Gisteren dispute ingediend en vandaag is het al goedgekeurd. Volledige bedrag krijg ik terug. Hierbij nog wat tips voor anderen die dit meemaken:
Voor/tijdens aankoop:
* Kijk even naar de prijs in USD, check
https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... selkoersen en controleer wat de omgerekende waarde in EUR gaat zijn als ze het gaan omrekenen in NL. Gaat het over de 22 EUR heen, dan moet je straks wellicht betalen.
* Stuur tijdens aankoop een bericht met de waarde in USD en dat ze de correcte waarde moeten opgeven. Dit hoef je niet te doen, maar misschien wel handig om gedoe te voorkomen. Als ze de correcte waarde melden dan is de kans dat het misgaat een stuk kleiner.
* Maak even een foto of screenshot van de totale prijs in USD zoals aangegeven op de website. Dat scheelt straks weer omdat je dit anders in de dispute weer moet gaan omrekenen. Moet je het straks omrekenen, refereer dan naar de huidige prijs in USD/EUR.
Na aankoop:
* Als ze het pakket komen afleveren bij jou thuis en je moet betalen terwijl het onder die 22 EUR grens lag, niet betalen tenzij je die administratie kosten niet meer terug wilt hebben. Neem een foto van het pakket en wat er op de label staat aangegeven als waarde. Dit heb ik bij de winkel gedaan omdat ik niet thuis was. Je kan zowel bij je deur of in de winkel aangeven dat het pakket terug mag. Hoe sneller het terug is, hoe sneller jij je geld terug kan vragen/krijgen.
* Open een dispute. Je krijgt een optie m.b.t. customs, die moet je selecteren. Dit kan pas als het pakket terug is naar China. Je hebt weinig ruimte voor tekst en zal waarschijnlijk een screenshot van tekst in Notepad moeten uploaden. Je kan na het indienen van een dispute alsnog extra screenshots/attachments toevoegen. Maak geen gebruik van URL shortners, je weet immers niet of die werken in China.
* In de dispute geef je de link naar de tabel van belastingdienst (boven). Je laat met een simpele berekening zien hoe het bedrag boven die 22 EUR grens terecht is gekomen omdat een te hoge waarde was opgegeven.
* Deel ook de volgende link
https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket- ... uitenland/ Ik heb daar ook een screenshot van meegestuurd waarop ik heb aangegeven waar het pakket hoort en waar het door de verkeerd opgegeven waarde terecht is gekomen
* Geef nog even kort aan dat je verwacht dat de verkoper netjes de correcte waarde moet vermelden op een pakket en dat je er niets aan kan doen als dat niet is gebeurd.
Kan niet garanderen dat je het geld terug krijgt als je geen foto van de label op de verpakking hebt toegevoegd aan de dispute, maar ik denk het wel. Wil best helpen als iemand vastloopt, stuur dan gewoon een PB. Ben ervan overtuigd dat het een stuk lastiger is om die administratiekosten terug te krijgen van AliExpress. Als je het product niet hebt is het namelijk lastiger voor AliExpress om aan jou te vertellen dat je het volledige bedrag simpelweg kwijt bent.
Er zijn mensen op dit forum die denken dat het altijd jouw verantwoordelijkheid is als dit misgaat terwijl jij er niets aan hebt kunnen doen om dit te voorkomen. Dat is niet zo en zo kijkt de webshop er zelf ook niet naar, maar ik vind het prima als er nog steeds mensen zijn die daarvan overtuigd zijn. Ik zou zeggen, laat je vooral door deze mensen adviseren.