Hallo,
Ik wil even op wao te laag reageren.
Zelf heb ik ook wao. Oude wao. 80-100. Vanaf begin 2000. Ze rekenen om te kijken of je ergens recht op hebt , de netto maanduitkering ( zonder HT en ZT ) in onze gemeente en dan 110% van de bijstandsnorm (dat bedrag dan netto) en dan kijken ze of ik daar wellicht onder zit , als is het maar 1 euro .
Maar ik heb +/- 40 euro teveel om ook maar ergens het handje op te houden cq de gemeentelijke potjes aan te spreken (waarvan er meer dan genoeg zijn bij de meesten gemeentes van koudetoeslag tot abonnementen, noem maar op) en kwijtschelding te krijgen.
Al zie ik wel dat mensen in de bijstand wel recht hebben op alle potjes omdat ze zoals een kennis van mij er net nog geen 10 euro onder de grens zit.
Ja, sneu om te zien waar hij allemaal gebruik van kan maken met maar net 50 euro minder per maand dan ik.
Als je dat allemaal bij de bijstand optelt heeft hij per maand nog meer dan ik te verteren. We hebben het nml samen uitgerekend incl de kwijtscheldingen. Kreeg zelfs kranten abo voor nop en lidmaatschap van vereniging. Ik dus niet.
Hij schaamde zich een beetje, anderen 'pronken' er mee!
Ik moet van +/- 1250 euro gewoon gerekend incl HT en ZT rond komen.
Waarvan ik dus gewoon mijn vaste lasten zoals, gemeentelijke belasting, verzekeringen, gas -electra (veel thuis, dus meer gebruik en sociale huur woning uit de jaren 50, slecht geisoleerd), goedkoopste telefoon/internet/tv abo en eigen bijdrage 385,00 zorg en mijn eigen bijdrage voor HH CAK betaal o.a. Auto heb ik niet en op reis ga ik ook niet.
Als hobby heb ik een paar keer per jaar als lid s'avonds max 2 1/2 uurtjes ergens zitting , waarvoor je een soort onkosten vergoeding krijgt (is dus niet structureel) die ik dan weer netjes de belasting op geef onder de noemer, extra inkomsten.??? ook al is het niet vanwege 'werk' maar hobby waar je ook al wil je dit niet voor betaald krijgt. Waar ik echter meer schade dan goeds van heb aangezien deze 'inkomsten' vergoeding (nooit meer dan 500 per jaar) bij mijn verzamelinkomen wordt geteld en dus minder HT en dus Inkomstenheffing.
Daarom dus daar ook al vaker voor nop gezeten aangezien de 'hobby' ook leuk moet blijven. Maar dat even terzijde.
Wat ik wil schrijven, ik weet niet wat en hoeveel ik met WIA zou hebben, het is geen vetpot bij mij nu en vaak aardig schipperen en al zaken opgezegd en verlaagd. En 'vrienden' raak je kwijt en je normale sociale contacten die je had. Maar ik las laatst dat ik dus rond 40 euro boven de armoedegrens leef. En dat vind ik toch, hoe raar het ook klinkt, fijn om te lezen. En dat ik nu nog steeds nergens mijn handje op hoef te houden vind ik ook best wel oké.
Want zelfs 'hard' werkende mensen/gezinnen leven op de armoedegrens. Niet iedereen heeft of krijgt een riant of modaal salaris iedere maand.
Je kunt geen extra's of leuke dingen doen en soms koop je iets onder de 100 euro op afbetaling. Het is nu eenmaal zo.
Wil er ook geen slapeloze nachten meer van hebben.
Enigste wat ik wil is mijn hobby uitoefenen. Ook al kost het me eigenlijk 'geld' .Het levert wel weer sociale contacten en een beetje kennis op en ik kan het nog handelen. En dat is ook prima.
Ik LEEF, en daar is natuurlijk al veel mee gezegd. Het kan altijd nog 'slechter' denk ik dan maar.
Maar wellicht ook een heel klein beetje beter.
Fijne dag nog!