LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door Julie4444 »

flappie schreef:waarom moeten de kopers dan wel worden gecompenseerd met de renteaftrek en moeten de huurders extra betalen beetje vreemd toch?
Als je mijn posts had gelezen had je gezien dat de hypotheekrenteaftrek al is afgeschaft. Alleen de doorvoering is met een paar jaar uitgesteld.

Daarnaast betalen wij gewoon onroerend goedbelasting. Huurders niet. Dat hele argument van dat kopers zogenaamd minder belasting zouden betalen vanwege hypotheekrente aftrek is onzin.

En als jij nog steeds vind dat je gesubsidieerde huurwoning te duur is koop je toch lekker een huis?

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door flappie »

En ik hoor van sommige. Dan moet je maar kopen of dan moet je maar de vrije sector in gaan.

De vrije sector heeft als eis dat je 4x de huurprijs als bruto inkomen verdiend. Dus een huurprijs van 1000 euro levert op dat 4000 bruto verdiend. helaas dat verdien ik niet.

En als ik wil kopen zit ik op een max van 160.000 K hypotheek.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door Julie4444 »

flappie schreef:En ik hoor van sommige. Dan moet je maar kopen of dan moet je maar de vrije sector in gaan.

De vrije sector heeft als eis dat je 4x de huurprijs als bruto inkomen verdiend. Dus een huurprijs van 1000 euro levert op dat 4000 bruto verdiend. helaas dat verdien ik niet.

En als ik wil kopen zit ik op een max van 160.000 K hypotheek.
Wat is er mis met een hypotheek van 160K? Je kan ook 50K inleggen, dus een huis van 210K kopen. Anders spaar je nog wat meer en koop je over een paar jaar een duurder huis.

Huren is in alle gevallen op lange termijn duurder. Wij hebben ook gekocht omdat kopen gewoon goedkoper is dan huren... En wij hebben ook een hypotheek van 170K en een huis dat een stuk meer kostte. Ik zie niet wat daar mis mee zou moeten zijn.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door flappie »

dan zal je vast in een krimpgebied zitten. Hier in de randstand zijn de woningen fors duurder door speculanten.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door Julie4444 »

flappie schreef:dan zal je vast in een krimpgebied zitten. Hier in de randstand zijn de woningen fors duurder door speculanten.
Krimp? Ze zijn hier een hele nieuwe wijk aan het aanleggen en de huizen hier stijgen ook in prijs, net als in de randstad. Sterker nog, wij zijn net buiten de stad gaan wonen omdat in de stad buiten ons budget viel.

Maar als de huizen je te duur zijn koop je toch een appartement?
Waarom moet je bij alles zo moeilijk denken? Denk in oplossingen, niet in problemen.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Zullen we dan ook maar onroerend goed belasting invoeren voor huurders? En huurtoeslag afschaffen? Jouw denkbeeld is scheef hoor. Je weet toch zeker wel dat de renteaftrek afgebouwd word tot volledige afschaffing realiteit is?
En again, dat heeft niets met huurverhoging voor scheefwoners te maken.
Huurders betalen ook gewoon OZB, vroeger deels direct. Bedenk ook dat alle kosten die verhuurder maakt, door huurder worden opgebracht.
En inderdaad, als huurprijzen flink omlaag gaan, dan gaat huurtoeslag gelijk mee.
Julie4444 schreef:Als je mijn posts had gelezen had je gezien dat de hypotheekrenteaftrek al is afgeschaft. Alleen de doorvoering is met een paar jaar uitgesteld.
Het maximaal percentage waartegen aftrek geld wordt inderdaad jaarlijks verlaagd. Maar is 50% en er gaat jaarlijks 0.5% van af. In dat tempo afbouwen duurt een eeuw.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door 16again »

https://www.ftm.nl/artikelen/de-woonbon ... t-haalbaar
Openingszin:
Sociale huurders zitten al jaren in de hoek waar de klappen vallen, zo wijzen de feiten uit.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door BreejKC »

Flappie, uw berekening voor een maximale hypotheek klopt niet. U heeft eerder aangegeven dat uw jaarinkomen rond de € 40.000,= is. Is dat het jaarinkomen van 2016, of was het toen al iets meer? Verder neem ik aan dat u geen financiële verplichtingen heeft zoals: een persoonlijke lening, studieschuld, partneralimentatie of een doorlopend krediet. Op de site van de Vereniging Eigen Huis kunt u dan makkelijk uw maximale hypotheek uitrekenen. Op basis van een jaarinkomen van € 40.000,00, zonder het inkomen van een partner en zonder bovengenoemde financiële verplichtingen kunt u dan een hypotheek, op basis van een NHG, van ruim € 183.000,= krijgen.

Stel u wilt een woning kopen, niet in het centrum van Amsterdam of een van de andere grote steden, dan zou ik op de site van Funda.nl, huizenzoeker.nl of Makelaarsland.nl eens kijken welke eengezinswoningen te koop staan tussen een prijs van € 150.000,= en € 175.000,=. In veel gevallen zijn de prijzen daar ook nog vraagprijzen. Met een beetje slim onderhandelen is daar ook nog wat vanaf te krijgen. De ca. 5% die u zelf moet financieren is bij een woning die € 160.000,= opbrengt dan 5 x € 1.600,=: € 8.000,=. Maar dat percentage van 5% is, met een beetje handigheid ook nog wel iets omlaag te brengen. Van de € 60.000,= op uw bankrekening is dat dus best te doen.

Stel u zou een woning van € 160.000,= kopen, u financiert deze voor 100% en u zet de rente 30 jaar vast. U betaald dan, als voorbeeld, alleen aan rente bij een Centraal Beheer Thuishypotheek, met redelijk gunstige voorwaarden, 2,6%. Dat is 160.000 x 2,6% = € 4.160,= of wel : 12 = € 346,66 bruto rente per maand. Trek daar eens ca. 1/3 belastingvoordeel van af, dan betaald u, alleen aan rente, ca. € 230,00 per maand. Ik weet het, ik weet het, daar komen nog allerlei kosten bij, zoals aflossing, extra verzekeringen, etc. etc., maar het is slechts om aan te geven dat het aankopen van een woning, zeker als niet al te hoge eisen worden gesteld, best een serieuze berekening in bepaalde situaties waard is. En nogmaals u hoeft u niet te schamen voor het kopen van een huis en voor 30 jaar een hypotheek"schuld" aan te gaan. Weet dat na die 30 jaar het huis van u is, wat na 30 jaar huur betalen, wat ieder jaar duurder wordt, nooit het geval is.

Uiteraard kan ik nog veel dieper op de voordelen en nadelen van een koopwoning in gaan. Dit is de juiste plaats daar niet voor. Maar het eerste wat u zich eens moet afvragen of dat het, in de loop van de komende jaren, wel zo verstandig voor u is in een steeds duurder wordende huurwoning te blijven wonen, of dat u beter plaats kunt maken voor iemand met minder inkomen / vermogen als u, en u uw woonlasten de komende 30 jaar dan redelijk stabiliseert.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door flappie »

Julie4444 schreef:
flappie schreef:dan zal je vast in een krimpgebied zitten. Hier in de randstand zijn de woningen fors duurder door speculanten.
Krimp? Ze zijn hier een hele nieuwe wijk aan het aanleggen en de huizen hier stijgen ook in prijs, net als in de randstad. Sterker nog, wij zijn net buiten de stad gaan wonen omdat in de stad buiten ons budget viel.

Maar als de huizen je te duur zijn koop je toch een appartement?
Waarom moet je bij alles zo moeilijk denken? Denk in oplossingen, niet in problemen.

Je vergeet dat je met de appartement ook nog de VVE kosten zitten. Dit zijn de verborgen kosten. En die komen ook maandelijks terug.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door Julie4444 »

flappie schreef:
Julie4444 schreef:
flappie schreef:dan zal je vast in een krimpgebied zitten. Hier in de randstand zijn de woningen fors duurder door speculanten.
Krimp? Ze zijn hier een hele nieuwe wijk aan het aanleggen en de huizen hier stijgen ook in prijs, net als in de randstad. Sterker nog, wij zijn net buiten de stad gaan wonen omdat in de stad buiten ons budget viel.

Maar als de huizen je te duur zijn koop je toch een appartement?
Waarom moet je bij alles zo moeilijk denken? Denk in oplossingen, niet in problemen.

Je vergeet dat je met de appartement ook nog de VVE kosten zitten. Dit zijn de verborgen kosten. En die komen ook maandelijks terug.
Dan koop je toch eentje waar geen VVE is, of een kleinere woning? Waarom blijf jij ieder glas half leeg zien joh? Is het nou nooit goed?

Wel jarenlang geld weggooien aan een huurwoning, maar een VVE is dan te duur? Dat geloof je toch niet.....

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door flappie »

Helaas zijn de kleine woningen buiten het budget. En dus te duur dit komt door speculanten die de prijs opdrijven.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door Julie4444 »

flappie schreef:Helaas zijn de kleine woningen buiten het budget. En dus te duur dit komt door speculanten die de prijs opdrijven.
Daar geloof ik helemaal niets van. En hoezo "speculanten"? Jij probeert mij nu wijs te maken dat er geen woningen te koop zijn voor 210K?

In welk centrum van welke stad wens jij te wonen dan?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door BreejKC »

Speculanten? U laat zich wel erg makkelijk bang maken. Met een beetje gezond verstand valt u echt niet snel in handen van speculanten, die overigens in de koop- maar vooral in de huurmarkt te vinden zijn. Verreweg de meeste aanbieders van koopwoningen, via gerenommeerde makelaars, zijn zeer goed te vertrouwen.

Verder, begrijp ik, heeft u de moeite nog niet genomen eens goed te zoeken of u te verdiepen in wat wel of niet aan woningen te koop is. Ben zelf voor een kennis op zoek geweest naar een eensgezinswoning, dus geen VVE, tussen de € 140.000,= en € 160.000,= in een grote stad als Almére. En je hoeft niet eens zo veel verder te zoeken om voor dezelfde prijs nog mooiere en betaalbare woningen te vinden. Laat staan dat het helemaal buiten de randstad is.

Alleen al in Almére waren voor die prijs hele leuke eensgezinswoningen te vinden, meer dan genoeg om een leuke keuze uit te maken. Buiten de randstad is er meer dan genoeg te koop voor heel leuke prijzen. Ik weet niet waar u woont of wil wonen, maar om iets leuks te vinden moet u er natuurlijk wel een klein beetje moeite voor doen. Raadpleeg de door mij genoemde sites, maak de juiste selectiecriteria en veel van uw zoekwerk wordt voor u gedaan.

Houdt tevens in gedachten dat de prijzen vaak vraagprijzen zijn. Dus u mag best in een iets hoger prijssegment zoeken als u denkt te kunnen betalen. Zolang u geen handtekening onder een (voorlopig) koopcontract heb gezet, zit u nergens aan vast.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door flappie »

Julie4444 schreef:
flappie schreef:Helaas zijn de kleine woningen buiten het budget. En dus te duur dit komt door speculanten die de prijs opdrijven.
Daar geloof ik helemaal niets van. En hoezo "speculanten"? Jij probeert mij nu wijs te maken dat er geen woningen te koop zijn voor 210K?

In welk centrum van welke stad wens jij te wonen dan?
lees jij geen kranten en dan met name het financiële katern? Er zijn nu zat particulieren omdat ze geen rente krijgen op de bank hun geld in onroerend goed steken en de panden verhuren om als nog rendement te krijgen. De zogenaamde huisjesmelkers kopen nu veel panden op om er zelf financieel beter van te worden.

angel1978
Berichten: 11076
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door angel1978 »

flappie schreef:
Julie4444 schreef:
flappie schreef:Helaas zijn de kleine woningen buiten het budget. En dus te duur dit komt door speculanten die de prijs opdrijven.
Daar geloof ik helemaal niets van. En hoezo "speculanten"? Jij probeert mij nu wijs te maken dat er geen woningen te koop zijn voor 210K?

In welk centrum van welke stad wens jij te wonen dan?
lees jij geen kranten en dan met name het financiële katern? Er zijn nu zat particulieren omdat ze geen rente krijgen op de bank hun geld in onroerend goed steken en de panden verhuren om als nog rendement te krijgen. De zogenaamde huisjesmelkers kopen nu veel panden op om er zelf financieel beter van te worden.
Geef nou gewoon toe dat je alleen maar van horen zeggen kent en uit de krant, maar er nog nooit echt naar gekeken hebt. Liever een woning bezet houden die veel te goedkoop is en eigenlijk bedoelt is voor mensen die echt krap bij kas zitten maar die gewoon geen fatsoenlijk huis kunnen krijgen. En dan ook nog klagen dat ze een tientje meer moeten betalen met €60000 op de bank..

Bah.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door Julie4444 »

flappie schreef:
Julie4444 schreef:
flappie schreef:Helaas zijn de kleine woningen buiten het budget. En dus te duur dit komt door speculanten die de prijs opdrijven.
Daar geloof ik helemaal niets van. En hoezo "speculanten"? Jij probeert mij nu wijs te maken dat er geen woningen te koop zijn voor 210K?

In welk centrum van welke stad wens jij te wonen dan?
lees jij geen kranten en dan met name het financiële katern? Er zijn nu zat particulieren omdat ze geen rente krijgen op de bank hun geld in onroerend goed steken en de panden verhuren om als nog rendement te krijgen. De zogenaamde huisjesmelkers kopen nu veel panden op om er zelf financieel beter van te worden.
Waarom blijf je die onzin nu herhalen? Je staat volgens mij wel een beetje ver van de realiteit en blijft maar roepen dat niets deugt.

In plaats van te zeuren over de huur van je gesubsidieerde huurwoning kun je een woning kopen. Dat jij jezelf hebt wijsgemaakt dat dat niet zou kunnen (om wat voor reden dan ook) is leuk, maar niet terecht. Kopen is goedkoper dan huren. Dat is een feit.

Je kan gewoon een woning kopen, maar dat weiger je. Nou, houd dan ook op met zeuren.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Kopen is goedkoper dan huren. Dat is een feit.
Ook een feit is dat de vorige crisis een hoop ellende met restschulden heeft opgeleverd.

angel1978
Berichten: 11076
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door angel1978 »

En dat dat volledig Off topic is...

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door flappie »

Even ontopic.

Mensen die net onder de grens zitten en ook spaargeld hebben kunnen hierdoor toch boven de grens komen. Echter deze mensen komen niet in aanmerking voor de vrije sector huur. De inkomenseis is 4x de huur als brutoloon. Een huur van 1000 euro vraagt een brutoloon van 4000 euro.

Ook kopen is geen optie. Met de inkomensafhankelijke huur ben je hierdoor elk jaar de klos. De woonbond heeft dit ook gezien en is hiervoor een rechtszaak gestart welke dient op 2 juli.

angel1978
Berichten: 11076
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: inkomensafhankelijke huurverhoging 2017

Ongelezen bericht door angel1978 »

En wat is het verschil met iemand die er net een euro boven zit, maar geen €60000 op de bank heeft staan?
Wat nou als je maar net boven het minimum loon verdient en geen huis kan krijgen omdat deze huizen bezet gehouden worden met €60000 op de bank. Wat dan.?

Gesloten