renewouters schreef:Mark1992 schreef:
- Waarom willen ze over de inhoud niets kwijt?
Hoe oud ben je? Als je ouder bent dan pak m beet 12, dan weet je toch wel dat alle plannen in principe met prinsjesdag worden gepresenteerd? Gewoon basiskennis van hoe onze parlementaire democratie werkt (en zoals je ongetwijfeld op school hebt geleerd).
Een doorkijkje hoe onze parlementaire democratie echt werkt. Meer dan 10 jaar geleden was de lobby voor afschaffing al volop in touw:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... t-30107-10
Aanwezigen: Shell, AkzoNobel, ABN AMRO, de ING, Fortis, de American Chamber of Commerce, het VNO-NCW, Ernst & Young en de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs.....die op wat politici inpraten. Tenenkrommend:
AkzoNobel schreef:Historisch gezien heeft Nederland altijd een goed fiscaal klimaat gehad. In het verleden hadden wij duidelijke wetgeving. Je kon rulings halen bij de fiscus en dat heeft ertoe geleid dat wij in het verleden altijd een voorsprong hebben gehad op veel buurlanden.
Mag ik ook zo'n "ruling" ?
Shell schreef:Nederland heeft terecht een goede reputatie als het gaat om het fiscaal vestigingsklimaat. Terecht, want wij hebben ook iets om te koesteren, maar de wereld verandert snel en landen beconcurreren elkaar steeds scherper. Als wij niets doen, verliezen wij onze toppositie in de wereld.
Dit wordt "race to the bottom" genoemd , belasting tarieven voor bedrijven gaan alleen maar omlaag. En voor burgers omhoog.
Goede reputatie? Daar denkt de EU anders over, Nederland is daar op de vingers getikt, de belasting deal met Starbucks werd als verkapte staatsteun gezien
Shell schreef:Dit punt, het kunnen aftrekken van de kosten en het voorkomen van dubbele belasting is veel belangrijker. Ik wil weten als bedrijf dat als ik ergens belasting betaald heb ik erop kan rekenen dat ik niet elders nog een keer wordt aangeslagen, dat ik de kosten die ik maak gewoon kan aftrekken zonder van het kastje naar de muur gestuurd te worden
De Zuidas staat vol met brievenbusfirmas , die helemaal nergens belasting betalen. Uiteraard kent ook Shell de weg.
Shell schreef:Ik wil even doorgaan met mijn derde punt, het schrappen van de dividendbelasting........Afschaffing van de dividendbelasting zorgt voor deze dynamiek en daardoor het aantrekken van hoofdkantoren. In mijn conclusie wil ik dan ook zeggen dat Nederland een goed vestigingsklimaat heeft maar dat dit in rap tempo veroudert. Achterstallig onderhoud is dringend nodig.
Onderhoud waaraan? De rode loper voor multinationals, en buitenlandse beleggers?
Ing schreef:De mensen die geïnterviewd zijn, geven aan dat Engeland jaren lang een heel mooi systeem had, maar dat dat langzaam is afgegleden. Als je kijkt naar waar dat door komt, is er een aantal oorzaken voor, waarvan de belangrijkste zijn dat Engeland al heel lang een Vpb-tarief heeft van 30% – dat is heel lang aan de lage kant geweest in Europa – maar dat er nu 20 landen binnen Europa zijn die een lager tarief hebben. Je kunt dus constateren dat Engeland de laatste jaren heeft verzuimd om dit tarief te verlagen. Wij hebben dat wel goed gedaan. Ondanks het feit dat Engeland geen dividendbelasting heeft, heeft het nog steeds het systeem dat buitenlands inkomen niet vrijstelt en dat wordt door sommige ondernemingen ook als een probleem gezien
Wederom: fasten your seat belts, for the race to the bottom
Fortis schreef:Ook mijn indruk is dat het vestigingsklimaat in Nederland op zich goed is, maar dat wij alert moeten zijn; stilstand betekent inderdaad achteruitgang. Ook ik zou willen pleiten voor afschaffing van de dividendbelasting en voor vereenvoudiging van de deelnemersvrijstelling.
etc....
Dit is 10 jaar oud! Als je hier je oren naar wil laten hangen, zet dat dan tijdig in je verkiezingsprogramma! Dan heeft de kiezer iets te kiezen