LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Ebje

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door Ebje »

Meld je aan bij www.vermogensmonitor.nl.
Samen staan we sterk.

hahazet

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door hahazet »

Enkele jaren geleden was ik werkzaam als financieel adviseur. Helaas werd ik frequent geconfronteerd met adviezen van derden die allerlei klanten adviseerden om beleggingsconstructies te nemen zodat de lasten van de hypotheek laag zouden zijn.
Een suggestie om een spaarhypotheek te nemen werd lachend afgedaan met ouderwets en te conservatief.

Ik ben dan ook van mening dat de klanten zeer vaak door tussenpersonen werden geadviseerd op basis van lust naar een hogere provisie terwijl minder werd gekeken naar het belang van de klant.
Een onafhankelijke hypotheekadviseur is minder onafhankelijk dan menigeen denkt.

Daarnaast denk ik dat er tevens een medeverantwoordelijkheid ligt bij de klant want die stapt in een constructie waarvan iedereen kan weten dat het risico's heeft hoe groot of klein deze maar is. Als je het spel niet kent dan moet je het ook niet spelen.

bientje

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door bientje »

geachte hahazet,

als je het spel niet kent moet je niet meespelen........
Als ik niet weet hoe een biefstukje gemaakt wordt moet ik het niet kopen bij de erkende keurslager want dan kan ik wel eens BSE krijgen, dat weet toch iedere sufferd, bedoelt u zoiets?

Waar heb je in godsnaam financiele adviseurs voor???
deze forums wijzen het al uit, een totaal overbodige beroepsgroep die hun eigen clienten nu vooral wijzen op de onbetrouwbaarheid van de door hun aanbevolen verzekering/hypotheek/lijfrentes/spaarplannen, noem het maar op.
Ik durf te wedden dat zij de afgelopen pakweg 10 jaar half Nederland een financieel produkt hebben aangesmeerd waarin beleggingen een rol spelen, denkt U dat veel financieel adviseurs tijdens hun verkooppraatje expliciet zouden zeggen ": als U dit product neemt kunt U binnen een jaar pakweg 5000 euro kwijt zijn , let op hoor !!" ik heb het nog niet meegemaakt.

Uit de praktijk : de financiele coach, hypotheker, adviseerde mij een paar jaar terug mijn overwaarde te cashen en te beleggen in een amerikaans consortium om zo op m'n 55e te stoppen met werken, yeah right :o) , als je zoiets hoort ben je inderdaad op je hoede.........

Als je het echter hebt over de POSTBANK,en obligaties die zoals de erkende adviseur stelde eigenlijk bijna net zo rentevast waren als een normale spaarrekening (zo is het echt verkocht) dan kan je lezen en uitpluizen wat je wilt over deze materie, je zult er (behalve het geeikte resultaten uit het verleden....) niets negatiefs over vinden, buiten het feit dat dit eigenlijk de taak van de financieel adviseur zou moeten zijn.

Het gaat mij niet eens om die paar rotcentjes, ik heb het redelijk in de gaten gehouden en ben er zonder veel kleerscheuren mee gestopt, maar als ik op TV mensen zie die door dezelfde constructie zwaar in de problemen zijn gekomen vind ik het zeer ongenuanceerd om hen op dit forum ook nog een trap na te geven, ik weet zeker dat deze mensen ook hun adviseurs teveel vertrouwen hebben gegeven, die dit op een goedkope manier hebben verkwanseld.


Het gaat mij om het vertrouwen, dat was voor mij net zo vanzelfsprekend als het vertrouwen in de keurslager,

maar ik geloof dat ik ook maar geen biefstukjes meer eet :wink:

fabia

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door fabia »

Tien kanttekeningen door Marcel Tak (www.iax.nl)

Naar aanleiding van dit programma plaats ik een paar kanttekeningen:
Het was gênant om te zien hoe de vertegenwoordiger van de Postbank in de uitzending bleef volhouden dat het Postbank Obligatie Fonds een laag risicoprofiel heeft. Een negatief rendement van 20% in drie jaar spreekt boekdelen. Daarbij merk ik op dat de presentatrice van het programma bloed rook en de Postbankman weinig ruimte gaf zijn verhaal te vertellen.
Een combinatie van 8% rendement en een laag risicoprofiel is opmerkelijk. Dergelijke rendementsverwachtingen komen in de buurt van aandelenopbrengsten. Dat zijn per definitie geen risicoloze beleggingen.
De modified duration, een indicatie voor de koersgevoeligheid bij een renteverandering, van het Postbank Obligatiefonds ligt op ongeveer 4. Dat is iets hoger dan de 3,8 waarop de Nederlandse staatsschuld ultimo 2003 uitkwam. Er is geen sprake van een (relatief) lage rentegevoeligheid van het fonds, die de kwalificatie van een laag risico rechtvaardigt.
Het obligatiefonds belegt voornamelijk in dollarwaarden. Het valutarisico wordt niet afgedekt. Dat verhoogt het risicoprofiel.
Het is mogelijk dat Postbank de 8% rendementsverwachting als standaard rekenpercentage hanteerde en daarmee niet het risicoprofiel van het obligatiefonds aangaf. In dat geval is het interessant na te gaan wat het rendement van het fonds op lange termijn is.
Het Postbank Obligatie Fonds conformeert zich aan een benchmark, te weten de Lehman Brothers Global Aggregate Index. Op Morningstar is na te gaan dat in de afgelopen vijf jaar het fonds fors op deze index achterbleef, ook in dollars. Het lijkt er op dat de beheerder geen gelukkige hand had in de keuze van zijn selectie.
Het fonds bestaat elf jaar. In die tijd werd een gemiddeld rendement behaald van 4,92%. Dat is fors lager dan de geprognosticeerde 8%.
Het Postbank Obligatiefonds krijgt van Morningstar slechts één ster. Dat is nog een aanwijzing dat het fonds relatief slecht presteerde en niet alleen last had van de dollardaling.
Beleggers in de Meerwaardehypotheek krijgen de mogelijkheid over te stappen naar het Postbank Euro Obligatie Fonds. Het valutarisico is daarmee uitgesloten, waardoor een lager risicoprofiel ontstaat. Dit fonds krijgt van Morningstar vier sterren. Desondanks bleef het in de laatste jaren ook achter bij de benchmark.
De Postbank rekent voor het Euro Obligatiefonds een fictief rendement van 6%. De belegger moet zich wel realiseren dat sinds de oprichting van het fonds in 1991 het gemiddelde jaarrendement 4,82% was.
Elegante oplossing
Mijn conclusie luidt dat ook die veilig geachte (staats)obligaties voor beleggers een aanzienlijk risico met zich mee kunnen brengen. Dat ondervindt nu ook een professionele partij als de Postbank, die waarschijnlijk zelf ook volkomen is verrast door de slechte ontwikkeling van het fonds in de afgelopen jaren.
Als de Postbank het hypotheekproduct daadwerkelijk verkocht als enerzijds een belegging met een laag risico en anderzijds een verwacht rendement hanteerde van 8% - ik maak dit voorbehoud, omdat ik niet alle feiten ken - siert het ze als ze met een elegante oplossing komt voor de gerezen problematiek.
In een reactie op deze column meldde de persvoorlichter van Postbank dat indertijd niet een rekenrendement van 8%, maar van 7% is gehanteerd. Vanaf juni 2002 is het rekenrendement voor het Postbank Obligatiefonds 6,25%. :idea:

Gast

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door Gast »

http://www.postbank.nl/ing/pp/page/fram ... nktype=for

Het Obligatiefonds is al jaren te volgen op internet en via de kranten.
Dus "ik wist het niet" is onzin. Een fonds dat kan winnen kan ook verliezen. Voordat iemand een megacontract (hypotheek) tekent mag je wel verwachten dat men de moeite neemt om eens te kijken hoe zo'n fonds het doet en hoe het zal zijn als de zaken minder goed gaan. In 2000 en 2001 was het rendement nou ook niet zo enorm zeg!

Vergeleken met andere fondsen valt het verlies over 2002 en 2003 best mee. Nu zit het fonds alweer in de plus. Wie belegt moet wel wat op kunnen vangen natuurlijk. Als het fonds enorm had geplust had je niemand gehoord en had men op verjaardagen en partijen lekker op kunnen scheppen en waren de anderen sufferds geweest met hun sullige spaarhypotheek. Nu er verlies is, is het op tv huilen en moet er gecompenseerd worden. Beleggen is winnen en verliezen en beleggen doe je over een langere termijn, niet meteen al gaan janken.

Gast

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door Gast »

Tien kanttekeningen door Marcel Tak (www.iax.nl)

(...) Op Morningstar is na te gaan dat in de afgelopen vijf jaar het fonds fors op deze index achterbleef, ook in dollars. Het lijkt er op dat de beheerder geen gelukkige hand had in de keuze van zijn selectie.
Het fonds bestaat elf jaar. In die tijd werd een gemiddeld rendement behaald van 4,92%. Dat is fors lager dan de geprognosticeerde 8%.
Het Postbank Obligatiefonds krijgt van Morningstar slechts één ster. Dat is nog een aanwijzing dat het fonds relatief slecht presteerde en niet alleen last had van de dollardaling
De beheerder van het fonds verdient in ieder geval wel een flinke schop onder zijn kont. Er zijn nog meer Postbankproducten die dit Obligatiefonds voeren (Beleggings-verzekeringsplan van de Postbank) die mensen zitten in hetzelfde schuitje. Wellicht dat er op dit gebied iets te doen valt? En mogen deze mensen ook overstappen op het Euro-fonds?

grutto
Berichten: 30
Lid geworden op: 23 feb 2004 23:43

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door grutto »

Reactie op fabia: thans houdt de Postbank ten aanzien van het aan de Meerwaardehypotheek gekoppelde obligatiefonds een rekenrendement van 6% aan.

De Hypothecryt.

Gast

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door Gast »

Reactie op fabia: thans houdt de Postbank ten aanzien van het aan de Meerwaardehypotheek gekoppelde obligatiefonds een rekenrendement van 6% aan.
Maar dit is dan wel het Postbank Euro Obligatiefonds!

http://www.postbank.nl/ing/pp/page/prod ... 32,00.html

molly

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door molly »

de postbank zal heus wel voor een oplossing zorgen aanmelden bij die monitorclub kost ook weer een hoop geld. stelletje oplichters
rond 15 maart reageerd postbank gewoon even wachten

zwolle

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door zwolle »

15 maart komt de postbank met een even afwachten dus en houd die 170 euro die de vermogensmonitor graag binnenhappen aub in de zak.
Want die zijn net zo erg als fondsmanager van de postbank ze wonen
in de zelde straat zonder meerwaarde hypotheek.

ebje

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door ebje »

Van Straaten heeft voor de gedupeerden bij de Postbank een claim neergelegd.
Van Straaten is van Vermogensmonitor, als zij geen actie hadden ondernomen of niet in de uitzending waren geweest was er niet zoveel ruchtbaarheid aangegeven.
Wij hebben van de Postbank geen reactie op eerder emailverkeer gehad en de Postbank heeft ons nog niet meegedeeld dat wij mogen switchen.
Hoe weet men dat er een uitspraak komt van de Postbank op 15 maart a.s.?

molly

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door molly »

ik heb de postbank gebeld ze zijn in beraad. ze bellen me terug rond 15 maart. ze moeten met iets beter komen dan je mag gratis over gaan naar euroobligatiefonds. als ze dat doen verliezen ze hun gezicht en komen ze in het rijtje dexia oplichters en aegon oplichters. zo ver laat postbank het nooit komen. postbank zijn geen oplichters, zij komen met een redelijk aanbod dus nog even afwachten groetjes molly

ebje

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door ebje »

Hoe weet jij(molly) dat zo zeker, al die tijd heb ik nog niets van de Postbank vernomen. Geen reactie op emails. Telefonisch werd in november verteld dat ik mijn potje waarschijnlijk minder moest aanspreken. Niks is er verteld over Euroobligatiefonds of het omzetten etc. Het vertrouwen is enigszins gedaald.
Als vermogensmonitor zelfs bij Radar komt, zal het toch wel kloppen.

A.H.Mol

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door A.H.Mol »

Ook ik heb een meerwaarde hypotheek genomen met een laag risico. Het verhaal van de Postbank gaf mij zeer veel vertrouwen. een produkt van ING en Postbank kan toch niet verkeerd zijn? Maar als deze tendens zich zo voortzet kom ik financieel in de problemen. In deze mate was dit niet voorzien en gezien de ervaringen ook zeker niet verwacht. Het is een zenuwslopende aangelegenheid en ik hoop daarom dat de Postbank hier redelijk mee zal omgaan.

Gast

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 29 Feb 2004 20:36 door A.H.Mol

Ook ik heb een meerwaarde hypotheek genomen met een laag risico. Het verhaal van de Postbank gaf mij zeer veel vertrouwen. een produkt van ING en Postbank kan toch niet verkeerd zijn?
ING en Postbank zijn gewoon bedrijven hoor. Ik snap niet waar dat blinde vertrouwen in (bepaalde) banken vandaan komt. Bankiers zijn al sinds mensenheugenis uitzuigers en er niet op uit jou rijker te maken of te behoeden voor domme dingen.

robertie

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door robertie »

Na 2 brieven (januari en februari 2004) vandaag gebeld door iemand van relatiebeheer van de postbank.
Hij liet weten dat ik na 15 maart wordt teruggebeld en dat men zich intern aan het beraden is. Nou kan daar natuurlijk van alles uitkomen, maar ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf met het imago van de postbank zich kan veroorloven om een grote groep klanten met de gebakken peren te laten zitten die mede door hun fouten zijn gemaakt (o.a. het niet afdekken van valutarisico's).
Misschien denk ik te positief; dat weten we na 15 maart!

frank schilpzand

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door frank schilpzand »

Hallo mijn naam is frank wij hebben onze meerwaarde hypotheek overgezet in een andere hypotheek.
wij zijn vals voorgelicht door onze finanaceel adviseur.
Die heeft gezegt dat het deel wat wij er in hebben gelegd 69000 euro aan obligaties in een laag risico fons ongeveer elk jaar gelijk zou blijven.
Achteraf kan dat helemaal niet,want je verkoopt elke maand obligaties .
om je hypotheek maandelijks te kunnen betalen.
En de obligaties worden elke maand minder dus aan het einde van de 30 jaar ben je alles kwijt en zit je met een schuld rrest van je huis.
Daarom heb ik na een 8 maanden de hypotheek de deur uit gedaan, heeft me wel 5000 euro gekost maar ik ga lekkerder slapen s,nachts.
Heb geprobeert geld terug te krijgen van mijn adviseur, maar die geeft niet thuis.
Heb je ook slechte ervaringen met de meerwaarde hypotheek mail me even [email protected]

fredby

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door fredby »

Voorlichting is onvoldoende geweest. evenals de kwaliteit van de fondsbeheerder. Zelf stelde ik 2 jaar geleden bij het afsluiten van de hypotheek aan de Postbank voor om het grootste deel te beleggen in het Euro obligatiefonds, dan schakel je in elk geval het valutarisico uit. zo was mijn redenatie Dat mocht niet van de postbank. Nu kijk ik tegen een slinkend kapitaal aan.
Ik vraag mij af of je de postbank daar op kunt aanspreken

louise van W.

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door louise van W. »

reactie op Frank Schilpzand:

Het kan haast niet dat u alleen maar in het Obligatiefonds had belegd, de constructie bestaat namelijk uit een deel beleggingen in het Obligatiefonds, waaruit maandelijks inderdaad verkocht wordt voor de maandelijkse uitkering, en een deel in diverse ZELF gekozen fondsen, die in 20 of 30 jaar het ingelegde kapitaal weer zou moeten opbouwen.

Ik ben zelf ook gedupeerde en vind dat op dit forum alles aan de kaak gesteld mag en moet worden, maar als er allemaal onzin wordt verkondigd is het voor niet-deelnemers aan de Meerwaardehypotheek inderdaad een soort van indianenverhaal, waarbij iedereen zonder nadenken in een idioot avontuur is gestapt.

Zo is het dus niet!

schilpzand

Re: Postbank: Meerwaarde hyptoheek

Ongelezen bericht door schilpzand »

Hallo louise word eens wakker inderdaad ik heb niet alleen in een obligatiefonds belegt. ook in 50 /50 fonds maar 6000 euro en dat word niet veel meer over 30 jaar omdat dat fonds niet hard stijgt.
Het grootste gedeelte 62000 euro heb ik belegt in het obligatiefonds.
Dat ben je gewoon kwijt over 30 jaar. reken maar uit
ik had 2200 aandelen, elke maand verkoop je er gemiddeld 10
Dus na 360 maanden 30 jaar moet ik 3600 aandelen hebben.
Oook al stijgt het fonds naar 40 euro heb je nog te kort.

Gesloten