Dat kan je natuurlijk ook zeggen over het scannen van emails waar het topic over gaat. Iets wat bijvoorbeeld Apple en Microsoft ook niet uitsluiten in hun voorwaarden.angel1978 schreef:Nee hoor. JIJ vindt dat anders. Voor de gemiddelde gebruiker maakt het geen fluit uit.sjohie schreef:
Nou nee, dat is subtiel anders. Apple maakt en beheerd iOS, wat enkel op hun apparaten draait. Aan iOS kan geen enkele ontwikkelaar iet doen zonder hun toestemming. Google maakt Android, maar maakt die code openbaar. Jij kan dus prima een eigen smaak van Android maken, desnoods met een eigen appstore en alles. Dat heeft bijvoorbeeld Archos een poosje gedaan voor hun tablets, en Amazon doet dat nog met hun Kindle e-reader.
Echter moet je om alle officiële Google apps zoals maps en gmail, en de play (app)store, te kunnen gebruiken, je wel laten certificeren door Google. Als je dus serieus iets wilt met Andoid ontkom je er niet aan, maar het is dus wel wat opener en flexibeler als bij Apple.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Google geeft toe e-mails te lezen
Re: Google geeft toe e-mails te lezen
Dat ligt dan aan de fabrikant van je telefoon en de android variant die jouw telefoon fabrikant (of het netwerk van je abonnement) op je telefoon of tablet heeft gezet.ruud_a schreef:
het zijn standaard applicaties
ze zijn niet te verwijderen, alleen uit te schakelen.
en ook dat lukt niet zo maar, want dan komen er vaak foutmeldingen en werken andere applicaties ook niet meer.
de enige applicatie die ik heb gedownload, is een applicatie voor het lezen van ebooks geweest.
Bij een gewone standaard android versie kun je er op zetten en eraf halen wat je zelf wil. En er alternatieve programmas op zetten.
samsung galaxy tab 10.2kweenie schreef:Dat ligt dan aan de fabrikant van je telefoon en de android variant die jouw telefoon fabrikant (of het netwerk van je abonnement) op je telefoon of tablet heeft gezet.ruud_a schreef:
en ook dat lukt niet zo maar, want dan komen er vaak foutmeldingen en werken andere applicaties ook niet meer.
de enige applicatie die ik heb gedownload, is een applicatie voor het lezen van ebooks geweest.
Bij een gewone standaard android versie kun je er op zetten en eraf halen wat je zelf wil. En er alternatieve programmas op zetten.
Dat werkt alleen als je hem "geroot" hebt, anders krijg je het niet voor elkaar om bijvoorbeeld van die speciale Samsung of Sony apps er af te krijgen. (of van die gare mcafee anti virus zooi) Die staand hard in de rom/firmware gebakken. En dan heb ik het nog niet eens over de branded toestellen van de telecomproviders, die zetten er nog veel meer onverwijderbare apps op.kweenie schreef:Dat ligt dan aan de fabrikant van je telefoon en de android variant die jouw telefoon fabrikant (of het netwerk van je abonnement) op je telefoon of tablet heeft gezet.ruud_a schreef:
Dat zeg ik. Heeft dus helemaal niets met google te maken, maar met de 'keuzes' die Samsung of je telecom provider voor jou geeft gemaakt. Met je keuze voor een ander merk had je die troep er niet op gehad.
Apart dat google wordt verweten dat bv Samsung iets 'verplicht' op zijn apparaat heeft gezet.
Apart dat google wordt verweten dat bv Samsung iets 'verplicht' op zijn apparaat heeft gezet.
is android geen google?kweenie schreef:Dat zeg ik. Heeft dus helemaal niets met google te maken, maar met de 'keuzes' die Samsung of je telecom provider voor jou geeft gemaakt. Met je keuze voor een ander merk had je die troep er niet op gehad.
Jawel, maar dat is hier totaal niet relevant.
De kritiek is op de toepassingen die Samsung (of bijvoorbeeld een telecom bedrijf) 'verplicht' en niet te verwijderen, op een apparaat zet. Met die kritiek moet je niet bij google of android zijn, maar bij (in dit geval) Samsung.
Vergelijk het met een pc fabrikant die al standaard wat toepassingen op je pc zet. Als je daar bos over bent, dan moet je geen kritiek hebben op Microsoft of op Windows, maar op je pc fabrikant.
De kritiek is op de toepassingen die Samsung (of bijvoorbeeld een telecom bedrijf) 'verplicht' en niet te verwijderen, op een apparaat zet. Met die kritiek moet je niet bij google of android zijn, maar bij (in dit geval) Samsung.
Vergelijk het met een pc fabrikant die al standaard wat toepassingen op je pc zet. Als je daar bos over bent, dan moet je geen kritiek hebben op Microsoft of op Windows, maar op je pc fabrikant.
Ja en nee, het bedrijf wat android is begonnen is overgenomen door Google, maar de broncode van Android wordt na elke release gedoneerd aan de Open Handset Alliance (OHA), en is dus via de open source apache voorwaarden beschikbaar voor iedereen.ruud_a schreef:is android geen google?kweenie schreef:Dat zeg ik. Heeft dus helemaal niets met google te maken, maar met de 'keuzes' die Samsung of je telecom provider voor jou geeft gemaakt. Met je keuze voor een ander merk had je die troep er niet op gehad.
Maar Google geeft geselecteerde partners, waaronder de eigen hardware tak motorola, tijdens het ontwikkelen al de broncode, terwijl andere bedrijven die ze niet zo lief vinden, moeten wachten tot aan de overdracht aan de OHA. Daardoor hebben die dus qua ontwikkeling een aantal maanden achterstand hebben op Google (nexus toestellen gemaakt door oa LG en HTC), zusterbedrijf Motorola, en de grote spelers als Samsung, HTC en Sony.
Een aantal Google apps moet ook op die manier op een toestel staan om gecertificeerd te zijn voor de play store. Ik wil bijvoorbeeld helemaal geen hangouts of google+ op mijn toestel, maar wel de play store en maps. Die krijg ik er bij mijn weten evenzogoed niet af.kweenie schreef:Dat zeg ik. Heeft dus helemaal niets met google te maken, maar met de 'keuzes' die Samsung of je telecom provider voor jou geeft gemaakt. Met je keuze voor een ander merk had je die troep er niet op gehad.
zonder die toepassingen, heb je alleen een mooi stuk electronica, dat niets doet.kweenie schreef:Jawel, maar dat is hier totaal niet relevant.
maar waar zou al die gelezen informatie naar toe gaan?
naar meesterspion google toch, wiens streven het is een compleet profiel van ieder mens op aarde in zijn databank(of die van de nsa) te krijgen.
Zonder die toepassingen kun je er gewoon andere toepassingen op zetten. Die niets met google te maken hebben.
Dan kan je uit de 500.000 apps uit de play-store de apps kiezen die je wilt om je toestel "smart" te maken. Nu heb ik de standaard android muziekspeler én een onverwijderbare walkman app van Sony voor het luisteren naar muziek. Nou is die wel puik, dus dat is misschien in mijn geval niet de beste vergelijking. Een andere dan, de standaard email app is zozo, naast de gmail app, terwijl ik die beiden liever inruil voor 1 goede mail-app (K9).ruud_a schreef:zonder die toepassingen, heb je alleen een mooi stuk electronica, dat niets doet.kweenie schreef:Jawel, maar dat is hier totaal niet relevant.
maar waar zou al die gelezen informatie naar toe gaan?
naar meesterspion google toch, wiens streven het is een compleet profiel van ieder mens op aarde in zijn databank(of die van de nsa) te krijgen.
Dat is in dit geval dus de keuze die Sony heeft gemaakt. Heeft dus weer niet te maken met google of android.
Ik citeer mezelf even, want daar heb je blijkbaar overheen gelezen hierboven.kweenie schreef:Dat is in dit geval dus de keuze die Sony heeft gemaakt. Heeft dus weer niet te maken met google of android.
Een aantal Google apps moet ook op die manier op een toestel staan om gecertificeerd te zijn voor de play store. Ik wil bijvoorbeeld helemaal geen hangouts of google+ op mijn toestel, maar wel de play store en maps. Die krijg ik er bij mijn weten evenzogoed niet af.
Dat is dus identiek gedrag aan wat de telefoon fabrikanten en telco's doen. Google is op dat vlak dus net zo erg als de andere partijen.
Voor het ene google product zulk je wellicht ook andere google producten moeten hebben. Of je ze gebruikt is natuurlijk weer een andere vraag. Maar op de zelfde manier, als ik bijvoorbeeld Excel wil hebben, dan moet ik ook word erbij nemen.
Maar niemand verplicht je om van de google Play store of van google maps gebruik te maken. Je kunt net zo goed de producten van een andere leverancier gebruiken. Terwijl hier wel wordt gesuggereerd dat er geen ontkomen is aan de toepassingen van google. Dat is dus helemaal niet zo.
Maar niemand verplicht je om van de google Play store of van google maps gebruik te maken. Je kunt net zo goed de producten van een andere leverancier gebruiken. Terwijl hier wel wordt gesuggereerd dat er geen ontkomen is aan de toepassingen van google. Dat is dus helemaal niet zo.
op het moment dat je voor die tablet hebt gekozen, zit je ook vast aan die google producten.
verwijderen gaat niet.
uitschakelen wel, maar dan functioneert het apparaat niet goed meer.
op het moment, dat je zo'n tablet koopt, staat er in de gebruiksaanwijzing niet, dat je daarmee ook een spionnage apparaat voor google in huis haalt, met de toestemming om met het apparaat alles te doen en laten wat google leuk vindt
die permissies kun je pas zien bij de instellingen.
en dan moet je ook wel eerst redelijk bekend geworden zijn met het apparaat.
verwijderen gaat niet.
op het moment, dat je zo'n tablet koopt, staat er in de gebruiksaanwijzing niet, dat je daarmee ook een spionnage apparaat voor google in huis haalt, met de toestemming om met het apparaat alles te doen en laten wat google leuk vindt
Je had dus eigenlijk geen idee wat je kocht en bent in je eigen onwetendheid getrapt.ruud_a schreef:op het moment dat je voor die tablet hebt gekozen, zit je ook vast aan die google producten.
verwijderen gaat niet.
Tjonge jonge waar gaat deze discussie naar toe
Alle grote bedrijven zijn even 'slecht' - dat is gewoon een feit. Informatie was altijd geld waard - altijd. Echter, met de komst van Internet is deze trend sterk toegenomen.
Bij geen enkele fabrikant is er meer sprake van privacy. Iedereen wil alles weten en dat inzetten op e.e.a. wijze in meer omzet / geld. En elke bedrijf doet dat, in welke branche dan ook.
Grote(re) bedrijven steken alleen met de kop eruit juist omdat zij zo groot zijn. Google speelt fenomenaal goed in op het behoefte van de gebruikers. Gemak dient mens en dat is exact waarop Google inzet. En laten wij eerlijk zijn, hun producten werken in verreweg meeste gevallen ook bijzonder goed. Kijk alleen maar welke diensten ze allemaal aanbieden, het is gewoon absurd. Laat ik maar een voorbeeld noemen;
Ik gebruik afgelopen jaren Android toestel (verschillende modellen inmiddels). Elke foto welke ik maak met de toestel wordt (indien er internet verbinding is) automatisch geupload naar Google (prive album). Op dit moment heb ik kleine 3,3 GB aan foto's daar staan. Bereikbaar vanaf elke plek waar internet is. Nieuwe toestel? Binnen enkele minuten zijn alle foto's beschikbaar. Eens in zoveel download ik alle foto's om ze ook lokaal te bewaren, want je weet het maar nooit. Of het mij deert dat iemand, misschien met ogen mijn foto's zal zien? Nee hoor. Dat e.e.a. automatische script ze zal 'nakijken' - tja, so be it. Gemak, he
Maar zoals ik al eerder zei, er bestaan alternatieven. Ook voor de Android toestellen. Android is open source, zodoende bestaan er ook tallose varianten van Android welke niet direct van Google afkomstig zijn, waaronder meest bekende Cyanogenmod is. Het is niet los getrokken van Google want alsnog heb je een Google account nodig om bepaalde applicaties te runnen.
Maar let wel op; daar Android open source is, zou je in theorie een telefoon / besturingssysteem kunnen maken welke 0,0% te maken heeft met Google en net zo goed presteert als af-fabriek Google toestel. En toch, zoiets bestaat niet op de markt. Ra-ra hoe kan dat? Simpel, om zo iets te maken zou het enkele tonnen al dan niet meer dan dat kosten. Dan zou het ook niet meer gratis zijn en zou er geen vraag naar zijn. Anders bestond zoiets al lang en breed.
En nogmaals, wat kan het mij schelen dat bedrijven bereid zijn om grof geld uit te geven voor 'targeted' advertenties welke ik her en der zie? In de loop van de jaren heb ik geleerd, met name op de websites welke ik vaak bezoek om volledig door de reklames te kijken. En indien deze bedrijven mijn leven makkelijker maken, wie ben ik dan om daarover te klagen?!
Misschien ben ik gewoon niet zo gehecht aan (mij) privacy zoals anderen dat zijn, wie zal het zeggen...
Echt prive dingen doe ik hoe dan ook 'offline'
En oh ja, ik zou zeker anders denken was ik president van een land of een andere bekende persoon.
Alle grote bedrijven zijn even 'slecht' - dat is gewoon een feit. Informatie was altijd geld waard - altijd. Echter, met de komst van Internet is deze trend sterk toegenomen.
Bij geen enkele fabrikant is er meer sprake van privacy. Iedereen wil alles weten en dat inzetten op e.e.a. wijze in meer omzet / geld. En elke bedrijf doet dat, in welke branche dan ook.
Grote(re) bedrijven steken alleen met de kop eruit juist omdat zij zo groot zijn. Google speelt fenomenaal goed in op het behoefte van de gebruikers. Gemak dient mens en dat is exact waarop Google inzet. En laten wij eerlijk zijn, hun producten werken in verreweg meeste gevallen ook bijzonder goed. Kijk alleen maar welke diensten ze allemaal aanbieden, het is gewoon absurd. Laat ik maar een voorbeeld noemen;
Ik gebruik afgelopen jaren Android toestel (verschillende modellen inmiddels). Elke foto welke ik maak met de toestel wordt (indien er internet verbinding is) automatisch geupload naar Google (prive album). Op dit moment heb ik kleine 3,3 GB aan foto's daar staan. Bereikbaar vanaf elke plek waar internet is. Nieuwe toestel? Binnen enkele minuten zijn alle foto's beschikbaar. Eens in zoveel download ik alle foto's om ze ook lokaal te bewaren, want je weet het maar nooit. Of het mij deert dat iemand, misschien met ogen mijn foto's zal zien? Nee hoor. Dat e.e.a. automatische script ze zal 'nakijken' - tja, so be it. Gemak, he
Maar zoals ik al eerder zei, er bestaan alternatieven. Ook voor de Android toestellen. Android is open source, zodoende bestaan er ook tallose varianten van Android welke niet direct van Google afkomstig zijn, waaronder meest bekende Cyanogenmod is. Het is niet los getrokken van Google want alsnog heb je een Google account nodig om bepaalde applicaties te runnen.
Maar let wel op; daar Android open source is, zou je in theorie een telefoon / besturingssysteem kunnen maken welke 0,0% te maken heeft met Google en net zo goed presteert als af-fabriek Google toestel. En toch, zoiets bestaat niet op de markt. Ra-ra hoe kan dat? Simpel, om zo iets te maken zou het enkele tonnen al dan niet meer dan dat kosten. Dan zou het ook niet meer gratis zijn en zou er geen vraag naar zijn. Anders bestond zoiets al lang en breed.
En nogmaals, wat kan het mij schelen dat bedrijven bereid zijn om grof geld uit te geven voor 'targeted' advertenties welke ik her en der zie? In de loop van de jaren heb ik geleerd, met name op de websites welke ik vaak bezoek om volledig door de reklames te kijken. En indien deze bedrijven mijn leven makkelijker maken, wie ben ik dan om daarover te klagen?!
Misschien ben ik gewoon niet zo gehecht aan (mij) privacy zoals anderen dat zijn, wie zal het zeggen...
Echt prive dingen doe ik hoe dan ook 'offline'
En oh ja, ik zou zeker anders denken was ik president van een land of een andere bekende persoon.