LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regels samenwonen sociale huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 31017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

@ tijgertje. Je vergist je meer dan je denkt. Ga jij er nou maar vanuit dat er 'groepsgewijs' bepaald is welke woningen verhuurd mogen worden aan de hogere inkomens. En ga jij er nu maar van uit dat het dan om woningen gaat die in de hogere prijsklasse zitten.

Als een woning eenmaal bestemd is voor de lager betaalden, dan is er voor de wbv geen enkele reden om er een andere status aan toe te kennen.

witte angora
Berichten: 31017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Leonie: je schrijft dat jullie gezamenlijke inkomen net iets te hoog ligt. Nu zit je zelf in de Wajong. Hebben jullie al aangifte gedaan over 2014? Het zou zomaar kunnen dat jouw (jullie) inkomen vanwege diverse aftrekposten uiteindelijk wat lager uitvalt, en dat jullie dan alsnog onder de grens uitkomen. In dat geval moeten jullie geen IB60 inleveren, maar de voorlopige c.q. definitieve aanslag 2014.

Met name ziektekosten zouden een rolletje kunnen spelen. Maar misschien dat er ook nog wat andere dingen kunnen spelen.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

Moederslink, De IB60 formulieren die de woningbouwvereniging van ons hebben zijn van 2013 en toen vielen we nog onder de grens. De woningbouwvereniging heeft dus geen gegevens van 2014 in handen.

GjvdZ, we zijn aan het zoeken. Wie weet zit er iets tussen. Punt is dat we op korte termijn wilden verhuizen, dat gaat dan niet meer lukken. (We zijn al een half jaar bezig met ruilwoningen.) Maar wie weet, als die ruilwoning echt niet meer lukt, dan kijken we wel weer verder, dan is het verlies al wel een beetje geleden.

Tijger1, mijn vriend heeft geïnformeerd naar die optie van 10% van de woningen voor inkomens net boven de grens. De woning waarmee we zouden ruilen is daar niet voor geschikt zeiden ze. Daarnaast zie ik trouwens zeer zelden zo'n woning voorbij komen op Woningnet en dan kun je ook wel nagaan hoe groot je kansen zijn.

Witte angora, we zullen daar nog eens naar kijken, maar ik denk dat er niet veel aftrekposten mogelijk waren. Er geldt altijd een grens en daar zitten we vaak net onder.

Vogels, wegens privacyredenen zal ik hier niet ons exact inkomen over 2014 opschrijven. De kale huur van de woning waarmee we wilden ruilen was 500 euro, maar dit is oude huur. De huurder zit er al 10 jaar in, dus er zal een forse stijging gaan plaatsvinden. De woningbouwvereniging moest dat allemaal nog bepalen, maar als ik de woning vergelijk met andere woningen op woningnet, zal het wel naar de 650 of 700 euro per maand kruipen. Met een inkomen van 35.000,- kom je niet 123 aan een woning van die prijs. Schijnbaar zijn er maar slechts enkele woningen geschikt hiervoor en de kale huurprijs hiervan zal waarschijnlijk niet lager dan 700 euro zijn.

Maar ik wacht gewoon nog even op het antwoord van het Juridisch Loket.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Leonieee schreef:Moederslink, De IB60 formulieren die de woningbouwvereniging van ons hebben zijn van 2013 en toen vielen we nog onder de grens. De woningbouwvereniging heeft dus geen gegevens van 2014 in handen.
Zoals ik begrepen heb willen ze nu het IB60 formulier over 2014 hebben waarbij duidelijk is geworden dat jullie nu gezamenlijk boven de inkomensgrens zitten.
Hoe dan ook, als je er net boven zit is het zuur en val je in het beruchte gat...
Is een " sloopwoning " niks?
Of idd forenzen zoals ik al eerder schreef?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Goed gedaan, vogels! :P

witte angora
Berichten: 31017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:
moederslink schreef:Goed gedaan, vogels! :P
Ik heb mijn provisie nog niet genoemd :lol:
Ik schat zo in dat dat minimaal één maandhuur betreft? :wink:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

Of gratis een maandvoorraad druiven en aardbeien vd Jumbo? :mrgreen:

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

Jeetje Vogels, je hebt hier talent voor! De helft van de woningen zou geschikt zijn denk ik, moet er nog even beter naar kijken. Wij zijn trouwens geen jongeren meer te noemen volgens mij, wellicht ik nog een beetje met mijn 28 jaar, maar mijn vriend echt niet meer met zijn 36 jaar. Laatbloeiers :lol: Het is echt tijd voor ons om te settelen en geen gezeur. In het verleden hebben we al zo gestoeid met woningen. De ruilwoning zou erg geschikt zijn om te settelen en daarom willen we deze ook graag. We zijn een beetje klaar met steeds verhuizen.

Zojuist gebeld met het Juridisch Loket. Er zijn geen echte regels of wetten als het gaat om of de woningbouwvereniging de aanvraag van juni naar juli mag tillen. Onze aanvraag is 9 juni de deur uit gegaan en alles was compleet, IB60 formulier over 2013 was goed, want die van 2014 was nog niet beschikbaar. Dus werd ons gevraagd 25 euro te betalen zodat ze alles in behandeling konden gaan nemen (huizen keuren, huur vaststellen etc). Zij hebben dus gewacht met onze aanvraag in behandeling nemen en hebben sinds maandag nieuwe eisen gesteld, namelijk dat we een nieuw IB60 formulier, van 2014, moeten insturen. De vraag is of nieuwe eisen stellen terwijl het eerst goed was, wel mag. Maar er zijn dus geen regels of wetten hierover. De persoon die ik sprak van het Juridisch Loket zag geen duidelijk bezwaar waarom we dan de woning niet mochten hebben. Daarnaast is er een medische urgentie, namelijk dat ik geopereerd moet worden aan mijn benen en we vier hoog zonder lift wonen.
Nu is het advies om eerst de woningbouwvereniging ons schriftelijk te laten vragen om het missende document, namelijk het IB60 formulier van 2014. Vervolgens moeten wij daarop bezwaar maken en kunnen daarbij hulp krijgen van het Juridisch Loket. Mochten ze er niet akkoord mee gaan, kunnen we de IB60 formulieren 2014 opsturen en als ze ons dan de woning officieel weigeren, kunnen we de rechter hierover laten beslissen, omdat er wel een medische urgentie is en dat weegt mee.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

vogels schreef:
Wij zijn trouwens geen jongeren meer te noemen volgens mij, wellicht ik nog een beetje met mijn 28 jaar, maar mijn vriend echt niet meer met zijn 36 jaar
Voor mij vallen jullie beiden onder de categorie jongeren. Voor een 80+ ben ik weer een jongere. :wink:
:lol:

Trouwens, ik moet nog wat toevoegen wat niet handig is voor ons. Ons is telefonisch toegezegd dat het IB60 formulier van 2013 goed is. (Kon ook niet anders, want die van 2014 was nog niet beschikbaar) Helaas heb ik daar nu geen bewijs meer van. Inmiddels heb ik zo'n app waarmee ik gesprekken kan opnemen en dat is een aanrader voor iedereen!

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Maar als er, zoals Vogels ook al liet zien, betaalbare alternatieve woningen beschikbaar zijn, waarom probeer je dan niet 1 van die te krijgen, Leonie?

Zo moeilijk is het nou ook weer niet een beetje rond te kijken op Funda of er iets geschikts in de buurt is.
Klinkt alsof je dan beter af bent en ook niet met het gedoe van de vereniging, mogelijke fraude, of andere mogelijke problemen zit.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

We kijken ook wel verder Julie4444, maar we willen ook nog kijken naar de mogelijkheden voor de ruilwoning. We waren er al een tijd mee bezig en alles zag er erg goed uit, dus psychisch hadden we er ons ook op ingesteld. Het is voor ons een perfect huis, dus afschrijven doen we nog niet. Ondertussen kijken we op alle manieren naar een andere woning, maar we gaan het nu niet overhaasten.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

vogels schreef:
Daarnaast is er een medische urgentie, namelijk dat ik geopereerd moet worden aan mijn benen en we vier hoog zonder lift wonen.
Daarvoor krijg je echt geen medische urgentie, tenzij je na de operatie definitief niet meer zou kunnen lopen. Iedereen moet wel eens geopereerd worden aan knie, heup, enkel enz.. Die moeten dan ergens anders (familie/vrienden e.d.) gaan revalideren.
Daar weet ik het fijne niet van, dus kan er niet zo veel op zeggen. Ik krijg tenminste twee operaties met lange revalidatie, dus wie weet.

witte angora
Berichten: 31017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik weet het wel. Het voelt wel als urgent omdat je een tijdje beperkt bent. Maar je bent niet medisch urgent, omdat het maar tijdelijk is. Ik neem aan dat je ook geen urgentieverklaring hebt kunnen krijgen?

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

witte angora schreef:Ik weet het wel. Het voelt wel als urgent omdat je een tijdje beperkt bent. Maar je bent niet medisch urgent, omdat het maar tijdelijk is. Ik neem aan dat je ook geen urgentieverklaring hebt kunnen krijgen?
Heb je er ervaring mee? Urgentieverklaring wilde ik aanvragen, maar kon niet omdat als je 5 jaar inschrijftijd hebt bij Woningnet, dan kan dat niet meer. Alleen als je korter staat ingeschreven. Helaas pindakaas zijn je kansen op een geschikte woning met 5 jaar inschrijving nog niet zo groot. Ik denk trouwens wel dat ik die urgentieverklaring had gekregen als het niet aan de inschrijftijd lag, zo deed Woningnet het overkomen in ieder geval.
Ik heb er weer vertrouwen in dat het goed komt. Gisteren was ik overstuur en bang gemaakt door de woningbouwvereniging, maar ik denk dat er mogelijkheden zijn. Bedankt iedereen. Ik houd jullie nog op de hoogte over de verdere ontwikkelingen omtrent de woningruil.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:Zeker wel relevant. Mensen (vooral jonge mensen) kijken veel te veel naar die woonprogramma's op tv, en denken dat ze daar recht op hebben. Maar al die luxe is nu eenmaal voor de meerderheid niet weggelegd.
Die luxe kan je wel maken, maar je moet niet verwachten dat je zoiets kant en klaar kunt vinden en ook nog eens een lage huur hebt. Vrijwel iedere woning in Nederland kan je voor relatief weinig geld omtoveren in zoiets wat je in een woonprogramma ziet. Mits je de creativiteit hebt om dat te realiseren.

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

Kleine update:

Wij hadden de woningbouwvereniging gevraagd om een schriftelijk verzoek te doen van de, volgens hun, missende papieren. Vandaag ligt er een brief op de mat met de melding dat de woning is afgewezen, omdat ons inkomen te hoog is. Ik vind het bijzonder knap dat zij een afwijzing kunnen geven terwijl ze onze inkomensgegevens over 2014 helemaal niet hebben. Volgens de gegevens die ze wel van ons hebben, zouden wij de woning moeten kunnen krijgen, omdat ons inkomen niet te hoog is. Ze sturen ons vervolgens door naar de kantonrechter, mochten wij het niet eens zijn met de afwijzing.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

@Leonieee, alle WBV krijgen deze gegevens rechtstreeks vd BD. Dat is nieuw. Ook hier kreeg ik een brief vd WBV dat zij de gegevens rechtstreeks, middels een verklaring, vd BD krijgen op basis waarvan de WBV dan de huurverhoging kan bepalen.
NB: de WBV krijgt niet het precieze inkomen , maar wel of het tot of boven de € 34.229 is .
Laatst gewijzigd door moederslink op 11 jul 2015 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik had ongeveer hetzelfde geschreven, druk op de knop bevestigen, en ziedaar, hierboven...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door moederslink »

WA, weer elkaar de hand geven? :wink:

Leonieee
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 jan 2011 21:11

Re: Regels samenwonen sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Leonieee »

Ik geloof niet dat een woningbouwvereniging waarvan je nog geen woning huurt, het recht heeft om deze gegevens van je op te vragen. Dat is alleen wanneer je al een contract hebt en een woning huurt.

Gesloten