LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lekker bijbeunen in de bijstand..

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Julie4444

Re: Lekker bijbeunen in de bijstand..

Ongelezen bericht door Julie4444 »

vogels schreef:
Julie4444 schreef:Dit vind ik niet kunnen. Als je iemand 1 fte inzet, moet deze minimaal 1 fte aan minimumloon ontvangen.
En waarom zouden werkgevers dan nog mensen uit de bijstand aannemen? Zeker langdurig werklozen zijn vaak probleem gevallen (geworden).
Eens, maar een wettelijk minimumloon is een wettelijk minimumloon. Als ze bijstand zouden vervangen door voedselbonnen en gratis onderdak zou dat me echt niet storen, maar mensen aan het werk zetten voor een onwettelijk loon is niet eerlijk. Ik ga er dan wel van uit dat mensen die 40 uur werken ook echt 40 uur daadwerkelijk gewoon functioneren.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

stofzuigertje schreef:
Ik weet dat vele betrapt worden en dan hier komen klagen.

Zowel je mobiel als je auto laat sporen na en is te traceren!
Onderbouwing graag. En mijn auto is niet te traceren, hoe had je je dat voorgesteld?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

vogels schreef:
Julie4444 schreef:Dit vind ik niet kunnen. Als je iemand 1 fte inzet, moet deze minimaal 1 fte aan minimumloon ontvangen.
En waarom zouden werkgevers dan nog mensen uit de bijstand aannemen? Zeker langdurig werklozen zijn vaak probleem gevallen (geworden).
Bijvoorbeeld omdat je zo 'concurreert' met mensen in reguliere banen. Dat is wat je op steeds mee plekken nu al ziet. Mensen met een reguliere baan worden ontslagen en tegelijk worden er mensen in de bijstand voor 'ervaringsplaatsen' aangenomen, omdat die zo lekker goedkoop zijn.

Ik vind het een goed idee dat gestimuleerd wordt dat mensen uit de bijstand worden aangenomen, maar wel met de juiste maatregelen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het gaat er dan vooral om dat ze er geen nadeel bij hebben. Zo kun je denken aan maatregelen die het 'risico' voor de werkgever kleiner maken, maar die het tarief niet noodzakelijk (veel) lager maken. Bijvoorbeeld een langere proeftijd of makkelijker ontslagprocedures, of nog andere maatregelen. Daarmee concurreer je niet met de normale bestaade werknemers, maar geef je ze wel een voordeel vergeleken met 'zomaar' een nieuwe medewerker.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

kweenie schreef:Het gaat er dan vooral om dat ze er geen nadeel bij hebben. Zo kun je denken aan maatregelen die het 'risico' voor de werkgever kleiner maken, maar die het tarief niet noodzakelijk (veel) lager maken. Bijvoorbeeld een langere proeftijd of makkelijker ontslagprocedures, of nog andere maatregelen. Daarmee concurreer je niet met de normale bestaade werknemers, maar geef je ze wel een voordeel vergeleken met 'zomaar' een nieuwe medewerker.
Die zitten in de Pwet.
Zo is er een soort "no cure, no pay" regeling, dat als je iemand uit de bijstand (participatiewet) aanneemt, je bij bijv. ziekte het loon vergoed krijgt van de gemeente.
Ook kunnen er via Economische Zaken deals gesloten worden. Bedrijven die zich in een gemeente willen vestigen kunnen assertiever/agressiever benaderd worden om vooral een x aantal mensen uit het Pwetbestand aan te nemen.
Er zijn echt wel voordelen te behalen voor werkgevers, maar zolang de gemeente "trajecten" aanbiedt waar diezelfde mensen 40 uur per week werken voor 70% van het minimumloon, zonder CAO en pensioenopbouw, doen ze de goede bedoelingen teniet.
Want waarom zou een bedrijf niet zo iemand voor een duur van 3 maanden (gebruikelijke gemiddelde tijd van zo'n traject) "aannemen" 3 maanden weer een ander?
Dan ga je toch niet opeens betalen voor dezelfde werknemer, als je een ander gratis krijgt?

Er is (ik meen twee jaar geleden) een hele interessante aflevering van Zembla geweest over dit soort "werken met behoud van uitkering". Bedrijven die in een gemeente (ik meen Arnhem, maar pin me er niet op vast) de Regiotaxi verzorgden, ontsloegen inderdaad het vaste personeel en namen mensen uit de bijstand in de arm om de werkzaamheden te laten uitvoeren, terwijl zij de juiste opleidingen en certificaten niet eens hadden.
Ook een fijn idee als je als gehandicapte in zo'n busje een epileptische aanval krijgt en de chauffeur voor geen meter weet wat hij moet doen.

Rebel38

Ongelezen bericht door Rebel38 »

Ach ja ..Groen Slinks..
Ik zit zelf ook in de bijstand en af en toe heb ik tijdelijk werk.
Ik geef alles wel keurig op om problemen te voorkomen.
Dergelijke Zwartwerkers veroorzaken een hoop trammelant en de goeien moeten leiden met de kwaden door repressie en intensieve controle.
Mijn motto is wie zwart kan werken kan ook wit werken en heeft geen bijstand nodig.
Ik wil er juist des te sneller des te liever helemaal van af.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

dhc schreef:
stofzuigertje schreef:
Ik weet dat vele betrapt worden en dan hier komen klagen.

Zowel je mobiel als je auto laat sporen na en is te traceren!
Onderbouwing graag. En mijn auto is niet te traceren, hoe had je je dat voorgesteld?

Zit nog steeds op je onderbouwing te wachten.....

Gesloten