LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De koe en melk

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
witte angora

Re: De koe en melk

Ongelezen bericht door witte angora »

Baardaap schreef:Koeien zijn heel gevoelig!
Hóe gevoelig weet ik ook niet. Maar ik weet wel dat het grote knuffelkonten kunnen zijn. En ik weet ook dat, als ze geen zin hebben in aandacht, ze het kunnen laten merken ook.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

!
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

hans76

Ongelezen bericht door hans76 »

Zijn genoeg mensen die paard rijden voor de fun ook zomers op een bezweet paard een verplichte ronde... ook mensen met huisdieren 1 hond of 1 kat en dan de hele dag uit werken is ook echt zielig te noemen zo valt ook het vogeltje in een kooi vissen in een kom maar ook reptielen (horen niet in NL)
Ook kunnen we vraag tekens zetten bij dierenparken met exotische dieren in koud kikkerlandje maar ook circus acts ...hoe is de welzijn dan gesteld ???

Weet niet waar jij stage hebt gelopen??? meeste boeren gaan liefdevol met hun dieren om en schoppen/slaan dieren niet ..

Melk drinken hoeft niet ook vlees eten niet ... maar kijkend naar je gebit kom je tot de conclusie dat mensen omnivoor zijn (alles eters) ... onderzoek dat melk slecht is ?? in NL worden we gemiddeld zeer oud kinderen die nu geboren worden hebben grote kans ouder dan 100 te worden , deze melk generatie heeft dus niet de slechte eigenschappen die "baardaap" schrijft.

Wanneer je in het ziekenhuis ligt en moet aansterken voor één of andere ziekte adviseren artsen vaak zuivelprodukten te nuttigen ... das niet voor niets neem ik aan...

Ga eens natuurfilms kijken en kijk hoe hard de natuur eigenlijk is in eten en gegeten worden door roofdieren etc. ook zwakkere dieren lijden door honger / kou / uitdroging dit is niet erg dierwelzijn neem ik aan ...
In NL gebeurt dit ook door "dierenliefhebbers" in de oostvaardersplassen
een kwalijke en slechte zaak vind ik geen bijvoeding en water daar heb ik het als boer wel moeilijk mee

witte angora

moederslink schreef:Ik ben oprecht blij dat er dierenliefhebbers zijn die betrokken zijn/ blijven met het dierenwelzijn .
Ik zou nog maar voor een klein aantal dingen de barricades opgaan , dierenwelzijn is er een van!
Barricades, och, iedereen doet het op zijn eigen manier. Ik geloof meer in het geven van voorlichting, het geven van wat achtergrondinformatie waardoor mensen zich wat meer bewust worden van waar we mee bezig zijn.

Lakenvelders zijn gewone koeien, met, naar zeggen, uitstekend vlees en uitstekende melk. Alleen ligt de productie niet zo hoog als van een vleeskoe of een melkkoe. Als je dat soort dingen uitlegt, en bezoekers ook kennis laat maken met de dieren, dan zie je vaak wel dat mensen best wel bereid zijn hun mening, als is het maar een klein beetje, bij te stellen.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Hoeveel mensen (die oprecht en eerlijk willen zijn) en gereageerd hebben, eten geen dieren???? Inclusief vis en kip. Nou verwacht ik echt geen eerlijk antwoord. Dit soort 'onderzoeken' wordt altijd beantwoord met: schandalig wat er met de dieren gebeurt en die vreten wel kiloknallers, voor zeker. Ik ben iets nuchterder: eet dat niet en kies voor diervriendelijk eten. Of een eitje: maar ook daar kies ik voor "het beste voor het kippetje dat het eitje gelegd heeft". Voor zover ik dat dan moet geloven op de labels van alles!! Maar mensen die toch ook willen eten, geen geld hebben voor en toch een soort van "vlees" willen eten komen toch al snel bij diezelfde "knaller" uit. Vind dit eigenlijk een hypocriete stelling van De Koe en melk. Iedereen weet inmiddels wel dat de meeste koetjes en kalfjes een pokken leven hebben. En de kippetjes met hun afgeknipte snavel. Maar, er word nu gelukkig meer en meer op gelet. Kost iets meer, dus dagje of 2 vleesloos kan ook een oplossing zijn.

moederslink

?
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink

!
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink

@
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink

&
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

moederslink schreef:
Het is wel een punt : velen roepen ach en wee en kopen ( vr)eten toch die troep en andere rotzooi.
Dat zeg ik steeds : het begint bij de consument......
En dat begint met de juiste manier van voorlichten. Geen jammerverhaal over zielige kippen en koeien. Geen hosanna-verhaal over vrije kippen en varkens. Geen je-moet-dit en je-moet-dat. Gewoon een stukje informatie op zo'n manier geven dat het mensen tot nadenken stemt, en ze zelf hun eigen conclusies gaan trekken. En als die conclusies eenmaal getrokken zijn, dan worden er vanzelf andere keuzes gemaakt, niet omdat het moet, niet omdat het zo uitgelegd is, maar omdat mensen het uit zichzelf willen.

moederslink

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.

moederslink

*
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

hans76

vroeger waren mensen jagers net als het ijsmannetje gevonden in een gletsjer in Oostenrijk
4000 v. christus of ze voor christus al melk nuttigden van koeien weet ik niet ....

mensen zijn idd hypocriet als het gaat om voedsel , wat geven we nu uit in percentage van ons inkomen?
heb wel eens ergens gelezen dat dit bijna het laagst is van de wereld en dat voor top kwaliteit .

In veel derde wereld landen is er nauwelijks voedsel .... denk ook wel dat de NL consument door de eeuwen heen zijn band met waar het eten vandaan komt totaal heeft verloren , en als er dan een keer een slachterij of varkens/kippenstal in beeld komt velen direct in een shock raken ...

Eigenlijk zou iedere consument ook boer moeten zijn met een paar kippen een koe stukje graan land geheel zelf voorziend dus! zet ook een streep door het reizen ook woon werk verkeer niet nodig
heeel saai maar voor natuur en dierwelzijn het beste

Mens is in de natuur toch een rare verschijning overal de baas van of het nu om land of zeedieren gaat ook verpesten velen het milieu door grote steden vele asfaltwegen rijden in 1500kg zware auto met airco fosiele brandstoffen verslurpen (binnen 100 jaar is alles op) dan moeten alle wereldburgers die op ons welstands niveau leven low buget kunnen vliegen en consumeren (heet verspillen en vervuilen)

Vraag me vaak de functie af van de mens is dat dan consumeren het binnen slepen van goederen met ruweolie gestookte vrachtschepen om die vervolgens binnen 10 jaar weer in de vuilniscontainer te gooien ..

Sta dus als boer zijnde dicht bij de natuur en zie de consument steeds verder verwijderen , via sites zijn grote groeperingen te vinden die allemaal weer een mening hebben over anderen ...wie doet het goed ?
Als ik het Journaal aanzet en al die drama's bekijk IS Syrië Irak Afrika dan denk ik soms wel waarom zit ik me nu vervelend te maken over mensen die een mening hebben die gevoed is door gevoel een gevoel die ik niet heb en met mij bijna alle boeren in NL

Heb gewoon en weet dat ook andere collega's dit hebben liefde voor m'n vak en voor de dieren , het hakt er gewoon ik dat sommigen beweren dat het ordinaire business is .. juist niet zou ik zeggen al is het natuurlijk wel een onderdeel..

Nou welterusten

japio9

Ongelezen bericht door japio9 »

Over het algemeen, kan ik mijn mening voor mij houden naar aanleiding van uitzendingen als die van Radar van gisteren, maar deze keer moet ik toch een keer reageren.

Het grote probleem dat hier aan de kaart is gesteld is het verschil tussen de consument en de burger. Als burgers wenst iedereen een koe in de wei, een kalf dat daarnaast huppelt en een boer die tevreden over het hek leunt om hier van te genieten. Wanneer deze burger echter de supermarkt in wandelt, gaat de portemonnee regeren en die bepaald uiteindelijk wat er wel en niet uitgegeven kan worden.

Alles is de afgelopen decennia duurder geworden en dit houd in dat de keuzes die wij maken ook anders zijn qua afwegingen. Als we de melkprijs van 20 jaar geleden erbij pakken, dan zien we dat die rond 1 gulden per liter zat. (dit is dus ca. € 0,45 per liter) Op dit moment ontvangen de melkveehouders gemiddeld ca. € 0,35 per liter melk en het afgelopen jaar zat de gemiddelde melkprijs op ca. € 0,40 per liter.

Ik geef u allen graag de uitdaging om met het salaris wat u 20 jaar geleden had een maand rond te komen in 2014, maar velen, waaronder ikzelf, zal dat zeker niet gaan lukken. Laten we dan met zijn allen ook gewoon afspreken dat we óf ons in de supermarkt net zo gaan gedragen als in het stemhokje, óf ophouden met af te geven op een groep ondernemers die 7 dagen per week zijn best doet om een kwalitatief goed levensmiddel te produceren. Iedere melkveehouder die u zal spreken, zal namelijk per direct beamen dat hij al uw wensen qua dierwelzijn en schaalvergroting wil invullen als u ook bereid bent om minimaal € 2,00 per liter melk te gaan betalen, € 15,00 voor een kg gehakt en € 0,50 voor een eitje.

Als wij in Nederland dus hogere eisen aan de manier van dierhouden stellen, dan moeten we de grenzen per direct dichtgooien voor de landen die niet aan onze eisen voldoen. Zo niet, ga dan met een veehouder de dialoog aan en vraag hem waarom hij de dingen doet zoals hij dat doet en ga niet af op stemmingmakende documentaires waarin geen hoor en wederhoor wordt gedaan.

moederslink

?
Laatst gewijzigd door moederslink op 05 jul 2015 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@japio9, hartstikke goed "vertaald". Chapeau. Kan het niet beter verwoorden.

Petra spoor

Ongelezen bericht door Petra spoor »

Zolang de boer klaagt gaat het goed, is een veel gebruikte opmerking.
Ik vindt de uitzending van RADAR absoluut niet eenzijdig, het is het topje van de ijsberg.
Nu het melkquotum is afgeschaft gaat het alleen nog maar erger worden. De mens is het enige zoogdier dat melk drinkt na de zoogperiode en melk is niet goed voor een mens, en zeker niet voor de kalfjes die als restproduct worden behandeld.
De boeren zijn goed weggekomen met deze informatie en zeker met de beelden en dienkomen gewoon uit Nederland. Excuses verzinnen om op een respectloze manier met koeien en haar kalfjes om te gaan vindt ik een gebrek aan verantwoordelijkheid.
De boeren beweren altijd een hart te hebben voor hun bedrijf, waar blijkt dit dan uit of gaat dit weer over de financiën!!!!!!!

Ik wil de boeren die wel een hart voor hun dieren hebben nog even bedanken!!!!
Ik eet geen vlees en drink geen melk, omdat ik al veel te veel gezien heb, dus boeren klaag niet maar zorg goed voor jullie koeien!!!!!!!

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is een samenspel van veel actoren, als de consument een beetje moeite doet, kan je prima lokale zuivel kopen van een biologische boer, maar dat betekend wel dat de consument het gemak van alles in 1 winkel (supermarkt) kopen wat los moet laten.

En helaas is die consument keer op keer verontwaardigd, maar als puntje bij paaltje komt, handelen ze er niet naar. Na de MKZ en BSE crisis waren dezelfde consumenten ook in alle staten, maar steeg de consumptie van biologisch vlees lang niet zoveel als men zou verwachten op basis van de massa verontwaardiging.

En dat gedrag voedt de keten, want die dansen ultimo naar de pijpen van de klant.

hans76

Het grote probleem dat hier aan de kaart is gesteld is het verschil tussen de consument en de burger. Als burgers wenst iedereen een koe in de wei, een kalf dat daarnaast huppelt en een boer die tevreden over het hek leunt om hier van te genieten. Wanneer deze burger echter de supermarkt in wandelt, gaat de portemonnee regeren en die bepaald uiteindelijk wat er wel en niet uitgegeven kan worden.

Alles is de afgelopen decennia duurder geworden en dit houd in dat de keuzes die wij maken ook anders zijn qua afwegingen. Als we de melkprijs van 20 jaar geleden erbij pakken, dan zien we dat die rond 1 gulden per liter zat. (dit is dus ca. € 0,45 per liter) Op dit moment ontvangen de melkveehouders gemiddeld ca. € 0,35 per liter melk en het afgelopen jaar zat de gemiddelde melkprijs op ca. € 0,40 per liter.

Klopt helemaal! echter melk/vlees/eieren zijn aan vrije markt denken overgelaten ...
Neem nou eieren , boer krijgt iets van 5 cent / ei geleverd in een doosje in de winkel in ene het dubbele
(heb dit niet nagetrokken maar uit m'n hooft 10-12 cent) er hoeft dus nix te gebeuren ja ok transport naar supermarkt en dan is ie zo maar verdubbeld in waarde :cry:

Ook stierkalfjes die bij ons ook naar kalvermester gaan (rest product volgens RADAR) 20 jaar geleden beurden we voor een stierkalf gem. 300 euro nu is dat tussen 0 en 100 euro en lichte kalfjes <35kg wil de kalver branche niet meer ontvangen . Feit is dat kalvermester vaak contract gebeuren van een kalvermelkproducent ook nauwelijks kan verdienen ook dus nog niet aan goedkope kalveren.....??
Wie verdiend er wel ??? Kijk maar naar de Quote en daarbij valt op dat er veel bedrijven in de voeding branche zitten , zo ook van Drie die een monopolie positie heeft in kalverpoeder fabrieken o.a. Alpuro en Denkavit maar is ook eigenaar van kalverslachterijen ...deze man verdient het geld van de boeren !

Wanneer ontvangen hetzelfde of minder geld PER liter melk, ei, kg vlees als 20-30 jaar geleden echter aan kosten kant is dit verdubbeld niet alleen voer maar ook waterschapslasten onroerend goed belastingen brandstoffen etc. oftewel toegerende kosten!
Reactie van boeren hierop is schaalgrootte meer produceren per man (VAK) optie is biologisch maar vaak wordt de meeropbrengst van melk/vlees/eieren teniet gedaan door duurder voer en meer werk = arbeidskosten , in bv. Denemarken zijn veel biologische bedrijven aan het omschakelen naar gangbaar om deze reden ...neemt niet weg dat er ook succes volle bedrijven zijn ... echter boer willem uit boer zoekt man is ook al gestopt met biologisch boeren..
Boer in vb. RADAR met familiekudde heeft apart systeem van koeien voeren waarbij ze onbeperkt hooi krijgen aangevuld met zeer veel krachtvoer tot 18kg weet niet of hij dit voersysteem nog toepast heeft ook al plannen voor emigratie gehad ..denk ook niet dat hij dit 10 jaar volhoud...

Om even terug te komen op uitzending RADAR het minste stress ondervindt koe/kalf als ze direct worden gescheiden ook is dit beter om verspreiding van Para tbc te voorkomen optie paar dagen bij koe .. een paar maand bij koe zoals familiekudde geeft bij weghalen kalf veel stress bij koe en kalf blèrende beesten ook mastitis zal door half uitmelken kalf dan weer melkmachine problematisch worden ..
In de gehele melkvee sector wereldwijd is dit niet gangbaar en wordt het kalf direct of na enkele dagen gescheiden , wil je als progamma maker dit als norm zien dan is dit een ver van je bed show
Overigens moeten bedrijven het zelf weten wanneer ze dit systeem toepassen , vraag me wel af of je consumenten zover kunt krijgen dat je melk wilt drinken waar ook sabbelende kalveren aan zitten?

Iedereen in de melkveesector heeft het over deze uitzending van RADAR erg eenzijdig belicht en geen mensen in uitzending die tegenwoord kunnen geven zoals GD LTO NMV etc.
Niet gebruikelijk voor RADAR

prisma64

Ongelezen bericht door prisma64 »

een eenzijdige verhaal van potret hetze berg, materiaal wat illegaal is gefilmd, niks overleg met boer, en wat prezen ze zonnehoeve de hemel in terwijl die niks beters is..

http://www.omroepflevoland.nl/Mobile?NewsId=57737

De mooi opgestrooide loopstal van de zorgboerderij ziet er normaal niet zo uit. Helaas staan de dieren daar tot in hun knieen in de stront. En dit heb.ik 3 jaar lang iedere dag met eigen ogen mogen zien! Bla bla bla. Hiermee wil ik zeggen:;Dus weg met de vergelijking dat de bio boerderij zo goed is.voor.de dieren. Er heeft ook een zeug wekenlang gekrijst omdat.ze in.haar.uppie.opgesloten zat in een afgesloten paardentrailer. De paarden die daar stonden.kregen zwaar beschimmeld kuil te eten en zo kan.ik nog wel ff doorgaan...."

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 8dbf6547ea

hetze berg wil maar een ding, een sameleving zonder vlees, alle boeren weg uit nederland dan kunnen we allemaal aan de groenvoer, niet dus, nedrland kan nooit alle groeneters voorzien, en dan komt al het vlees uit dubieuse landen. dit wil wakker dier en hetzeberg. alleen wordt even vergeten dat van der wouw meespeelt in dit alles , ( google maar even dat weten jullie ook met wie deze gast nog meer heeft gewerkt )

Gesloten