Pagina 4 van 19

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 13:35
door Moneyman
fonsflons schreef:
15 jul 2019 13:29
Wanneer houdt de aansprakelijkheid van de auto bestuurder eigenlijk op? Stel dat er 10 minuten later een andere (appende) fietser aankwam, die niet oplettend er ook nog eens op knalt...is de auto daar dan ook nog aansprakelijk voor?
Nee. De aansprakelijkheid houdt op zodra er geen direct verband meer is tussen de schade en de schadeveroorzakende gebeurtenis.
fonsflons schreef:
15 jul 2019 13:29
Ik snap dat het juridisch natuurlijk allemaal zo klaar als een klontje zal zijn, maar heb er wel persoonlijk mijn mening over dat als een groepje wielrenners op 'gemotoriseerde voertuig snelheid' vlak achter elkaar rijd je voor het hele groepje aansprakelijk bent omdat men niet meer op elkaar kan reageren als er wat gebeurd. Op een brommer met 30 mag je ook niet bumper aan bumper in polonaise achter elkaar rijden toch?
Het is niet zwart/wit, natuurlijk. gelukkig maar, want dat zou al snel onredelijk worden. De niet-anticiperende houding van wielrenner 3 zal er zo goed als zeker voor zorgen dat hij niet zijn hele schade vergoed krijgt.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 14:00
door mahadma
Dit wordt puur een verzekrings kwestie, Niet persoonlijk bedoeld, maar er zijn wielrenners die gewoon als ongeleide projectielen door het verkeer flitsen en alle regels aan hun spreekwoordelijke laars lappen. In zuid limburg (te) veelervaring mee. De verantwoordingen van het weggedrag en snelheid plus andere factoren zal de beslissing brengen. Overigens als u hard/snel wil rijden ga dan op een afgesloten (al of niet gesloten) cirquit. Tourrijden is niet racen. Omdat racefietsen geen geluid maken is dàt een extra gevaar. De tijd zal het leren wat de uitspraak is.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 14:08
door Moneyman
fonsflons schreef:
15 jul 2019 13:44
Zal er ook rekening gehouden worden met het feit dat de fietsers een sport beoefenen op de openbare weg? (Daar mag ik ook niet voetballen.)
Nee, daar wordt geen rekening mee gehouden. Het is immers gewoon toegestaan. Net als voetballen, overigens...
fonsflons schreef:
15 jul 2019 13:44
Als ik met een auto wil racen moet ik dat op het circuit doen. Met de fietst is dat toegestaan op de openbare weg.
Zowel met de fiets als met de auto geldt dat je je aan verkeersregels hebt te houden. Zolang je dat doet, heb je zowel met de fiets als met de auto geen probleem.
fonsflons schreef:
15 jul 2019 13:44
(Ik heb overigens totaal geen problemen met wielrenners hoor, zolang ze op de tv zijn en niet voor mijn auto :) )
Hahahaha geweldig! :mrgreen:

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 14:10
door reggie2
Ntr 1980 schreef:
15 jul 2019 12:09


Er is een schade formulier ingevuld.
Helaas wijst de verzekering van de tegenpartij aansprakelijk af, maar mijn inzien is dit dus onterecht, hij heeft ons geen voorrang verleend en de weg gehinderd.
De automobilist heeft je niet geraakt, dus ik twijfel of je in je recht staat.

Hoe rot ik de situatie ook voor jullie vind.....als je ziet hoe de mensen met hun racefiets scheuren dan is dit te verwachten.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 14:49
door Komkommertijd
1 Ik mag op mijn E bike niet harder dan 25 Km/h en hier rekende iedereen ook op.

2 Voorrang hebben is 1 maar je mag geen voorrang nemen.

3 Spiegel, dat betekend voor een auto zeer goed erin kijken, en alle verkeer voorrang geven.

4 de 1e fiets kon tijdig ontwijken, dus die lette goed op, nr 2 werd aangereden en nr 3 had wegens in wiel kleven tekort zicht en hield tekort afstand.

5 Spiegel voor fietsen, vaak staat deze alleen voor zijweg goed en zie je alleen struiken of te laat.
Dus voor fietsers in dit geval is het maar de vraag of ze de auto tijdig konden zien.
Dus Punt 5 zal vermoedelijk niet aangenomen worden.

Wat er bij een rechtszaak uit komt weet ik niet, maar deze 4 punten worden wel meegewogen.

Verder vooral voor verzekeraars onderling en het afwijzen van de verzekeraar Auto moet, als ze dat niet hadden gedaan is 100% zeker betalen dus dat is juridische maatregel die ze vaak standaard doen bij enige twijfel.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 14:51
door Moneyman
reggie2 schreef:
15 jul 2019 14:10
De automobilist heeft je niet geraakt, dus ik twijfel of je in je recht staat.
Raken is geen vereiste voor schuld of aansprakelijkheid.
reggie2 schreef:
15 jul 2019 14:10
Hoe rot ik de situatie ook voor jullie vind.....als je ziet hoe de mensen met hun racefiets scheuren dan is dit te verwachten.
Eens. Het gaat niet voor niets vaak fout met racefietsers. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat hier ook het geval is.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 15:24
door Ntr 1980
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga jullie op de hoogte houden van wat de verzekeringen gaan beslissen.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 18:13
door Lady1234
Maar ja, ik ben wel 6 en 7 kwijt. :lol:

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 18:23
door 16again
Ntr 1980 schreef:
15 jul 2019 15:24
.....wat de verzekeringen gaan beslissen.
Het zou me niet verbazen als die verzekeraars een verdeelsleutel uit de hoge hoed toveren, die vooral gunstig is voor de verzekeraars onderling, ten koste van fietsers en automobilist

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 18:23
door Lady1234
@gonsflons
Misschien staat dat wel in dat boek.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 18:33
door Nijogeth
De situatie is dus als volgt: een voorrangsweg met 3 fietsers achter elkaar op het fietspad die 30 kilometer per uur rijden. Zij naderen een onoverzichtelijke kruising, waarbij verkeer uit de zijweg in een spiegel moet kijken om überhaupt iets te zien.

Is het niet zo dat deze spiegels voornamelijk voor het autoverkeer is afgesteld? Of hangt er nog een 2e spiegel voor het fietspad? Want als er geen 2e spiegel hangt, dan kan het zo zijn dat een auto sowieso een stukje het fietspad op moet rijden om de fietsers te kunnen zien. Ik kom wel vaker op zulke plaatsen, waar dat nodig is.

Als de fietsers dan met een normale snelheid aankomen, dan is dit nog te overzien, maar nu reden ze schijnbaar harder, waardoor de anticipatietijd een stuk korter wordt. Toch stond de auto wel stil en kon de eerste fietser er gewoon langs, omdat deze voldoende zicht had op de situatie. De 2e fietser schrok waarschijnlijk en ging vol in de remmen, waardoor de 3e er achterop klapte, doordat deze uit de wind reed. Is dit een reëele optie?

Het lijkt me dus goed mogelijk dat automobilist geen andere keus had, maar toch dit veroorzaakt.

Echter had schade sowieso voorkomen kunnen worden als er niet zo hard was gereden (al is dat in principe geen overtreding, aangezien de maximumsnelheid waarschijnlijk niet lager dan 30 kilometer per uur lag) en zo kort op elkaar was gereden. En dat laatste zal een verzekeraar zeker proberen te gebruiken.

Maar dat de automobilist mogelijk het fietspad op moest om de fietsers überhaupt te zien, dat is wel een aanname en kan uiteraard anders zijn.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 18:38
door Nijogeth
Maar volgens mij geef ik niet echt een mening. Ik stel verder ook wat vragen, want dan kan de situatie ter plaatse wat duidelijker worden.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 18:40
door Lady1234
“Maar dat de automobilist mogelijk het fietspad op moest om de fietsers überhaupt te zien, dat is wel een aanname en kan uiteraard anders zijn.”


Daarom vroeg ik ook om het adres van het ongeval, dat maakt zaken wellicht wat duidelijker.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 18:46
door NeoDutchio
30km/u is 8,33 meter per seconde. Als fietser 2 fors remt en fietser 3 knalt er achterop, dan is er wel heel weinig tussenafstand geweest.
Als fietser 2 hard moet remmen en nog net tot stilstand kan komen, dan zal fietser 3 pas na minimaal 8,33 meter doorhebben dat er iets voor hem gebeurd. Als er zo'n schade is zal er hoogstwaarschijnlijk weinig geremd zijn. Als je graag met deze snelheid wil gaan rijden moet je er op bedacht zijn dat treintje rijden in de bebouwde kom in het dagelijkse verkeer zeer gevaarlijk is.
Ik zie nog steeds geen verschil met eenzelfde situatie met de auto. Als daar auto 3 op no. 2 knalt omdat de eerste moet remmen (met welke reden dan ook), dan heeft deze gewoon te weinig afstand gehouden om tijdig stil te staan. Met de auto heb ik een stopafstand van 12,67 meter. Met 2 seconden tussen mij en mijn voorganger zit er dus 16,66 meter tussen. Ruim voldoende om te kunnen stoppen.
Bij de derde fietser ligt dus een enorme eigen verantwoordelijkheid.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 20:56
door Lady1234
Volgens mij is de afdeling Aansprakelijkheid wel het gecompliceerdste in het verzekeringsvak, maar daarom waarschijnlijk ook het meest interessant.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 21:11
door Moneyman
Mag ik ter verdediging van de juristen nog aandragen dat er ook juristen met een onderbouwde én meer genuanceerde reactie in de zaal zijn? :lol: :mrgreen:

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 21:15
door Moneyman
NeoDutchio schreef:
15 jul 2019 18:46
Als er zo'n schade is zal er hoogstwaarschijnlijk weinig geremd zijn.
Aanname. Bij racefietsen van Carbon, die je tegenwoordig steeds vaker ziet, is een simpele van met een klein breukje al voldoende voor een totall loss.
NeoDutchio schreef:
15 jul 2019 18:46
Bij de derde fietser ligt dus een enorme eigen verantwoordelijkheid.
Bijzonder weer hoe makkelijk je van aannames naar conclusies schakelt.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 21:28
door Moneyman
fonsflons schreef:
15 jul 2019 21:25
Moneyman schreef:
15 jul 2019 21:11
Mag ik ter verdediging van de juristen nog aandragen dat er ook juristen met een onderbouwde én meer genuanceerde reactie in de zaal zijn? :lol: :mrgreen:
Dadelijk ga je nog vertellen dat het 'ook maar mensen zijn' zeker :mrgreen:
Je kunt ook overdrijven :mrgreen:

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 21:42
door NeoDutchio
Moneyman schreef:
15 jul 2019 21:15
NeoDutchio schreef:
15 jul 2019 18:46
Als er zo'n schade is zal er hoogstwaarschijnlijk weinig geremd zijn.
Aanname. Bij racefietsen van Carbon, die je tegenwoordig steeds vaker ziet, is een simpele van met een klein breukje al voldoende voor een totall loss.
Een breuk of scheur in het carbon is te repareren. Om een fiets total loss te krijgen is behoorlijk wat kracht nodig. Dit gebeurd niet van een simpele valpartij. Of het moet een hele goedkope fiets zijn geweest dat deze economisch total loss is.
Moneyman schreef:
15 jul 2019 21:15
NeoDutchio schreef:
15 jul 2019 18:46
Bij de derde fietser ligt dus een enorme eigen verantwoordelijkheid.
Bijzonder weer hoe makkelijk je van aannames naar conclusies schakelt.
Het eerste is geen aanname, maar het uitsluiten van zaken. Met voldoende tussenafstand en opletten was er op tijd stil gestaan.

Re: Ongeval fiets, wie is aansprakelijk?

Geplaatst: 15 jul 2019 22:00
door Veldt01
Dat laatste lijkt me veel te optimistisch, zelfs met voldoende afstand en opletten wat een fietser in een schrikreactie doet, niet iedereen beheerst zijn fiets kennelijk even goed als Neodutchio (al enekel malen e-bikers gezien die zelfs met een zee van afstand nog niet in staat zijn om tijdig te remmen en dat zal bij wielrenner niet anders zijn).
Feit is dat de schuld in eerste instantie bij de automobilist ligt die simpelweg voor de haaietanden had moeten stoppen en kennelijk te laat heeft gereageerd (of te hard op de voorrangsweg af is gereden alvorens te remmen). Het feit dat het bij fietser 1 en 2 net goed is gegaan wil niet zeggen dat dit bij fietser 3 die kennelijk een minder goed overzicht had ook zomaar goed gaat (of er al dan niet voldoende afstand werd gehouden is me niet duidelijk).
Zwakke punt is dat er een vermoeden is dat fietser drie inderdaad aan het stayeren was achter zijn /haar voorganger. Hierdoor niet voldoende heeft opgelet en niet in staat is gebleken tijdig te remmen / uit te wijken (wat de twee voorgangers wel is gelukt).
Overall denk ik dat de verzekering (mits het te late stoppen op de fietsstrook vast staat) van de auto toch voor een flink deel op gaat draaien voor de schade. Een fietser is nou eenmaal een zwakke verkeersdeelnemer en je moet het in Nederland als fietser aantoonbaar wel heel bont maken om in het ongelijk te worden gesteld.