@Stevie81 ...
Beloofd en dat is géén grapje, ik heb er inmiddels óók genoeg van en hoop, dat anderen de topic met véél informatie in de lucht willen en wéten te houden. Inderdaad heeft momenteel niet ieder interesse aan deze toch complexe materie. Ikzelf combineer een topic met een verkenningstocht voor mezelf.
Het is een proberen waard mijn topic nu los te laten en niet meer te knuffelen ... bedankt voor de tip!!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wie is er bang... voor de warmtepomp?
-
hänschen klein
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: Wie is er bang... voor de warmtepomp?
Vast niet, maar binnenkort hoop ik te verhuizen naar een nieuwbouw 'nul-op-de-meter' appartement met onder andere een warmtepomp, ik zal dan de ervaringen delen op dit forum.
hänschen klein
vindt dit leuk
-
StevieNL81
@grun:
Toevallig ter sluis?
Toevallig ter sluis?
Nee, Groningen.
Tsja, zoals bij veel technologieën is er ook bij warmtepompen permanent volop ontwikkeling. En aanpassing aan de lokale markt. Waarbij iedere variant tot problemen kan leiden bij slechte montage of bij het op de verkeerde manier toepassen. Dáár gaat het vooral mis.hänschen klein schreef: ↑21 apr 2019 17:10Zoals bij andere consumenten is het vaak een spontane actuele ontwikkeling en ik ben me er, toegegeven, niet bewust van geweest, eerst eens in de historie te gaan zoeken. Overigens ben ik in de opening begonnen met een warmtepompnieuwtje van een Nederlandse warmtepomp-ontwikkelaar waarover tevoren mogelijk nog nergens werd bericht ...
De achterliggende warmtepomptechniek zelf is niet zo schokkend nieuw. Die is, vooral in Zweden, al behoorlijk doorontwikkeld, met name sinds de oliecrisis begin jaren 70. De markt is daar in de jaren 90 volwassen geworden en bijna alle nieuwbouw was daar begin deze eeuw al met warmtepomp. En ook bestaande CV installaties worden er al een tijd volop vervangen door warmtepompen.
Één van de redenen voor die veel eerdere ontwikkeling is dat de prijs van energie daar veel minder verschilt tussen gas en electriciteit. Waar je in veel andere landen, waaronder Nederland, per GJ bij gas veel goedkoper uit bent dan met electriciteit, is in Zweden de prijs per GJ voor gas en electriciteit ongeveer op het zelfde niveau. En heb je de duurdere installatie dus in kortere tijd terugverdiend.
Die angst voor warmtepompen is dus vooral de angst van de mensen voor andere, voor Nederlanders onbekende technologieën. Gecombineerd met een, vaak terechte, angst voor slechte aannemers die geen idee hebben waar ze bij warmtepompen op moeten letten. Maar ik denk dat als de gasprijs en electriciteitsprijs ook in Nederland meer naar elkaar toe groeien (en de aannemers zich een beetje in de techniek gaan verdiepen) ook de Nederlanders graag overschakelen.
hänschen klein
en Ivo.w
vinden dit leuk
-
Komkommertijd
Het probleem met warmte pompen is niet de pomp zelf maar wie doet wat!
Als je een pomp met metalen voeten op een muur monteerde of vlak naast slaapkamer raam dat bij vele open staat....
Zonder isolerende extra voetjes en zo maken ze dan teveel lawaai.
En nog de monteurs die maar wat doen, lekkende F gassen wegens matig aangelegde leidingen,
dat hoorde niet maar gebeurde vaker omdat er tekort goed opgeleide monteurs zijn.
De vaak te dure rommelaars veroorzaken vele klachten en als je teveel klanten kreeg en een ZZPer inhuurde die alleen maar C V Monteur is, dat is vragen om problemen en ik zie een vakman in werkkleding en niet of deze ook goed opgeleid is.
Naast de soms extreem hoge kosten dus ook vaak matige vakmensen en daarom plaatste ik op Pag 3 ook een link naar
een vakblad voor deze warmtepompen....
Zelfs ik kan zelf een warmtepomp plaatsen maar vullen en afregelen en storingen zoeken? Dat lukt zeker niet.
Dus plaatsen mag maar een ander moet dan al mijn fouten corrigeren.......
Ik denk dat de controle op de C V monteurs tekort schiet en alleen F gas vullen zonder de rest te controleren zal veel ellende en de nu helaas slechte naam veroorzaken.
Het word nu te snel ingevoerd, en met tekort personeel en Den Haag wil zo snel mogelijk......
Het is een loterij of je een vakman kreeg of dat ik het mag doen.... en dan maar hopen op goed geluk?
Als je een pomp met metalen voeten op een muur monteerde of vlak naast slaapkamer raam dat bij vele open staat....
Zonder isolerende extra voetjes en zo maken ze dan teveel lawaai.
En nog de monteurs die maar wat doen, lekkende F gassen wegens matig aangelegde leidingen,
dat hoorde niet maar gebeurde vaker omdat er tekort goed opgeleide monteurs zijn.
De vaak te dure rommelaars veroorzaken vele klachten en als je teveel klanten kreeg en een ZZPer inhuurde die alleen maar C V Monteur is, dat is vragen om problemen en ik zie een vakman in werkkleding en niet of deze ook goed opgeleid is.
Naast de soms extreem hoge kosten dus ook vaak matige vakmensen en daarom plaatste ik op Pag 3 ook een link naar
een vakblad voor deze warmtepompen....
Zelfs ik kan zelf een warmtepomp plaatsen maar vullen en afregelen en storingen zoeken? Dat lukt zeker niet.
Dus plaatsen mag maar een ander moet dan al mijn fouten corrigeren.......
Ik denk dat de controle op de C V monteurs tekort schiet en alleen F gas vullen zonder de rest te controleren zal veel ellende en de nu helaas slechte naam veroorzaken.
Het word nu te snel ingevoerd, en met tekort personeel en Den Haag wil zo snel mogelijk......
Het is een loterij of je een vakman kreeg of dat ik het mag doen.... en dan maar hopen op goed geluk?
hänschen klein
vindt dit leuk