Student90 schreef:
Ik las jouw beschrijvingen in de context van jouw bericht. Daarom nam ik wellicht onterecht aan dat de "gevaarlijke" situatie is ontstaan door uitstel van onderhoud.
Die context zat in uw hoofd, niet in deze thread
. En zeker (niet wellicht), u las iets wat er niet stond.
Student90 schreef:... Vooropgesteld is er m.i. niet zoiets als een "ongevaarlijk" defect.
Wellicht. Het komt neer op wat de definitie is van defect of mankement. Een kapot leeslampje boven stoel 14C, wat is dat?
Niet ieder 'defect' houdt een vliegtuig aan de grond.
Student90 schreef:
Bij een (in jouw ogen) "ongevaarlijk" defect zou m.i. een beroep op overmacht wel slagen, indien het defect dus onverwacht is; idem voor een "gevaarlijk" defect.
Een beroep op overmacht zou niet slagen, indien het "ongevaarlijk" defect niet onverwacht is; idem voor een "gevaarlijk" defect.
1)
In strikt juridische zin klinkt dit logisch: onverwacht defect ----> buitengewone omstandigheid ----> 'overmacht'.
Er zijn echter rechterlijke uitspraken (
hoewel niet consistent) die in een andere richting wijzen. Zelfs in geval van een onverwacht defect en een aantoonbaar uitstekende staat van onderhoud zijn maatschappijen veroordeeld tot het betalen van compensatie (als ik het goed heb in een enkel geval zelfs waarin dit onverwachte defect plotseling optrad
na het opstijgen/tijdens de vlucht waardoor teruggekeerd moest worden naar het vliegveld van vertrek (met vanzelfsprekend flinke vertraging tot gevolg) ).
2)
Daarnaast en niet onbelangrijk: het gaat hier strikt genomen over een 'buitengewone omstandigheid'. Een buitengewone omstandigheid in de zin van de regelgeving zou een maatschappij vrijwaren van het betalen van compensatie voor vertraging. U betrekt 'buitengewone omstandigheid' hier louter en alleen op
het constateren van een onverwacht defect.
Ik denk niet dat dat juist is. Het constateren van het defect als zodanig is immers niet de oorzaak van mogelijke vertraging. De vertraging wordt veroorzaakt door acties die worden ondernomen naar aanleiding van de constatering van het defect. En die acties hangen natuurlijk af
van de ernst van het defect. En behalve in het geval van een zodanig defect
dat absoluut niet gevlogen mag worden, heeft de maatschappij hierin een zekere keuzevrijheid.
Om even bij het kapotte leeslampje te blijven: een luchtvaartmaatschappij die zich beroept op overmacht en derhalve meent geen compensatie te hoeven betalen omdat de vertraging van 10 uur is veroorzaakt door het vervangen van het kapotte leeslampje boven stoel 14C waarbij een reserve onderdeel niet voorradig was en waarop uren gewacht moest worden voordat de vervanging ter hand kon worden genomen, haalt natuurlijk bakzeil bij de rechter.
Of heeft deze maatschappij volgens u nog steeds kans daar haar beroep op overmacht gehonoreerd zal worden?
Als u geïnteresseerd bent (en dat denk ik), ik vond hier een interessant artikel. Zeker de moeite waard:
http://www.openaccessadvocate.nl/tijdsc ... 15_002_002