LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemakkelijk oplichten via Internet

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Mickel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mei 2004 21:27

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Mickel »

Gast: ja hallo mickel onervaren, even lachen hoor. Ah, ook iemand die helemaal gelijk heeft! Ik ben het met je eens. Maar waarom zou een site als Marktplaza.nl haar leden niet willen helpen met iets wat toch redelijk simpel te implementeren valt? De (wellicht verkeerde) indruk die Marktplaza hiermee wekt, is dat ze zelf toch ook een klein beetje op geld uit zijn, door de kortste weg van A naar B te nemen. Er zijn blijkbaar 65 mensen bezig die site te 'screenen' en advertentie voor advertentie door te nemen. Ik vrees dat dit niet de oplossing is om valse advertenties voor bijvoorbeeld concertkaartjes te weren. Ook zij weten het antwoord op die vraag niet. Dat brengt mij op de tegenstelling die ik hoor van gebruikers: er zijn zoveel mensen bezig om advertenties te screenen. Daarentegen vinden veel gebruikers Marktplaza slechts een prikbord. Waarom dan al die moeite? Het wordt er niet helderer op. ~ Mickel ~ PS: stomme vierkante haken ... nog maar even een 'edit' gedaan :D
Laatst gewijzigd door Mickel op 03 mei 2004 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Merk kleding import

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Merk kleding import »

Beste, ricardo is als beste uit de bus gekomen vanvond bij de tros! niet gek, want ricardo heeft een perfect beoordelings systheem, activeringscode en verzekeringen! Zelf verkoop ik hier al best lang, en ben topverkoper, ben nooit opgelicht ( ook al verkoop ik meer dan ik koop ). wilt u weten hoe ricardo veilingen in elkaar zitten ga dan even naar mijn kavels: http://www.ricardo.nl/Search/SearchElse ... &Gallery=1 of neem een kijkje op www.ricardo.nl

Mickel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mei 2004 21:27

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Mickel »

eborn, Het IP adres is een geweldig middel. Zoals je uit de reacties kunt opmaken zijn er veel mensen die vaker handelen op een (veiling)site. Ik heb zelf voor een forum gewerkt waar dubbele accounts niet toegestaan waren. Ik heb er veel weggetikt, die dat tóch probeerden. Nog een tip voor een site als Marktplaats: gebruik het IP adres voor transacties :D ~ Mickel ~ PS: ik ben nog NOOIT een andere Mickel tegengekomen! :D

DaBra

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door DaBra »

eborn: Het laten opwegen van de voordelen tegen de nadelen lijkt me vanzelfsprekend. Lees de reacties maar op dit forum en dan zie je dat er een heleboel mensen zijn die wel een keer een negatieve ervaring met Marktplaats hebben. Er zijn er ook die alleen maar positieve ervaringen mee hebben zoals ik, maar in de commercie telt een negatieve ervaring veel zwaarder dan een positieve. Daarom is het altijd verstandig om naar suggesties te luisteren en aan de hand hiervan proberen je site te verbeteren. De directeur van Marktplaats wees echter alles resoluut van de hand en dit is een slecht signaal naar iedereen die de uitzending heeft gezien. Je kan op z'n minst net doen alsof je de intentie hebt om iets te verbeteren, aangezien dat vertrouwen bij de consument wekt. Nogmaals; er zijn altijd argumenten om het niet te doen; te duur, te omslachtig, niet doeltreffend etc. etc.. Maar hoewel elke maatregel op zichzelf misschien niet toereikend is, zal een combinatie van maatregelen de boel veiliger maken al is zal het nooit waterdicht worden. Waar het uiteindelijk om gaat is dat de consument voldoende vertrouwen in de site heeft om hier op te handelen. Daarnaast gaat je vergelijking met een advertentie in een gedrukt blad niet geheel op. Om een advertentie te plaatsen zal je toch echt je NAW gegevens moeten afgeven, al is het alleen maar voor de factuur. Natuurlijk verhoog je door allerlei extra maatregelen de drempel om te handelen. Persoonlijk heb ikzelf dat ik iets meer moeite moet doen en dan met enige zekerheid veilig handel kan doen, dan dat ik zonder enige moeite van mijn of de andere kant opgelicht kan worden, zonder dat ik achteraf de dader kan achterhalen. Alhoewel ik dit niet statistisch kan bewijzen, denk ik toch dat het merendeel van de mensen het hiermee eens zullen zijn.

DaBra

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door DaBra »

Mickel: Zoals je aan mijn reacties kan zien ben ik ook een voorstander van meer beschermende maatregelen. ECHTER: het IP adres vind ik geen goede manier. Dit aangezien er nog steeds een hoop inbellers en kabelaars (zoals ik) zijn die geen statisch, maar een dynamisch IP hebben.

Ansgar John [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Ansgar John [[email protected]] »

Hello, Ik heb alleen positieve ervaringen met Marktplaats. Het is zeker handig om iets te weten van de persoon aan wie je iets stuurt voordat je het verzend. Anderzijds denk ik dat mensen dingen eerst willen zien voordat ze iets kopen, daarom heb ik op een goedkope locatie in Purmerend net een loods gehuurd waar mensen vanaf nu spullen naar toe kunnen brengen die ze op Marktplaats willen verkopen en kunnen kopers het opkomen halen en tegelijk naar andere artikelen kijken. Kennen mensen anderen voorbeelden van zulke initiatieven?

Mickel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mei 2004 21:27

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Mickel »

Goed gezegd, DaBra... je hebt gelijk. In jouw reactie naar collega forum gebruiker eborn gebruikte je de term "waterdicht". Ook het registreren van het IP adres is geen waterdicht systeem. Het zijn allemaal details die gezamenlijk leiden tot verbetering. Overigens zijn providers tegenwoordig verplicht gegevens van alle dataverkeer twee jaar lang vast te houden. Weer zo'n maatregel :D Die opmerking over de directeur van Marktplaats was erg sterk. Die onderschrijf ik voor 200%. ~ Mickel ~

Mickel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mei 2004 21:27

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Mickel »

John, Voor mij is dit initiatief nieuw. Kan je er wat meer over vertellen? Misschien dat je ook wat meer kunt vertellen over het soort goederen dat je verkoopt. E-mail is misschien nog zelfs beter: [email protected] Thanks :D ~ Mickel ~

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

Sommige advertenties zijn overduidelijk oplichters of criminelen. 10 van de nieuwste Nokia's te koop etc. Die laten ze wel mooi staan, niet netjes van marktplaats team.

Mickel
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 mei 2004 21:27

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Mickel »

Gast: Sommige advertenties zijn overduidelijk oplichters of criminelen Ik begrijp je probleem en ik onderschrijf jouw mening. Helaas is het onmogelijk om de echtheid na te trekken. Het blijft daarnaast ook voor Marktplaats.nl een geldkwestie. Zij verdienen er immers aan. Mijn suggestie is om de link door te mailen naar Marktplaats. Mag ik een kopietje op [email protected]? Thanks :D ~ Mickel ~

DaBra

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door DaBra »

Mickel: Ik bedoelde met mijn reactie op het registreren van het IP meer dat als je een dynamisch IP hebt, dat je dan bv. je eigen advertentie niet kan/mag bijwerken omdat het systeem jouw aan je huidige IP niet als eigenaar herkent. Ik had nog niet eens aan het achterhalen van NAW gegevens gedacht. Maar je hebt gelijk dat providers tegenwoordig een lange periode deze data gegevens moeten oplsaan en dat dit i.c.m. andere maatregelen tot een veiligere omgeving leidt. Ook nog bedankt voor je veer :D

Victim [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Victim [[email protected]] »

Of die bescherming voortvloeit uit privacy wetgeving of niet, maar Marktplaats verwijderd dus doodleuk oproepen van gedupeerden om anderen te waarschuwen danwel informatie willen hebben over een oplichter. Volgens mij is meewerken aan een misdrijf ook strafbaar en dat is nou precies wat Marktplaats doet. Ik begrijp best, dat er geen waterdicht systeem kan zijn tegen internetoplichting, maar om openlijk internetoplichters te beschermen...... DAT gaat mij in elk geval te ver.

DaBra

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door DaBra »

Victim: Ik begrijp je standpunt wel, maar dat gaat hier niet geheel op. Marktplaats in z'n huidige vorm is om advertenties te plaatsen. Als iedereen er negatieve/positieve reacties met een bepaalde verkoper er tussen gaat plaatsen, dan krijg je een grote chaos waar tussen je de echte ad's moet zoeken. Voor dit soort zaken zou in de toekomst een forum dus dienst kunnen doen. (zie o.m. de discussies tussen eborn, Mickel en mijzelf). Daarnaast kan Marktplaats ook moeilijk bepalen wat oplichting is en wat niet. Ik kan best begrijpen dat het niet te doen is om elke ad te onderzoeken op legaliteit en oprechtheid. Dit zou ook niet perse nodig zijn indien met NAW gegevens van de verkoper zou hebben (zie wederom eerder genoemde discussie). Daarnaast kan Markplaats ook niet uit reacties van kopers opmaken of deze wel eervolle bedoelingen hebben. Als jij de pest hebt aan een bepaald persoon, dan zou je dus zonder meer een negatieve reactie tussen de ads kunnen plaatsen, waarmee je dan schade aan de betreffende persoon toebrengt. Niet alleen voor de betreffende ad, maar ook voor eventuele toekomstige ads van die verkoper. Een beoordelingsysteem zou hier dus goed van pas zijn, aangezien je dan een verzameling van reacties (positief en negatief) hebt, waarmee je voor jezelf een beeld kan vormen m.b.t. betrouwbaarheid van de verkoper. Grtz., Danny

CY [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door CY [[email protected]] »

Goedenmorgen inmiddels, Vol verbazing heb ik naar de show van afgelopen avond gekeken. Daarin werd de persoon van Marktplaats onder vuur genomen door de presentatrice. In mijn opinie vind ik dat te ver gaan, ik ben het met bijna alle zaken eens die radar aankaart, echter dit ging mij te ver. De naam van de site zegt mij al genoeg, Marktplaats. Hier bied je dingen aan ter verkoop of artikelen die je zoekt, evenals je doet op een rommelmarkt. Daarin ben je afhankelijk van de eerlijkheid van de aanbieder of je geen oor wordt aangenaaid. (denk aan koninginnedag, zelfde verhaal). Je verwacht van een medemens dat hij/zij eerlijk is, maar je kan er helaas niet altijd vanuit gaan. Zelf bied ik dingen aan zoals concertkaartjes als ik zelf niet kan, maar ik laat de persoon de kaartjes ophalen bij mij thuis, ik stuur ze niet onder rembours oid. Ik ben niet zeker van het geld en de persoon die koopt is niet zeker van mijn kaartjes, ben je gelijk van het gedonder af. Fijne morgen verder.

resp001390317 [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door resp001390317 [[email protected]] »

Het spijt me zeer maar m.b.t. aankopen via internet zijn die mensen gewoon erg dom geweest. Mijn motto is vertrouw geen mens, enkel jezelf en je familie en vrienden. Als je toch al iets via internet wil kopen dan vraag je eerst foto's en meer info. En als je dan nog steeds geinteresseerd bent dan spreek je bij de aanbieder thuis af om het artikel zelf te bezichtigen/testen. Als het dan in orde is betaal je en neem je het meteen mee. Ik ben van mening dat je de beheerders van bepaalde sites niet aansprakelijk kunt stellen. Het is eerder het geval dat sommige mensen gewoonweg te goed van vertrouwen zijn (en in mijn ogen dus gewoonweg dom). Om die reden worden we allen nog steeds in de avonduren lastig gevallen door callcenters e.d. omdat er simpelweg te veel mensen zo goedgelovig zijn en zich laten ompraten en verkopers/bedrijven daar op die in mijn ogen irritante agressieve manier gewoon nog steeds een boel schijnen te kunnen slijten aan de mensen. Nou ik vind dit ook gewoon een vorm van oplichting, moedwillig mensen die niet wijzer zijn erbij lappen.

RICARDO BEDANKT [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door RICARDO BEDANKT [[email protected]] »

Ik kocht onlangs een GSM op ricardo.nl voor 175 euro. De verkoper had 7 positieve beoordelingen, dus ik durfde het geld wel vooruit te betalen. Helaas bleek het toch een oplichter (ik was niet het enige slachtoffer). Toen ik ricardo.nl benaderde moest ik aangifte doen bij de politie en een verzekeringformulier invullen en opsturen. Ongeveer 3 weken later had ik mijn geld terug van ricardo.nl !!!! Voor mij verdient ricardo.nl een warme douche!!

440 [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door 440 [[email protected]] »

Gewoon je volle verstand gebruiken en niet voor een dubbeltje op de voorste rang willen zitten. Sommige aanbiedingen lijke leuk, maar je voelt aan je water dat er iets niet klopt. Natuurlijk ga je geen veel geld overmaken, voordat je je product eerst hebt gezien, dat is vragen om ellende. Er is een gezegde die luidt; een mens wordt niet belazerd, een mens laat zich belazeren.

pim22 [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door pim22 [[email protected]] »

Ik heb me nogal geergerd aan de uitzending van gisteravond, waarin de directeur van Marktplaats.nl werd geconfronteerd met fraudegevallen. Ik begrijp niet waarom een advertentiesite verantwoordelijk zou zijn voor de aangeboden goederen. Is de Telegraaf ook verantwoordelijk voor alle auto's die daar aangeboden worden? Lijkt me dan ook wel een uitzending waard. Jammer dat jullie redactie niet nadenkt en maar door blijft zeuren.

[[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door [[email protected]] »

Ik vind dat u in uw programma te weinig aandacht vraagt voor de verkopende consument. Ik zou graag ook een vergelijking zien tussen de verschillende sites hoe makkelijk je iets kunt verkopen. Er zijn ontzettend veel particuliere verkopers die wel eerlijk hun spulletjes verkopen. Marktplaats vervangt gewoon het aanbod van tweedehands goederen wat anders via de krant wordt verkocht. Ik ben blij met marktplaats. mvg Meindert

hooikaas [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door hooikaas [[email protected]] »

Ik heb een tegenovergestelde situatie omtrent kopen op internet. De koper is na het sturen van foto's omtrent het te verkopen product accoord gegaan met de koop en wilde het onder rembours ontvangen. Nu ligt het pakket bij een afhaalpunt van TPG te wachten en hij haalt het maar niet op. Hij reageert ook niet op mijn e-mail. Ik heb kosten moeten maken om dit te verzenden en wanneer hij het niet op haalt ben ik het product nog niet kwijt. Er heeft hier wel een mondelingen (telefonisch) en schriftelijke (via e-mail) koop overeenkomst plaats gevonden. Is daar iets aan te doen? Ik mis dat in het hele verhaal.

Gesloten