LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "Repareren" Playstation

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
Tomara

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door Tomara »

Ik zou de PS2 eigenlijk geen speelgoed noemen (een computer of DVD-speler noem je toch ook geen speelgoed?), maar goed, ik heb wat ervaring met kapotte PS2s (als hobbyist, meer eigenlijk niet, maar ik kan u garanderen dat ik zeer zeker meer verstand heb van klantenservice dan Sony).

Mijn eigen PS2 is tweedehands en uit Amerika afkomstig, de vorige eigenaar heeft gelogen over de staat en het was dus nodig hem helemaal schoon te maken, dat hebben we gedaan en hij werkt nu prima.

Hier de problemen die ik veel zie bij PS2s:

-Disc Reading Error (1).
Probleem: De PS2 maakt een tikkend geluid bij het laden en laad misschien helemaal niets.
Verklaring: De rails van de lens zijn vuil. Op de rail zit vettigspul dat stof aantrekt, de meeste PS2s zitten na een jaar dan ook flink vol stof. Het stof voorkomt dat de lens goed over de rail kan glijden, daar komt het tikkende geluid vandaan.
Oplossing: Van binnen schoonmaken is meestal het enige wat nodig is.
Hoe te voorkomen: Dit probleem kun je eigenlijk niet echt voorkomen, maar wel uitstellen, haal gewoon eens een kruimeldief langs de openingen en zorg ervoor dat de PS2 in een stofvrije omgeving staat.

-Disc Reading Error (2).
Probleem: De PS2 laad bepaalde soorten discs niet meer.
Verklaring: Voor het lezen van CDs en DVDs zijn andere voltages nodig, een PS2 moet dus elke keer wisselen van voltage als je een ander soort disc wil spelen. Na een tijdje krijgt de PS2 daar problemen mee en wil die niet meer switchen.
Oplossing: Bijstellen van de laser.
Hoe te voorkomen: Alleen maar PS2 spellen spelen, maar dat gaat natuurlijk wel tegen het hele multi-functionaliteit gedoe in...

-Uitval tijdens het spelen.
Probleem: De PS2 valt na een tijdje aanstaan spontaan uit.
Verklaring: Door stofophoping kan de PS2 niet goed gekoeld worden. Naast uitval kunnen er ook andere nare dingen gebeuren, bijvoorbeeld het doorbranden van de electronica.
Oplossing: Stofzuiger erlangs halen moet voldoen, anders helemaal schoonmaken
Hoe te voorkomen: Dit probleem kun je eigenlijk niet echt voorkomen, maar wel uitstellen, haal gewoon eens een kruimeldief langs de openingen en zorg ervoor dat de PS2 in een stofvrije omgeving staat.

Het leuke is dat dit soort problemen dus relatief gemakkelijk op te lossen zijn en dat je dus echt geen 100 euro hoeft te betalen bij Sony voor een andere PS2 (die overigens tweedehands). Hobbyisten lossen deze problemen voor minder dan 25 euro op, het garantie-zegel wordt dan natuurlijk wel ongeldig.

We hebben zelf niet genoeg ervaring om geld te vragen voor reparaties die we verrichten, we kunnen tesnlotte niets garanderen. Voor lopig doen we het dus zo: Als u echt wanhopig bent en uw PS2 lijkt één of meerdere van deze problemen te hebben, dan kun u de PS2 aan ons geven, als we erin slagen de problemen op te lossen kunt u de PS2 weer terugkopen voor 20 euro.

Hier nog wat primitieve oplossingen die weleens zouden kunnen helpen:
-zet de PS2 op een andere manier neer, als hij normaal gesproken horizontaal staat zou u hem eens verticaal kunnen zetten. Dit is niet gevaarlijk voor de PS2, maar de PS2 lijkt dan wel minder moeite te hebben met het lezen van een disc.
-cleaning-discs kunnen vuile lenzen schoonmaken, als u vermoed dat dat een vuile lens het probleem is kunt u dit eens proberen. Cleaning-discs kosten tussen de 5 en 10 euro en kunnen meerdere keren gebruikt worden. Let wel op de kwaliteit van de cleaning-disc, discs van lagere kwaliteit zouden de lens weleens kunnen beschadigen.

jeffrey

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door jeffrey »

Hallo daar!


Wij hebben ook problemen met de playstation 2 hij speelt wel maar of enig moment leest hij geen dvd s meer :cry: mag toch niet voor zo n duur ding wat nu!!!!

groetjes Jeffrey 8)

Tomara

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door Tomara »

Controleer als eerst of de DVDs niet vuil zijn. Als die in orde zijn zou je de PS2 in een andere positie kunnen plaatsen. Als dat geen effect heeft zou je iemand ernaar kunnen laten kijken, maar als het om enkel DVDs gaat (films neem ik aan), is het onzin om hem naar Sony te brengen, DVD-spelers van 50-60 euro zijn tegenwoordig namelijk niet echt ongewoon.

denzel

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door denzel »

Ik heb sinds vandaag 10-04-2004 een groot probleem met mijn ps2 hij leest alleen nog maar cd's en geen dvd's. Sinds ik al de zoveelste ben verwacht ik dat er eindelijk wat aan gedaan word. Vooral door tros radar.

Ik ben niet erg onder de indruk van sony!

schnumi
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2004 16:39

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door schnumi »

Ik hoor dit zo vaak. Heb het zelf ook 1x meegemaakt. Dit lees je wereldwijd op alle fora over games.

Waarom denken jullie dat er zoveel playstations verkocht worden per maand in Japan? Juist omdat ze zovaak kapot gaan.

Ik verdenk Sony er eerlijk gezegt een beetje van dat ze gewoon iets mindere kwaliteit gebruiken zodat ze extra kunnen verdienen.

Ik heb ook veel Nintendo consoles gehad (NES. Snes, N64, Gamecube) en daar heb ik nooit geen problemen mee gehad. De gamecube heb ik nu vanaf de releasedatum en nooit geen disc error gehad.

Jeroen Tipker

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door Jeroen Tipker »

:evil: ik ben 10 jaar, drie jaar lang heb ik iedere euro op gespaart om een play station 2 te kopen nu ik er een heb kan ik er nog niet mee spelen want ook mijn playstation 2 ging net na het gerantie termijn stuk. Toen ik mijn probleem bij Sony vertelde werd er mij vertelt dat ik te veel met mijn playstation speelde.
Kan iemand mij vertellen wat de lol van een playstation 2 is als je er volgens Sony er niet te veel of liever helemaal niet mee mag spelen omdat het aparaat anders kapot gaat .
De playstation 2 heeft mij bijna 200,-euro gekost dan mag je toch wel verwachten dat je iets koopt wat gewoon lang mee gaat.

schnumi
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2004 16:39

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door schnumi »

Tuurlijk mag je dat verwachten. Het excuus van "teveel spelen" is natuurlijk te dom voor woorden.

Edjuh

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door Edjuh »

Een goedenavond allemaal, allereerst wil ik iedereen condoleren met het overlijden van uw playstation. Ik was er zelf helemaal kapot van. En voor meneer normaal jouw playstation begeeft het ook nog wel, want ook ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen, en ik heb dat ding met alle liefde en tederheid behandeld, en toch is ie kapot. Ik hoop dat Sony met een passende oplossing komt, want ik heb zo'n 30 originele spellen, en heb um expres niet laten ombouwen om van ditsoort taferelen verschoont te blijven. Mocht Sony niks bedenken denk ik dat we dan maar een ander merk console moeten gaan gebruiken, en de Ps3 hoe mooi die ook lijkt te gaan boycotten. Ed.

Gast

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo mijn Xbox is al binnen twee weken kapot kon eerst geen spellen meer lezen en later kon ie niet meer aangezet worden. Ik ben teruggegaan naar de winkel heb een nieuwe meegekregen maar die ging al kapot na een week. Heb daarna maar voor een Gamecube geruild en raad eens die werkt nog prima!

Gast

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door Gast »

Wat je ook kan doen is naar een goede playstation reparatie zaak gaan om de laser te laten bijstellen, kost maar een paar eurotjes en dan speelt ie weer helemaal top. Heb dit vorige week gedaan en sinds dien geen problemen meer gehad!

just nik

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door just nik »

ik heb mijn playstation alweer drie jaar.. en dus een "oudere generatie" en nog geen problemen gehad.

de tips die ik hier voorbij zag komen zijn echt goed :)

en ik zag dat iemand zei dat er een playstationwinkel is die die dingen wel repareerd? vind ik vreemd aangezien sony dat nl niet doet.
maar toch ben ik benieuwd welke zaak dat is :)

Tomara

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door Tomara »

www.psxshop.nl dacht, zit in Putten.

teman

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door teman »

Dit probleem wereldwijd en zover ik weet, niet afhankelijk van de speeltijd op je PS2. En bij de Xbox en Gamecube zijn het aantal gevallen van defecte lenzen veel minder.....(K.hiss)weet je dat wel zeker??
In onze vriendenkring hebben we allemaal een PS2 en nog geen klachten gehoord. Tja, bij een massaproduktie kan het voorkomen dat een aantal onder de gamers pech hebben.

Gast

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door Gast »

ik heb er ook last van...


mijn ps/2 is al overleden, wat nu?
nieuwe halen of wachten op de ps/3 en dan een ps/2 halen.??

Sony zou iedereen met een ps/2 en dit defect veel korting moeten geven voor een nieuwe ps/2..

Vash

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door Vash »

Ook ik heb een kapotte PS2 en ik ben echt pissig op Sony dat ze ons zo naaien, honderd euro betalen om je PS2 te laten repareren en in veel winkels moet je zelfs 120 euro betalen voor reperaties. Trouwens op de E3 hoorde ik dat de PS2 binnenkort 150 euro gaat kosten, en de reperatie kosten zouden nog steeds 100 of 120 euro blijven. Ik heb hier maar een woord voor: NAAIERS. Mijn vertrouwen in Sony is echt verdwenen.

P.S. Tomara Gast, wat is je adres want ik heb namelijk interesse.

Gast

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn zoon heeft nu anderhalf jaar zijn playstation. Zaterdag net een nieuw spel gekocht, en nu kan de playstation het spel niet meer lezen. Ook wij kregen als aanbieding de mogelijkheid om voor 100 euro de playstation te laten maken. Ik vind dit geen oplossing. Een nieuwe zou in dit geval meer op zijn plaats zijn.

Gast

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door Gast »

Klopt maar daar beginnen we niet aan.

blackmollie

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door blackmollie »

Ik heb mijn playstation2 nu ongeveer twee jaar en heb nog geen problemen gehad.Ik heb hem wel in een afgesloten kast dan heb minder last van stof en ik heb hem horizontaal liggen want ik heb het idee dat je hem verticaal zet het niet zo best is voor de laserlens, je zou
moeten nagaan of alle playstation die een probleem heeft met de laser
verticaal heeft gestaan.


M.V.G BLACKMOLLIE

j.l. de Graaf

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door j.l. de Graaf »

Ook ik wil en duit in het zakje doen.

Mijn zoon heeft sinds dec 2004 een ps2, altijd goed en vaak mee gespeeld tot 1,5 maand geleden.

Sinds die tijd worden zijn spellen beschadigd en zijn niet meer te lezen door de ps2.

Ook ik dacht dat het aan zijn onzorgvuldig omgaan met de schijfjes was, maar dat is niet waar.

Hij werkt hard om de spellen te kunnen kopen, als ze dan na twee keer spelen al beschadigingen vertonen wordt je er toch wel heel verdrietig over.

Als ik dan ook alles lees doet Sony zijn naam ook eer aan (slechte service end. ervaring met andere apparatuur)

Een teleur gesteld persoon

CommandeR

Re: "Repareren" Playstation

Ongelezen bericht door CommandeR »

Ik heb alles gelezen in deze thread, en ik kan zeggen, zonder dat ik er echt wat blijer van wordt... dat ik met mijn playstation2 wat meer gelukt hebt gehad... Ik een werkende ps2 gehad van wel.. JAJA... 17 maanden!!
tering echt :S heb ik meer dan 17 spellen gekocht, kan ik er niks meer mee :S en natuurlijk ook geen garantie he!

wat ik graag wil is simpelweg zelf mijn playstation repareren, maar ik kan nergens die handleiding vinden die over het internet rondzwerft...
als jullie dat misschien zouden weten, dan zou ik dat op prijs stellen :)

alvast bedankt
commander

Gesloten