LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tandarts aanklagen voor verwaarlozen gebit??

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
drestar

Re: Tandarts aanklagen voor verwaarlozen gebit??

Ongelezen bericht door drestar »

vroem schreef:
zo gaat dat altijd.
bij m ij niet hoor, dan zetten we de afspraken gewoon in het nieuwe jaar, maar dat is keuze patiënt. ik ga een behandelplan niet afstemmen op wat er al dan niet vergoed wordt, dat is keuze patiënt. Spreiden over meerdere jaren kan, indien mi verantwoord. betaling in termijn en kan ook. meerdere wegen die naar rome leiden. Fraude hoort daar niet bij. Is onder de streep uiteindelijk niemand bij gebaat. En uiteindelijk linksom of rechtsom betaal je het toch zelf....(gaat gewoon de premie weer omhoog bv)
Zorgverleners die hier aan meewerken zijn ronduit dom bezig.
Voor zichzelf en voor patiënt. Dat men dat niet ziet.....
Ik zie niet zo in waarom...het gaat toch allemaal netjes van je vergoeding af? als je in het oude jaar meer opmaakt en in het nieuwe jaar die extra kosten declareerd heb je voor het nieuwe jaar toch veel minder... de ziektekostenverzekeraar word daar niet slechter van ,alleen heb je je eigen ermee omdat je minder vergoeding over hebt.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

En je hebt jezelf ermee ipv je eigen... want betalen moeten we :evil:

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

ik zie wel in waarom, maar dat komt omdat ik aardig weet hoe verzekeraars denken en statistieken bijhouden.
Wanneer meer mensen tegen de grenzen van de limieten op verzekeringen aan gaan zitten, gaat of de limiet omlaag of de premie omhoog. betaal je dus niet alleen zelf maar betalen ook mensen aan mee die zo`n verzekering echt hebben waar hij voor bedoelt is, namelijk onverwachte dingen opvangen ipv een uitgesteld betalen regeling. je ziet het al bij de tandarts verzekeringen en de ontwikkelingen in premiestelling, meer inperkingen etc etc.
kwestie van tijd dat die niet meer bestaan.
De redenering die jij gebruikt is precies de reden dat de zorg zo duur geworden is als hij is. En dan heb ik het niet alleen over daadwerkelijk kosten, maar ook over wegvallen van vergoedingen , wat deels gewoon door misbruik komt.
Aardig dat zorgverleners ""meedenken"" door te frauderen, maar degeen die dat doen snappen echt niet hoe het systeem werkt en hoe verzekeraars denken en meten mbt wat gedeclareerd en uitgekeerd wordt.

Het is alleen jammer dat onder de streep straks weer degenen die het echt nodig hebben de dupe zijn.
En ga nu niet zeggen dat jij dat ook bent. Zoals al door mij is opgemerkt komt een (groot) deel van de problemen niet van een slecht werkend tandarts, maar door andere, persoonlijke factoren (oa de verkeerde voeding waar je verder niet op in bent gegaan) . daar mag voor jezelf dan ook best een prijskaartje aan hangen denk ik.
Laat ik het zo zeggen: om een vulling verkeerd/slordig te leggen moet er eerste en gat zijn wat gevuld moet worden. dat gat is de tandarts niet aan te rekenen.

Dit is een beetje dezelfde redenering die je hanteert bij willen claimen van kosten: jij wilt alles bij de vorige tandarts neerleggen, maar daar is echt geen reden toe. En om een of andere reden vergeef je het je nieuwe tandarts dat hij een endo slecht afsluit en een vulling legt die niet aansluit wat bij elkaar echt het einde van die kies en wellicht ook degeen erachter zal gaan betekenen.

drestar

zal wel meevallen hoor. ik denk dat de zorgverzekeraars zelf de grootste graaiers zijn en meer geld over hebben dan jij denkt..maar ze willen de cijfertjes natuurlijk ieder jaar graag hetzelfde houden en dan moet de premie omhoog idd.

drestar

vroem schreef:
En om een of andere reden vergeef je het je nieuwe tandarts dat hij een endo slecht afsluit en een vulling legt die niet aansluit wat bij elkaar echt het einde van die kies en wellicht ook degeen erachter zal gaan betekenen.
Nee helemaal niet. daar ga ik het nog over hebben met hem..en as maandag word er ook een foto gemaakt en bekeken door de tandartspraktijk ernaast. die zullen dan ook waarschijnlijk wel iets gaan zien.

en de kies erachter zal er waarschijnlijk toch uit moeten

moederslink

Zucht....weer een kies minder om op de nootjes te kauwen.... :cry:
Sorry hoor, ik word er een beetje melig van van deze langkauwpost.... :oops: ...succes , drestar, verder!

drestar

vroem schreef: Als ik naar de foto kijk van na de endo is het palatinale kanaal zeker te kort gevuld, voor de andere zou er een foto uit andere hoek gemaakt moeten worden. De nieuwe tandarts kan wel hoog van de toren blazen over het werk van zijn voorganger maar dit is ook niet ok. tussen de kiezen in sluit de vulling die erop gemaakt is ook niet goed aan, wat weer aanleiding kan zijn voor achterblijven van voedselresten. Persoonlijk zou ik de zaken trouwens heel anders aangepakt hebben. Er wordt m.i. teveel lokaal gerepareerd i.p.v. een echte lange termijn visie en bijbehorend zorg/behandelplanplan. De kies rechtsboven zou ik er waarschijnlijk uit gehaald hebben, om een aantal redenen, ipv opnieuw vullen en endo. daarmee los je de problemen door het kantelen niet op, blijft lastig reinigbaar. Odf die behouden maar de achterste eruit, vanwege reiniging. Maar dan wel een goede endo doen en tzt kroon (brug?) of implantaat (wanneer paroprobleem onder controle en geen complicerende zaken zoals bv roken)
Complicerende factor is de verzakte beet, kan zijn dat de kies verkeerd belast wordt en dat dat invloed op de klachten heeft. Kan ook nog de achterste zijn want er is niet veel van te zien, foto net te ver naar voren gemaakt, maar lijkt bij wortelpunt ook niet zuiver, en heeft wel een vulling heel dicht op de zenuw (had ie al voor vervangen ervan) .
Goed om even terug te komen op het gebit. ik vind je standpunt wel goed. ik heb zelf het idee dat de zenuw van de verstandskies al dood is.ik heb er geen pijn aan maar dat zegt volgens mij niks.ik vind ook dat de nieuwe tandarts meer foto's van de wortels had moeten maken. de ruimte tussen de kiezen is voor mij duidelijk te zien. dat sluit niet goed aan idd. het palatinale kanaal is waarschijnlijk de linker?? ik ga hem er deze week nog op aanspreken want heb het al eerder aangegeven dat ik voel dat het daar niet goed zit. hij zei eerst in het begin wacht nog maar even af wat het doet en of het verbeterd maar ik blijf dezelfde klachten houden die waarschijnlijk ook nooit zullen overgaan als er verder niks meer aan gedaan word.snap toch sowieso al niet hoe het kan dat hij dat zo laat zitten.hij moet toch ook denken dat het door te kort afvullen van kanaal mogelijk niet goed zit??

ik heb 3 behandelingen gehad voor deze kies. 1 keer 2 en half uur en 2x anderhalf uur. totaal is hij hier dus 5 en half uur aan bezig geweest.hij heeft steeds de kanalen opgemeten en naar de foto gekeken.het leek er voor mij erg op dat hij zeer professioneel bezig was.ik heb nog gezegt .het lijkt wel of ik hier 50 jaar vooruit in de tijd ben. mijn oude tandarts die de wkb heeft gedaan heeft helemaal niks opgemeten en had nog niet eens een foto van de kies. die begon er zo maar aan en een beetje op gevoel.

maar goed .ik denk dat er dus nog meer niet goed zit, de kies boven met afgestorven zenuw die een wkb heeft gehad, nu al bijna een week geleden is nog net zo gevoelig als wanneer het probleem begon.op dit moment steekt de kies ook erg. ik voel het echt net alsof er met een spelt in de kaak word gestoken.. ik kijk zo uit naar as maandag naar de kaakfoto. ik hoop dat ze alle ellende zien wat niet goed zit. kan de tandarts weer opnieuw beginnen. maar ik heb overal last nu. links onder en boven en rechtsboven. behalve rechtsonder niet.

drestar

moederslink schreef:Zucht....weer een kies minder om op de nootjes te kauwen.... :cry:
Sorry hoor, ik word er een beetje melig van van deze langkauwpost.... :oops: ...succes , drestar, verder!
eigenlijk moet je eerst zelf tandarts worden van je eigen gebit.

ik ben maar eens wat gaan inlezen..

Waarom faalt een kanaalbehandeling?
Op deze vraag is een in wezen ontnuchterend eenvoudig
antwoord te geven. Er is in het kanaal biomassa aanwezig
vanwaaruit een lekkage van bacteriën en bacteriële bijproducten
naar de periapicale ruimte ontstaat. Daar zet het lichaam
een afweerreactie op die leidt tot wat wij tandartsen een
granuloom noemen.
Waar ontstaan die granulomen over het algemeen? Vooral in
het tweede mesiobuccale kanaal van bovenmolaren, in het
niet-gevonden distolinguale kanaal van ondermolaren, in het
tweede, derde of vierde(!) kanaal van onderpremolaren. Of in
ondergeprepareerde (te kort) kanalen en dus ook onvolledig
gevulde kanalen en in niet-gereinigde en niet-gevulde laterale
kanalen.
Deze vaststelling werd al gedaan door professor Herbert
Schilder in de jaren zestig van de vorige eeuw en werd bevestigd
door het beroemde afstudeerproject van professor John
West. Deze toonde door onderzoek aan zeer veel elementen
die waren geëxtraheerd vanwege apicale pathologie, dat
daaraan altijd ongeprepareerde, want niet-gevonden kanalen
en dus niet-gevulde kanalen aan ten grondslag liggen. Ergo:
verwijder de kanaalinhoud voor honderd procent, en vul
daarna de ontstane ruimte met alle laterale anatomie voor
honderd procent, en voilà: succes is ons deel.
Weg is weg
De verbluffend simpele waarneming die iedereen keer op keer
doet in zijn eigen praktijk: extraheer het element en de pathologie
die je soms jaren lang hebt bevochten met behulp van
kanaalbehandeling, herbehandeling, nog eens herbehandeling,
retrograde behandeling en zelfs misschien apexresectie.
Extraheer en binnen een dag zijn de klachten verdwenen en
een paar maanden later zijn ook op de röntgenfoto alle tekenen
van ontsteking verdwenen. Hoe komt dat nu? Professor
Ruddle zegt het keer op keer en Schilder zei het vóór hem:
extraheer het element, verwijder dus(!) 100% van de kanaalinhoud,
en bingo: genezing. Zo simpel is het dus. Dat is de
taak waarvoor we onszelf gesteld zien. En schieten we daarin
om wat voor reden dan ook tekort, dan is de kans op slagen
minder dan 100%. Dan moeten we erop vertrouwen dat de
afweer van het lichaam ervoor zorgt dat het granuloom zo
klein blijft dat we het niet met de röntgenfoto’s kunnen vaststellen.
Schilder deed zijn beroemde onderzoek naar 100 éénwortelige
avitale elementen met op de foto zichtbare apicale pathologie.
Na behandeling waren er na 1 jaar 99 volkomen genezen.
Op een element na dus. Bij het doen van de apicale
resectie kwam Schilder erachter dat het kanaal in dit element
op 3 mm van de apex een splitsing vertoonde. Deze splitsing
kon niet zichtbaar gemaakt worden op de röntgenfoto. Na
resectie en afsluiting met een retrograde amalgaamvulling
genas ook de omgeving van de laatste tand. Quod erat demonstrandum.
Dat is dus de opgave waarvoor we ons gesteld zien: 100%. Is
het daarbij nodig dat we in alle kanalen die we willen vullen
ook een vijltje steken? Nee dat is niet nodig. Recent heeft een
onderzoek laten zien dat niet-geïnstrumenteerde delen van de
kanaalwand schoner zijn dan de geïnstrumenteerde. Dat geldt
ook voor laterale kanalen. Keer op keer op keer zien we dat
niet-geïnstrumenteerde laterale kanalen gereinigd en gevuld
kunnen worden en dat genezing dan in 100% van de gevallen
volgt.

moederslink

@drestar, tot slot wat mij betreft: ik ben geen tandarts, maar wel een tandartsdochter :shock:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch kan één kies al voor de meerderheid van je klachten verantwoordelijk zijn. Je wil niet weten hoeveel rust er in mijn gebit kwam toen die ene kies er uit werd gehaald. Het bleek dat de wortels flink ontstoken waren, maar dat was op de foto niet te zien.

Nog maar even afwachten wat er moet gebeuren, maar wie weet, als die 36 verwijderd is, wat dat al aan klachten kan schelen!

drestar

Nou bij mij op de foto wel duidelijk te zien .flinke zwarting rond de wortels. denk inderdaad dat het rust gaat geven als die eruit is. ik snap eigenlijk ook de tandarts niet .die zou dat toch ook moeten weten?

eigenlijk had hij als eerste die kies met mislukte kanaal behandeling moeten aanpakken. maa rnee hij ging tandsteen verwijderen en een kies behandelen waar ruimte tussen de vulling zat en waar ik helemaal geen last van had. terwijl hij de ontsteking van de 36 al had zien zitten. maar ja ik had toen nog geen last ervan 2 maanden terug dus dan is het afwachten tot de vulkaan barst.

drestar

moederslink schreef:@drestar, tot slot wat mij betreft: ik ben geen tandarts, maar wel een tandartsdochter :shock:
ja dat is altijd fijn. :wink:

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

hoefde je niet naar de schooltandarts :mrgreen:

maar goed dat verhaal wat je neerzet weet ik al, heb ik je eigenlijk in andere bewoordingen ook proberen uit te leggen.
wel als je zoiets plaatst even linken met bron ervan... Er wordt gesproken over onderzoek, maar van wanneer is dat? kan best zijn dat het ouder is (vermoeden heb ik) en dat de wetenschap ook weer stukje verder is.

drestar

Ja ik ging vroeger inderdaad altijd naar de schooltandarts.die trokken je melkkiezen eruit omdat ze dat leuk en leerzaam vonden om te doen. de angst voor de tandarts sloop er toen de tijd goed in. daarna wel naar gewone tandarts gegaan maar er was altijd wat. altijd gaatjes en dan kwam die weer met de boor. ik had nooit eens niks. ben eens weggelopen toen ik 19 jaar was. mijn tandarts nam een stagiaire aan die heel lang zat te boren in mijn kies. het deed erg zeer en vroeg ze te stoppen. nog even riep ze steeds en ging weer verder maar het duurde erg lang. toen weer gestopt en is ze de tandarts gaan halen. die kwam kwaad binnen en riep .je blijft zitten of hij moet eruit!!! dus ik ben van de schrik opgestapt. daarna een tijd met kiespijn gelopen en het geprobeerd zolang mogelijk te reken met aspro bruis toen nog.. dat hielp wel voor even. maar ja na een tijd niet meer en ben toen naar de tandarts gegaan waar ik die mislukte wkb heb gehad. dit was in 1996 geloof ik. hij heeft toen het restand van de wortel rechtsboven waar ik nu het gat heb eruit gehaald .en de kies helemaal links achter gemaakt.ik dacht goeie tandarts dus ben daar maar gebleven al die tijd.

drestar

Vanochtend heel gesprek met de tandarts gehad.

hij stede voor de 36 eruit te halen gelijk met de 37 die een paar weken terug ontzenuwd is omdat die erg gevoelig werd. als ik zoetigheid at voelde ik het naarbinnen trekken. en hij heeft toen ook getest met stikstof en was daar ook erg gevoelig op .na controlle werd een lekje gevonden achteraan in de zijkant van de vulling .dat zat er natuurlijk ook al langer.toen hij de kies open haalde begon die erg te bloeden omdat die al aan het ontsteken was.dus die 2 kiezen verwijderen en daar dan een implantaat met een kroon te plaatsen .zo dat die kauwfunctie heeft op de 26 en de 27 tegelijk.dit voorstel hebben we nu ingediend bij de collega's van de naast gelegen Tandarts praktijk die maandag de orthopantomogram gaan maken.hij stelde voor om de 18 er sowieso uit te halen en dan verder te kijken naar de 17.ik ga dit laten doen na overleg,dus dat moet dan besproken worden of dit de beste oplossing is voor het probleem..ik ben dus zeer benieuwd wat hun antwoord daarop gaat zijn. er lopen daar ook 2 kaakchirurgen en implantologen rond.dus dat word met z'n allen rond de tafel

een conventionele brug vond hij dus geen goed idee.de 37 moet sowieso dan een endo .

op zich heb ik ook wel liever een implantaat met een kroon die iets langer is om de kauwfunctie voor twee kiezen erboven mee te pakken. dan hoeft er niet aan kiezen geslepen te worden en ben ik ook gelijk van de 37 af die in de toekomst mogelijk nog voor problemen kan gaan zorgen.

op de plaats waar de 16 eruit is zou in de toekomst ook nog een klein implantaatje geplaatst kunnen worden als het dat toelaat. dan is dat gat ook gelijk dicht.maar dat vind ik niet noodzakelijk.

drestar

Vanochtend orthopantomogram laten maken. ze hebben gelijk maar even meegekeken wat ik zeer prettig vond en heb daar ook een gesprek gehad van zeker een half uur. eigenlijk hebben we het idee van mijn tandarts voor een implantaat al min of meer van tafel geveegd. want dit valt onder estetische ingrepen en die zullen nooit vergoed worden .een brug eveneens niet! en eigenlijk is een implantaat ook niet echt wat ik wil al is de slagingskans wel 97 procent tegenwoordig.

Om te beginnen kies 18 zal eruit moeten...ik heb gelijk de tip meegekregen dat het trekken van een kies bij de kaakchirurg in het basispakket zit .dus die kosten zou ik mezelf al kunnen besparen.

ik heb ook vergoeding voor orthopedische ingrepen tot 345 euro die ik nog staan heb.iik ga eens uitvissen of een apex resectie daar ook onder valt?

dan de 37 blijven behouden. deze kies is wel moeilijk toegankelijk voor een wkb dus daarvoor zal ik waarschijnlijk voor doorverwezen moeten worden naar een endodontoloog. er zit er eentje in mijn woonplaats

dan de 36. deze wil ik gaan bespreken met de kaakchirurg. zij hebben een apex resectie aanbevolen.mocht dat niet mogelijk zijn dan ook maar een endo

ik heb ook aangegeven dat ik een links kauwer ben en dat konden ze wel zien.ik heb verder heel mijn verhaal gedaan en moest wel even huilen daar.ik heb ook gevraagt of de gevoeligheid met warm eten door de ontsteking van de 36 zou kunnen komen en dat leek hun niet meer dan logisch terwijl mijn eigen tandarts deze vraag nog beantwoorde van nee? maar als iedereen iets anders gaat zitten roepen weet ik het ook niet meer.

ben niet zo tevreden over mijn nieuwe tandarts,hij zou de 36 ook bepreken met de kaakchirurg maar heeft dit uiteindelijk met collega tandartsen uit ziin praktijk gedaan die alleen maar roepen die moet eruit! .ook zou heeft hij gezegt de kosten te willen spreiden in het begin toen ik er kwam.maar de kosten zijn alleen maar opgelopen,

toch heb ik nog steeds het gevoel dat er toch zaken zijn misgelopen waardoor ik op onnodige kosten gejaagt ben.
ik denk dat het vertrouwen ook te groot was na de teleurstelling met mijn oude tandarts.
toch staat hij te boek als goede tandarts dus snap het allemaal niet zo

over de kosten ga ik morgen bespreken bij de SD. volgens naastgelegen tandarts praktijk zijn er wel potjes waaruit dit vergoed kan worden.de vraag is natuurlijk of dat ook gaat gebeuren.. mijn gezondheid hangt er wel vanaf. als er 2 grote kiezen naast elkaar worden getrokken en er komt niks meer voor terug dan zal dat het bovengebit ook geen goed doen ,moeite met kauwen zal ook het geval gaan zijn en ik ben al zo'n langzame kauwer vanwege slikproblemen die overigens al jaren bekend zijn bij de huisarts en ik zelfs het ziekenhuis.mijn eten moet dus 50 keer meer tussen de kiezen malen dan bij een ander die makkelijk slikt. over een boterham kan ik meer dan een kwartier doen.kan ik dat mee laten wegen in tegemoet koming van de kosten?

achteraf ben ik naar mijn eigen tandartspraktijk gegaan en heb daar nog de gegevens ingekeken van mijn oude tandarts.

ik ben voor het eerst in 1997 daar geweest.uit de gegevens blijkt dat ik elk jaar ben geweest daar, ik heb geen jaar overgeslagen. meestal 2 keer per jaar en toch zeker 1 keer per jaar.

over de wkb aan kies 36 heb ik ook informatie. in 2007 is daar een diepe 3 vlaksvulling gelegd.
in 2008 is er een wkb gedaan. volledige wortel kanaalbehandeling is in rekening gebracht

in 2010 kreeg ik weer terug klachten. en is toen enkel een E54 gedaan ,verwijderen van kanaalvulmatriaal en dan alleen een 3 vlaksvulling erop gelegd om het dicht te maken.maar geen kanaalbehandeling en kanaal vulling meer gedaan,

dus hij heeft het enkel de kanaal vulling eruit gehaald en daarna dicht gedaan met een drievlaksvulling.zo staat het op papier?

Afbeelding

drestar

Dan zou jij niet geschikt zijn voor bij de SD. en als je niks zinnigs te zeggen hebt blijf dan gewoon weg!

drestar

vanochtend goed gesprek gehad bij de SD, alle nota's kunnen ingediend worden via bijzondere bijstand en zullen worden betaald door de gemeente. omdat zij vinden het buiten mijn schuld om is,

heb nu een afspraak gemaakt voor een second opinion van kies 36 bij een andere tandarts waar een endontoloog zit.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is voor jou in ieder geval goed nieuws. Ook wel eens prettig ;)

drestar

Ja inderdaad. er valt nu ook weer een bepaalde last van me af..de kiespijn zakt er zelfs al van haha,

ik ga nu gelijk voor een endo op de 36. en dan misschien gelijk een kroon erop.
vanmiddag ga ik een kopie mijn oude tandartsgegevens ophalen bij mijn tandarts.die neem ik dan mee voor second opinion samen met alle foto's zodat ze daar een goed beeld kunnen krijgen van de hele situatie.

ik ga er maar eens flink achteraan.gelukkig heb ik daar allemaal tijd voor,

Gesloten