Pagina 4 van 7
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 21:36
door moederslink
Off topic....maar wat hygiëne betreft ben ik idd best wel een Pietje Precies....
na het boodschappen doen , ( winkelmandjes/karretjes) na ziekenhuisbezoek, na huisartsenbezoek, na bus, tram, metro, trein , roltrappen , leuningen , noem maar op , ik was direct mijn handen en grondig ook. En ik ben dus nooit ziek door bacteriële infecties.
Ik kan wel ziek worden door virussen ( bv verkoudheid en griep ).
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 21:41
door alfatrion
moederslink schreef: ↑06 nov 2019 21:34
Dan stel ik hogere eisen aan hygiëne en nieuw is bij mij nieuw én ongebruikt.
Zou zo.n rechter zélf wel ooit een 2e handsje kopen , bv scheerapparaat, tondeuse, wc bril...
Dan kun je volgens jouw eisen ook het herroepingsrecht van een televisie weigeren. Als het product niet nieuw en ongebruikt is dan is het onhygiënisch om het terug te sturen.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 21:51
door moederslink
Ja inderdaad ....daarom ben ik ook héél zorgvuldig in het online bestellen zodat ik ook nauwelijks, bijna nooit, iets terugstuur.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 21:51
door NeoDutchio
alfatrion schreef: ↑06 nov 2019 21:24
NeoDutchio schreef: ↑06 nov 2019 21:10
Dus iemand mag gewoon schurft krijgen van een tweedehands föhn? En van een gedragen ondergoed krijg je geen pest, en toch mag deze niet retour gezonden worden.
Die discussie is vaker geweest. Juridisch gezien mag je ondergoed wel retourneren. De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
Een tandenborstel kan je ook schoonmaken terwijl dit wordt aangegeven als uitzondering op de herroepingsrecht. Overigens, volgens Consuwijzer kan een scheerapparaat niet retour. Deze kan ook gewoon schoongemaakt worden. Een babyspeen is ook uit te koken, maar mag ook niet terug. Om maar niet te beginnen over het 18+ speelgoed. Even doekje er overheen en een ander kan het gebruiken? De regels moeten dus wel anders liggen als u laat voorkomen.
In de wet is niet specifiek beschreven welke artikelen wel of niet onder hygiëne vallen. De enige die een uitspraak kan doen of het terecht of onterecht is, is een rechter. Maar dan moet je wel verzekerd zijn van je gelijk, anders kost het meer geld.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 21:59
door Lady1234
Bijvoorbeeld badkleding mag je passen en retourneren, maar daarvan is het kruisje speciaal beschermd. Maar een gepaste onderbroek retourneren?
Ik ben het zeker met u eens dat je niet TE schoon moet zijn, maar die retour voorwaarden dat zulke zaken teruggestuurd kunnen worden, zijn in mijn ogen volkomen dwaas en idioot doorgeslagen.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 22:05
door Bob Schurkjens
Wat is het probleem nou eigenlijk? Het product mag binnen 30 dagen gratis retour. Dat staat zonder enig voorbehoud bij de aanbieding. Willen ze zich beroepen op hygiëne, dan hadden ze die tekst weg moeten laten.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 22:17
door alfatrion
NeoDutchio schreef: ↑06 nov 2019 21:51
alfatrion schreef: ↑06 nov 2019 21:24
De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
(...)
In de wet is niet specifiek beschreven welke artikelen wel of niet onder hygiëne vallen. De enige die een uitspraak kan doen of het terecht of onterecht is, is een rechter.
Ik geef aan dat de rechter hierover zo geoordeeld heeft en daarop is jouw reactie dan "de enige die [daar] een uitspraak [over] kan doen (...) is een rechter." Beetje vreemd. Los daarvan had je die kritiek ook best mogen uiten na het lezen van de retourvoorwaarden.
NeoDutchio schreef: ↑06 nov 2019 19:12
Op zich vind ik het duidelijk genoeg dat u niet bij Bol besteld, maar bij een partner. Dit staat ook onder de prijs: Verkoop door partner van bol.com Beauty4u. Hier naast staat een i met een link naar meer informatie en retourvoorwaarden. Geen enkele verkoper kan alle voorwaarden op dezelfde pagina neerzetten waar ook het artikel aangeboden wordt. Dat er een link naar toe is is dus niet zo vreemd.
En dan kun jij dus schrijven: "maar Beauty4u, daar kan alleen de rechter een uitspraak over doen!"
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 22:40
door Bob Schurkjens
Bol.com heeft het over fohns. Ik weet niet wat een fohn is, maar föhns staan er niet bij.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 22:46
door Lady1234
Dat zijn dus die dingen die niet terug kunnen.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 06 nov 2019 22:53
door Bob Schurkjens
Bedoelen ze smartfohn?
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 07 nov 2019 03:26
door tttlocke
alfatrion schreef: ↑06 nov 2019 21:41
...
Dan kun je volgens jouw eisen ook het herroepingsrecht van een televisie weigeren. Als het product niet nieuw en ongebruikt is dan is het onhygiënisch om het terug te sturen.
moederslink schreef: ↑06 nov 2019 21:51
Ja inderdaad ....daarom ben ik ook héél zorgvuldig in het online bestellen zodat ik ook nauwelijks, bijna nooit, iets terugstuur.
Gelukkig heb je dat hygiëneprobleem niet bij koop in een stenen winkel
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 07 nov 2019 03:31
door tttlocke
Die reinigt zichzelf na ieder gebruik. Dus dan is terugsturen geen probleem.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 07 nov 2019 04:07
door tttlocke
alfatrion schreef: ↑06 nov 2019 21:24
... De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
Met deze jurisprudentie in de hand, welke producten kunnen dan wél met recht worden uitgesloten van het herroepingsrecht?
Welke producten zijn daadwerkelijk hygiëne-producten?
Tandenborstel? Lippenstift? Earphones (met in-ear dopjes)?
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 07 nov 2019 05:52
door alfatrion
tttlocke schreef: ↑07 nov 2019 03:31
Die reinigt zichzelf na ieder gebruik. Dus dan is terugsturen geen probleem.
Je kan praten tegen een smartfohn. Nu zul je denken, "maar dat kan ik toch ook tegen een gewone fohn?". Dat klopt, maar een smartfohn zegt dan terug, "sorry, ik heb je niet goed begrepen, kun je dat nog een keer herhalen?"
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 07 nov 2019 07:06
door NeoDutchio
alfatrion schreef: ↑06 nov 2019 22:17
NeoDutchio schreef: ↑06 nov 2019 21:51
alfatrion schreef: ↑06 nov 2019 21:24
De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
(...)
In de wet is niet specifiek beschreven welke artikelen wel of niet onder hygiëne vallen. De enige die een uitspraak kan doen of het terecht of onterecht is, is een rechter.
Ik geef aan dat de rechter hierover zo geoordeeld heeft en daarop is jouw reactie dan "de enige die [daar] een uitspraak [over] kan doen (...) is een rechter." Beetje vreemd. Los daarvan had je die kritiek ook best mogen uiten na het lezen van de retourvoorwaarden.
Elk product is schoon te maken na gebruik, in uw bewoording zou dan geen enkel product uitgesloten mogen worden van het herroepingsrecht. En toch worden voorbeelden gegeven bij ConsuWijzer als een tandenborstel, babyspeen en scheerapparaat die niet terug mogen. Een condoom kan je ook uitwassen en weer opvouwen. Enkel de verpakking is open, krijg je daar een waardevermindering door.
De rechter kan specifiek in een bepaalde casus uitspraak doen of is terecht of onterecht door de verkoper geweigerd is.
Dus, TS had vooraf de retourvoorwaarden kunnen lezen en zou dan de föhn niet gekocht hebben. Dit is nu wel gebeurt, maar om aan te tonen dat dit type föhn wel onder de herroeping zou moeten vallen is een rechtszaak de enige oplossing.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 07 nov 2019 07:48
door alfatrion
Leuk dat jij daar een mening over hebt.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 07 nov 2019 11:23
door Erthanax
alfatrion schreef: ↑07 nov 2019 05:52
tttlocke schreef: ↑07 nov 2019 03:31
Die reinigt zichzelf na ieder gebruik. Dus dan is terugsturen geen probleem.
Je kan praten tegen een smartfohn. Nu zul je denken, "maar dat kan ik toch ook tegen een gewone fohn?". Dat klopt, maar een smartfohn zegt dan terug, "sorry, ik heb je niet goed begrepen, kun je dat nog een keer herhalen?"
Mijn dag kan niet meer stuk
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 07 nov 2019 12:26
door NeoDutchio
alfatrion schreef: ↑07 nov 2019 07:48
Leuk dat jij daar een mening over hebt.
Leuk dat u niet inhoudelijk kan reageren als uw eigen woorden weerlegd worden.
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 07 nov 2019 17:10
door tttlocke
alfatrion schreef: ↑06 nov 2019 21:24
.....De rechter heeft er op gewezen dat het beroep op deze uitzondering niet opgaat wanneer de verkoper het product door reiniging of ontsmetting geschikt kan maken voor een nieuwe verkoop, zonder dat daarbij afbreuk wordt gedaan aan de eisen van of hygiëne.
Ik neem aan dat gedoeld op wat de rechter bij het Europese Hof heeft gezegd?
Wat wordt precies bedoeld met 'deze uitzondering'? Is dat in algemene zin de uitsluiting van het herroepingsrecht om redenen van hygiëne?
Re: Misleidende informatie retourzending bol.com
Geplaatst: 07 nov 2019 18:39
door StevieNL81
En vallen de kosten van reiniging en ontsmetting onder de waardevermindering (je zou denken van wel) ... Hoe mogen die kosten worden berekend (winkelier kan 't zelf schoonmaken of dit uitbesteden wat kostenverhogend werkt... Maar mag je van een winkelier verwachten dat hij zelf alles reinigt?) en wat als de kosten van reiniging en ontsmetting de waarde van het product overschrijden?