En onder WestlandUtrecht vind ik oa:U krijgt uiterlijk twee weken vóór de hoorzitting een uitnodiging. Tijdens deze zitting kunt u nog eens uitleggen waarom u het niet eens bent met het standpunt van de financiële dienstverlener (FD). De Geschillencommissie heeft uw dossier bestudeerd. U hoeft dus niet alles opnieuw uit te leggen, maar kunt wel een aanvullende toelichting geven. Een hoorzitting duurt meestal een half uur tot drie kwartier.
Het is belangrijk dat u zelf bij de zitting bent. Wanneer u echt niet zelf wilt of kunt komen, kunt u iemand machtigen om namens u het woord te voeren. U moet deze persoon dan wel een door u ondertekende machtiging meegeven naar de zitting en ons zo snel mogelijk informeren dat u zelf niet komt en wie dan namens u op de hoorzitting verschijnt. U kunt ook zelf komen en een gemachtigde meenemen, die namens u het woord voert. Bovendien kunt u nog iemand anders (bijv. familie) meenemen. U dient ons wel uiterlijk twee dagen vóór de zitting te laten weten wie, behalve u zelf, aanwezig zal/zullen zijn op de hoorzitting. Bezoekers die niet zijn aangemeld, krijgen geen toegang want de mondelinge behandeling is niet openbaar. Stuur een mail naar [email protected] waarin u de namen van de aanwezigen vermeldt en hun hoedanigheid en/of functie.
Naast u en een vertegenwoordiger van de FD zijn bij een hoorzitting aanwezig: de dagvoorzitter van de Geschillencommissie, één of meer commissieleden en een secretaris van de Geschillencommissie. U en de FD krijgen beurtelings het woord. Tussendoor kunnen de leden van de Geschillencommissie u en de FD vragen stellen.
De Geschillencommissie kan tijdens de hoorzitting nog onderzoeken of u en de FD er toch nog uit kunnen komen zonder dat zij een uitspraak doet. Lukt dat, dan zal zij samen met u en de FD een vaststellingsovereenkomst opstellen die u en FD ter zitting kunnen ondertekenen. Lukt dat niet, dan informeert zij u over de verdere procedure. U ontvangt (binnen zes tot acht weken) een uitspraak, een tussenuitspraak of partijen krijgen nog gelegenheid met elkaar te overleggen of nadere informatie aan de Geschillencommissie te verstrekken.
Tips
• Vindt u het moeilijk om uw verhaal aan anderen te vertellen? Zet uw verhaal dan op papier en lees dat tijdens de hoorzitting voor.
• Wilt u weten hoe de Geschillencommissie in vergelijkbare zaken heeft beslist? Kijk dan bij de eerdere uitspraken van Kifid.
Maar goed, al is mijn situatie wellicht heel vergelijkbaar, ik heb mijn klacht anders verwoord (en de ombudsman heeft in zijn uitspraak gesteld dat deze niet is verjaard, omdat verborgen kosten pas recent duidelijk zijn geworden).Uitspraak 2015-034 (30-01-2015)
Vermogensbeheer. Volgens de belegger is de portefeuille te risicovol ingericht en is hij ontoereikend voorgelicht over de risico’s van de effecten in zijn portefeuille. Ook stelt de belegger dat er effectentransacties zijn verricht die in strijd waren met zijn instructies. De Commissie is van oordeel dat de vordering is verjaard. Om die reden blijft een inhoudelijke bespreking van de standpunten achterwege en wordt de vordering afgewezen.
Hier een betere onder "vermogensbeheer hypotheek":
Uitspraak 2015-374 (Bindend) (08-12-2015)
Vermogensbeheer. De Commissie oordeelt dat de uitgangspunten en doelstellingen destijds reeds bij het aangaan van het vermogensbeheer niet reëel waren en dat het onwaarschijnlijk was dat het doelvermogen zou worden behaald. Consument kon zich daarbij niet veroorloven dat de vermogensopbouw zou tegenvallen. De Commissie oordeelt dat voor zover op einddatum de dan gerealiseerde vermogensopbouw tot een tekort leidt, de helft daarvan door Aangeslotene aan Consument dient te worden vergoed.