LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] aangekochte auto na 3 weken ernstig defect
Re: aangekochte auto na 3 weken ernstig defect
Tja, toch ben ik het echt met Olaf eens. Onder de garantie komt de verkopende partij niet uit. Maar goed, je kunt dan wel gelijk hebben, of je het krijgt is een tweede.
Overigens is de prijd die ervoor betaald is geen extreem lage. Ik zie op internet een 535 uit 2005 vanaf 10.000 euri en hoger. En allemaal met BOVAG-garantie. Wellicht is het beste advies naar een andere garage te gaan, daar de situatie uitleggen en dan kijken wat die te zeggen heeft.
Mijn "eigen" garage bemiddelt ook gewoon voor mij.
Whatever de uitkomst: TS, succes!
Overigens is de prijd die ervoor betaald is geen extreem lage. Ik zie op internet een 535 uit 2005 vanaf 10.000 euri en hoger. En allemaal met BOVAG-garantie. Wellicht is het beste advies naar een andere garage te gaan, daar de situatie uitleggen en dan kijken wat die te zeggen heeft.
Mijn "eigen" garage bemiddelt ook gewoon voor mij.
Whatever de uitkomst: TS, succes!
Ik denk dat die garantie bij deze auto handelaar ook niet veel had voorgesteld.
Een BMW kopen en 13000 euro besteden ( voor dit bedrag heb ik een nieuwe gekocht, past wel 2x in de BMW) toch maar bij een gerenommeerd bedrijf.
Een BMW kopen en 13000 euro besteden ( voor dit bedrag heb ik een nieuwe gekocht, past wel 2x in de BMW) toch maar bij een gerenommeerd bedrijf.
beste mensen,
Allereerst bedankt voor jullie reacties! helaas zitten er ook reacties bij waar we niks aan hebben. ja, we zijn inderdaad te goed van vertrouwen geweest en heel naief! domme opmerkingen als koop geen auto ouder dan drie jaar vind ik ook zinloos. er zal wel een reden zijn geweest om een oudere auto aan te schaffen! wij waren op zoek naar een auto met veel trekkracht ivm het trekken van een paardentrailer etc. Nieuw zijn die dingen niet te betalen... en jah 2e hands blijkbaar ook niet(zonder ellende)
maar dit alles ter zijde. Wij hebben uitvoerig de onderhoudsboekjes etc bestudeerd. zou dealer onderhouden zijn. nap certificaat. en Jah ik heb bijv verstand van paarden, maar helaas niet van auto's!!!
zo dom als ik ben, wist ik niet eens van een aankoopkeuring bijv bij de anwb.
helaas zijn er hier ook veel domme reacties. En mensen die blijkbaar zo dom zijn dat ze niet eens in staat zijn om antwoord te geven op mijn vraag. Ik vraag advies over de situatie en ik heb echt nergens gevraagd om een oordeel te geven over hoe dom wij hebben gehandeld!!!
Voor de mensen die wel advies hebben gegeven. heel erg bedankt! vandaag contact gehad met een advocaat. En wij hebben wel degelijk een poot om op te staan!
vandaag bij de bmw dealer geweest en die hebben doormiddel van het uitlezen van de sleutel geconcludeerd dat er in 2010 al 190000 km met de auto is gereden!! Dus we hebben zwart op wit staan dat er gesjoemeld is met de km stand. en dus blijkbaar ook met de onderhoudsboekjes etc en ook dus met het NAP certificaat.
de garagehouder inmiddels ook al ingelicht over onze bevindingen. Eerst wilde hij 500 euro tegemoet komen. nu 1000. dus hij voelt de hitte ook wel onder zijn voeten.
Allereerst bedankt voor jullie reacties! helaas zitten er ook reacties bij waar we niks aan hebben. ja, we zijn inderdaad te goed van vertrouwen geweest en heel naief! domme opmerkingen als koop geen auto ouder dan drie jaar vind ik ook zinloos. er zal wel een reden zijn geweest om een oudere auto aan te schaffen! wij waren op zoek naar een auto met veel trekkracht ivm het trekken van een paardentrailer etc. Nieuw zijn die dingen niet te betalen... en jah 2e hands blijkbaar ook niet(zonder ellende)
maar dit alles ter zijde. Wij hebben uitvoerig de onderhoudsboekjes etc bestudeerd. zou dealer onderhouden zijn. nap certificaat. en Jah ik heb bijv verstand van paarden, maar helaas niet van auto's!!!
zo dom als ik ben, wist ik niet eens van een aankoopkeuring bijv bij de anwb.
helaas zijn er hier ook veel domme reacties. En mensen die blijkbaar zo dom zijn dat ze niet eens in staat zijn om antwoord te geven op mijn vraag. Ik vraag advies over de situatie en ik heb echt nergens gevraagd om een oordeel te geven over hoe dom wij hebben gehandeld!!!
Voor de mensen die wel advies hebben gegeven. heel erg bedankt! vandaag contact gehad met een advocaat. En wij hebben wel degelijk een poot om op te staan!
vandaag bij de bmw dealer geweest en die hebben doormiddel van het uitlezen van de sleutel geconcludeerd dat er in 2010 al 190000 km met de auto is gereden!! Dus we hebben zwart op wit staan dat er gesjoemeld is met de km stand. en dus blijkbaar ook met de onderhoudsboekjes etc en ook dus met het NAP certificaat.
de garagehouder inmiddels ook al ingelicht over onze bevindingen. Eerst wilde hij 500 euro tegemoet komen. nu 1000. dus hij voelt de hitte ook wel onder zijn voeten.
Ik wil geen nieuwe topic aanmaken, om met jouw te discuteren.olaf79 schreef:Die vraag is niet relevant voor TS, zou interessant zijn voor een nieuw topic dus als je die aanmaakt ga ik graag met je in discussie. TS heeft gewoon recht op de wettelijke garantie en Bovag heeft daar geen enkele invloed opeleven schreef:Je hebt mijn vraag niet beantwoord.olaf79 schreef: Is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat Bovag garantie wat anders is dan wettelijke garantie
Waarom klagen hier mensen, die de garantie afgekocht hebben?
D.w.z. ze krijgen de auto voor een goedkoper prijs, dan de handelaar vraagt.
Je wijkt de vraag uit en je weet ook waarom.
Blijkbaar ben je de enigste die graag gelijk wil hebben, om jou wettelijke garantie.
Maar ik wil hier niets over zeggen, het eerste gedeelte heb ik dan ook verwijderd.
snuffel1 schreef: Die domme misleidende antwoorden van jou zouden voor het gehele volk eens op moeten houden.
-
@ sonny: Een advies als uitlezen van een sleutel (heb ik ook nog nooit van gehoord) zou je meer aan hebben gehad dan de hele discussie over wel of geen garantie denk ik.
Je kunt, vanwege die kilometerstand, eventueel de koop laten ontbinden. Wat wijsheid is weet ik niet, maar aangezien hij al een aardige tegemoetkoming wil geven, lijkt het er op dat hij wel beseft dat het foute boel is. Maar ook dat hij kennelijk doelbewust de boel bedonderde.
Je kunt, vanwege die kilometerstand, eventueel de koop laten ontbinden. Wat wijsheid is weet ik niet, maar aangezien hij al een aardige tegemoetkoming wil geven, lijkt het er op dat hij wel beseft dat het foute boel is. Maar ook dat hij kennelijk doelbewust de boel bedonderde.
Wil dan niet zeggen, dat het niet zo is.witte angora schreef:@ sonny: Een advies als uitlezen van een sleutel (heb ik ook nog nooit van gehoord) zou je meer aan hebben gehad dan de hele discussie over wel of geen garantie denk ik.
http://forum.bmwfan.nl/viewtopic.php?f=2&t=11561
-
Op de Nationale Auto Pas, of Tellerkaart zoals het tegenwoordig heet (RDW heeft de NAP overgenomen) staat bij iedere tellerstand ook een datum van invoer van de desbetreffende tellerstand. Zo kun je dus zien wanneer de 1e stand is ingevoerd, oplopend naar de laatste stand.daffyduck80 schreef:Het NAP is ook niks anders dan een check niks meer niks minder.NOGMAALS ik stel niet dat de garage houder FRAUDEERT. Ik stel alleen dat het certificaat onterecht bij koper de indruk kan hebben gewekt dat de km stand is gecheckt en goed bevonden. Als garagehouder maak je met zo'n certificaat een statement anders overhandig je zoiets niet.
Je maakt geen statement daarmee als garagehouder, je geeft alleen eerlijk de km stand op papier mee zoals ie bekend was en wat de stand op moment van verkoop is.
Als die stand op de NAP al niet klopt met wat er op de teller staat zal een fraudeur je ook geen NAP pas meegeven.
Is die tellerstand logisch dan klopt het verhaal tot zover.
Dat die auto misschien in het buitenland 4 ton meer heeft gelopen is het risico van de koper met IMPORT NAP kan alleen de stand in NL bijhouden, dus is ie in NL gekomen met in NAP 150 en hij wordt nu voor de 3e keer verkocht met tellerstand 185 en in NAP staat 150-165-185 ja so be it.
Moet de autoverkoper dan zelf gaan twijfelen of de stand wel klopt terwijl de stand volgens NAP logisch is alleen geen verdere historie bekend
Ook bij een importauto kan dus een NAP of Tellerkaart zitten, zolang er geen onlogische standen zijn tussen eerste en laatste tellerstand is de kilomterstand logisch. Bij een importauto is de eerste kilomterstand de afgelezen stand op het moment van afgifte NL kenteken. Kilomterstanden vòòr 1e registratie in NL zijn voor de RDW niet relevant (en niet te controleren).
Bij veel jonge auto's wordt de km.stand niet alleen op de tellerunit (zichtbaar) bijgehouden, maar ook in de ECU (computer van de auto) en zelfs in de sleutel. Het mannipuleren van de tellerstand in de tellerunit is vrij eenvoudig en goedkoop, het wordt echter wat lastiger (en duurder) om ook de stand in de ECU en de sleutel te wijzigen. Bij oudere BMW's en Mercedessen kan met een relatief eenvoudige OBD reader op eenvoudige wijze de juiste km.stand uit de ECU worden opgehaald. Waarschijnlijk (maar dat is een aanname mijnerzijds) heeft de garage, om de storing te achterhalen, de ECU uitgelezen en is zodoende de hogere tellerstand tegen gekomen.
De verkoper is echter te allen tijden de professionele partij en wordt geacht in te staan voor de juistheid van de km.stand. Hij kan zich niet beroepen op "ik wist het niet", hij had het kunnen weten. Het wordt wat lastiger als er op de koopovereenkomst en/of factuur duidelijk melding is gemaakt van het feit dat de km.stand enkel de afgelezen stand is.
wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door v.d.Heyden op 11 apr 2014 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
vervolg:
Om nog even een duit in het garantie/geen garantie zakje te doen: veel mensen denken zich als een handelaar te kunnen voordoen, zo krijgen ze de prijs naar beneden. Er is echter wel degelijk een wettelijke manier om als verkoper volledige vrijwaring van enige vorm van garantie dan ook te verkrijgen. Op de koopovereenkomst en de verkoopfactuur hoeft de verkopende partij enkel uitdrukkelijk melding te maken van het feit dat "de auto is gekocht onder handelsvoorwaarden, koper ter zake kundig is, afziet van elke garantie en daarvoor een x bedrag aan korting heeft genoten".
Nou is een korting van bv 250,= op een aankoopbedrag van 13.000,= voor een rechter niet per se relevant, een korting (op papier) van 2500,= op een aankoopbedrag van 13.000,= echter wel.
Koper heeft wel degelijk een onderzoeksplicht, verkoper heeft echter ook een meldingsplicht. In het geval van de TS lijkt het erop dat TS zijn onderzoeksplicht niet heel nauw heeft genomen. Handige verkopers willen daar nog wel eens misbruik van maken, met alle gevolgen van dien.
We willen allemaal graag zo goedkoop mogelijk klaar zijn, dus zoeken we met z'n allen naar de goedkoopste auto's. Dan gebeurt het dus steeds vaker dat koper de deksel op de neus krijgt en vervolgens vindt dat hij/zij bedonderd is. Goedkoop is toch vaak duurkoop. Bij de aanschaf van een auto van 13.000,= wordt de verkoper geloofd op z'n blauwe ogen, terwijl de aanschaf van een TV van 500,= het hele internet naar reviews wordt doorgespit.
Een laatste opmerking m.b.t. importauto's: kijk nou eerst eens op internet (hoe handig toch, zo'n toetsenbord) voor welke prijs een auto met een "vriendelijk lage kilomterstand" in b.v. Duitsland kost. Kijk dan ook even wat dezelfde auto met 100.000km méér op de teller kost. In 95 van de 100 gevallen weet je dan dat de importauto die in NL wordt aangeboden in Duitsland bij die laatste categorie is aangeschaft en op miraculeuze wijze bij het passeren van de grens ineens tot de eerste catergorie is gaan behoren........
Verder blijft het altijd sneu, ook voor TS, dat het ook gruwelijk mis kan gaan (financieel gezien dan).
v.d.Heyden
Om nog even een duit in het garantie/geen garantie zakje te doen: veel mensen denken zich als een handelaar te kunnen voordoen, zo krijgen ze de prijs naar beneden. Er is echter wel degelijk een wettelijke manier om als verkoper volledige vrijwaring van enige vorm van garantie dan ook te verkrijgen. Op de koopovereenkomst en de verkoopfactuur hoeft de verkopende partij enkel uitdrukkelijk melding te maken van het feit dat "de auto is gekocht onder handelsvoorwaarden, koper ter zake kundig is, afziet van elke garantie en daarvoor een x bedrag aan korting heeft genoten".
Nou is een korting van bv 250,= op een aankoopbedrag van 13.000,= voor een rechter niet per se relevant, een korting (op papier) van 2500,= op een aankoopbedrag van 13.000,= echter wel.
Koper heeft wel degelijk een onderzoeksplicht, verkoper heeft echter ook een meldingsplicht. In het geval van de TS lijkt het erop dat TS zijn onderzoeksplicht niet heel nauw heeft genomen. Handige verkopers willen daar nog wel eens misbruik van maken, met alle gevolgen van dien.
We willen allemaal graag zo goedkoop mogelijk klaar zijn, dus zoeken we met z'n allen naar de goedkoopste auto's. Dan gebeurt het dus steeds vaker dat koper de deksel op de neus krijgt en vervolgens vindt dat hij/zij bedonderd is. Goedkoop is toch vaak duurkoop. Bij de aanschaf van een auto van 13.000,= wordt de verkoper geloofd op z'n blauwe ogen, terwijl de aanschaf van een TV van 500,= het hele internet naar reviews wordt doorgespit.
Een laatste opmerking m.b.t. importauto's: kijk nou eerst eens op internet (hoe handig toch, zo'n toetsenbord) voor welke prijs een auto met een "vriendelijk lage kilomterstand" in b.v. Duitsland kost. Kijk dan ook even wat dezelfde auto met 100.000km méér op de teller kost. In 95 van de 100 gevallen weet je dan dat de importauto die in NL wordt aangeboden in Duitsland bij die laatste categorie is aangeschaft en op miraculeuze wijze bij het passeren van de grens ineens tot de eerste catergorie is gaan behoren........
Verder blijft het altijd sneu, ook voor TS, dat het ook gruwelijk mis kan gaan (financieel gezien dan).
v.d.Heyden
nou v/dHeyden, danku voor uw relaas. Maar feitelijk zegt u niets dat nog niet was vermeld in de voorgaande pagina's. Ook komt u niet met een oplossing. Dus wat u nu wil zeggen met uw posts, ik weet het niet.
-
Ik wil niet veel zeggen, maar als de topicstarter uitlegt dat de dealer de kilometerstand heeft uitgelezen, dan mag je toch aannemen dat dat kan, of niet dan. En dat ik die conclusie getrokken heb, kun je uit mijn bericht toch wel opmaken. Daar heb ik die link van jou niet voor nodig. En dat rare lachen helemaal niet.eleven schreef:Wil dan niet zeggen, dat het niet zo is.witte angora schreef:@ sonny: Een advies als uitlezen van een sleutel (heb ik ook nog nooit van gehoord) zou je meer aan hebben gehad dan de hele discussie over wel of geen garantie denk ik.
http://forum.bmwfan.nl/viewtopic.php?f=2&t=11561
-
Alles leuk en aardig en schattig. Maar wie bepaalt nu welke kilometerstand wel of niet logisch is? Er kan een verklaring zijn dat er in het ene jaar veel meer wordt gereden, en er kan een verklaring zijn dat er in het andere jaar veel minder wordt gereden.v.d.Heyden schreef:
Ook bij een importauto kan dus een NAP of Tellerkaart zitten, zolang er geen onlogische standen zijn tussen eerste en laatste tellerstand is de kilomterstand logisch.
En als een stand zodanig teruggedraaid is dat het lijkt of de auto in korte tijd een paar keer in zijn achteruit de aarde rond is geweest, dan is het logisch dat het niet logisch is. Maar dat kan dan door de NAP wel wat duidelijker worden gezegd lijkt mij.
tjonge jonge, voor 13.000 euro kon je bij een dealer een mooi jong gebruikte occasion kopen, mét garantie.Sonny-010 schreef:hallo allemaal,
Hele maal blij waren wij met de aanschaf van een nieuwe auto, een bmw 535 bj 2005 km stand 185000.
Aankoopbedrag : 13000 euro!
nu 3 weken later staat het huilen ons nader dan het lachen. Afgelopen week begon de auto opeens vreemde kuren te vertonen. anwb er bij gehaald en er werd een defect geconstateerd die niet direct gemaakt kon worden. de auto moest dus naar een garage. Wij hebben hierop direct contact opgenomen met de garage waar wij de auto hadden gekocht. De garagehouder leek niet moeilijk te doen en gaf ons opdracht om de auto af te laten leveren bij een of andere garage. Dit geregeld en de auto door de anwb af laten leveren bij desbetreffende garage. Hierna begon eigenlijk de echte ellende.
eerst werden wij aan het lijntje gehouden. Nu 4 dagen later krijgen wij dus te horen dat er het volgende aan mankeert:
lekkende EGR thermostaat: al langer aanwezig zo te zien aan de corrosieaanslag. werd bevestigd door de garagehouder. tevens functioneren de kleppen niet naar behoren. daarnaast is er mogelijk ook een beschadiging aan de zuigers en kan er ook niet worden uitgesloten dat het gehele motorblok moet worden vervangen. maar dit moet verder onderzoek uitwijzen.
Nu zegt de garagehouder van wie wij de auto hebben gekocht. Dat wij de auto zonder garantie hebben gekocht en hij de reparatie niet gaat vergoeden. dat terwijl de auto dus wel in een door hem aangegeven garage staat. Waarschijnlijk een of andere vriend ofzo.
Nu ligt de aangetekende brief al klaar waarin wij dus nadrukkelijk verzoeken om reparatie, danwel om de koopovereenkomst te ontbinden.
maar nu komt nog het volgende: de garagehouder waar de auto voor reparatie werd afgeleverd versprak zich en gaf aan dat de auto al meer dan 250000 km had gelopen. waarop mijn man aangeeft nou op de teller staat 185000. Hierop was het antwoord: oo oo ooww
Wij kregen ook een nap certificaat bij de auto. echter als ik de auto invoer op de website van de Nap. dan zijn er onvoldoende gegevens over de auto bekend? rarara hoe kan dat? heeft de garage houder gefraudeerd met het nap certificaat?
maar goed nu staat de auto dus bij een 'bevriende' garagehouder van de verkoper. En aangezien wij hier geen vertrouwen in hebben. willen wij de auto of door een monteur naar ons keuze laten repareren op de koste van de verkoper. of de koop terug draaien .
wie heeft advies hierin?
B.v deze:
http://leeuwekeur.peugeot.nl/stock/5664 ... 16v-5-drs/
http://www.ford-a1.nl/personenauto/deta ... UAuQ%3D%3D
maar ja men moet weer status hebben en bmw willen rijden. Als je bij een handelaar koopt met zulke km standen dan kan je het verwachten.
Het begrip 'logisch' betekend bij de NAP zoveel dat de tellerstanden oplopen, elke keer dat een auto aangeboden wordt bij een garage. Of er veel of weinig mee wordt gereden maakt niet uit.witte angora schreef:Alles leuk en aardig en schattig. Maar wie bepaalt nu welke kilometerstand wel of niet logisch is? Er kan een verklaring zijn dat er in het ene jaar veel meer wordt gereden, en er kan een verklaring zijn dat er in het andere jaar veel minder wordt gereden.v.d.Heyden schreef:
Ook bij een importauto kan dus een NAP of Tellerkaart zitten, zolang er geen onlogische standen zijn tussen eerste en laatste tellerstand is de kilomterstand logisch.
En als een stand zodanig teruggedraaid is dat het lijkt of de auto in korte tijd een paar keer in zijn achteruit de aarde rond is geweest, dan is het logisch dat het niet logisch is. Maar dat kan dan door de NAP wel wat duidelijker worden gezegd lijkt mij.
onlogisch wil dus zeggen dat een auto een keer een lagere km stand had dan de apk/beurt daarvoor
even een update:
vanavond nogmaals met de verkoper gesproken. nu had hij het volgende aanbod. Wij betalen de helft mee aan de reparatie van de auto en dan verkoopt hij de auto voor ons. Dus met andere woorden: hij wilt de volgende ermee gaan oplichten?
Ons aankoopbedrag wilt hij vooralsnog niet terug geven. Want dat zou hij niet hebben
vanavond nogmaals met de verkoper gesproken. nu had hij het volgende aanbod. Wij betalen de helft mee aan de reparatie van de auto en dan verkoopt hij de auto voor ons. Dus met andere woorden: hij wilt de volgende ermee gaan oplichten?
Ons aankoopbedrag wilt hij vooralsnog niet terug geven. Want dat zou hij niet hebben
-
Dus jij mag zijn probleem oplossen? Dat wil zeggen, in feite betaal jij de onderdelen, en hij doet de klus als hij even niets anders te doen heeft (als hij het al doet)?
of het nu wel of niet verstandig is om een auto met deze leeftijd en km-stand te kopen of niet doet er helemaal niet toe.Sonny-010 schreef:even een update:
deze handelaar heeft u een product verkocht dat klaarblijkelijk niet de eigenschappen bezit die je redelijkerwijs had mogen verwachten. hij moet dus zorgen dat binnen redelijke termijn het probleem wordt opgelost. Het valt waarschijnlijk niet te bewijzen dat hij met de km stand heeft gerommeld.
-
Zoals eerder vermelde handelaar hoeft helemaal niks, stel Wannabee juristen, compleet afzien van garantie is ook echt compleet afzien van garantie.
Zoals v.d Heyden ook al opmerkte kan en mag dit gewoon staat dit op de bon en je hebt getekend succes bij de rechter je gaat bakzeil halen das 1 ding wat zeker is.
@ Witte angora
Handelaar heeft geen probleem das de koper die een probleem heeft, en zelf compleet van garantie afziet.
Zoals v.d Heyden ook al opmerkte kan en mag dit gewoon staat dit op de bon en je hebt getekend succes bij de rechter je gaat bakzeil halen das 1 ding wat zeker is.
@ Witte angora
Handelaar heeft geen probleem das de koper die een probleem heeft, en zelf compleet van garantie afziet.
Wij hebben nergens voor getekend!
Geen rekening gekregen?Sonny-010 schreef:Wij hebben nergens voor getekend!
Jawel. Maar daarop hebben wij niet op getekend. Werd ook niet naar gevraagd