LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgelicht op Marktplaats.nl

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
jiping

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door jiping »

Het is een publiek geheim dat menig verkoper met een hoge positieve feedbackscore dit bereikt door te manipuleren met verkooptransacties. Dit door gebruik te maken van meerdere inschrijvingen en e-mail aliassen. In dat geval kan een verkoper vrij eenvoudig een hoge feedback krijgen, terwijl er feitelijk geen transacties zijn geweest.
als diegene zich dan even verdiept via de fora/regels van Ebay hoe je de feedbackscore juist moet interpreteren haal je er zulke verkopers moeiteloos tussenuit.
Het zijn enkel degenen die blindelings op het percentage vertrouwen zonder zich in de materie te verdiepen en vervolgens de schuld aan het systeem geven.
Als je enkel naar het percentage kijkt heb je er helemaal niets aan nee.1 positieve is ook 100% positief immers.
Als een verkoper op deze manier zijn feedback verkrijgt is dat heel makkelijk te zien.

Kijk altijd over hoelang hij zijn score heeft verzamelt, van wie hij ze heeft gekregen, wat zijn de score's van degenen die de feedback hebben gegeven.En wat zijn de producten die ge/verkocht zijn.Heeft de verkoper naamsveranderingen ondergaan en hoe is de biedgeschiedenis verlopen.

Die oplichterstruuk werkt dus alleen bij mensen die niet onderzocht hebben hoe je de feedback moet gebruiken....want dan bestaat zo'n feedback uit reactie's van klanten die allemaal zelf weinig tot geen feedback hebben over twijfelachtige producten en een twijfelachtige biedgeschiedenis daar de nepper zeker moet winnen als het over neptransacties gaat.

Ik wil maar zeggen dat ik het altijd simpel gesteld vind dat waneer mensen zich niet in materie verdiepen om problemen te voorkomen en er vervolgens problemen ontstaan het dan maar aan het systeem ligt en elke vorm van zelfkritiek ontbreekt.... :roll:
Is een mythe die eBay graag wil uitdragen
Toch wel een mythe die in de praktijk werkt dan want ik heb gewoon al een keer geld geretouneerd gekregen waar inderdaad iets meer dan 1 euro admin. kosten waren afgehouden. Van mijn 17,50 kreeg ik 16 euro terug. Je moet gewoon op de juiste manier een geschil openen en afhandelen.
en nieuwe spullen bij een betrouwbare winkel op de hoek.
Ik lees hier inderdaad vaak bij ervaringen met kopen op afstand dat vervolgens als tip wordt gegeven "niets kopen op afstand". Ik vind dat niet echt een tip aangezien 90% van mijn aankopen via het internet niet in winkels verkrijgbaar zijn en zelf niet in nederland tweedehands aangeboden wordt en ik dus afhankelijk ben van kopen via het internet/ebay.

jiping

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door jiping »

Kwam trouwens net nog een mooi staaltje van eBay's feedback systeem tegen bij een bekende van me. Nadat deze persoon te maken had met de aankoop van een nepartikel en nadat hierop door hem negatieve feedback was gegeven, gaat eBay na een klacht van de verkoper zelfstandig over tot het verwijderen van deze negatieve feedback. Kortom: zo haal je ook hoge tevredenheidsscores.
Feedback wordt NOOIT gewoon maar verwijdert omdat een verkoper dat graag wil. Feedback kan op 2 manieren verwijdert worden,
een wederzijdse intrekking als koper/verkoper hiermee beiden instemmen
en ten tweede door Ebay zelf als de feedbackgever de regels overtreed.
Door bijv;
:arrow: Het feedbackcommentaar bevat vulgair, obsceen of racistisch taalgebruik of materiaal dat alleen geschikt is voor volwassenen. Opruiende taal,

:arrow: Het feedbackcommentaar bevat persoonlijke gegevens over een ander lid, zoals de echte naam, het adres, het telefoonnummer of het emailadres.

Terecht dus dat sommige feedback verwijdert wordt vooral van mensen die zomaar negatieve feedback geven zonder dan ook maar 1 stap te hebben ondernomen de klacht eerst zelf op te lossen door een geschil te openen.
Wat vooral de laatste tijd veel gebeurt door mensen die vanaf marktplaats op ebay terechtkomen en bij ontevredenheid meteen een negatieve uitdelen waar het dus niet voor bedoelt is.
Negatieve feedback is het eindstation als alle andere middelen niet tot een oplossing hebben geleid.
Heeft wederom veel te maken met eerst de regels en beleid doorlezen voor men handelt.... :wink:

jiping

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door jiping »

Het is dus niet de bedoeling dat waneer die bekende een nep-artikel ontvangt de volgende stap is om een negatieve feedback te geven, is dat wel gebeurt dan is die terecht verwijdert. :oops:

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door mr T. »

Feedback wordt NOOIT gewoon maar verwijdert omdat een verkoper dat graag wil. Feedback kan op 2 manieren verwijdert worden,
een wederzijdse intrekking als koper/verkoper hiermee beiden instemmen
en ten tweede door Ebay zelf als de feedbackgever de regels overtreed.
Blijf vooral in dit soort sprookjes geloven. eBay verwijdert wel degelijk op verzoek van de verkoper. Dit zonder de gever van de feedback de gelegenheid te bieden te reageren. Voor alle duidelijkheid: het geval waarin ik het in een eerdere reactie heb gehad betrof geen beledigende of racistische commentaar o.i.d. Ook betrof het geen geval waarin de verkoper (na melding van de koper) ook maar enige stap heeft ondernomen om het e.e.a. te herstellen.
Terecht dus dat sommige feedback verwijdert wordt vooral van mensen die zomaar negatieve feedback geven zonder dan ook maar 1 stap te hebben ondernomen de klacht eerst zelf op te lossen door een geschil te openen.
Als er sprake is van bijvoorbeeld het leveren van nepartikel, dan kan dat in deze redenering een positieve of teruggetrokken negatieve feedback opleveren. Helaas werkt eBay zo echt mee aan strafbare feiten (namelijk het leveren en goedpraten van de levering van counterfeit artikelen). Blijkbaar doet de betrouwbaarheid van de verkoper er dus helemaal niet toe bij eBay.
Het is dus niet de bedoeling dat waneer die bekende een nep-artikel ontvangt de volgende stap is om een negatieve feedback te geven, is dat wel gebeurt dan is die terecht verwijdert. Het is dus niet de bedoeling dat waneer die bekende een nep-artikel ontvangt de volgende stap is om een negatieve feedback te geven, is dat wel gebeurt dan is die terecht verwijdert.
Het dus kunnen leveren van nepartikelen zonder gevolgen voor de reputatie van de verkoper moet dus volgens deze redenering gewoon kunnen? In de redenering van eBay en gezien de handelswijze van eBay helaas wel.
Het zijn enkel degenen die blindelings op het percentage vertrouwen zonder zich in de materie te verdiepen en vervolgens de schuld aan het systeem geven.
Niet bepaald. dit soort zaken komt (ook) voor bij verkopers met honderden, zo niet duizenden transacties. Ieder verkoper kan door middel van een groot aantal PayPal accounts en meerdere e-mailaccounts probleemloos veel transacties genereren en daardoor een bijzonder positieve score krijgen. de ingevoerde commentaren bij de transactie zijn dan ook ficitief in werkelijkheid, Het analyseren van de resultaten (volgens de aanwijzingen van eBay) is daarmee zinloos geworden.
Toch wel een mythe die in de praktijk werkt dan want ik heb gewoon al een keer geld geretouneerd gekregen waar inderdaad iets meer dan 1 euro admin. kosten waren afgehouden. Van mijn 17,50 kreeg ik 16 euro terug. Je moet gewoon op de juiste manier een geschil openen en afhandelen.
Volgens de voorwaarden van eBay moet de verkoopprijs liggen boven de € 28,-. Anders is er geen standaard kopersbescherming.

jiping

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door jiping »

Het dus kunnen leveren van nepartikelen zonder gevolgen voor de reputatie van de verkoper moet dus volgens deze redenering gewoon kunnen? In de redenering van eBay en gezien de handelswijze van eBay helaas wel.
Ik geloof ook wel dat er gevallen van oplichting zijn zoals jij die beschrijft maar precies het tegenovergestelde gebeurt ook wel.

Negatieve feedback meteen uitgedeeld vanwege een nepartikel is niet altijd terecht omdat het dan nog helemaal niet vaststaat dat het ook daadwerkelijk een nepartikel is.

Op die manier bedoel ik dat.

Bij de verkoop van een artikel wat ik nieuw in een reguliere/officiele winkel had gekocht werdt door degene die het tweedehands overnam ook beweerdt dat het een nepartikel was,

als zo iemand vervolgens gelijk een negatieve feedback zou neerzettten en daarin aangeeft dat ik nepartikelen verkoop vind ik het terecht dat Ebay die zou verwijderen vanuit mijn kant gezien, de koper die meent dat het nep is vind het onterecht en je komt er dan eigenlijk nooit uit en of de koper of de verkoper voelt zich afgezet.

Er gebeurt veel oplichting via Ebay en internet in het algemeen maar ik geloof ook dat veel ervan voorkomen had kunnen worden waarmee ik niet beweer dat je helemaal niets kan overkomen maar veel mensen zouden zich op ze'n minst beter kunnen verdiepen in voorwaarden en regels en hoe je alles het best kunt gebruiken. 8)

jiping

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door jiping »

En ik moet ook toegeven dat Ebay qua service en betrouwbaarheid in een neerwaardse spiraal zit. :( :x

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik geloof ook wel dat er gevallen van oplichting zijn zoals jij die beschrijft maar precies het tegenovergestelde gebeurt ook wel.
Zowel koper als verkoper beoordelen elkaar in het systeem van eBay.
Er gebeurt veel oplichting via Ebay en internet in het algemeen maar ik geloof ook dat veel ervan voorkomen had kunnen worden waarmee ik niet beweer dat je helemaal niets kan overkomen maar veel mensen zouden zich op ze'n minst beter kunnen verdiepen in voorwaarden en regels en hoe je alles het best kunt gebruiken.
eBay drijft voor een groot deel op oplichting en doet er, op wat oppervlakkige acties na, maar heel weinig tegen. Dit onder het mom dat men alleen maar een veiling organiseert. Dat er strafbare feiten plaatsvinden op de servers van eBay lijkt er maar al te vaak niet van belang. Helaas doen in Nederland de politie en het Openbaar Ministerie maar weinig tegen dergelijke praktijken van eBay en individuele handelaren. In bijvoorbeeld Duitsland is dat anders zie: http://www.n-tv.de/720190.html

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door Flipipo »

Tjonge tjopnge wat een negativiteit! Ik koop al aadrig wat spul op ebay, en allemaal tot nu toe correct ontvangen spullen zoals oko vermeld stata op ebay!!! Zelfs buitenlandse leveranciers leveren uitstekend. Heb zlefs paar keer cash geld opgestuurd... dit ivm geen paypall hebben... perefct ontvangen ook!!! Afkloppen natuurlijk maar heb al met verschillende verkopers te maken gehad!! En allemaal correct afgehandeld...

jiping

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door jiping »

Maar het blijft sowieso moeilijk om bij kopen op afstand te bepalen of een geleverd product nep/namaak is of niet.
En beide partijen kúnnen daar de dupe van worden.

-De koper die een nepproduct ontvangt, en
- De verkoper die voor een orgineel product beschuldigt wordt van het verkopen van nep.

Beide gevallen komen voor :(

Vladdermuis
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 nov 2006 06:42

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door Vladdermuis »

er is misschien een keerzijde maar ook een tussenzijde. Ik ben een keer een mountainbike gaan kopen en die ga ik natuurlijk ter plaatse afhalen. Ik dacht er misschien iets te makkelijk over, want op het eerste gezicht zag alles er tip top in orde uit, maar -na dus al te hebben betaald- was het overduidelijk dat het tandwielsysteem flink was versleten. Ik dacht dus dat het een kwestie was van laten terugnemen, maar die vent beweerde dat ik hem tijdens de 5 minuten wegrijden zelf had vernield. Dus wat krijgen we nou, dacht ik toen. Toen kwam hij ook met drogredenen dat hij ooit een koelkast had gekocht via marktplaats waarbij hij was opgelicht en dat je mensen niet moest vertrouwen (wat moest ik mat dat gezever) het was alsof hij van niks van ONGELOOFLIJK hij was niet van plan zijn gebreke toe te geven en dus heb ik zelf het tandwielsysteem maar vervangen.

Wat ik dan ook meemaak, ik probeer zoveel mogelijk ter plaatse op te halen en een advertentie op geloofwaardigheid te checken. Maar het belangrijkste, blijf wel vertrouwen houden. Als je een keer ergens bent ingestonken, ga dan niet ten onrechte iedereen wantrouwen. Er komen een keer mensen bij me dreigen, al voor de verkoop is gesloten dat ze me komen opzoeken als het niet aankomt of anders nog wat. Nou als iemand zich zo gedraagt en een oplichting niet kan verwerken, dan moet die persoon ook maar zijn internet laten afsluiten.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door mr T. »

Maar het belangrijkste, blijf wel vertrouwen houden. Als je een keer ergens bent ingestonken, ga dan niet ten onrechte iedereen wantrouwen.
Waarom zou je vertrouwen moeten blijven houden (of het nu gaat om eBay of Marktplaats.nl) wanneer je in of bij een reguliere winkel (webwinkel of in de straat) wel met vertrouwen kunt kopen? Daarbij komt ook dat je in dat geval wel aanspraak kunt maken op wettelijke bescherming.

gogo
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 nov 2003 15:17

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door gogo »

Tot mijn verbazing adverteert men op marktplaats gewoon met vermelding van valse woonplaats.

Tot mijn nog grotere verbazing was het volgende het officiële standpunt van de helpdesk van Marktplaats:

"Een adverteerder is op Marktplaats.nl niet verplicht zijn werkelijke
woonplaats op te geven. Ook de postcode hoeft niet overeen te komen met de werkelijke locatie van plaatsing.

Mochten wij in de toekomst klachten ontvangen over deze adverteerder,
zullen wij gepaste maatregelen nemen.

Wij zullen hierover geen contact opnemen met de bieder.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, "


Zo maak je het oplichters wel erg makkelijk.
Bovendien kan men zich afvragen of het opgeven van een valse woonplaats in Nederland wel legaal is. Zeker als het gaat om "kunsthandelaren" lijkt mij dit bedenkelijk.

Gogo

puttputt
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 aug 2006 17:15

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door puttputt »

Er wordt wel zeker iets gedaan Gast als je oplichting meld bij marktplaats.
ik verkocht een mobieltje via marktplaats, verwchtte niet veel er voor te krijgen.
Omdat die nieuw 50 euro kostte.
dus toen ik een bod kreeg van 150 euro vertrouwde ik dat niet.
En heb de moderator van markltplaats om raad gevraagd.
Daar de mail naartoe gestuurd, en het bleek inderdaad om en oplichter te gaan.
Er wordt op marktplaats ook heel goed voor gewaarschuwd waar je op moet letten.
Zelf s als ik iets zoek, kijk ik nooit verder dan 25 Km van mijn woonplaats, sla alle advertenties zonder foto over en ga altijd eerst kijken natuurlijk.

Ik heb ook al zeer veel verkocht via marktplaats, zowel kontant als via de bank.
Heb nooit geen problemen gehad.
mensen betalen me eerst en daarna stuur ik het pakket op.
Ik moet wel zeggen dat ik zowiezo de mensen mijn adres door mail.

puttputt
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 aug 2006 17:15

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door puttputt »

Maar ik zie ook wel advertenties staan van mensen die anderen graag bedotten.
Over Elvis longdrink glazen bijvoorbeeld
Die je gewoon bij de Action kunt kopen voor 50 cent per glas.
En die vervolgens als zeer uniek op marktplaats word aangeboden :roll:

diaantje
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:53

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door diaantje »

Wie gaat er in godsnaam 700 euro naar iemand overmaken!!!!
Sorry hoor, maar dat is vragen om moeilijkheden :roll:

Asylum
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 dec 2006 19:10

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door Asylum »

Marktplaats heeft inderdaad een negatief imago. Ik heb slechts 2 x iets gekocht op Marktplaats en beide keren ging alles goed. Maar ik heb verhalen gehoord van vrienden enz. die hun spullen niet kregen.

Zelf koop ik het meeste via Ebay en vooral in Amerika. Ik heb vele transacties gedaan en tot nu toe is alles goed gegaan! Kijk altijd naar de feedback van de verkoper, je kan ook altijd contact opnemen met een koper die bij de feedback staat en natuurlijk met de verkoper zelf. Indien je via Paypal betaald kun je ook opletten of er het Paypal waarborg embleem bij de veiling staat. Indien dat erbij staat en er gaat wat verkeerd keerd Paypal het betaalde bedrag aan je retour. Ja en als de verkoper al een aantal keren van naam veranderd is, is dit niet een goed teken en beschouw het als dat iemand met een rode vlag staat te zwaaien. En natuurlijk te veel negatieve feedback zegt ook al genoeg! Ebay is beter van opzet dan Marktplaats. Als je bij Ebay een veiling gewonnen hebt ben je verplicht deze koop aan te gaan, bij Marktplaats niet. De verkoper kan altijd besluiten om te blijven wachten op een beter bod omdat er ook geen einddatum bij de veiling staat enz.

Verder zeg ik altijd: twijfel je bij een veiling, dan ga er niet op in!

P@@tje
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2007 20:44

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door P@@tje »

Ook ik heb wat gekocht via MP...betaald maar niet ontvangen!.
Gelukkig geen hoog bedrag... maar toch...

De juwelier (Alexander) die veelvuldig op mp adverteerd heeft dus wel mijn geld maar heeft daar voor niets geleverd....

Dit is echt de eerste en laaste keer dat ik via Mp iets koop :(

iris04
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:10

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door iris04 »

ook ik heb van iemand iets gekocht en netjes betaald via een acceptgiro kaart en nooit iets gekregen..nou ging het om een klein bedrag van 7,50 maar toch ik heb daar niets voor gekregen ...
ik heb de bank gebeld om te vragen het geld terug te boeken maar helaas dat kan niet omdat het met een acceptgiro ging en dan kunnen ze het niet terug halen omdat ik mijn handtekening ervoor heb gegeven ...dus nu kijk ik wel heel goed uit hoe ik iets overmaak en ik verzamel zo veel mogenlijk de gegevens van die persoon..groetjes diana

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door gjvisser »

Kleine tipjes misschien:
Als je iets wil laten opsturen via marktplaats, zeg dan eerst dat je het bij diegene wil ophalen en probeer om zijn adres en telefoonnummer te vragen en een datum af te spreken. Laat hij/zij dan niks meer horen, dan weet je al genoeg.

Krijg je wel het adres? Controleer dan zijn gegevens op een of andere manier...

Zoek ook op internet met zijn of haar naam. Oplichters komen al snel aan het licht op bijvoorbeeld op internetoplichting.nl o.i.d. Kijk ook naar aliassen, veel oplichters veranderen 1x in de zoveel tijd van naam.

Als je iets laat versturen, laat het dan onder rembours versturen. Probeer dan wel te kijken of er werkelijk wat in het pakket zit, je zal niet de eerste zijn die een pakketje met 2 bakstenen ontvangt.

Vertrouw je iets niet, heb je er geen lekker gevoel bij, is iets te mooi om waar te zijn. Ga dan niet met diegene in zee en zoek verder!

hoveling
Berichten: 73
Lid geworden op: 19 jun 2006 11:49

Re: Opgelicht op Marktplaats.nl

Ongelezen bericht door hoveling »

Op speurders hebben ze andere manier om veilig te betalen, voor zowel kopers als verkopers is dit een goede methode. Kijk maar eens op deze site.
http://over.speurders.nl/voorkopers/paydutch/

Ik koop niks meer via marktplaats.

Gesloten