Re: Zorgverzekeraar brengt klant in gevaar
Geplaatst: 07 jun 2016 16:13
Dit is wat de NZA (Nederlandse Zorg Autoriteit) schrijft over geneesmiddelen met een medische noodzaak:
Vraag: Welke gevolgen heeft het preferentiebeleid voor mij?
Antwoord: Als u een geneesmiddel gebruikt uit de groep waaruit uw zorgverzekeraar een bepaald geneesmiddel heeft aangewezen als voorkeursmiddel, kan het zijn dat u nu een middel van een ander merk krijgt dan u eerst gewend was. De werkzame stof van het geneesmiddel is echter precies dezelfde. Wel kan het middel een andere vorm of kleur hebben en andere hulpstoffen bevatten.
Alle geneesmiddelen worden gecontroleerd op kwaliteit, werkzaamheid en veiligheid door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen voordat ze worden toegelaten op de Nederlandse markt. Dit geldt ook voor het geneesmiddel dat uw zorgverzekeraar heeft aangewezen voor vergoeding.
Medische noodzaak:
Het kan zo zijn dat uw (huis)arts vindt dat u een ander geneesmiddel moet krijgen dan het middel dat uw zorgverzekeraar heeft aangewezen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u niet goed tegen bepaalde hulpstoffen in het geneesmiddel kunt. Uw (huis)arts vermeldt hiervoor 'medische noodzaak' of 'm.n.' op het recept. Als uw apotheek twijfelt of er werkelijk medische noodzaak is, neemt hij contact op met de uw (huis)arts. Is er echt een medische noodzaak, dan vergoedt uw zorgverzekeraar het andere middel.
Vraag: Wat kan ik doen als mijn apotheek het voorkeursgeneesmiddel niet verstrekt en mij zelf laat betalen?
Antwoord: Als uw apotheek een overeenkomst heeft gesloten met uw zorgverzekeraar, moet hij het aangewezen voorkeursgeneesmiddel verstrekken.
Als uw apotheek u een ander geneesmiddel verstrekt dan het voorkeursgeneesmiddel van uw zorgverzekeraar en de apotheek u hiervoor zelf laat betalen, is de kans groot dat uw zorgverzekeraar dit niet vergoedt wanneer u de rekening bij hem indient. Het is uw eigen keuze om het niet-aangewezen geneesmiddel uiteindelijk zelf te betalen.
Als uw apotheek weigert het preferente geneesmiddel te verstrekken, terwijl u hier wel om vraagt, kunt u dit het beste melden bij uw zorgverzekeraar. Deze kan u bijvoorbeeld doorverwijzen naar een apotheek waar u het aangewezen geneesmiddel wel verstrekt krijgt.
Omdat u nu kennelijk van het kastje naar de muur wordt gestuurd tussen apotheker, huisarts en zorgverzekering raadt ik u aan hierover een klacht in te dienen bij de SKGZ (Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen). Zie hun website: http://www.skgz.nl. De tekst van uw brief heeft u al op dit forum neergeschreven. Dat is nog slechts een kwestie van kopiëren, plakken, iets aanvullen en verbeteren.
Vraag: Welke gevolgen heeft het preferentiebeleid voor mij?
Antwoord: Als u een geneesmiddel gebruikt uit de groep waaruit uw zorgverzekeraar een bepaald geneesmiddel heeft aangewezen als voorkeursmiddel, kan het zijn dat u nu een middel van een ander merk krijgt dan u eerst gewend was. De werkzame stof van het geneesmiddel is echter precies dezelfde. Wel kan het middel een andere vorm of kleur hebben en andere hulpstoffen bevatten.
Alle geneesmiddelen worden gecontroleerd op kwaliteit, werkzaamheid en veiligheid door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen voordat ze worden toegelaten op de Nederlandse markt. Dit geldt ook voor het geneesmiddel dat uw zorgverzekeraar heeft aangewezen voor vergoeding.
Medische noodzaak:
Het kan zo zijn dat uw (huis)arts vindt dat u een ander geneesmiddel moet krijgen dan het middel dat uw zorgverzekeraar heeft aangewezen. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer u niet goed tegen bepaalde hulpstoffen in het geneesmiddel kunt. Uw (huis)arts vermeldt hiervoor 'medische noodzaak' of 'm.n.' op het recept. Als uw apotheek twijfelt of er werkelijk medische noodzaak is, neemt hij contact op met de uw (huis)arts. Is er echt een medische noodzaak, dan vergoedt uw zorgverzekeraar het andere middel.
Vraag: Wat kan ik doen als mijn apotheek het voorkeursgeneesmiddel niet verstrekt en mij zelf laat betalen?
Antwoord: Als uw apotheek een overeenkomst heeft gesloten met uw zorgverzekeraar, moet hij het aangewezen voorkeursgeneesmiddel verstrekken.
Als uw apotheek u een ander geneesmiddel verstrekt dan het voorkeursgeneesmiddel van uw zorgverzekeraar en de apotheek u hiervoor zelf laat betalen, is de kans groot dat uw zorgverzekeraar dit niet vergoedt wanneer u de rekening bij hem indient. Het is uw eigen keuze om het niet-aangewezen geneesmiddel uiteindelijk zelf te betalen.
Als uw apotheek weigert het preferente geneesmiddel te verstrekken, terwijl u hier wel om vraagt, kunt u dit het beste melden bij uw zorgverzekeraar. Deze kan u bijvoorbeeld doorverwijzen naar een apotheek waar u het aangewezen geneesmiddel wel verstrekt krijgt.
Omdat u nu kennelijk van het kastje naar de muur wordt gestuurd tussen apotheker, huisarts en zorgverzekering raadt ik u aan hierover een klacht in te dienen bij de SKGZ (Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen). Zie hun website: http://www.skgz.nl. De tekst van uw brief heeft u al op dit forum neergeschreven. Dat is nog slechts een kwestie van kopiëren, plakken, iets aanvullen en verbeteren.