IkWeetVeel schreef:Stiekeme verkopers verkopen wel een houtfineer om vervolgens kunststof te leveren. Daar kan zo 6000 euro verschil in zitten. Goed voor de marge en de niet oplettende klant trapt erin.
En hoe reageert de baas daar dan op? Zegt die 'goed gedaan' of wil hij deze misleiding ongedaan maken en naar de toekomst toe voorkomen? Dat maakt het verschil tussen een eerlijke winkelier en een geldwolf.
De klant krijgt toch nooit een gespecificeerde rekening. Heb orders voorbij zien komen waarbij met dacht een Siematic te krijgen maar uiteindelijk een Pronorm geleverd werd. Bleek op de getekende bon Keuken Hoogglans Wit Frontnaam genoemd te staan. Was geen Siematic maar een Pronorm. Alles op papier klopt. De klant krijgt waar hij voor getekend heeft.
Waarom krijgt de klant geen gespecificeerde rekening? Is dat ook bewust om de klanten te kunnen misleiden? Natuurlijk is het zo dat je als klant ook je verantwoordelijkheid hebt, maar als winkelier zou je toch duidelijk moeten zijn over wat je verkoopt en wat je afspreekt. Als ik een auto ga kopen, dan verwacht ik ook dat op de papieren duidelijk staat wat ik koop en niet alleen 'rode bestelauto'.
Er zijn maar weinig mensen die werken voor de eer of passie. De meeste mensen werken om geld te verdienen en het liefst op de makkelijkste manier. Een verkoper verdient geld door te praten. Iedereen die dit spelletje zou beheersen zal op een gegeven moment niet meer nadenken over de gevoelens van de klant na een aankoop. J
Ik denk dat het eerder andersom is. Dat alleen de mensen die het puur om het geld te doen is bij bedrijven met zulke praktijken gaan werken (en blijven werken) en dat mensen die wel iets om hun vak geven elders gaan werken. (Overigens zul je dit in iedere sector hebben.)
Bij DMG doet iedereen waar hij goed in is. Je kan dat ook omdraaien: men doet niet waar men niet goed in is.
De verkoper verkoopt
De orderverwerking doet orderverwerking
De service doet service.
En werken er ook mensen met verstand van keukens...?
Hoe boeiend is dat vanuit de verkoper gezien? Mij kon het namelijk weinig schelen hoe men betaalde, als men maar betaalde.
Dat is inderdaad de strekking van het verhaal. De verkoper is totaal niet geïnteresseerd in de klant of het product, alleen in de omzet en de marge.
Overigens schaar ik een kookplaat en afzuigkap ook onder zichtapparatuur. Het RVS match vaak niet tussen verschillende merken en verschillende lijnen van merken.
Het gaat blijkbaar puur om het uiterlijk? Wij hebben bewust een ander merk voor de afzuigkap gekozen, omdat een aantal (gespecialiseerde) fabrikanten veel betere afzuigkappen heeft dan de grote merken.