kuklos schreef:Rovano schreef:Rente zorgt voor continue geldschaarste.
Je begint al met een aanname.
Rovano schreef:Om dit te begrijpen moeten we terug naar het principe dat geld schuld is.
Dit klopt niet.
Rovano schreef:Een andere fundamentele systeemfout van dit mechanisme is dat het EXPONENTIEEL moet blijven groeien door de werking van rente.
En opnieuw een aanname.
Het geheel gaat al mis door twee aannames en een foute bewering.
Na een tijdje rond gekeken te hebben op dit subforum heb ik dus gevonden waarom de discussie spaak loopt. Het doet me denken aan een citaat van de historicus Lord Acton:
There are two things which cannot be attacked in front: ignorance and narrow-mindedness. They can only be shaken by the simple development of the contrary qualities. They will not bear discussion.
Letter (23 January 1861), published in Lord Acton and his Circle (1906) by Abbot Francis Aidan Gasquet, Letter 24
Het is natuurlijk
jouw eigen keuze kuklos, maar het zou je sieren als je je verdiepte in de materie. Dat rente geldschaarste veroorzaakt is helaas geen mening, maar speciaal voor jou zal ik het haarfijn proberen uit te leggen:
Geld komt, zoals de documentaire dus ook vertelt, in de vorm van leningen in omloop.
Op het moment dat deze leningen afgelost worden, verdwijnt
ook het geld.
Naast aflossen dient diegene die de lening had afgesloten ook rente te betalen.
Dit geld verdwijnt
niet, maar komt in het bezit van de bank.
De bank kan hier grofweg twee dingen mee doen: uitgeven of bewaren.
Alléén als de bank
ál het geld uitgeeft, komt dit weer terecht in de economie.
Zelfs als dit wel gebeurt, kan er een probleem vormen.
Geleend geld kan namelijk
twee keer uitgeleend worden of zelfs drie of vier keer.
Terwijl het geld maar één keer wordt geschapen / gecreëerd.
Wat gebeurt er dan als de eerste lening wordt afbetaald?
Het geld verdwijnt, wordt
vernietigd zoals dat heet, maar de 'tweede' schuld blijft bestaan.
Hierdoor komt er meer
schuld in omloop dan dat er
geld is.
Hierover dient
rente te worden betaald.
Zolang al die rente weer uitgegeven wordt is er niets aan de hand, ook al zorgt dat natuurlijk alleen al voor vermogensongelijkheid, aangezien het geld naar de banken toestroomt.
Doordat al dit geld besteed dient te worden aan de rente, wordt deze onttrokken aan de reële economie en dient dat geld vervangen te worden. Dit wordt gedaan door nieuwe leningen aan te gaan.
Vervolgens begint het hele verhaal weer
van voren af aan.
Het kan overigens best lang doorgaan, maar uiteindelijk komt er een moment waar wij, iedereen, de burgers & bedrijven, zo diep in de schulden zitten, dat wij geen lening meer aankunnen, omdat we simpelweg geen geld meer hebben om de rente te kunnen betalen.
Hopelijk is het begin van dit verhaal zo een beetje duidelijk. Ik heb het namelijk nog niet gehad over wat er met dit systeem gebeurt als de groei bijvoorbeeld stagneert... of het verhaal van schuld-deflatie.