Ik kreeg zelf heftige oorsuizen. Deze geluiden werden in mijn gehoor harder en harder, zodanige mate dat ik zelfs niet meer verder wilde leven. En juist daarom maak ik mij hier druk over. Mensen die deze ziekte tinnitus niet kennen weten kennelijk niet wat het is.
Verder heb ik hierbij contacten gehad met wetenschappers en KNO-artsen. Hieruit blijkt dat het dus mogelijk is dat het geluid blijft in je gehoor terwijl het niet meer fysiek aanwezig is. Mogelijk dat dit een pijnprikkel is.
Het zelfde effect heb je ook dat je naar een discotheek bent gegaan waardoor je fluitende oren achteraf hebt gekregen. Zo ik begrepen heb is dat een teken dat je gehoor te veel belasting hebben gehad en dat kan wel weer herstellen maar als het vaker voorkomt is je gehoor beschadigd en eenmaal beschadigd kan dat niet meer hersteld worden. Daarmee heb ik dus problemen!Wij hebben uw e-mail via een omweg binnengekregen. Wij begrijpen het probleem. In de eerste reactie behorende bij uw link geven dr De Laat van LUMC en drs R. Cima uitleg over het fenomeen. Wij sluiten ons hier geheel bij aan. Het "afterimage" fenomeen kan fysisch zijn, in de zin van een (tijdelijk) locale vermindering van het gehoor (vergelijkbaar met de piep die ontstaat na lawaai), maar ook psychologisch (vergelijkbaar met een melodie die in je hoofd blijft hangen).
Over oorsuizen (tinnitus) is niet alles bekend, maar we hebben toch een behoorlijk goed idee hoe het in zijn werk gaat. Zie bijvoorbeeld onze folder
http://www.vumc.nl/afdelingen/patienten ... nnitus.pdf
Als u veel hinder ondervindt is het best uw huisarts te vragen om een verwijzing naar een Audiologisch Centrum.
Er wordt hier dus misbruik gemaakt van het zogenaamde presbyacusis effect.