Subtiel verschil: cafeïne is niet verslavend. Er is hoogstens sprake van gewenning. Maar dat is iets anders.
De vraag is natuurlijk wat dan de definitie van verslavend is, DSM VI noemt caffeine als verslavend. (niet dat die foutloos is natuurlijk)
@Har06
Isabel, eerst schrijf je dat de drugs bij het eten prefereert boven drank, je manifesteert ke als een ervaringsdeskundige als je schrijft dat mensen over en onder schatten, op welke studies baseer jij je uitspraken>?
Een paar glaasjes wijn wordt door de medische wereld niet veroordeeld, in tegenstelling tot soft-hard drugs,kijk eens op de 1 ste hulp van een gemiddeld ziekenhuis op een vrijdag/zaterdagnacht, pillen in combi met drank door 16 jarige en ouder
Ho wacht even, volgens mij zei ik niet dat ik drugs bij het eten prefereerde boven drank, en als jij dat uit mijn woorden opmaakte was dat zeer zeker niet de bedoeling. Ervaringsdeskundige ben ik al helemaal niet wat betreft drugs (wel met wijntje aan het eten). Ik baseer me in de uitspraak die ik deed over het onderschatten van schade van alcohol en het overschatten van schade door drugs (waarbij ik zeker niet wil zeggen dat de schade van drugs minder is dan die van alcohol) op het onderwijs dat ik krijg (wij worden constant bijgeschoold) van verslavingsartsen. Op welke precieze studies dat gebaseerd is: geen idee, ik krijg gewoon materiaal thuisgestuurd van het ziekenhuis en dat bestudeer ik voor zo'n bijscholingsdag.
Dat kijken op de eerste hulp doe ik overigens wel, ik ben degene die die mensen met drugs en alcohol weer mag oplappen als ze er een zooitje van maken als ik een weekendnachtdienst draai (en dat verzeker ik je: dat is niet leuk, want die zijn meestal niet heel erg aardig en beleefd en zo)
Maar vooruit voor de duidelijkheid: wat ik dus bedoelde te zeggen: Alcohol in grote hoeveelheden kan een hele erge schade op het lichaam hebben, en vaak zie ik mensen (op de SEH bijvoorbeeld, maar ook in studie materiaal) die dat erg onderschatten. Daarnaast zie ik mensen (in dat zelfde studie materiaal) die de lichamelijke effecten die sommige drugs hebben, erg overschatten. Ik bedoel dus niet dat drugs beter zijn dan alcohol en ik bedoel dus ook niet dat drugs niet schadelijk zijn.
Ik denk dat de verwarring is ontstaan na mijn post gericht op prem, waar ik stelde dat een enkel shotje heroine lichamelijk minder consequenties had dan een enkele injectie met pure alcohol. Probleem is natuurlijk alleen dat (neem ik aan) niemand zich effe bij het eten injecteert met pure alcohol voor de gezelligheid, en dat het bij mensen die zich injecteren met heroine niet bij een enkel shotje blijft.
isabel