LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAO te laag

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door thecure »

absent schreef:
BL2 schreef:Met al die toeslagen, kwijtscheldingen, regelingen en "potjes geld" heb je het met een uitkering bijna nog beter dan Jan Modaal welke elke week 40 lange uren moet werken, en amper meer overhoud aan het einde van de maand, omdat hij alles en alles zelf moet betalen.....
Als je de weg door de regeltjes kent, en je schroomt niet...Dan is een inkomen van €2100,- bruto haalbaar in de bijstand. Moet je wel een paar kids hebben en nog meer voorwaarden die je in je voordeel laat uitbetalen, maar toch..het kan. En ik persoonlijk heb daar niks op tegen. De hele welvaart begint met een goede basis onderaan de financiële ladder. Uitkeringsgerechtigden met een beter besteedbaar inkomen trekken de economie vlot. Maar dan moeten de middenmoters eens ophouden met jaloers zijn..
daar ben ik het grondig mee oneens!! welvaart begint bij werken. er zijn mensen die voor dat bedrag b.v. in weer en wind in de wegenbouw werken.
schandalig dat je zoveel krijgt met niets doen.
en de economie vlottrekken?? ja die van marlboro en de mobieltjesmarkt.
Huizen kopen kunnen ze niet. geen bank die een hypotheek geeft als je een uitkering hebt.
En jaloers? waarom zou ik in hemelsnaam jaloers zijn? ben eerder verbaasd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

welvaart begint bij werken.
Mee eens. Maar er zijn mensen die 30 jaar hebben gewerkt en arbeidsongeschikt raken. Hebben die geen recht op een redelijke goede uitkering?

Buiten verschillende situaties om, als de verzekeraars eens betalen naar recht op! {na grondig onderzoek die fraude uitsluit en ik bedoel niet uwv} Dan zou men inderdaad die recht hebben op een redelijk inkomen niet moeilijk doen. Dat scheelt ook weer geld voor de werkende groep. Nu loopt de uwv per jaar meer dan een paar miljoen mis naar mijn mening. Nu ben ik het er wel mee eens dat het goed geregeld is met uitkeringen. Maar bij wao is het minder goed geregeld. Als je de oude wao naast de wia legt, dan snap ik niet dat de overheid gewoon wao veranderen in wia. Dat zou al veel ellende verbeteren. En er kunnen zelfs mensen weer werken volgens de wia.

Het scheelt echt veel in wat voor situatie je verkeerd om toeslagen en meer te krijgen. Ik krijg niks buiten mijn uitkering om en aanvulling van de pensioenfonds. Daar heb ik geen recht op. Maar ik hou op de eind van de streep na alles ook zowat niks over. Je hoort mij niet klagen want ik ben er blij mee dat mijn kinderen het goed hebben.
Huizen kopen kunnen ze niet. geen bank die een hypotheek geeft als je een uitkering hebt.
En mensen die al een huis en alles hebben. Hebben er jaren voor gewerkt. Is het rechtvaardig om alles af te pakken omdat ze niet kunnen maar wel willen werken. Ze zijn toch verzekerd {betalen premie aan uwv} van een inkomen naar salaris voor arbeidsongeschiktheid.
ben eerder verbaasd.
Fijn toch, dat je weet dat mocht er iets gebeuren je nog wel een inkomen hebt. En je weet waar je voor betaalt. Andere landen krijg je net genoeg om wat eten te kopen. Rest zoek het maar uit.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door thecure »

absent had het over bijstand. daar sloeg mijn reactie ook op. Mensen die wel kunnen, maar niet willen werken.

als je niet kunt maar wel wil, is natuurlijk een heel ander verhaal. Uiteraard moeten die mensen goed doorbetaald krijgen, en kunnen blijven wonen in hun huidige (koop)huis.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

thecure schreef:absent had het over bijstand. daar sloeg mijn reactie ook op. Mensen die wel kunnen, maar niet willen werken.
Je hebt gelijk. :wink: En daar ben ik het ook mee eens! Wel sommige situaties uitgesloten.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Snoodaard schreef:
thecure schreef:nou het geld gaat oa hier aan op:

viewtopic.php?f=69&t=155539&p=2152783#p2153061

Kun je natuurlijk zeggen 'gaat ons niets aan', dat is ook zo. Maar waarom gaat het ons dan wel opeens aan als de uitkeringsgerechtigde niet rond kan komen en komt klagen dat de uitkering te laag is?

Natuurlijk heeft ze die uitkering verdiend. Natuurlijk is het kl... dat je een beroerte krijgt.
Maar verstandig met geld omspringen moet iedereen. of je nu werkt en modaal verdiend, of een uitkering krijgt.
+1,

Als OP aangeeft rond de armoede grens te zitten, dan gaat er precies genoeg geld naar OP.
Ik zie niet in waarom een uitkering meer dan de broodnodige kosten zou moet dekken.

Daarnaast snap ik de opmerking over het niet kunnen halen van een vervangende gasfornuis en koelkast totaal niet, bij de kringloop heb je die al voor 2/3 tientjes.
Mee eens. Zelf ook jaren onder bijstandsnorm geleefd. Dat kan gewoon, mits je niets geks doet.. en dat is helemaal niet erg. Immers werken anderen zodat jij kan leven zonder daar voor te moeten werken. Dat is de verzorgingsstaat. In genoeg andere landen zou je creperen van de honger, om over een gebrek aan dak boven je hoofd maar te zwijgen.

Een minimum uitkering van €1500 is wel leuk hoor, maar dan werkt niemand meer voor minimumloon.

Tuurlijk, het is vervelend voor je, maar je kan er wel voor leven. Als je overigens bespaartips of goedkope (maar gezonde) recepten wil kun je die ook altijd vragen.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door witte angora »

En zo duur is een nieuw gasfornuis ook weer niet, voor 300 euro heb je al een instapper van een goed merk.

Een nieuwe ijskast van een goed merk is wat duurder, maar met een beetje mazzel kun je op MP goed terecht. Hier staat een Liebherr, het beste wat je krijgen kan, 8 jaar geleden gekocht voor 65 euro, 4 jaar oud. Het ding doet het nog prima, alleen moet er tzt een rubber worden vervangen, en dat ga ik niet zelf kunnen. Maar daarna kan hij weer jaren mee, althans, ik heb niet het idee dat mijn stroomverbruik zo giga is toegenomen dat het ding op kort of middellange termijn aan vervanging toe is. Integendeel.

Het enige waar ik van blijf balen is dat ik ieder jaar de kwijtscheldingen moet aanvragen. Maar goed, dat zijn er maar twee per jaar. Op andere dingen heb ik toch geen recht.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Eventjes kort,hoe kan het dan,ik 80/100 afgekeurd en wel 75% krijg.

Ts had je ook geen hiaat verzekering,ik krijg elke maand nog vd verzekering bedrage erbij,,,omdat ik verzekerd was.
Ja,ik ben nu 19 jaar verder en ik ben nog berekend op minimumloon,zou ook niet eerlijk meer zijn,zou eigenlijk naar mijn loon moeten,maar die vlieger gaat niet op..

Wao bestaat nu idd niet meer alleen gene die voor de wia herkeuringen in wao zaten houden hem,ben herkeurd strenge regels....wilde ik zelf!

Kan heel verhaal op hangen chronisch zieken alle kanten gepakt,maar ja? Schieten we niks mee op...
Het is idd een vd weinige uitkeringen waar je voor gewerkt hebt..

Als ik dan ziet wat voor toeslagen mijn buuv krijgt...2 kids,zorg,combinatiekorting? Ouderkorting?zoiets...kinderbijslag..

En wij...komen nergens voor aanmerking,..hou stop,,,in sep worden we beloond een,alige tegemoetkoming! Was ooit 335 zoiets...dit jr nog maar 100 nog iets,belasting 0,0

Tja ziek zijn...

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door absent »

Maar ook mensen die wel willen maar niet aan de bak geraken kunnen in de bijstand terecht komen. Tevens ben ik echt van mening dat bijstandsmoeders gewoon een degelijke opvoeding meegeven omdat er altijd een ouder thuis is. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar das nog beter dan die tweeverdieners die twee dagen na de geboorte het kind dumpen in een opvang. De kids zijn toch de toekomst en zonder emotioneel moraal heeft Nederland straks alleen maar managers die niet eens weten wat werk nu is.
En daar we in een verzorgingsstaat leven mogen we de bijstandsgerechtigden over dezelfde kam scheren en ze allemaal dat bedrag gunnen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

rozemarijntje schreef:
Wao bestaat nu idd niet meer alleen gene die voor de wia herkeuringen in wao zaten houden hem,ben herkeurd strenge regels....wilde ik zelf!
Het kan zijn dat ts in de uitzonderingsregel valt. Zie bron: http://www.averes.nl/node/217

Ja het is een zeer strenge keuring. En goed dat u dat gedaan hebt. Ik krijg een vermoede dat de uwv het zo heeft gedaan dat als je een wao uitkering hetzelfde wilt als wia {betere uitkering en verhogingen}, je simpelweg herkeurd moet worden. Dan is er ook minder kans op fraude of onterechte uitkering.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

john18 schreef:
rozemarijntje schreef:
Wao bestaat nu idd niet meer alleen gene die voor de wia herkeuringen in wao zaten houden hem,ben herkeurd strenge regels....wilde ik zelf!
Het kan zijn dat ts in de uitzonderingsregel valt. Zie bron: http://www.averes.nl/node/217

Ja het is een zeer strenge keuring. En goed dat u dat gedaan hebt. Ik krijg een vermoede dat de uwv het zo heeft gedaan dat als je een wao uitkering hetzelfde wilt als wia {betere uitkering en verhogingen}, je simpelweg herkeurd moet worden. Dan is er ook minder kans op fraude of onterechte uitkering.
Als je herbeoordeeld word is dat op eigen aanvraag in het geval iemand zelf aangeeft dat er verandering in de gezondheidstoestand is opgetreden. Of het UWV roept iemand op voor een herbeoordeling. Kan allebei.

Een WIA beoordeling betekent niet een 'betere uitkering of verhogingen'. Het is een andere systematiek. Onder de WAO keek men wat iemand niet meer kon, onder de WIA wat iemand nog wel kan. Een WIA uitkering kan zowel hoger als lager uitvallen dan een WAO uitkering.

Als iemand een WAO uitkering heeft en het percentage arbeidsongeschiktheid verandert na een herkeuring dan blijft degene een WAO uitkering houden. Er is dan helemaal geen sprake van een WIA uitkering.
Je kunt dus niet van de WAO in de WIA geraken omdat 'je dat zelf wilt'.

En terugkomend op het openingsbericht van @ansjekransje: ik kan me alles voorstellen bij deze noodkreet. Met een lage WAO uitkering rond de armoedegrens is rondkomen een drama.

Moneyman
Berichten: 30364
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:En terugkomend op het openingsbericht van @ansjekransje: ik kan me alles voorstellen bij deze noodkreet. Met een lage WAO uitkering rond de armoedegrens is rondkomen een drama.
En daar ben ik het volledig mee eens. Met name omdat het in de praktijk heel erg moeilijk is om de tering naar de nering te zetten. Sowieso al omdat dat gewoon een heel lastige keuze is (een bepaalde levensstandaard geeft niemand graag op), maar ook omdat dat in de praktijk vaak heel moeilijk (tot zelfs onmogelijk) is om dat afdoende te doen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@klaas jan,even duidelijk,ik wilde niet naar wia hoor? Ik weet hoe het zit met oude wao en wia etc..

Ik wilde alleen zelf herkeuring omdat je moest afwachten op oproep,rn ik zoveel erbij gekregen had,dit moet je ook melden dus gedaan,idd keken naar wat je niet meer kon,maaaaar nu kekke ze ook wel degelijk naar wat ik nog wel kon,nou ik kan niet eens normaal typen dus.
Serieus..ondertussen nu 27 aandoeningen,houd niet op,

Ik snap idd de noodkreet!
Daarom schreef ii ook sommige allerlei toeslagen etc....

Tja kunnen we komen met tips,verhuizen goedkoper huis,grappig,10 jr wachtlijst.

Het is gewoon te erg voor woorden,ts zit nu onder minimum...als je bijstand hrbt iets meer geloof ik!?

Idd ook mee eens sommige mensen in de bijstand die bv herkeurd zijn,maar uwv ze niet erg genoeg vonden,ja dan ga je naar bijstand mits partner geen inkomen heeft anders houd het op.

Geloof me,we hrbben niet slecht in ned!!! Maar wij de chronisch zieken worden alle kanten ,gepakt...

Vragen niet om ziek te zijn,geef me pil en ik morgrn zo opsta beter ben,al moet ik onkruid wieden maar werken zou ik,maar helaas....

Seeker72
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2017 10:05

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door Seeker72 »

Ik heb ook een WAO. 80-100% afgekeurd wegens psychoses en te hoge werkdruk arbeidsongeschikt verklaard in 2001.

Wat ik niet snap is dat ik moet rondkomen met 75% van het minimumloon.
Een 'normaal' persoon heeft een carrière qua werk en gaat telkens meer verdienen.
Ik zit nog steeds vast aan het loon uit 2001 waar ze mee rekenen, terwijl de kans op carrière maken miniem is.
Minimumloon is toch net voldoende om goed rond te komen, mijn ziekte staat het niet toe om meer dan 20 uur per week te werken.
Ik wil wel werken maar ik kan niets vinden of word afgewezen, ik heb heel veel gesolliciteerd, ben 44 jaar oud.
Inmiddels al weer 1,5 jaar met behulp van een GGZ-jobcoach bezig met solliciteren zonder succes.
Daarvoor heb ik zelf jaren gesolliciteerd en een poos een dagbesteding gedaan om geen lege gaten in mijn cv te krijgen.

Als ik werk vind kan ik ongeveer 250 euro in de maand erop vooruitgaan, maar werk vinden zie het niet meer gebeuren na jaren geen succes.

Vonneke55
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2018 15:35

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door Vonneke55 »

Hallo,

Ik wil even op wao te laag reageren.
Zelf heb ik ook wao. Oude wao. 80-100. Vanaf begin 2000. Ze rekenen om te kijken of je ergens recht op hebt , de netto maanduitkering ( zonder HT en ZT ) in onze gemeente en dan 110% van de bijstandsnorm (dat bedrag dan netto) en dan kijken ze of ik daar wellicht onder zit , als is het maar 1 euro .
Maar ik heb +/- 40 euro teveel om ook maar ergens het handje op te houden cq de gemeentelijke potjes aan te spreken (waarvan er meer dan genoeg zijn bij de meesten gemeentes van koudetoeslag tot abonnementen, noem maar op) en kwijtschelding te krijgen.

Al zie ik wel dat mensen in de bijstand wel recht hebben op alle potjes omdat ze zoals een kennis van mij er net nog geen 10 euro onder de grens zit.
Ja, sneu om te zien waar hij allemaal gebruik van kan maken met maar net 50 euro minder per maand dan ik.
Als je dat allemaal bij de bijstand optelt heeft hij per maand nog meer dan ik te verteren. We hebben het nml samen uitgerekend incl de kwijtscheldingen. Kreeg zelfs kranten abo voor nop en lidmaatschap van vereniging. Ik dus niet.
Hij schaamde zich een beetje, anderen 'pronken' er mee!

Ik moet van +/- 1250 euro gewoon gerekend incl HT en ZT rond komen.
Waarvan ik dus gewoon mijn vaste lasten zoals, gemeentelijke belasting, verzekeringen, gas -electra (veel thuis, dus meer gebruik en sociale huur woning uit de jaren 50, slecht geisoleerd), goedkoopste telefoon/internet/tv abo en eigen bijdrage 385,00 zorg en mijn eigen bijdrage voor HH CAK betaal o.a. Auto heb ik niet en op reis ga ik ook niet.

Als hobby heb ik een paar keer per jaar als lid s'avonds max 2 1/2 uurtjes ergens zitting , waarvoor je een soort onkosten vergoeding krijgt (is dus niet structureel) die ik dan weer netjes de belasting op geef onder de noemer, extra inkomsten.??? ook al is het niet vanwege 'werk' maar hobby waar je ook al wil je dit niet voor betaald krijgt. Waar ik echter meer schade dan goeds van heb aangezien deze 'inkomsten' vergoeding (nooit meer dan 500 per jaar) bij mijn verzamelinkomen wordt geteld en dus minder HT en dus Inkomstenheffing.
Daarom dus daar ook al vaker voor nop gezeten aangezien de 'hobby' ook leuk moet blijven. Maar dat even terzijde.

Wat ik wil schrijven, ik weet niet wat en hoeveel ik met WIA zou hebben, het is geen vetpot bij mij nu en vaak aardig schipperen en al zaken opgezegd en verlaagd. En 'vrienden' raak je kwijt en je normale sociale contacten die je had. Maar ik las laatst dat ik dus rond 40 euro boven de armoedegrens leef. En dat vind ik toch, hoe raar het ook klinkt, fijn om te lezen. En dat ik nu nog steeds nergens mijn handje op hoef te houden vind ik ook best wel oké.
Want zelfs 'hard' werkende mensen/gezinnen leven op de armoedegrens. Niet iedereen heeft of krijgt een riant of modaal salaris iedere maand.
Je kunt geen extra's of leuke dingen doen en soms koop je iets onder de 100 euro op afbetaling. Het is nu eenmaal zo.
Wil er ook geen slapeloze nachten meer van hebben.
Enigste wat ik wil is mijn hobby uitoefenen. Ook al kost het me eigenlijk 'geld' .Het levert wel weer sociale contacten en een beetje kennis op en ik kan het nog handelen. En dat is ook prima.
Ik LEEF, en daar is natuurlijk al veel mee gezegd. Het kan altijd nog 'slechter' denk ik dan maar.
Maar wellicht ook een heel klein beetje beter. :roll:

Fijne dag nog!

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap je precies, Vonneke. Hier zit er nog zo eentje. Toch een paar tips: een onkostenvergoeding is geen inkomen. Dat is belastingvrij, zolang het onder de 4,50 per uur, 150 per maand en 1500 per jaar blijft. Reiskostenvergoeding die daarboven op komt is ook belastingvrij. Dat hoef je dus niet op te geven.

Je zou toch eens kunnen proberen kwijtschelding van de gemeentelijke heffingen te krijgen. Ik krijg het ieder jaar wél. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat als je een iets hoger inkomen hebt, je minder huurtoeslag krijgt. Je betaalt dan een groter deel aan huur. Daar wordt rekening mee gehouden als je de kwijtschelding aanvraagt.

Vonneke55
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2018 15:35

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door Vonneke55 »

Oké, dank voor de informatie.

Wat die onkostenvergoeding betreft, dat is 55 euro per keer/avond-per maand mits ik niet ziek ben.
Kan 2 uur zijn maar ook 3 en als pech 4 uur. Maar meest 2 -2 1/2 uur.
Dus ja, dan is het meer dan 4,50 in ieder geval.

En wat kwijtschelding betreft dat wist ik dus niet. Paar jaar terug kwam ik niet in aanmerking en omdat ik dus altijd boven de 110% van bijstandsnorm zit daarom ook nooit meer aangevraagd. Icm mijn 'hobby' vergoeding wat niet meer dan 400-500 per jaar is en bij verzamel wordt gerekend heb ik dus altijd pech met alles. Kan ik dus inderdaad nog eens informeren.

Nijogeth
Berichten: 10152
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als ik dan de reactie van Seeker zie en die van Vonneke, dan is dat toch een wereld van verschil.

Seeker zegt klaar te zijn om werk te vinden, maar kan niets vinden. Vreemd, want koeriersbedrijven kunnen amper personeel vinden tegenwoordig.

Vonneke accepteert de situatie, weet dat ze jammer genoeg niet kan werken, maar maakt er alsnog het beste van. Vandaar dat er ook direct tips komen, waaruit ze waarschijnlijk weer wat extra kan halen.

Heeft dit alles niet gewoon met instelling en opvoeding te maken?

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door witte angora »

Vonneke55 schreef:Oké, dank voor de informatie.

Wat die onkostenvergoeding betreft, dat is 55 euro per keer/avond-per maand mits ik niet ziek ben.
Kan 2 uur zijn maar ook 3 en als pech 4 uur. Maar meest 2 -2 1/2 uur.
Dus ja, dan is het meer dan 4,50 in ieder geval.

En wat kwijtschelding betreft dat wist ik dus niet. Paar jaar terug kwam ik niet in aanmerking en omdat ik dus altijd boven de 110% van bijstandsnorm zit daarom ook nooit meer aangevraagd. Icm mijn 'hobby' vergoeding wat niet meer dan 400-500 per jaar is en bij verzamel wordt gerekend heb ik dus altijd pech met alles. Kan ik dus inderdaad nog eens informeren.
Ik zit op 113%, en kreeg het dus altijd wel. Omdat ik een groter aandeel heb aan de huur, en tot vorig jaar een aanvullende tandartsverzekering had. Met dat soort dingen wordt rekening gehouden snap je. Hoe het voor mij dit jaar gaat worden weet ik nog niet, het is een gokje om het zonder de tandartsverzekering te doen. Maar mocht ik netto nét iets teveel overhouden, zeg 6 euro per maand of zo, dan krijg ik gedeeltelijke kwijtschelding.

Ik zou gewoon een kwijtscheldingsformulier indienen als ik jou was, niet online, want alle gegevens moet je later alsnog inleveren, maar gewoon meteen op papier. En dan maar afwachten.

Gesloten