LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ZaBo

Re: Economie gaat goed volgens de overheid? Propaganda!

Ongelezen bericht door ZaBo »

Julie4444 schreef:
GJvdZ schreef:Klagen over werkgevers en salaris is een beetje onzin eigenlijk. Als mensen denken dat ze meer waard zijn dan wat ze krijgen, waarom werken ze er dan nog? En als je niks anders kunt krijgen is wat je krijgt kennelijk de marktwaarde.
De kinderen zijn niet weerbaar. Ze zijn pas 15-17 en weten niet hoe ze voor hun rechten moeten opkomen en zijn dan nog vaak bang om eruit geknikkerd te worden. Voor hun 10 anderen. Dat is wél een probleem. Die CAO is er niet voor niets, en als ik terugkijk naar de appie waar ik heb gewerkt zijn die praktijken aan de orde van de dag. Creatief boekhouden met uren om medewerkers uit loon en pauzes te naaien, weigeren overwerk uit te betalen door het gewoon niet te registreren maar wel te eisen dat het werk wordt afgemaakt... Ga zo maar door.

Ik heb, als volwassene met een vast contract, ook wekelijks ruzie moeten maken waar klanten bij stonden, alleen maar omdat de leidinggevenden vonden dat ik "geen recht" zou hebben op pauze omdat ze mijn uren anders hadden opgeschreven. Soms werd het ook gewoon geweigerd. En wat doe je dan? Weglopen bij je kassa of balie en op staande voet ontslagen worden? Nee, dat compenseren er genoeg dus op een andere wijze.[/quot]

SoZaWe is bezig met onderzoek naar arbeidsomstandigheden in supermarkten m.b.t. tieners en adolescenten , en er zal binnenkort een gedegen onderzoeksrapport gepresenteerd worden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Julie4444 schreef:weigeren overwerk uit te betalen door het gewoon niet te registreren maar wel te eisen dat het werk wordt afgemaakt...
Meeste van die kinderen/jongeren zoeken zelf ook niet uit hoe het wel werkt en de meesten hebben vaak ook geen zin om te werken. Dan klagen ze dat ze meer willen werken, maar als er iemand ziek is, dan kan er nooit iemand invallen.

Toen ik zelf bij de Appie werkte, toen ik nog op school zat, werd ik vaak tijdens school gebeld. Belde ik terug tussen de lessen en ging ik na school direct door. Ik vulde dan altijd een wijziging werktijden briefje in aan het einde, zodat mijn volledige werktijd erop stond. Als ik gewoon was ingepland en er moest overgewerkt worden, vulde ik ook zo'n briefje in en dit werd altijd akkoord gegeven. Echter, ik deed dit met 2 of 3 personen meer (diezelfde personen die ook altijd extra uren mochten maken, omdat ze graag wilden komen werken), de rest wilde altijd zo snel mogelijk naar huis.

Veel van die collega's zijn in het supermarktleven gebleven en zijn nog steeds goede kennissen die ik regelmatig spreek en zei erkennen dat er nog maar weinig jeugd te vinden is die graag wil komen werken, waardoor je vaak dezelfde terug laat komen en dit zijn vaak ook de mensen die wel een 3e contractverlenging krijgen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

en zijn dan nog vaak bang om eruit geknikkerd te worden. Voor hun 10 anderen. Dat is wél een probleem.
Voordeel is wel dat veel jongeren nog niet echt (grote) financiele veplichtingen hebben , geen hypotheek, geen studerende kinderen. Dus het "voor jou 10 anderen" gaat met de aantrekkende economie ook andersom gelden, voor die ene AH 10 andere werkgevers.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

bprosman schreef:
en zijn dan nog vaak bang om eruit geknikkerd te worden. Voor hun 10 anderen. Dat is wél een probleem.
Voordeel is wel dat veel jongeren nog niet echt (grote) financiele veplichtingen hebben , geen hypotheek, geen studerende kinderen. Dus het "voor jou 10 anderen" gaat met de aantrekkende economie ook andersom gelden, voor die ene AH 10 andere werkgevers.
Alsof de macdonalds een betere werkgever is. XD

Feit blijft dat het niet hebben van grote financiële verplichtingen geen excuus is om uitgebuit te worden of de CAO aan je laars te lappen. Er zijn ook werkgevers die gewoon goed zijn voor hun werknemers, maar een aantal bedrijven met veelal kinderen als werknemer, waaronder dus supermarkten maken het veel te bond (uitzonderingen bij sommige franchisenemers daargelaten) .

Als je het mij vraagt: weg met dat jeugdloon en het schenden van CAO's keihard afstraffen. Overigens een prima punt wat ik in een verkiezingsplan al langs zag komen bij de vorige verkiezingen, dus wie weet gaat dat ook eens geopperd worden.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn dochter werkt bij McDonalds. Breek me de bek niet open.

bprosman

Er zijn ook werkgevers die gewoon goed zijn voor hun werknemers
Veelal zijn het franchisers (McD), daar kun je het concern niet op afrekenen maar "broekies" die (nog) moeten leren dat "Manager" en zeker "People manager" ook een vak is.

Julie4444

bprosman schreef:
Er zijn ook werkgevers die gewoon goed zijn voor hun werknemers
Veelal zijn het franchisers (McD), daar kun je het concern niet op afrekenen maar "broekies" die (nog) moeten leren dat "Manager" en zeker "People manager" ook een vak is.
Franchisenemers horen volgens de regels van het concern te werken. Als het concern het op grote schaal schenden van deze regels toestaat (en dan heb ik het niet over een minderheid van de filialen, maar een meerderheid), is dat die concern wel degelijk aan te rekenen.

ZaBo

Ongelezen bericht door ZaBo »

Laten we het onderzoek van SoZaWe af wachten, voordat er allerlei bedrijven aan de schandpaal genageld worden

Julie4444

ZaBo schreef:Laten we het onderzoek van SoZaWe af wachten, voordat er allerlei bedrijven aan de schandpaal genageld worden
Och joh, zo'n onderzoekje is leuk en aardig, maar ik spreek gewoon uit ervaring hoor. Dat dergelijke bedrijven dit soort dingen doen is al jaren bekend.

Of dacht je ook dat het toeval was dat er zoveel kinderen bij supermarkten werken? Het is nou niet dat volwassenen er niet willen werken, maar dat ze te duur zijn. Daarnaast komen die kinderen minder snel voor hun rechten op. Met dunne marges is dat het enige wat de supermarkten boeit. Geloof me nou maar. Ik heb, terwijl ik begin 20 was, moeten knokken voor mijn uren, omdat 16-jarigen minder dan de helft kosten en zich "lieten naaien" uit hun pauzes en accepteerden/niet eens door hadden dat al het overwerk niet betaald werd.

Er zijn genoeg sites waar je dergelijke ervaringen kunt lezen. Hier legt iemand het creatief boekhouden met uren uit, wat ze bij het filiaal waar ik werkte en 3 andere filialen in de stad waar ik toen woonde ook deden. En again, er zijn ook filialen waar het min of meer netjes gedaan wordt (op leeftijdsdiscriminatie na, dat gebeurt overal), maar dat praat het feit dat dit op dergelijk enorme schaal gebeurt echt niet goed.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

En again, er zijn ook filialen waar het min of meer netjes gedaan wordt (op leeftijdsdiscriminatie na, dat gebeurt overal)
Och, 'overal' is wel erg hard gesteld. Ik ken genoeg supermarkten waar diverse dames op leeftijd werken (en een enkele heer). Ik denk dat het voor een groot deel ook te maken heeft met hoe 'maatschappelijk verantwoord' de filiaalhouder is. Waarbij ik mij kan voorstellen dat de franchisenemers​ en de winkels in kleinere plaatsen wel wat socialer zijn.

Maar laten jullie je bij de keus voor een supermarkt ook leiden door het personeelsbeleid en het personeel dat ze in dienst hebben...?

Julie4444

kweenie schreef:Maar laten jullie je bij de keus voor een supermarkt ook leiden door het personeelsbeleid en het personeel dat ze in dienst hebben...?
Ik wel. M.i. is maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijker dan goedkoop boodschappen doen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef: Maar laten jullie je bij de keus voor een supermarkt ook leiden door het personeelsbeleid en het personeel dat ze in dienst hebben...?
Niet door het personeelsbeleid (dat zie ik niet 1, 2, 3), maar wel door het personeel. Een mooie gemêleerde mix van jong en oud(er) trouwens, bij mijn plaatselijke Appie.

bprosman

Met dunne marges is dat het enige wat de supermarkten boeit.
En wiens schuld is dat ? :mrgreen:
Laat ik er dan ook eens een onderzoekje tegenaan gooien : "Wie hier is bereid meer voor zn boodschappen te betalen als dit 1:1 aan de werknemers ten goede komt" ?
Beetje de zelfde discussie als "Kinderarbeid".
Iedereen vind het "niet kunnen" maar we kopen wel massaal de Pri-Mark leeg.

John van Drongelen

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Een reden waarom het niet goed gaat met de economie is de Euro.
In 2001 kocht ik 3 pakken 2-tact olie bij de bromfietshandelaar voor 20 gulden.
Toen ik in 2002 erom vroeg en een briefje van € 10,- op de toonbank legde,zei de verkoper:"Het is nu € 20,-".

We zijn dus "genaaid" door de invoering van de Euro.

bprosman

Je bent genaaid door je bromfietshandelaar niet door de Euro. Vlak na de invoering van de Euro heb ik de Ikea catalogus steeksproefsgewijs nagerekend en dat was exact 1:2.20371

John van Drongelen

In het Guldentijd ging ik nooit naar de Aldi of Lidl.
In 2002 merkte ik,dat ik steeds minder overhield van mijn salaris.
Ik deed mijn boodschappen bij AH of Dirk.

Nu ben ik verplicht om naar Aldi en Lidl te gaan voor boodschappen.
Gelukkig helpen de lage prijzen bij de Action ook!

Nijogeth

1 keer in de Lidl geweest en verbaasde me over de hoge prijzen. Een stuk duurder dan de basismerken van AH, Jumbo, Plus, etc.

John van Drongelen

Mijn favoriete tijgerbrood bij de warme bakker kost al € 2,35 (bijna 5 gulden!).

Als de zorgpremie nog verder stijgt,dan moet ik wat vaker dat onsmakelijke fabrieksbrood van Lidl eten........

Nijogeth

Hij heeft gewoon een euro onder de naald gedaan, vandaar dat het allemaal niet zo goed klinkt.

gemist

Ongelezen bericht door gemist »

Slimmerik. Datzelfde tijgerbrood ligt bij de AH voor €1,37. Zo slecht gaat het met de economie. Brood=brood, en het komt verrassend genoeg allemaal uit dezelfde broodmeelfabriek. Kijk maar eens terug naar de Keuringsdienst van Waarde ....

Gesloten