LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
16again
Berichten: 16401
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door 16again »

renewouters schreef:
02 mar 2019 18:11
Maar daarnaast: je kunt brandstofverbruik slechts vergelijken als die onder gecontroleerde omstandigheden wordt gemeten. Ervaringscijfers zijn per definitie niet vergelijkbaar en niet controleerbaar.
De verbruikscijfers zoals de fabrikant heeft opgegeven, worden ook onder gecontroleerde omstandigheden gemeten. Maar een gemiddelde van ervaringscijfers lijkt me een realistischer verbruik op te leveren

Ivo.w
Berichten: 1809
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door Ivo.w »

renewouters schreef:
02 mar 2019 18:11
Maar daarnaast: je kunt brandstofverbruik slechts vergelijken als die onder gecontroleerde omstandigheden wordt gemeten. Ervaringscijfers zijn per definitie niet vergelijkbaar en niet controleerbaar. Weersomstandigheden kunnen de meting al beinvloeden.
Juist de sites met praktijkverbruik zijn voor automobilisten interessant. Mits de cijfers afkomstig zijn van meerdere gebruikers en over vele kilometers gaat. Het geeft dan een héél goed beeld over een realistisch praktijkverbruik bij een gemiddelde rijstijl. Juist de officiële verbruikscijfers uit laboratorium testen zijn de laatste 15 jaar bij sommige mensen steeds verder gaan afwijken van wat in praktijk haalbaar is. 20% tot 30% afwijking tussen test en praktijk was bij de oude WLTP meetmethode geen uitzondering. Je kan dan beter een auto kopen die op papier 1 op 18 rijdt en in praktijk slechts 10% minder zuinig is dan een auto die op papier 1 op 20 moet halen met in praktijk wel 25% meer verbruik.

Daarnaast kun je, als je eenmaal een bepaald type auto hebt, door naar de zuinigste 20% rijders te kijken nog zien of er aan je rijstijl wat te verbeteren valt zonder het in het extreme te trekken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt inderdaad beter niet naar het groepje jakkerende rijders kijken en ook niet naar het groepje 'slakken'. Maar kijk je naar de middengroep, dan heb je wel een redelijk beeld. Het voordeel van die Duitse sites is dat daar veel meer gebruikers zijn en de cijfers dus wat betrouwbaarder uitmiddelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door kweenie »

Sinds januari van dit jaar heb ik het verhaal afgemaakt met een luchtwarmtepomp met 200ltr boilervat met elektrisch verwarmingselement en voorzien van een spiraalwarmtewisselaar in combinatie met een 28/24 HRE verwarmingsketel. Nu heb ik deze Luchtwarmtepomp onconventioneel op de aanvoerzijde van de verwarmingsketel aangesloten middels de warmtewisselaar waarbij ik de watertemp. van de CV verlaagd heb van 80 naar 45 graden omdat ik met deze instelling mijn huis, voorzien van vloerverwarming en bestaande radiatoren, nog aangenaam warm kan krijgen. De warmtepomp bevindt zich dus tussen CV ketel en centrale verwarming in.
Fiselier, ik zie de constructie nog niet helemaal voor me. Als de warmtepomp op de ingang van de Cv-ketel zit, dan bevindt de Cv-ketel zich toch juist tussen de warmtepomp en de leidingen van de CV installatie in? En niet andersom?

Heb je in deze constructie niet dat de boiler het water al electrisch op 40/45 graden brengt een dat de CV ketel eigenlijk alleen een klein beetje bijverwarmt om het kleine verlies tussen boiler en ketel op te vangen?

Mij lijkt de meest logische constructie eerst een warmtepomp met een 'dood' voorraadvat en dat aansluiten op de CV-ketel. Of in elk geval het electrische element in de boiler niet aan zetten.

johnny 123 brav
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2021 17:27

Re: Iedereen aan de warmtepomp? Een op de vijf is ontevreden

Ongelezen bericht door johnny 123 brav »

maak al meerdere jaren gebruik voor verwarming van 2 airco,s die ook een verwarmings functie hebben . ging super [heb zonne panelen en deze gaven per jaar ongeveer 4000 kw dus stroom gratis ] echter kan wel zeggen zodra buiten temp onder 0 komt is het warmte afgifte van het z.g warmte pomp proces voorbij .denk wel dat aardwarmte hier oplossingen geeft dit omdat grondwater ongeveer 6 graden is . heb dit eigelijk pas ondervonden deze afgelopen week . laatste jaren bijna geen winter gehad met temp onder de 4 graden . maar kan echt zeggen warmte pomp werkt super maar niet bij buiten temp onder de 1a2 graden .is overgens mijn ervaring met buiten lucht warmte pomp. mvg john

Gesloten