newmikey schreef:Misschien is dit voldoende om deze hele bespottelijke discussie te beeindigen?
Van
http://www.politie.nl (vet en onderstreept door mij toegevoegd als betrekking hebbende op dit topic)
Wat is een winkelverbod?
Als ondernemer kunt u het winkelverbod gebruiken. Overlastplegers of criminelen mogen dan voor een bepaalde tijd niet meer in uw winkel komen. U bepaalt als ondernemer zelf voor welke vormen van overlast of welke strafbare feiten een winkelverbod uitreikt. U mag daarbij niet discrimineren.
Kan ik een huisreglement opstellen?
Ja. U kunt via een zogenoemd huisreglement als ondernemer aangeven wat wel en niet toelaatbaar is in uw winkel. Handelt een klant in strijd met de huisregels? Dan kunt u hem of haar daarop aanspreken en verzoeken de zaak te verlaten. Doet de klant dat niet, dan herhaalt u uw verzoek. Verlaat de klant uw zaak nog niet? Dan is er sprake van huisvredebreuk. U mag dan de klant aanhouden, daarna belt u direct 112. Zie ook de website van uw brancheorganisatie of de site van het CCV.
Voorbeelden van huisregels:
Geen consumpties nuttigen, niet meer dan x scholieren binnen, meewerken aan een tassencontrole, verplicht gebruik maken van een winkelwagentje.
-Er is geen overlast geweest voor andere klanten, ik werd snel naast de kassa gezet en er was geen oponthoud.
-Het winkel personeel/leidinggevende zorgde zelf voor de overlast, door een huisregel te willen uitvoeren, die in strijd is met de wet.
-Mee werken aan een tassencontrole, gedaan door een BURGER, is in strijd met de grondwet. (anders dan een agent/BOA met gegronde reden)
-Winkelier moet kunnen aantonen dat ik op de hoogte was van het huisregelement.
-Ik werd niet verzocht om het pand te verlaten.
Kanttekening: ik had al betaald, voordat er medewerkers bij kwamen. Het is een principe kwestie, opmerkingen van "laat toch gewoon in de tas kijken" zijn hierbij niet relevant.