Re: Auto bij garage gekocht, na 6 dagen kapot
Geplaatst: 30 sep 2019 11:57
Onderhoudsboekje Nakijken wanneer riem vervangen is . OP internet even zoeken wanneer reparatie is gevoerd ,b.v apk of Carfax ??
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Bij elke beurt hangt er aan het knipperlicht of in een plastic houdertje in de buurt een kaartje met daarop wanneer de volgende beurt gedaan moet worden (datum en km stand) en welke olie er gebruikt is. Dit is hetzelfde wat gebeurd als de riem vervangen is. Onder de motorkap wordt of een sticker geplakt of met stift de km stand geschreven en/of de datum van vervanging. Dit is het enige bewijs dat aangeeft hoe oud een riem is of hoeveel km deze er al op zit. Deze sticker wordt geplakt door de monteur die de riem vervangen heeft, dus ook een professionele partij. Het lijkt mij dus sterk dat een rechter daar geen rekening mee gaat houden als dat aangedragen wordt.chrisd1 schreef: ↑30 sep 2019 11:07En ik denk trouwens ook niet, dat de rechter (v/m) zich in stickertjes en wat dies meer zij, niet opgebracht door een erkende expert oid, zal gaan verdiepen.
Wat is de datum en/of kilometerstand die hier op stond. Geen idee welk type u heeft, maar over het algemeen (benzine) moet deze bij 180.000 of 210.000 vervangen worden. Bij een stand van 239.000 en het hebben van een sticker kan duiden dat deze tijdig vervangen is geweest. Immers, als deze niet vervangen is had er nog geen sticker op gezeten.Kimkeijzer schreef: ↑30 sep 2019 12:49Er zat een sticker waarbij ik er van uit mag gaan dat de distributie vervangen is, maar lijkt er op dat dit niet gebeurd is.
Hoi, NijogethKimkeijzer schreef: ↑30 sep 2019 12:49Er zat een sticker waarbij ik er van uit mag gaan dat de distributie vervangen is, maar lijkt er op dat dit niet gebeurd is.
De riem moet gezien de leeftijd/km meerde malen vervangen zijn. Auto is 2004 dus officieel minimaal 3 keer. Daarbij speelt de km stand nu even geen rol. Aangezien het om de 5 jaar moet. jaar van vervanging staat op de sticker. Ik neem aan dat u die nog heeft.Kimkeijzer schreef: ↑30 sep 2019 12:49Wat een ontzettend veel reacties!
Om even wat zaken op te helderen:
Er zat een sticker waarbij ik er van uit mag gaan dat de distributie vervangen is, maar lijkt er op dat dit niet gebeurd is.
Er zijn meer dan honderden, duizenden Nederlanders die zoiets mee hebben gemaakt. Persoonlijk denk ik dat u verliest tenzij u hard kan maken wat de verkoper heeft gezegd. Want de verkoper kan aantonen dat de defect er niet was toen u hem kocht. Immers met een defecte riem kan u niet rijden. Het is en blijft een slijtage deel.Het juridisch loket heeft mij inderdaad in een bepaalde richting gestuurd, maar omdat ik onbekend ben met dit soort zaken leek het mij een redelijke kans om hier te vragen wat verstandig zou zijn om mogelijk de kosten (wel te verstaan €600,-) te verhalen bij de verkopende partij.
Het gaat er om wat je mag verwachten als koper. Als de riem aantoonbaar nog een x aantal kilometer door kon en die breekt, dan heb je gewoon recht op herstel. Daar hoeft niet apart nog garantie voor afgesloten worden.snuffel1 schreef: ↑30 sep 2019 13:57Voor sommige A3's wordt afhankelijk van het motor type een distributieriem wissel bij 180 Km of 210 Km voorgeschreven of na 5 jaren al naar gelang wat van toepassing is. De riem zou in ieder geval theoretisch in het meest ongunstigste geval nog zo'n 20.000 km of 70.000 Km mee moeten kunnen. Als ik een afbeelding van een willekeurige A3 motor bekijk lijkt het me niet dat de verkoper de riem optisch gecontroleerd heeft omdat het veel werk is om de riem zichtbaar te maken maar is net zo als u afgegaan op de sticker die zich onder de motorkap bevond en die datum inclusief km stand zou de juiste kunnen zijn omdat als de riem niet vervangen was de riem allang gebroken was. De verkoper is wellicht te optimistisch geweest maar kon ook niet weten dat de riem in slechte staat verkeerde en volgens de sticker was de riem nog niet aan vervanging toe. U bent naar de verkoper terug gegaan en die was niet van zins om de riem kosteloos te vervangen en dat is enkel het geval als er geen enige vorm van garantie is afgesproken en dat kan ook de reden zijn dat uw rechtsbijstandsverzekering niets voor u kan betekenen.
Dat kan jij wel verwachten, maar blijkt uit niets. Maar zelfs als je gelijk hebt, leidt dat nog steeds niet tot de conclusie dat de auto niet nonconform is.
Valt wel mee. Gezien het feitencomplex ligt de bewijslast bij de verkoper. En bovendien is "voldoende aannemelijk maken" vaak al voldoende bewijs.
.Tijdens het kijken heb ik mij aan alle kopers verplichtingen voldaan
Net zo goed dat er , waarschijnlijk, per ongeluk een uitspraak is neergezet en heel snel weer is verwijdert, van een consument die klaagde over het wrak dat hij gekocht meent te hebben. Zaken die op voorhand makkelijk te zien waren konden niet achteraf geclaimd worden. Zaken die bij een aankoopkeuring boven tafel zouden komen was ook voor rekening van de consument. Bleef enkel nog 2 punten over die de consument verloren heeft vanwege het gebrek aan bewijslast.Moneyman schreef: ↑30 sep 2019 16:23Zo is het ook met deze auto. Op basis van de beschikbare informatie is de auto -met name dankzij de gedane mededeling (die NeoDutchio niet geheel toevallig negeert)- gewoon keihard nonconform. Dat het makkelijker zou zijn als die mededeling zwart op wit staat, is evident, maar maakt het voorgaande niet anders.
NeoDutchio schreef: ↑30 sep 2019 00:45https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2018:6119
Wat je zelf kan zienkan je niet achteraf claimen. De andere zaken,zoals wisserbladen en verschillende lampen die stuk zijn, een tankdop die weg is, een claxon die niet functioneert en banden die in een slechte conditie verkerenzouden bij een aankoopkeuring naar boven zijn gekomen. Dit heeft de koper verzaakt te doen voor de aankoop. Bleef overzoals een in slechte conditie verkerende accu, problemen met de massa, een kapot oliefilter, verschillende lekkages en het niveau van de koelvloeistof. Aangezien de koper dit niet heeft onderbouwd waarom dit een gevaar voor de verkeersveiligheid zou zijn is dit ook afgewezen.gebreken aan de wielophanging (de assen) en de koppakking
Ondanks dat de koper een wrak gekocht had heeft hij verloren bij de rechter.
Regel 4.5 in de door uw gegeven en daarna verwijderde link zegt het volgende:Had TS redelijkerwijs bekend kunnen zijn met het feit dat de riem aan de datum danwel kilometerstand zat? Ja, dat had TS kunnen weten. Immers door het lezen van de sticker en bij een aankoopkeuring was dit naar voren gekomen. Dan is het volgens bovenstaande uitspraak dus geen non conformiteit en komen de kosten voor rekening van de consument. Het is een slijtage gevoelig onderdeel aan de auto en daar hoor je andere verwachtingen bij te hebben dan bij een nieuwe auto.Op grond van artikel 7:17 lid 2 BW levert een gebrek geen non-conformiteit op als de koper ten tijde van het sluiten van de koopovereenkomst hiermee bekend was dan wel redelijkerwijs bekend had kunnen zijn. Dit laatste impliceert dat op de koper een zekere onderzoeksplicht kan rusten. Aangezien het in dit geval om een consumentenkoop gaat, brengt richtlijnconforme interpretatie mee dat deze onderzoeksplicht restrictief moet worden uitgelegd, nu artikel 2 lid 3 van de Richtlijn consumentenkoop (Richtlijn 1999/44/EG) spreekt over een gebrek dat de consument ten tijde van de contractsluiting bekend was of 'redelijkerwijs niet onbekend kon zijn'.
TS geeft aan dat er wel een sticker zat, maar niet bekend is welke datum hier op staat. Ik zeg ook niet dat dit het geval is, maar dat het een mogelijkheid. Er wordt immers door anderen stellig beweerd dat de auto per definitie non conform is. Ik laat zien dat dit niet het geval hoeft te zijn.criticus2 schreef: ↑30 sep 2019 17:54neodutchio, je gaat ervan uit dat op de sticker een datum staat waaruit blijkt dat de riem (binnenkort) aan vervanging toe is? Waaruit haal je die info? uit het betoog van TS concludeer ik dat er een datum op staat /stond waaruit bleek dat ie net vervangen was en dus voorlopig juist niet aan vervanging toe was. daarnaast zit er ook nog eens een veiligheidsmarge op de vervangingstermijnen..
In die uitspraak werd ook een slechte accu genoemd. Ook een slijtage onderdeel die niet het eeuwige leven heeft. De koper had een onderzoeksplicht en een slechte accu zou daar uit komen als hier naar gekeken is, danwel een aankoopkeuring is gedaan. Idem voor de riem hier. Mocht deze aan de datum geweest zijn of aan de kilometers was dit bij een aankoopkeuring naar voren gekomen. TS had dit zelf ook kunnen zien, maar is niet naar gekeken. De rechter legt in dit vonnis dus een verantwoordelijkheid bij de consument neer.criticus2 schreef: ↑30 sep 2019 17:54het discussiepunt gaat niet over ruitenwisserbladen of missende tankdoppen, maar over een distributie die itt wat uit informatie leek niet deed wat er van hem verwacht mocht worden, namelijk voorlopig nog niet kapot gaan of vervangen moeten worden. Ook uit een aankoopkeuring zou zeer waarschijnlijk niets anders gebleken zijn aangezien er een sticker aanwezig was waar vermeld stond wanneer ie gedaan was (blijkbaar redelijk recent). Ik moet de keurmeester nog tegenkomen die dan toch een distributie toegankelijk kan maken EN dan ook nog kan zien dat de sticker niet klopt met wat ie ziet (of meent te zien). Die mensen dekken zichzelf namelijk ook in tegen aansprakelijkheid..
Dat klopt! Maar ik heb uitspraken gelezen {niet hetzelfde als deze casus} dat de rechter bij oudere auto's zoals deze vaak zegt dat je redelijkerwijs kunt aannemen dat er mankementen zijn. En om zeker te zijn beter een aankoop keuring had moeten doen.
Normaal word er geroepen te weinig info voor een conclusie of een standpunt. Dat is hier ook. Ik mis nog wat er op de distributieriem sticker stond. Tevens word er altijd gemeld dat je alles moet kunnen bewijzen dat b.v. als je gesprek hebt met iemand dat je hebt het zwart op wit moet vragen enz. Maar nu even niet? Want dat komt beter uit nu?Zo is het ook met deze auto. Op basis van de beschikbare informatie is de auto -met name dankzij de gedane mededeling (die NeoDutchio niet geheel toevallig negeert)- gewoon keihard nonconform. Dat het makkelijker zou zijn als die mededeling zwart op wit staat, is evident, maar maakt het voorgaande niet anders.
Welnee, hoe komt u daar nu bij? Dat heeft Moneyman een paar bladzijden terug uitdrukkelijk genoemd:
Moneyman schreef
dus zonder bewijs wat de verkoper melde over de riem is het gewoon keihard nonconform? Succes bij de rechter. De hoge leeftijd en km stand en ook nog eens geen info wat er op de sticker stond. Houd het geen stand. Maar met auto's ligt het toch anders als een broodrooster of een tv.Op basis van de beschikbare informatie is de auto -met name dankzij de gedane mededeling (die NeoDutchio niet geheel toevallig negeert)- gewoon keihard nonconform.