LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verlengde garantie Dixons
Re: Verlengde garantie Dixons
Nou Niels, jij begrijpt er helemaal niets van. Een uitgestelde betaling is zonder rente...dus niet goedkoper dan een credit card. Als je op tijd betaald tenminste...maar dat met VISA / MASTERCARD ook zo.
En legio-lease is een aandelen lease...dus....
niet meer praten please !
En legio-lease is een aandelen lease...dus....
niet meer praten please !
Re: Verlengde garantie Dixons
Ook ik ben werknemer bij Dixons. Ik bied VGV aan, dring het niet op. Wat mijn hoofdkantoor ook wil, ik ben van mening dat het de klant is om deze beslissing te nemen. Geloof me, je staat niet vrolijk te kijken wanneer een fabrikant van een laptop (sony bv) je een rekening presenteerd van tegen de 800E omdat het scherm vervangen moest worden. En dit is wel degelijk de realiteit. de apparaten worden gemaakt om te gebruiken, terwijl de techtniek aan de binnenkant weinig kan hebben.
Aan alle mensen die zeggen dat ze niet langer (of al niet) bij Dixons komen, graag. Scheelt een hoop gezeik. En er is geen alternatief aangezien iedere grote keten volgens soortgelijke systemen werkt. Het is dan ook zinloos om nu plots Dixons te mijden. Je verandert er niets mee... de VGV is gewoon een zekerheid van een goedwerkend product voor een langer tijd dan de standaard termijn die er op wordt gegeven. VGV voorkomt een hoop gemekker bij reparaties.
MVG,
Een tevreden Dixons medewerker
P.S. Radar mag wel eens wat meer aan zijn objectiviteit werken. Op deze manier wijst iedereen met een vingertje in een richting die totaal niet verdiend is.
Aan alle mensen die zeggen dat ze niet langer (of al niet) bij Dixons komen, graag. Scheelt een hoop gezeik. En er is geen alternatief aangezien iedere grote keten volgens soortgelijke systemen werkt. Het is dan ook zinloos om nu plots Dixons te mijden. Je verandert er niets mee... de VGV is gewoon een zekerheid van een goedwerkend product voor een langer tijd dan de standaard termijn die er op wordt gegeven. VGV voorkomt een hoop gemekker bij reparaties.
MVG,
Een tevreden Dixons medewerker
P.S. Radar mag wel eens wat meer aan zijn objectiviteit werken. Op deze manier wijst iedereen met een vingertje in een richting die totaal niet verdiend is.
Re: Verlengde garantie Dixons
een tijd gelden heb ik een psion bij dixon gekocht met vgv (welke overigens niet was opgedrongen) psion bestaat zoals we allemaal weten niet meer in nl. De psion kon al met al niet meer gerepareerd worden. De vgv van dixon heeft me toen een gelijkwaardig product verstrekt als ik geen vgv had zat ik nu te kijken naar een flinke rekening voor een nieuw organiser...
Re: Verlengde garantie Dixons
Neem de proef dan maar eens op de som beste Gast
Ga maar eens een half jaar geen VGV aanbieden aan je klanten. Tenzij ze er zelf om vragen natuurlijk. Zal je zien hoe snel de heren bij je op de stoep staan.
Maar waarschijnlijk doe je dat niet (en je hebt gelijkook) want je verdient dan minder
En nee ik werk niet meer in de consumenten electronica
Oh ja ff voor de andere Dixons werknemers.
Voor de rest heb ik altijd met plezier bij Dixons gewerkt hoor, alleen die amerikaanse VGV opdringerigheid / verplichting stuitte me tegen de borst
Kees
Ga maar eens een half jaar geen VGV aanbieden aan je klanten. Tenzij ze er zelf om vragen natuurlijk. Zal je zien hoe snel de heren bij je op de stoep staan.
Maar waarschijnlijk doe je dat niet (en je hebt gelijkook) want je verdient dan minder
En nee ik werk niet meer in de consumenten electronica
Oh ja ff voor de andere Dixons werknemers.
Voor de rest heb ik altijd met plezier bij Dixons gewerkt hoor, alleen die amerikaanse VGV opdringerigheid / verplichting stuitte me tegen de borst
Kees
Re: Verlengde garantie Dixons
Volgens mij vergissen veel mensen zich veel mensen hier op t forum waar de discussie wezenlijk over gaat. Radar heeft laten zien dat verkopers i.c.m. een uitgestelde betaling de VGV verplicht stellen. De camera liegt niet! De kans dat dit alleen bij deze filialen gebeurt is natuurlijk heel erg klein ongeveer 1 op 330 miljoen.
Ik weet waar ik het over heb want ik ben bekend bij veel filialen van dixons waar ik werk. Verplichten is onjuist en werk er nooit aan mee.
Over het nut van VGV zouden we een ander topic moeten openen, want dat is een hele andere discussie.
Oh ja, Dixons liet zich in zijn reactie aardig kennen. Maar ja, ik ben niet anders gewend van het HK...
Ik weet waar ik het over heb want ik ben bekend bij veel filialen van dixons waar ik werk. Verplichten is onjuist en werk er nooit aan mee.
Over het nut van VGV zouden we een ander topic moeten openen, want dat is een hele andere discussie.
Oh ja, Dixons liet zich in zijn reactie aardig kennen. Maar ja, ik ben niet anders gewend van het HK...
Re: Verlengde garantie Dixons
Nou moet ik zeggen dat sommige reacties van de Dixons-medewerkers hier ook niet echt bijster slim zijn. Door middel van jullie "slimme" reacties, trappen jullie Dixons regelrecht de grond in. Grote bek opgeven heeft toch geen nut? Ik begrijp dat jullie opgefokt zijn, maar als je alleen dit soort reacties kunt geven, draai je dan AUB om en post dan niets meer!! Dat is in ieder geval slimmer dan jullie huidige reacties.
Ik ben het niet eens met wat ze highlighten in Radar, maar ik ga mij niet verlagen tot hun niveau door ze te lopen afkraken en uit te lopen schelden. Dat heeft toch geen nut (behalve wanneer je graag een negatief effect wilt creëren).
Ik ben het niet eens met wat ze highlighten in Radar, maar ik ga mij niet verlagen tot hun niveau door ze te lopen afkraken en uit te lopen schelden. Dat heeft toch geen nut (behalve wanneer je graag een negatief effect wilt creëren).
Re: Verlengde garantie Dixons
Dag mijnheer de ex-dozenschuiver.
Premie krijg je omdat je klanten door jou toedoen een VGV verkoopt. Jij als anti-held bent akkoord gegaan met je arbeidsovereenkomst waarin dit ook duidelijk staat toegelicht.
Ik begrijp dat jij, als wereldverbeteraar, hier dus niet achterstaat. Dat betekent dus ook dat jij niet hebt bijgedragen aan de verkoop van extra VGV contracten. Die klanten hadden het toch wel genomen toch ? Ze vroegen er zelf om.
Ik stel daarom voor dat jij de onterecht ontvangen VGV premie dus terugbetaald aan Dixons. Want ook jij hebt over de rug van de klant hier geld aan verdient toch ?
Succes
Premie krijg je omdat je klanten door jou toedoen een VGV verkoopt. Jij als anti-held bent akkoord gegaan met je arbeidsovereenkomst waarin dit ook duidelijk staat toegelicht.
Ik begrijp dat jij, als wereldverbeteraar, hier dus niet achterstaat. Dat betekent dus ook dat jij niet hebt bijgedragen aan de verkoop van extra VGV contracten. Die klanten hadden het toch wel genomen toch ? Ze vroegen er zelf om.
Ik stel daarom voor dat jij de onterecht ontvangen VGV premie dus terugbetaald aan Dixons. Want ook jij hebt over de rug van de klant hier geld aan verdient toch ?
Succes
Re: Verlengde garantie Dixons
Oh ja ik ben ook zo´n "garantieverkoper". Ik kan toch ook zeggen, dat ik regelmatig zonder morren een nieuw apparaat verstrek, aangezien reparatiekosten ontzettend hoog zijn. Heeft iemand het item over kleurentelevisies gezien in dezelfde uitzending??? Even geluisterd naar de kosten? Dixons betaalt gewoon alles in hun verlengde garantie enne zou de redactie van radar een bonus krijgen bij het in de **** nemen van een bedrijf? Aan de kijkcijfers te zien moeten ze nog wel even hun best doen om hun product goed te verkopen als integer, misschien kunnen ze bij de Prive in de leer
Re: Verlengde garantie Dixons
Nogmaals kees!!!
geef nou maar toe dat je gewoon een *** verhaal loopt te vertellen wand
zo zit het echt niet in elkaar bij DIXONS!
en trouwens iedereen begrijpt dat jouw verhaal niet klopt wand er zijn genoeg filiaalen die minder scoren dan de genoemde percentage,wil dat zeggen dat dixons elke maand van personeel veranderd??????
BULL-****!!! (maar dat heeft iedereen wel door hoor.)
Adios!!
Jack De Jumper
geef nou maar toe dat je gewoon een *** verhaal loopt te vertellen wand
zo zit het echt niet in elkaar bij DIXONS!
en trouwens iedereen begrijpt dat jouw verhaal niet klopt wand er zijn genoeg filiaalen die minder scoren dan de genoemde percentage,wil dat zeggen dat dixons elke maand van personeel veranderd??????
BULL-****!!! (maar dat heeft iedereen wel door hoor.)
Adios!!
Jack De Jumper
Re: Verlengde garantie Dixons
Geplaatst op 22 Mar 2004 22:00 door ex-medewerker (kees )
--------------------------------------------------------------------------------
Voor de rest heb ik altijd met plezier bij Dixons gewerkt hoor, alleen die amerikaanse VGV opdringerigheid / verplichting stuitte me tegen de borst
--------------------------------------------------------------------------------
Je bent zeker al lang weg bij Dixons? Ik werk zelf namelijk al 2 jaar bij Dixons en heb nooit wat gemerkt van die verplichting. Als je gewoon verkoopt en vraagt (niet dwingen) of een klant een vgv wil aanschafden kom je toch wel aan je % of je zit er net onder of boven. Ik zal het zelf trouwens niet vragen als ik het nut er niet van in zie zoals bij sommige producten. Bij ons wordt er geen probleem van gemaakt als je geen of nouwelijks vgv verkoopt alleen als er helemaal niets meer uit je handen komt wordt er aan de bel getrokken.
--------------------------------------------------------------------------------
Voor de rest heb ik altijd met plezier bij Dixons gewerkt hoor, alleen die amerikaanse VGV opdringerigheid / verplichting stuitte me tegen de borst
--------------------------------------------------------------------------------
Je bent zeker al lang weg bij Dixons? Ik werk zelf namelijk al 2 jaar bij Dixons en heb nooit wat gemerkt van die verplichting. Als je gewoon verkoopt en vraagt (niet dwingen) of een klant een vgv wil aanschafden kom je toch wel aan je % of je zit er net onder of boven. Ik zal het zelf trouwens niet vragen als ik het nut er niet van in zie zoals bij sommige producten. Bij ons wordt er geen probleem van gemaakt als je geen of nouwelijks vgv verkoopt alleen als er helemaal niets meer uit je handen komt wordt er aan de bel getrokken.
Re: Verlengde garantie Dixons
Mensen wordt wakker, er wordt gigantisch veel geld verdient aan verlengde garanties, omdat deze maar door een heel klein deel worden geclaimd is de marge op deze"producten" bijna 100%.
Bovendien heeft de Europese Unie de garantie op dergelijke duurzame consumentengoederen verplicht op 2 jaar gesteld voor de fabrikant en Europees recht gaat altijd boven Nederlands recht.
Dus Dixons kan altijd 2 jaar garantie claimen bij de fabrikant.
Gelukkig hebben een aantal grote fabrikanten als Compaq( nu Hewlett Packard) dit begrepen en geven zij zonder extra bijkomende kosten een standaard fabrieksgarantie van 2 jaar.
Bovendien heeft de Europese Unie de garantie op dergelijke duurzame consumentengoederen verplicht op 2 jaar gesteld voor de fabrikant en Europees recht gaat altijd boven Nederlands recht.
Dus Dixons kan altijd 2 jaar garantie claimen bij de fabrikant.
Gelukkig hebben een aantal grote fabrikanten als Compaq( nu Hewlett Packard) dit begrepen en geven zij zonder extra bijkomende kosten een standaard fabrieksgarantie van 2 jaar.
Re: Verlengde garantie Dixons
Geplaatst op 22 Mar 2004 22:09 door Gast
--------------------------------------------------------------------------------
Mensen wordt wakker, er wordt gigantisch veel geld verdient aan verlengde garanties, omdat deze maar door een heel klein deel worden geclaimd is de marge op deze"producten" bijna 100%.
Bovendien heeft de Europese Unie de garantie op dergelijke duurzame consumentengoederen verplicht op 2 jaar gesteld voor de fabrikant en Europees recht gaat altijd boven Nederlands recht.
Dus Dixons kan altijd 2 jaar garantie claimen bij de fabrikant.
Gelukkig hebben een aantal grote fabrikanten als Compaq( nu Hewlett Packard) dit begrepen en geven zij zonder extra bijkomende kosten een standaard fabrieksgarantie van 2 jaar.
Dit werkt helaas niet altijd in alle gevallen zo . Helaas zijn er nog steeds mensen die in dit fabeltje geloven.
--------------------------------------------------------------------------------
Mensen wordt wakker, er wordt gigantisch veel geld verdient aan verlengde garanties, omdat deze maar door een heel klein deel worden geclaimd is de marge op deze"producten" bijna 100%.
Bovendien heeft de Europese Unie de garantie op dergelijke duurzame consumentengoederen verplicht op 2 jaar gesteld voor de fabrikant en Europees recht gaat altijd boven Nederlands recht.
Dus Dixons kan altijd 2 jaar garantie claimen bij de fabrikant.
Gelukkig hebben een aantal grote fabrikanten als Compaq( nu Hewlett Packard) dit begrepen en geven zij zonder extra bijkomende kosten een standaard fabrieksgarantie van 2 jaar.
Dit werkt helaas niet altijd in alle gevallen zo . Helaas zijn er nog steeds mensen die in dit fabeltje geloven.
Re: Verlengde garantie Dixons
Beste allemaal,
Veel consumenten die kieze voor uitgesteld betalen doen dit niet uit weelde.De drempel als je perse iets wil kopen maar je hebt het geld niet is laag. Ze hebben de vrije keuze een product aan te schaffen bij een winkelier naar keuze. Als het (verplicht) extra garantie nemen de klant niet aanstaat gaat hij neem ik aan wel naar een andere winkel.
Dat ex personeelleden hun vroegere werkgever op deze manier in een kwaad daglicht willen stellen getuigd niet van lef, en is derhalve erg goedkoop.
Ieder profit bedrijf heeft voor ogen winst, wanneer Dixons artikelen dan wel diensten aanbiedt die extra kosten bij de garantie periode uitsluiten dan denk ik dat dat erg redelijk is. In dit voorbeeld worden meerdere dingen aangehaald, maar het nut van extra garantie is reeds bewezen, ook de consumentenbond schrijft letterlijk "garantie is een gemaks artikel". De kwaliteit van vroeger is minder geworden maar en een idng weet ik zeker gemakkelijk en kortstondig is het niet om aanspraak te maken op garantie buiten de daarvoor gestelde termijn. Het is maar net oe je dingen bekijkt maar een mening ben ik wel toegedaan een consument kiest zelf wat hij waar koopt dan wel uitgesteld betaald. Dixons verkoop mijn inziens geen lucht, en graag zou ik alle cao's en verkoop voorwaarde van alle electro bedrijven in Nederland weleens willen bekijken en zien of dixons de boosdoener is.
Veel consumenten die kieze voor uitgesteld betalen doen dit niet uit weelde.De drempel als je perse iets wil kopen maar je hebt het geld niet is laag. Ze hebben de vrije keuze een product aan te schaffen bij een winkelier naar keuze. Als het (verplicht) extra garantie nemen de klant niet aanstaat gaat hij neem ik aan wel naar een andere winkel.
Dat ex personeelleden hun vroegere werkgever op deze manier in een kwaad daglicht willen stellen getuigd niet van lef, en is derhalve erg goedkoop.
Ieder profit bedrijf heeft voor ogen winst, wanneer Dixons artikelen dan wel diensten aanbiedt die extra kosten bij de garantie periode uitsluiten dan denk ik dat dat erg redelijk is. In dit voorbeeld worden meerdere dingen aangehaald, maar het nut van extra garantie is reeds bewezen, ook de consumentenbond schrijft letterlijk "garantie is een gemaks artikel". De kwaliteit van vroeger is minder geworden maar en een idng weet ik zeker gemakkelijk en kortstondig is het niet om aanspraak te maken op garantie buiten de daarvoor gestelde termijn. Het is maar net oe je dingen bekijkt maar een mening ben ik wel toegedaan een consument kiest zelf wat hij waar koopt dan wel uitgesteld betaald. Dixons verkoop mijn inziens geen lucht, en graag zou ik alle cao's en verkoop voorwaarde van alle electro bedrijven in Nederland weleens willen bekijken en zien of dixons de boosdoener is.
Re: Verlengde garantie Dixons
He gasten het was even leuk van die taarten maar ik vond het een slechte uitzending over dixons.
Ze hadden eigenlijk meer moeten onderzoeken hoe het precies zat.
Jammer dat radar toch dit soort dingen uitzend!!
MVG,
Jack De Jumper
Ze hadden eigenlijk meer moeten onderzoeken hoe het precies zat.
Jammer dat radar toch dit soort dingen uitzend!!
MVG,
Jack De Jumper
Re: Verlengde garantie Dixons
Helaas Jack, zo zijn ze de laatste tijd vaker ! HEt is vechten voor de kijkcijfers, dus ze blazen de boel lekker op.
Het wordt er niet leuker op.
Het wordt er niet leuker op.
Re: Verlengde garantie Dixons
Geachte redactie Radar,
Met verbazing heb ik vanavond naar uw uitzending van Radar zitten kijken.
In deze aflevering wordt het VGV beleid van dixons aan de kaak gesteld.
Naar mijn idee zijn er in het verhaal een aantal onduidelijkheden geslopen.
Het is zondermeer waar dat Dixons een beleid heeft waarin VGV een belangrijke rol speelt.
Dit beleid wordt overigens in alle marktsegmenten gevolgd. Zelfs een Miele (die nooit kapot gaat toch ?) wordt met een optie tot 10 jaar garantie aangeboden. Natuurlijk houd Miele hier iets aan over..afgezien van een tevreden consument die zijn wasmachine na 9 jaar gratis gerepareerd krijgt.
Het belang van VGV is dus voor zowel Dixons als de Consument zeer groot. Dit laatste komt in uw uitzending niet duidelijk naar voren. Dixons wordt afgeschilderd als een op winst belust bedrijf dat ten koste van de consument geld wil verdienen. Uitgerekend Dixons heeft klanttevredenheid hoog in het vaandel staan.
Lees voor de zekerheid nog maar eens het forum door wat bij jullie op de site staat.
Een paar puntjes van kritiek.
Als 1e:
De 6% premie voor de verkoper is 6% van de VGV polis premie, dus niet van het aankoopbedrag !
Voor een gemiddelde VGV van € 50,- levert dat voor de verkoper dus € 2,50 op en dat is ook nog bruto. Na aftrek heeft een verkoper bijvoorbeeld 10 minuten de voor en na delen van een VGV met een consument besproken en heeft daar dan € 1,25 mee verdiend. Een Dixons medewerker gaat hiervan dus niet extra op vakantie en de premie is uitsluitend bedoelt om een stukje extra aandacht voor dit produkt te reserveren.
Het prijssysteem van Dixons is er uitsluitend om de verkoper duidelijkheid te verschaffen in de marge op een produkt, zodat hij niet alle inkoopprijzen uit zijn hoofd hoeft te leren. Iedere ondernemer zal proberen te verkopen waar hij het meeste aan verdient. Dixons bied een gevarieerd assortiment met voor ieder wat wils. Hieronder ook produkten met een normale en lage marge. Dit is mijnsinziens alleen maar eerlijk tegenover de consument. Hij krijgt de keus, ondanks dat de marge op een bepaald produkt beperkt is. Voor dit premiesysteem zijn overigens andere zaken weer uit de CAO verdwenen en het wordt dus puur gebruikt als commerciele sturing en niet ten koste van de consument of als winstpakker voor het personeel. De heel provisie op bepaalde produkten is er alleen maar om er voor te zorgen dat de verkoper ook iets met die prijsinformatie doet.
Een provisie systeem is overigens veel voorkomend. Uw verzekeringsagent is misschien wel op vakantie geweest van uw levensverzekering.
als 2e:
Dixons bied via het bedrijf Comfort Card een 3 tal financieringsmogelijkheden aan.
de 1e is een uitgestelde betaling, renteloos tot een bepaalde datum (1 tot 1,5 jaar). VGV niet verplicht, consument betaalt wel administratiekosten.
de 2e is een koop op afbetaling. Rente is afhankelijk van termijn bedrag en de looptijd wordt bepaald door de mate van aflossing door de consument, deze mogelijkheid is ondoorzichtig voor de consument en hij/zij weet achteraf niet wat hij gaat betalen en hoe lang hij daarover gaat doen.
de 3e is een lease afbetaling. Dit is niet renteloos, er worden geen administratiekosten berekend en garantie gedurende de looptijd van een leasecontract is wettelijk geregeld. De maandbedragen staan vast voor een vaste periode van 12,24,36 of 48 maanden. Alle kosten, dus de rente en de VGV zit hierbij inberekend. De maand prijzen zoals bij de duurdere produkten genoemd zijn Lease prijzen. Dit staat duidelijk op de kaartjes evenals de verplichting tot VGV. Een consument weet waar hij aan toe is. (bijvoorbeeld) 36 maanden lang een bepaald bedrag en dan is hij er vanaf. Ieder probleem met het apparaat in die periode wordt onder (verlengde) fabrieksgarantie door de fabrikant kostenloos verholpen.
Een verplichte VGV is dus afhankelijk van de gekozen financieringsvorm. Ik moet toegeven dat de gefilmde verkopers niet uitblinken in duidelijkheid en kennis omtrend dit onderwerp. Zij hadden ook de overige mogelijkheden tot financiering kunnen aanbieden. De door u nagebootste consument heeft daar echter ,net als de rente, ook niet nader naar geinformeerd.
De reaktie van comfortcard is ook niet eenduidig. Dit komt waarschijnlijk door het onduidelijke onderscheid tussen Lease en koop op afbetaling. Op een Lease overeenkomst is garantie gedurende de loop periode altijd verplicht bij een afbetalingsregeling is dit niet zo.
Als 3e wil ik even terugkomen op de kans dat men iets heeft aan een Verlengde Garantie Verzekering.
Radar komt uit op 7% kans. De manier van berekenen even daar gelaten..met statistiek kan je alles negatief of positief weergeven. Iis 7% geen grote kans dan ?
Hoeveel huizen gaan per jaar ten onder aan een brand ? Hoe groot is de kans op 8 milj. huishoudens dat uw huis afbrand ? Heeft u een brandverzekering ? Hoeveel kost die ?
Om een Laptop als voorbeeld te nemen. De reparatiekosten van een Laptop varieren tussen de € 600,- en € 1200,- wat niet gering is gezien de aanschafprijs. Grote merken als HP en voorheen Compaq kunnen vaak na 2 jaar al geen onderdelen meer leveren. Als oplossing krijgt de consument dan een revisie apparaat (tegen vergoeding) of een nieuwe aangeboden tegen een gereduceerde prijs. Na 18 maanden bedraagt dit 50% van het aankoopbedrag.
Een HP printer wordt gereviseerd als hij defect wordt aangeboden voor 90% van de nieuwwaarde. Ongeacht het probleem. Grote merken als Fuji en Minolta werken met vaste reparatieprijzen die 40 tot 80% van een nieuw apparaat bedragen. De consument koopt dan dus gewoon een nieuwe, maar nooit meer een Sony/Philips/HP/PackardBell etc etc. Is niet tevreden en loopt met het nieuwe produkt van een ander merk het zelfde risico.
Je moet dit dus eigenlijk vergelijken met een brandverzekering. De kans is nihil, maar als.. dan is de schade enorm.
In het geval van een defecte laptop kan je dus in 90% van de gevallen stellen :" Weggooien, uithuilen, nieuwe halen" Een nieuwe als aanbod van de fabrikant is leuk, maar 50% van de winkelwaarde...heeft men vast niet op gerekend. Sony heeft na 5 jaar meestal al geen onderdelen voor camera's meer op voorrraad, ook hier krijgt de consument een nieuwe tegen een gereduceerde prijs. Die prijs wordt bepaald a.d.v. dat deel van de (onduidelijke) commerciele levensduur van het apparaat waarin het apparaat al is gebruikt.
Door een kans van 7% te noemen wekt Radar de indruk dat een VGV niet zinvol is. Zelf de consumentenbond heeft moeten toegegev dat een VGV op electronische apparatuur wel degelijk zinvol kan zijn.
Wat Radar niet verteld is de eigenlijke schade bij een defect die zelfs na aftrek van het Winkelier/Fabrikant deel nog aanzienlijk veel hoger is dan de betaalde premie.
In het verleden heb ik jullie meerdere malen geholpen aan inzichten in bepaalde situaties (o.a.SONY/JVC videocamera tape probleem) en ik ben echt niet te beroerd om kritiek te aanvaarden als dit terecht is.
In dit geval echter voel ik mij persoonlijk aangesproken. Ik stel een tevreden consument boven alles en zal alles doen wat in mijn macht ligt om een consument de voor hem/haar juiste keuze te laten maken. Voor veel mensen is een Verlengde Garantie Verzekering een goede keus, voor anderen niet. Dit is altijd een vrije keus, ik noem alleen maar de voor, maar ook de nadelen. Heel simpel.. Gaat die laptop niet kapot in die 36 maanden, dan ben je € 160,- kwijt. Heb je niets voor. Gaat hij wel kapot dan heb je die € 160,- 6 tot 10 keer terugverdiend, gaat hij vaker kapot dan is dat voordeel nog veel groter. Wist u dat 40% van de VGV claims op laptops resulteert in een nieuwe laptop met betere snellere specificaties (techniek gaat verder). Omdat de polis 100% nieuwwaarde uitkeert in een nieuw produkt..krijg je er altijd iets beters voor terug.
Maar altijd de vrije keus. Als men wil Leasen... dan is er geen keus, dit is wettelijk geregeld en dit is nu net de financieringsvorm waarvoor uw consument tot 5x toe heeft gekozen.
Ik ben van mening dat de redactie van Radar is deze niet ver genoeg heeft doorgeinformeerd en niet in alle gevallen een duidelijk beeld van de realiteit schetst. Een jurist die verteld dat men na de standaard garantie "VAST NOG WEL EEN DEEL VAN DE FABRIKANT VERGOED KAN KRIJGEN" is op zijn zachtst gezegd suggestief en onduidelijk te noemen. Welk deel en wie bepaalt dan welk deel. Welke bedragen hebben we het over.. na 24 maanden en een eco levensduur van 36 maanden heb je het dus wel over 66% eigen bijdrage. Bij veel electronische apparaten hebben we het dus over 66% van de aankoopprijs aan eigen bijdrage. Dit weegt niet op tegen de 10% die men aan de VGV heeft uitgegeven.
Ik geef hoog op over uw programma, maar in deze ben ik zeer teleurgesteld.
Het zou dan ook zeer op zijn plaats zijn aan dit onderwerp een vervolg te geven en bovenstaande zaken niet van mij aan te nemen, maar ook daadwerkelijk te controleren en als zodanig ook aan het publiek duidelijk te maken. Uw programma is er om de consument duidelijke en eerlijke informatie te verstrekken en dat is naar mijn mening in dit geval niet gebeurt.
Gaarne een reaktie.
Met vriendelijke groet,
??
Met verbazing heb ik vanavond naar uw uitzending van Radar zitten kijken.
In deze aflevering wordt het VGV beleid van dixons aan de kaak gesteld.
Naar mijn idee zijn er in het verhaal een aantal onduidelijkheden geslopen.
Het is zondermeer waar dat Dixons een beleid heeft waarin VGV een belangrijke rol speelt.
Dit beleid wordt overigens in alle marktsegmenten gevolgd. Zelfs een Miele (die nooit kapot gaat toch ?) wordt met een optie tot 10 jaar garantie aangeboden. Natuurlijk houd Miele hier iets aan over..afgezien van een tevreden consument die zijn wasmachine na 9 jaar gratis gerepareerd krijgt.
Het belang van VGV is dus voor zowel Dixons als de Consument zeer groot. Dit laatste komt in uw uitzending niet duidelijk naar voren. Dixons wordt afgeschilderd als een op winst belust bedrijf dat ten koste van de consument geld wil verdienen. Uitgerekend Dixons heeft klanttevredenheid hoog in het vaandel staan.
Lees voor de zekerheid nog maar eens het forum door wat bij jullie op de site staat.
Een paar puntjes van kritiek.
Als 1e:
De 6% premie voor de verkoper is 6% van de VGV polis premie, dus niet van het aankoopbedrag !
Voor een gemiddelde VGV van € 50,- levert dat voor de verkoper dus € 2,50 op en dat is ook nog bruto. Na aftrek heeft een verkoper bijvoorbeeld 10 minuten de voor en na delen van een VGV met een consument besproken en heeft daar dan € 1,25 mee verdiend. Een Dixons medewerker gaat hiervan dus niet extra op vakantie en de premie is uitsluitend bedoelt om een stukje extra aandacht voor dit produkt te reserveren.
Het prijssysteem van Dixons is er uitsluitend om de verkoper duidelijkheid te verschaffen in de marge op een produkt, zodat hij niet alle inkoopprijzen uit zijn hoofd hoeft te leren. Iedere ondernemer zal proberen te verkopen waar hij het meeste aan verdient. Dixons bied een gevarieerd assortiment met voor ieder wat wils. Hieronder ook produkten met een normale en lage marge. Dit is mijnsinziens alleen maar eerlijk tegenover de consument. Hij krijgt de keus, ondanks dat de marge op een bepaald produkt beperkt is. Voor dit premiesysteem zijn overigens andere zaken weer uit de CAO verdwenen en het wordt dus puur gebruikt als commerciele sturing en niet ten koste van de consument of als winstpakker voor het personeel. De heel provisie op bepaalde produkten is er alleen maar om er voor te zorgen dat de verkoper ook iets met die prijsinformatie doet.
Een provisie systeem is overigens veel voorkomend. Uw verzekeringsagent is misschien wel op vakantie geweest van uw levensverzekering.
als 2e:
Dixons bied via het bedrijf Comfort Card een 3 tal financieringsmogelijkheden aan.
de 1e is een uitgestelde betaling, renteloos tot een bepaalde datum (1 tot 1,5 jaar). VGV niet verplicht, consument betaalt wel administratiekosten.
de 2e is een koop op afbetaling. Rente is afhankelijk van termijn bedrag en de looptijd wordt bepaald door de mate van aflossing door de consument, deze mogelijkheid is ondoorzichtig voor de consument en hij/zij weet achteraf niet wat hij gaat betalen en hoe lang hij daarover gaat doen.
de 3e is een lease afbetaling. Dit is niet renteloos, er worden geen administratiekosten berekend en garantie gedurende de looptijd van een leasecontract is wettelijk geregeld. De maandbedragen staan vast voor een vaste periode van 12,24,36 of 48 maanden. Alle kosten, dus de rente en de VGV zit hierbij inberekend. De maand prijzen zoals bij de duurdere produkten genoemd zijn Lease prijzen. Dit staat duidelijk op de kaartjes evenals de verplichting tot VGV. Een consument weet waar hij aan toe is. (bijvoorbeeld) 36 maanden lang een bepaald bedrag en dan is hij er vanaf. Ieder probleem met het apparaat in die periode wordt onder (verlengde) fabrieksgarantie door de fabrikant kostenloos verholpen.
Een verplichte VGV is dus afhankelijk van de gekozen financieringsvorm. Ik moet toegeven dat de gefilmde verkopers niet uitblinken in duidelijkheid en kennis omtrend dit onderwerp. Zij hadden ook de overige mogelijkheden tot financiering kunnen aanbieden. De door u nagebootste consument heeft daar echter ,net als de rente, ook niet nader naar geinformeerd.
De reaktie van comfortcard is ook niet eenduidig. Dit komt waarschijnlijk door het onduidelijke onderscheid tussen Lease en koop op afbetaling. Op een Lease overeenkomst is garantie gedurende de loop periode altijd verplicht bij een afbetalingsregeling is dit niet zo.
Als 3e wil ik even terugkomen op de kans dat men iets heeft aan een Verlengde Garantie Verzekering.
Radar komt uit op 7% kans. De manier van berekenen even daar gelaten..met statistiek kan je alles negatief of positief weergeven. Iis 7% geen grote kans dan ?
Hoeveel huizen gaan per jaar ten onder aan een brand ? Hoe groot is de kans op 8 milj. huishoudens dat uw huis afbrand ? Heeft u een brandverzekering ? Hoeveel kost die ?
Om een Laptop als voorbeeld te nemen. De reparatiekosten van een Laptop varieren tussen de € 600,- en € 1200,- wat niet gering is gezien de aanschafprijs. Grote merken als HP en voorheen Compaq kunnen vaak na 2 jaar al geen onderdelen meer leveren. Als oplossing krijgt de consument dan een revisie apparaat (tegen vergoeding) of een nieuwe aangeboden tegen een gereduceerde prijs. Na 18 maanden bedraagt dit 50% van het aankoopbedrag.
Een HP printer wordt gereviseerd als hij defect wordt aangeboden voor 90% van de nieuwwaarde. Ongeacht het probleem. Grote merken als Fuji en Minolta werken met vaste reparatieprijzen die 40 tot 80% van een nieuw apparaat bedragen. De consument koopt dan dus gewoon een nieuwe, maar nooit meer een Sony/Philips/HP/PackardBell etc etc. Is niet tevreden en loopt met het nieuwe produkt van een ander merk het zelfde risico.
Je moet dit dus eigenlijk vergelijken met een brandverzekering. De kans is nihil, maar als.. dan is de schade enorm.
In het geval van een defecte laptop kan je dus in 90% van de gevallen stellen :" Weggooien, uithuilen, nieuwe halen" Een nieuwe als aanbod van de fabrikant is leuk, maar 50% van de winkelwaarde...heeft men vast niet op gerekend. Sony heeft na 5 jaar meestal al geen onderdelen voor camera's meer op voorrraad, ook hier krijgt de consument een nieuwe tegen een gereduceerde prijs. Die prijs wordt bepaald a.d.v. dat deel van de (onduidelijke) commerciele levensduur van het apparaat waarin het apparaat al is gebruikt.
Door een kans van 7% te noemen wekt Radar de indruk dat een VGV niet zinvol is. Zelf de consumentenbond heeft moeten toegegev dat een VGV op electronische apparatuur wel degelijk zinvol kan zijn.
Wat Radar niet verteld is de eigenlijke schade bij een defect die zelfs na aftrek van het Winkelier/Fabrikant deel nog aanzienlijk veel hoger is dan de betaalde premie.
In het verleden heb ik jullie meerdere malen geholpen aan inzichten in bepaalde situaties (o.a.SONY/JVC videocamera tape probleem) en ik ben echt niet te beroerd om kritiek te aanvaarden als dit terecht is.
In dit geval echter voel ik mij persoonlijk aangesproken. Ik stel een tevreden consument boven alles en zal alles doen wat in mijn macht ligt om een consument de voor hem/haar juiste keuze te laten maken. Voor veel mensen is een Verlengde Garantie Verzekering een goede keus, voor anderen niet. Dit is altijd een vrije keus, ik noem alleen maar de voor, maar ook de nadelen. Heel simpel.. Gaat die laptop niet kapot in die 36 maanden, dan ben je € 160,- kwijt. Heb je niets voor. Gaat hij wel kapot dan heb je die € 160,- 6 tot 10 keer terugverdiend, gaat hij vaker kapot dan is dat voordeel nog veel groter. Wist u dat 40% van de VGV claims op laptops resulteert in een nieuwe laptop met betere snellere specificaties (techniek gaat verder). Omdat de polis 100% nieuwwaarde uitkeert in een nieuw produkt..krijg je er altijd iets beters voor terug.
Maar altijd de vrije keus. Als men wil Leasen... dan is er geen keus, dit is wettelijk geregeld en dit is nu net de financieringsvorm waarvoor uw consument tot 5x toe heeft gekozen.
Ik ben van mening dat de redactie van Radar is deze niet ver genoeg heeft doorgeinformeerd en niet in alle gevallen een duidelijk beeld van de realiteit schetst. Een jurist die verteld dat men na de standaard garantie "VAST NOG WEL EEN DEEL VAN DE FABRIKANT VERGOED KAN KRIJGEN" is op zijn zachtst gezegd suggestief en onduidelijk te noemen. Welk deel en wie bepaalt dan welk deel. Welke bedragen hebben we het over.. na 24 maanden en een eco levensduur van 36 maanden heb je het dus wel over 66% eigen bijdrage. Bij veel electronische apparaten hebben we het dus over 66% van de aankoopprijs aan eigen bijdrage. Dit weegt niet op tegen de 10% die men aan de VGV heeft uitgegeven.
Ik geef hoog op over uw programma, maar in deze ben ik zeer teleurgesteld.
Het zou dan ook zeer op zijn plaats zijn aan dit onderwerp een vervolg te geven en bovenstaande zaken niet van mij aan te nemen, maar ook daadwerkelijk te controleren en als zodanig ook aan het publiek duidelijk te maken. Uw programma is er om de consument duidelijke en eerlijke informatie te verstrekken en dat is naar mijn mening in dit geval niet gebeurt.
Gaarne een reaktie.
Met vriendelijke groet,
??
Re: Verlengde garantie Dixons
Hey...
Als ook jij je een beetje verdiept zou hebben...
Zou je weten dat juist HP GEEN 2 maar 1 jaar garantie geeft. Compaq deed dit wel... HP juist niet. Zelfs compaq klanten die na 1.5 bij HP aankloppen krijgen maar 1 jaar...
Nintendo... 2 jaar garantie.. MS-X-BOX 2 jaar garantie..
Sony Playstation/camera's etc. 1 jaar garantie.
Telefoons... Nokia/Philips/Siemens... etc.. 1 jaar garantie..
Waar is die Europese wet nu ? Zijn al die fabrikanten in overtreding dan ...en waar blijven de sacties voor die bedrijven dan ??
Als ook jij je een beetje verdiept zou hebben...
Zou je weten dat juist HP GEEN 2 maar 1 jaar garantie geeft. Compaq deed dit wel... HP juist niet. Zelfs compaq klanten die na 1.5 bij HP aankloppen krijgen maar 1 jaar...
Nintendo... 2 jaar garantie.. MS-X-BOX 2 jaar garantie..
Sony Playstation/camera's etc. 1 jaar garantie.
Telefoons... Nokia/Philips/Siemens... etc.. 1 jaar garantie..
Waar is die Europese wet nu ? Zijn al die fabrikanten in overtreding dan ...en waar blijven de sacties voor die bedrijven dan ??
Re: Verlengde garantie Dixons
Ik ben het er niet mee eens dat ze bij Radar maar de helft van de info verstrekken. Er wordt bijvoorbeeld niet bij vermeld dat het tot wel 1500 euro kan kosten om een laptop te laten repareren. Of dat het repareren van een camcorder van Sony wel kan oplopen tot een schamele 1000 euro buiten de garantietermijn. Kijk als je dan 179 euro betaald voor een verlengde garantie o.i.d. vind je op zo'n moment niet zo erg meer. Je bespaard jezelf namelijk 821 euro op deze manier.de lachendederde
Waar ben je het niet mee eens?
Informatie geven ok, maar om maar de helft van de belangrijke info te vermelden vind ik dan weer een beetje erg krom. Net als dat ze concurentie gevoelige informatie vrijgeven. En dat ze die mooie Dixonsbrief maar voor 1% voorlezen. Alleen die zinnen die nog wel eens slecht over kunnen komen. Hoezo proberen herrie te schoppen?