 calorie is 4,2 Joule. Uw verbruik wordt dan 6.678.000 J ofwel 6,68 MJ.

Stel dat u gas geleverd krijgt met de laagcalorische waarde van 31,65 MJ/m3, zoals velen in Nederland. Bij een 100% rendement van uw oude Agpo ketel zou u 6,68/31,65 m3 gas = 0,211 m3 gas hebben verbruikt. U hebt echter verbruikt 0,2436 m3 gas. Het rendement van de verbranding in uw ketel is dan 0,211/0,2436 x 100% = 86,6 %.

Bij deze berekening is uitgegaan van de juistheid van uw gegevens en zijn de begin- en de eindtemperatuur van het water geschat. Als de opwarming van het water meer geweest is dan 30ºC, dan is uw rendement hoger. Is de opwarming minder geweest, dan is ook het rendement geringer geweest dan de berekende waarde.

EnergieH

e-chec

Ik gebruik inderdaad niet de maximale doorlaat van de mengkraan...
Ben tevreden over het rendement van mijn Ketel...

Ik woon in een huurwoning en aan de overkant krijgen de bewoners reeds nieuwe Ketels...
Dus ik neem aan dat eind volgend jaar mijn Ketel wordt vervangen door een moderner exemplaar met een hoger rendement... :D

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

EnergieH schreef:Nog even een douche update...(Het nagloeien was minder intens).

Tijd: 12 minuten
Water: 53 liter
Gas: 0,2435 m³

Ketel Agpo econforte HR (20l ingebouwde boiler).
Leeftijd mischien wel 12 jaar of ouder.

Voor het douchen vanochtend heb ik het boilerwater opgewarmd...(afwas ontbijtbordje enz.).
Aan het eind van het douchen hoorde ik de Ketel nog eventjes doorgaan met het verhitten van het boilerwater.

Korter douchen scheelt dus behoorlijk... :D
Hier ook even een poging gewaagd:

Tijd: geen idee
Soort douche: regendouche
Aantal personen: 2
Gas: 0,588
Water: 0,146

Dit is een normale douchebeurt, maar wel met gebruik van de regendouche en dan met 2 personen tegelijkertijd.

e-chec

Ongelezen bericht door e-chec »

EnergieH

Uw “gasverlies” door licht verlaagd rendement bij een douchebeurt van 12 minuten bedraagt 0,2435 – 0,2110 = 0,0325 m3. Bij een prijs van € 0,63 per m3 zijn uw verliezen per douchebeurt € 0,02.

Daar zou ik niet van wakker liggen.

Angel 1978

Ik ken de regendouche niet. Uw gasverbruik lijkt mij vrij hoog. Maar de warmte van een gezamenlijke douche weegt daar zeer ruim tegenop, zo vermoed ik. Dus hou’m erin, is mijn idee.

angel1978

e-chec schreef:EnergieH

Uw “gasverlies” door licht verlaagd rendement bij een douchebeurt van 12 minuten bedraagt 0,2435 – 0,2110 = 0,0325 m3. Bij een prijs van € 0,63 per m3 zijn uw verliezen per douchebeurt € 0,02.

Daar zou ik niet van wakker liggen.

Angel 1978

Ik ken de regendouche niet. Uw gasverbruik lijkt mij vrij hoog. Maar de warmte van een gezamenlijke douche weegt daar zeer ruim tegenop, zo vermoed ik. Dus hou’m erin, is mijn idee.
Regendouche

Afbeelding

EnergieH

algemeen

Zo te zien is deze regendouche ook als "normale" douche te gebruiken...
Dat scheelt weer de nodige euries... :D

angel1978

EnergieH schreef:algemeen

maar dan ga je er niet met z'n 2en onder staan en heb je dus 2 douchebeurten nodig voor hetzelfde. De vraag is hoeveel het dan nog bespaart.

angel1978

angel1978 schreef:

maar dan ga je er niet met z'n 2en onder staan en heb je dus 2 douchebeurten nodig voor hetzelfde. De vraag is hoeveel het dan nog bespaart.
meteen maar even uitgeprobeerd:

normale (hand) douche
1 persoon
Gas: 0.398
water: 0.115

Dus ja, je bespaart iets door de regendouche niet te gebruiken, maar de gewone handdouche.
Echter dit is niet de helft, waardoor het dus overduidelijk beter is om met 2 man onder de regendouche te staan, dan met 2x 1 persoon onder de gewone.

angel1978

angel1978 schreef:
angel1978 schreef:

meteen maar even uitgeprobeerd:

normale (hand) douche
1 persoon
Gas: 0.398
water: 0.115

Dus ja, je bespaart iets door de regendouche niet te gebruiken, maar de gewone handdouche.
Echter dit is niet de helft, waardoor het dus overduidelijk beter is om met 2 man onder de regendouche te staan, dan met 2x 1 persoon onder de gewone.
Blijf wel zoeken naar mogelijkheden om te besparen, hoewel we al aardig goed zitten volgens mij:

2 persoonshuishouden
2 onder 1 kap woning

gas: 1316
water: 109
elektriciteit: 2479

Dat gezet tegenover de cijfers van het nibud:

gemiddeld gas ( 2 onder 1 kap ): 1670
gemiddeld elektriciteit ( 2 pers ): 3360
gemiddeld water ( 2 pers ): 91

Alleen op water zitten we dus iets boven gemiddeld. De rest er ruim onder.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Cijfers van Nibud zijn ook niet toonbeeld van zuinig omspringen met energie.

Gas 500 M3
Elektra 2000 Kw/h
Water 58 M3

Eengezinswoning gezin met 6 personen.

Deze standen bereikt door jaren goed te kijken naar verbruik en waar te besparen valt gedaan.

angel1978

Slobberbone schreef:Cijfers van Nibud zijn ook niet toonbeeld van zuinig omspringen met energie.

Gas 500 M3
Elektra 2000 Kw/h
Water 58 M3

Deze standen bereikt door jaren goed te kijken naar verbruik en waar te besparen valt gedaan.
De cijfers van het Nibud zijn gemiddelden. Dat heeft niet echt een relatie met zuinig.

er moet ergens een manco zitten in deze cijfers. Deze zijn echt niet realistisch tenzij er externe warmtebronnen niet zijn vermeld. Ergens klopt er hier iets niet.

Slobberbone

Ongelezen bericht door Slobberbone »

angel1978 schreef:
Slobberbone schreef:Cijfers van Nibud zijn ook niet toonbeeld van zuinig omspringen met energie.

Gas 500 M3
Elektra 2000 Kw/h
Water 58 M3

De cijfers van het Nibud zijn gemiddelden. Dat heeft niet echt een relatie met zuinig.

er moet ergens een manco zitten in deze cijfers. Deze zijn echt niet realistisch tenzij er externe warmtebronnen niet zijn vermeld. Ergens klopt er hier iets niet.
Die kloppen zeker wel die cijfers, en ook de meters zijn goed. En er zijn geen overige warmtebronnen aanwezig of je bedoeld onze ruim 19 kw/h oven :)

EnergieH

Douche update: (nagloeien ...nee...)

SpeedDouche van 7 minuten achter de rug...
Ontspannen gevoel ...nee...
Schoon gevoel ...ja...
Voor herhaling vatbaar ...nee...

Ga in het vervolg voor de "normale" 10 minuten Douche met Wateronderbreking tijdens het inzepen en koudwater tandenpoetsen... :D

Ook eventjes ge-NiBud...

Drinkwater is relatief goedkoop. De kosten per kubieke meter zijn ongeveer € 1,07 (incl. BTW). Het gebruik van de watermeter kost jaarlijks gemiddeld € 56,-.

Voor 2014 staat er een verhoging van de waterbelasting gepland. Dat zou betekenen dat u € 30,- tot € 50,- per jaar duurder uit bent. :(

Ook even gekeken wat het hier in het Noorden kost...

All in per m³ € 1,798 ...Dit is te wijten aan het Vastrecht...Wat zwaarder telt bij lager Verbruik ...(44 m³)...Afrekening 2012 ...Eindbedrag gedeeld door aantal m³...

angel1978

EnergieH schreef:Douche update: (nagloeien ...nee...)

SpeedDouche van 7 minuten achter de rug...
Ontspannen gevoel ...nee...
Schoon gevoel ...ja...
Voor herhaling vatbaar ...nee...

Ga in het vervolg voor de "normale" 10 minuten Douche met Wateronderbreking tijdens het inzepen en koudwater tandenpoetsen... :D

Ook eventjes ge-NiBud...

Drinkwater is relatief goedkoop. De kosten per kubieke meter zijn ongeveer € 1,07 (incl. BTW). Het gebruik van de watermeter kost jaarlijks gemiddeld € 56,-.

Voor 2014 staat er een verhoging van de waterbelasting gepland. Dat zou betekenen dat u € 30,- tot € 50,- per jaar duurder uit bent. :(

All in per m³ € 1,798 ...Dit is te wijten aan het Vastrecht...Wat zwaarder telt bij lager Verbruik ...(44 m³)...Afrekening 2012 ...Eindbedrag gedeeld door aantal m³...
Hier ook even een poging om de meest optimale situatie te bereiken ( behalve NIET douchen natuurlijk ;) ):

Personen 1
Handdouche
Zo minimaal mogelijk

Water: 0,043
Gas: 0,153

Maar dit is amper nog douchen te noemen ( en ook erg koud )..

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

EnergieH schreef:Drinkwater is relatief goedkoop. De kosten per kubieke meter zijn ongeveer € 1,07 (incl. BTW). Het gebruik van de watermeter kost jaarlijks gemiddeld € 56,-.

Juist omdat het water per liter zo belachelijk goedkoop is, is er niet echt een stimulans om zuiniger aan te doen. Wat dat betreft is het wel goed dat water per liter wat duurder wordt. Helaas geldt dat juist weer niet voor de grootverbruikers. Typisch Nederland: de bedrijven die het meest verbruiken en waar dus ook het meeste effect van zuiniger gebruik kan optreden, worden in feite gesubsidieerd op hun verbruik. Dat zie je ook met gas en electriciteit. De meest verspillende bedrijven maken een praatje met de staatssecretaris omdat ze (terecht) hard worden getroffen door maatregelen en de staatssecretaris gaat vervolgens opzitten en pootjes geven.

Gesloten