LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

todo, je bent nog dommer dan het achtereind van een muilezel;

het gaat hier om een aardedraad waarop nog een aardedraad is opaangesloten vanwege een nieuw/oud stopcontact. En DAT is dus geen probleem.

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

Weleens met blote voeten op een plavuizen vloer gestaan terwijl de wasmachine aanstaat. Jawel dan kan je een schok krijgen.

en een gratis permanentje! :lol:
dat scheelt een hoop euries!

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Onze gast die todo aanvalt, schijnt het nog steeds niet door te hebben!
LEES! alle topics nog eens door en U zult begrijpen WAAROM! Zo niet, dan bent U de EZEL die echt LEVENSGEVAARLIJK! bezig is. Ik zal het nog één keer uitleggen. ALLE aardverbindingen dienen op één punt uit te komen. Doet men dat niet en gaat men aardleidingen van aardleidingen aftakken, dan zal bij een defekt aan deze aardleiding HET GEHELE HUIS ONDER SPANNING STAAN! als er ergens iets met een apparaat niet in orde is. Zelf heb ik MTS electro, VEV sterkstroom en een landelijke erkenning gehad en bovendien ook nog 19 jaar installateur geweest, zodat ik toch echt wel weet waar ik het over heb. Wij kennen de gevaren en het geval wat ik al eerder heb aangehaald is echt een PRAKTIJK geval geweest. Laat electra aan de vakman over, dat is wel zo veilig.

Vr. Gr. Hans.

Boer

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Boer »

Een aarddraad in douce hoort van een doorsnede te zijn van 6 Qmm en aangelegt zijn via een aparte leiding rechtstreeks naar centrale aardingspunt in meterkast.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Inderdaad, en dat betekent dat het een "schone"aarde moet zijn dwz. dat op deze aardleiding geen stopcontakten of andere apparaten aangesloten mogen worden.
:!: :!:
Vr. Gr. Hans.

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

Ja, maar 1 draadje extra van de aardedraad van een ander stopcontact mag geen probleem zijn. dat is de point van deze hele discussie.

CookieMonster

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door CookieMonster »

resp00112469:
Als je met 19 jaar ervaring één situatie hebt waarin aarding via de CV een gevaar opleverde dan blijkt het dus toch wel een aardige manier te zijn. In al die 19 jaar zal er vast ook wel een ongeluk geweest zijn bij mensen die alles wel volgens de normen hadden aangesloten??

Verder gaat mijn voorkeur wel uit naar aarding via de normale weg.

John Mertens

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door John Mertens »

Ik zou ook nooit aarden op een verwarming. Let wel, in een badkamer is het verplicht, maar dan net met de bedoeling om de verwarming te aarden en niet de "aarde" er vandaan te halen.
De kwaliteit van electriciteitsspullen (met name de "stopcontacten") in een bouwmarkt is inderdaad extreem beroerd, het zal wel net voldoen, maar ik zou het niet in mijn huis willen hebben.

Gast

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Gast »

Bouwmarkten voor consumenten verkopen inderdaad zeer matige bouwprodukten voor hoge prijs. Boren, handgereedschap, zelfs de duurste: waardeloos. Bouwhout: spint en noesten, verkeerd bezaagd. Ik kom er bijna nooit meer. Als ik op zaterdag voor m'n huis materiaal nodig heb ga ik tegenwoordig eerst langs 'n sloopbedrijf voor goed hout, dakpannen, liggers. Tegenwoordig verkopen ze ook vaak nieuw bouwmateriaal, zoals bouwnetten, wap.staal en bouwhout.

Je slaagt er niet altijd, maar vaak loont het de moeite. Bovendien help je zo ook het milieu een handje door materialen een tweede leven te geven. Gereedschap en overige materialen zijn te krijgen via de professionele bouwmarkten, die op zaterdag vaak tot 12:00 open zijn.

R.J.S. Elektro-technicus

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door R.J.S. Elektro-technicus »

Na een en ander gelezen te hebben over het aarden van wand-kontaktdozen, heb ik de volgende opmerking.
Ik vind dat ook hier weer behoorlijk gemiereneukt word over dit onderwerp, omdat dit zo klaar is als een klontje.
De enige en juiste manier van wcd's aarden is gewoon aarddraden bij trekken van de centraaldoos in het plavond naar de wand kontaktdoos in de wand, de las word dan in de centraaldoos gemaakt (let op geel/groen = aarde, dit voor de amateurs)
verder over de prijs, als dit door een installatie bedrijf gebeurt kan men zelf wel ongeveer uitrekenen wat dit gaat kosten, als het draad doortrekken een beetje tegen loopt is men al gouw een uur tot anderhalf uur bezig, dus reken zelf maar uit, plus event. voorrijkosten.
Hopelijk heeft de vraagsteller hier iets aan

mier

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door mier »

Als *********** moet je wel een verrekte kleine hebben

Heinsie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2007 22:40

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Heinsie »

Ben zelf projectleider van een installatie bedrijf.

regelgeving over aarding in badkamer is laatst nog verandert. Tegenwoordig kan de aarde worden gehaald uit de aarde van de lichtgroep in de badkamer, dit is om de potentiaal verschillen tussen 2 aardes op te heffen.

theoretisch kan men een aarde halen van een radiator, echter praktisch gezien zal er een te grote weerstand optreden, door de diverse koppelingen ed. Dus samenvattend, het mag wel, maar is niet uitvoerbaar in de praktijk.

Overigens is het uitermate verstandig om alle aardes aan elkaar te knopen, dit help alleen maar om de potentiaal verschillen op te heffen.

Tevens heel belangrijk om de aarde eens een keer te laten meten! Kan vervelende gevolgen hebben als de aardweerstand te hoog is. ALs dat zo kan men of een goede aarde opnieuw laten slaan of ALLES achter aardlekschakelaars zetten!


MVG,

Heinsie

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door chat »

Wordt mischien tijd voor bijscholen dan.
Van een radiator mag je nooit als aardpunt om een ander deel mee te aarden.
Deze mag allen geaard worden als beschermingsmaatregel.

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door cossie300 »

Ja, lekker aarden aan de radiator! Gaat perfect met die kunststof verwarmingsleidingen van tegenwoordig! Dan maar hopen dat het water nog wat wil geleiden!

henkgeluk
Berichten: 302
Lid geworden op: 29 apr 2005 20:05

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door henkgeluk »

ik volg als zg niet deskundige dit onderwerp met interesse.de heren zg deskundigen denken dat ze het weten. de nen 1010 is een rommeltje geworden. ik zie regelmatig in huurwoningen geen geaarde radiatoren,de douche lamp in de gevaarlijke zone. nl binnen 225cm en 60 cm douche bak of bad. ook zie ik dat in oude woningen zelfs nog canvas bekleding elektra draad,idem ijzeren buis met las naad! door al deze pijpen hoort een aarde draad mee te lopen!! kortom wat de corporaties dan zeggen (.,daarom schiet nen1010 te kort)alleen bij vernieuwing of renovatie woning behoeft pas deze zaken te worden vervangen! dank je de koekoek . en die mensen die er in wonen die genoemde zaken hebben ,zelfs zonder aard lek automaten!!


welke deskundige reageert hier op!! inderdaad zoals een iemand schrijft moet in de douche een 6mm2 aarde (geen geel/groen) worden geïnstalleerd dus of vanaf meterkast(oude woning zit daar 2 1/2 mm2 !) of bij al nieuwere woningen achter plaatje onder of boven wastafel.

gaarne reactie in deze.

by the way> ik snap niet dat er niet meer ongelukken gebeuren in die oude woningen(gelukkig niet)

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Nou mensen ik neem aan dat die stopconacten wel eens klaar zijn, dit topic is van 2004!

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Al is dit dan een topic uit 2004, veiligheid is van alle dag. En nogmaals, alle metalen delen in een badkamer dienen met een 6 mm2 leiding te worden geaard. Dit moet een SCHONE aarde zijn en daar mogen geen andere apparaten op worden aangesloten. In de groepenkast zit vaak een aarde vanuit de kabel, maar niet altijd. Is er een aardelectrode, dan dienen beide aardleidingen daarop apart te worden aangesloten.
Al eerder heb ik aangegeven dat als men dit niet doet, er gevaar kan ontstaan als er iets met de aarding van de badkamer mis is.
Geval uit de praktijk, zo'n 40 jaar geleden werd ik bij een installatie geroepen waar volgens zeggen de kraan onder spanning zou staan.
Inspectie ter plaatse leerde dat er wel spanning op de kraan werd gemeten, maar dat het niet de kraan was waar spanning op stond, maar de vloer.
Wat was er aan de hand, iemand had de aarde genomen van de CV en deze aan een stopcontakt gezet. Door een foutive aansluiting in de stekker van de koelkast, men had nul en aarde verwisseld, had die koelkast jaren over de aardleiding gewerkt. Hierdoor was bij het aardpunt electrolytische corrosie ontstaan in de aardleiding en deze was doorgerot. Hierdoor stond de CV en de afvoer van het bad onder spanning en toen er iemand het bad in ging en de kraan beetpakte, was dat gelijk het laatste wat hij ooit heeft gedaan! Dus een ieder die zegt dat het geen kwaad kan om een stopcontakt aan de CV te leggen, is levensgevaarlijk bezig!

Vr. Gr. Hans.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door chat »

Mooi verhaal, maar de kraan hoorde ook op hetzelfde potentiaalvereffening aangesloten te zijn als het bad en de vloer, als dit zo was geweest had niet de dood van het slachtoffer hoeven te worden. Fout 2 van een tragisch ongeval. :wink:

Maar onvoorwaardelijk eens dat je niet zomaar ergens een aarde moet aftakken. De regelgeving is niet enkel om het je moeilijker te maken maar meer om ongelukken te voorkomen.

Kees7
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2007 15:25

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door Kees7 »

In onze badkamer is helemaal geen potentiaalvereffening aanwezig, niet op de waterleiding, niet op de radiator en zeker niet op de vloer.

Ik heb hier een paar vragen over:
Hoe kan er eigenlijk spanning op een kraan of radiator komen te staan? Vloer (tegels) is me al helemaal niet duidelijk. Kan volgens mij alleen bij een fout in de cv ketel. Maar zou dan de aardlek niet afslaan?

Is het goed genoeg om al deze zaken met een aarddraad met elkaar te verbinden en dan alles aan een serie aardpinnen in de kruipruimte te verbinden? Kan het kwaad als deze aarding dan niet verbonden is met de aarding via de groepenkast? Als beide aardings een kleine weerstand hebben zou een eventueel potentiaal verschil minimaal moeten zijn, denk ik...

Loop ik door alles in de badkamer te aarden niet een groter risico op een inductiespanning op de leidingen bij een blikseminslag in de buurt van mijn huis?

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: stopcontacten aarden en de prijs hiervoor ...

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Dat gebeurt alleen als een veiligheids aarding wordt gebruikt voor het doel waar zij niet voor bestemd is. Zoals al eerder is aangegeven dient een veiligheids aarding niet om daar apparaten mee te aarden. Daarvoor dient uitsluitend de aarding van de groepenkast. Hoe meer deze beide aardsystemen zijn gescheiden hoe beter het is.
Tegenwoordig zal het niet meer zo vaak voorkomen, omdat de meeste leidingen in kunststof zijn uitgevoerd. Zijn de waterleiding en de afvoer van metaal, dan moeten beide systemen met dezelfde aardleiding zijn verbonden.
Zou er om wat voor reden dan ook een lek ontstaan, dan zal de aardlek daarop aanspreken.

Vr. Gr. Hans.

Gesloten