Moneyman schreef:Daar verschillen we dan van inschatting.alfatrion schreef:Lid 1 geeft aan dat partijen zich redelijk moeten gedragen. Lid 2 geeft aan dat een afspraak niet van toepassing is, als deze in de gegeven omstandigheden onaanvaarbaard is. Onaanvaardbaar is duidelijk een zwaardere maatstaf dan redelijkheid.
Wil je mij er van overtuigen dat het onaanvaardbaar zou zijn dat de verkoper zijn afspraak nakomt en we dus het pacta sunt servanda op zij zouden moet schuiven, dan moet je met meer aankomen dan dat de verkoper niet is nagekomen en de klant dit mogelijk ook zelf kan. Wie zijn hoofd vergeet, moet zijn benen gebruiken.
Als ik van zolder naar beneden loop en ik vergeet de wasmand die mijn vrouw me gevraagd had mee te nemen, moet ik natuurlijk in beginsel zelf nogmaals naar zolder. Maar als mijn vrouw dat heel veel makkelijker dan ik op kan lossen, bijvoorbeeld omdat zij nog in de slaapkamer is, dan is het niet onredelijk of onaanvaardbaar dat mijn vrouw zelf even die wasmand op zolder pakt.
We mogen net niet over een wasmachine hebben, het gaat immers om een mini vriezertje, maar een wasmand op zolder is dan wel weer compleet logisch. Schiet mij maar lek