Vordering incassobureau

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

@moneyman: ik ben even alle betalingen etc aan het opslaan en doornemen. Het bedrag van de lening is in juni 2017 overmaakt. In februari 2018 is er gestart met aflossing. Dit was de afspraak en is vanaf die maand verrekend met de huur. Maakt dit nog uit voor de zaak? Van deze afspraak heb ik wederom niets op papier. Sorry maar ik wil echt zeker weten dat ik sterk genoeg sta.

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

We kunnen natuurlijk nooit 100% garanties afgeven, maar afgaande op wat je hebt geschreven sta je sterk genoeg.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 10 mei 2020 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door omega19 »

Daarom vroeg ik ook of je het ( ondertekende) huurcontract op papier hebt met de juiste huur.
Dan kun je aantonen dat er 150 euro is verrekend.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sylvana83 schreef:
10 mei 2020 14:33
@moneyman: ik ben even alle betalingen etc aan het opslaan en doornemen. Het bedrag van de lening is in juni 2017 overmaakt. In februari 2018 is er gestart met aflossing. Dit was de afspraak en is vanaf die maand verrekend met de huur. Maakt dit nog uit voor de zaak? Van deze afspraak heb ik wederom niets op papier. Sorry maar ik wil echt zeker weten dat ik sterk genoeg sta.
Dat zou geen probleem moeten zijn. Als het een probleem zou zijn dat je de eerste maanden niet betaald hebt, zou daar toen immers als actie op ondernomen zijn. Eerst een maand of 8 wachten, dan twee jaar betalingen ontvangen/verrekenen, dan de appjes sturen en dan pas actie ondernemen is zo onlogisch dat een rechter dat niet als aannemelijk aan zal nemen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door omega19 »

Waar je wel advies over bij het juridisch loket kan vragen is het volgende:

150 euro per maand op een lening van 27.000 euro is niet echt een zakelijke overeenkomst.
Zeker nu jij zelf de contacten met de schoonmoeder hebt verbroken, kan het zijn dat in het kader van redelijkheid en billijkheid het maandelijkse bedrag zal moeten worden verhoogd.

Aangezien er geen echte leningsovereenkomst is, is er ook geen eindddatum en geen verdere condities bepaald.
Vraag eens bij het juridisch loket na wat je rechten met betrekking tot toekomstige bedragen zijn.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

omega19 schreef:
10 mei 2020 14:48
Waar je wel advies over bij het juridisch loket kan vragen is het volgende: 150 euro per maand op een lening van 27.000 euro is niet echt een zakelijke overeenkomst. Zeker nu jij zelf de contacten met de schoonmoeder hebt verbroken, kan het zijn dat in het kader van redelijkheid en billijkheid het maandelijkse bedrag zal moeten worden verhoogd.
Wederom onjuist. Er is een concrete overeenkomst tot afbetaling. Er is helemaal geen grondslag voor toepassing van redelijkheid en billijkheid. Daarvan kan pas sprake zijn als er géén overeenkomst is.

De term “zakelijke overeenkomst” is al helemaal niet aan de orde, en voegt slechts ruis toe.
omega19 schreef:
10 mei 2020 14:48
Aangezien er geen echte leningsovereenkomst is, is er ook geen eindddatum en geen verdere condities bepaald.
Vraag eens bij het juridisch loket na wat je rechten met betrekking tot toekomstige bedragen zijn.
Er is, zoals je heel goed weet, wel degelijk een “leningsovereenkomst”, en er zijn ook condities bepaald: 150 euro aflossing per maand vanaf een aantal maanden na verstrekking lening. Meer is het niet en meer wordt het niet. Het helpt als je er dan ook niet meer van maakt.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Moneyman schreef:
10 mei 2020 15:04
omega19 schreef:
10 mei 2020 14:48
Waar je wel advies over bij het juridisch loket kan vragen is het volgende: 150 euro per maand op een lening van 27.000 euro is niet echt een zakelijke overeenkomst. Zeker nu jij zelf de contacten met de schoonmoeder hebt verbroken, kan het zijn dat in het kader van redelijkheid en billijkheid het maandelijkse bedrag zal moeten worden verhoogd.
Wederom onjuist. Er is een concrete overeenkomst tot afbetaling. Er is helemaal geen grondslag voor toepassing van redelijkheid en billijkheid. Daarvan kan pas sprake zijn als er géén overeenkomst is.

De term “zakelijke overeenkomst” is al helemaal niet aan de orde, en voegt slechts ruis toe.
omega19 schreef:
10 mei 2020 14:48
Aangezien er geen echte leningsovereenkomst is, is er ook geen eindddatum en geen verdere condities bepaald.
Vraag eens bij het juridisch loket na wat je rechten met betrekking tot toekomstige bedragen zijn.
Er is, zoals je heel goed weet, wel degelijk een “leningsovereenkomst”, en er zijn ook condities bepaald: 150 euro aflossing per maand vanaf een aantal maanden na verstrekking lening. Meer is het niet en meer wordt het niet. Het helpt als je er dan ook niet meer van maakt.

Ik heb eerder voordat ik het contact verbrak aan de rechtstelefoon toevallig gevraagd of zij zomaar het bedrag kan verhogen. Die mevrouw aan de telefoon vertelde dat ze als ze het financieel moeilijk heeft hier een verzoek voor zou kunnen indienen bij de rechter en dat de rechter dit indien mogelijk vaak wel toewijst. Toen wist ik natuurlijk nog niet van dit hele verhaal. Zij heeft ook nooit gevraagd om het bedrag te verhogen. Dit is lijkt mij een heel ander verhaal aangezien ze nu een incassobureau inschakelt zonder dat ik in verzuim ben geweest. Ze gaf aan dat dit kon omdat er niets op papier staat en alleen sprake is van een apje en betalingen

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door omega19 »

Die mevrouw aan de telefoon vertelde dat ze als ze het financieel moeilijk heeft hier een verzoek voor zou kunnen indienen bij de rechter en dat de rechter dit indien mogelijk vaak wel toewijst.
Dat is precies wat ik bedoel met redelijkheid en billijkheid

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

omega19 schreef:
10 mei 2020 15:42
Die mevrouw aan de telefoon vertelde dat ze als ze het financieel moeilijk heeft hier een verzoek voor zou kunnen indienen bij de rechter en dat de rechter dit indien mogelijk vaak wel toewijst.
Dat is precies wat ik bedoel met redelijkheid en billijkheid
Dat snap ik maar dan had ze toch een heel ander verzoek moeten doen om hierop kans te maken? En geen incassobureau inschakelen terwijl ik de overeengekomen afspraken ben nagekomen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door omega19 »

Nee dat begrijp ik.
Ik zie het incasso-traject ook als weinig kansrijk, maar het is ook zinvol om naar de iets verdere toekomst te kijken
Tenslotte zijn jullie nu via deze lening nog 10-15 jaar aan elkaar verbonden

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sylvana83 schreef:
10 mei 2020 15:20
Ik heb eerder voordat ik het contact verbrak aan de rechtstelefoon toevallig gevraagd of zij zomaar het bedrag kan verhogen. Die mevrouw aan de telefoon vertelde dat ze als ze het financieel moeilijk heeft hier een verzoek voor zou kunnen indienen bij de rechter en dat de rechter dit indien mogelijk vaak wel toewijst. Toen wist ik natuurlijk nog niet van dit hele verhaal. Zij heeft ook nooit gevraagd om het bedrag te verhogen. Dit is lijkt mij een heel ander verhaal aangezien ze nu een incassobureau inschakelt zonder dat ik in verzuim ben geweest. Ze gaf aan dat dit kon omdat er niets op papier staat en alleen sprake is van een apje en betalingen
Die dame heeft je onzin verkocht.

Sowieso gaat een rechter niet over de hoogte van de afbetaling, die wordt ook niet door de rechter vastgesteld. Wat een rechter doet, is toetsen of de vordering terecht is - en die wordt toe- of afgewezen.

In jouw geval kan een rechter dus de vordering (een totaal verschuldigd bedrag van 24000 euro ofzo) toewijzen, maar geen andere afbetalingsregeling toewijzen.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Moneyman schreef:
10 mei 2020 16:24
Sylvana83 schreef:
10 mei 2020 15:20
Ik heb eerder voordat ik het contact verbrak aan de rechtstelefoon toevallig gevraagd of zij zomaar het bedrag kan verhogen. Die mevrouw aan de telefoon vertelde dat ze als ze het financieel moeilijk heeft hier een verzoek voor zou kunnen indienen bij de rechter en dat de rechter dit indien mogelijk vaak wel toewijst. Toen wist ik natuurlijk nog niet van dit hele verhaal. Zij heeft ook nooit gevraagd om het bedrag te verhogen. Dit is lijkt mij een heel ander verhaal aangezien ze nu een incassobureau inschakelt zonder dat ik in verzuim ben geweest. Ze gaf aan dat dit kon omdat er niets op papier staat en alleen sprake is van een apje en betalingen
Die dame heeft je onzin verkocht.

Sowieso gaat een rechter niet over de hoogte van de afbetaling, die wordt ook niet door de rechter vastgesteld. Wat een rechter doet, is toetsen of de vordering terecht is - en die wordt toe- of afgewezen.

In jouw geval kan een rechter dus de vordering (een totaal verschuldigd bedrag van 24000 euro ofzo) toewijzen, maar geen andere afbetalingsregeling toewijzen.
Oké super bedankt! Maar hoe bedoel je toewijzen? Moet ik het dan ondanks de afspraak toch ineens betalen? Of bedoel je dat het openstaande bedrag blijft staan maar dan de betalingsregeling gewoon aangehouden wordt zonder incassokosten? Aangezien deze dus netjes is nagekomen

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sylvana83 schreef:
10 mei 2020 16:28
Oké super bedankt! Maar hoe bedoel je toewijzen? Moet ik het dan ondanks de afspraak toch ineens betalen? Of bedoel je dat het openstaande bedrag blijft staan maar dan de betalingsregeling gewoon aangehouden wordt zonder incassokosten? Aangezien deze dus netjes is nagekomen
Dat laatste. Als je stiefmoeder betaling vordert van die 24000 euro, kan de rechter wel voor recht verklaren dat dat bedrag verschuldigd is, maar niet de vordering toewijzen (omdat de vordering vanwege het ontbreken van het verzuim niet opeisbaar is).

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door tttlocke »

omega19 schreef:
10 mei 2020 15:42
Die mevrouw aan de telefoon vertelde dat ze als ze het financieel moeilijk heeft hier een verzoek voor zou kunnen indienen bij de rechter en dat de rechter dit indien mogelijk vaak wel toewijst.
Dat is precies wat ik bedoel met redelijkheid en billijkheid
Oh. Ik kreeg een heel andere indruk en dacht toch echt dat jij 'redelijkheid en billijkheid' koppelde aan het niet 'zakelijk' zijn van de overeenkomst en het feit dat de familierelaties veranderd waren:
omega19 schreef:
10 mei 2020 14:48
150 euro per maand op een lening van 27.000 euro is niet echt een zakelijke overeenkomst.
Zeker nu jij zelf de contacten met de schoonmoeder hebt verbroken, kan het zijn dat in het kader van redelijkheid en billijkheid het maandelijkse bedrag zal moeten worden verhoogd.

Sylvana83
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2018 22:18

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Sylvana83 »

Snap ik dat dit vreemd over komt. Echter is dit een zeer narcistisch persoon en ik voelde al aan dat op het moment dat ik het contact zou verbreken dat ze mij op een of andere manier wilde raken. Nu hoef ik hier natuurlijk geen antwoord op te geven maar om het even kort uit de bocht uit te leggen doe ik het hierbij dus toch even kort. Het enige wat ik kon bedenken is dus dat ze misschien nu stappen wilde nemen om het bedrag te verhogen. Ik wilde dus weten of dit juridisch mogelijk was. Deze actie had ik echter dus niet aan zien komen aangezien ik dus netjes de gemaakte afspraken na kom. Ik kan een boek over deze vrouw schrijven en hier nog veel meer vertellen maar dat is niet relevant voor de zaak die nu speelt. Het ergste is nog dat ik deze vrouw continue met van alles maar dan ook alles heb geholpen.

Radar
Site Admin
Berichten: 5519
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Radar »

Het topic is schoongeveegd en heropend.

Fijne avond en groet,

Radar Moderatie ^YB

juliomariner
Berichten: 5087
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door juliomariner »

Mooi. De beste tip aan TS blijft nog steeds: Lees de reacties van Moneyman goed en handel daarna.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

Radar schreef:
11 mei 2020 18:14
Het topic is schoongeveegd en heropend.
Dank voor het werk!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Revoked »

juliomariner schreef: Mooi. De beste tip aan TS blijft nog steeds: Lees de reacties van Moneyman goed en handel daar naar.
"Daarna" is heel wat anders.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vordering incassobureau

Ongelezen bericht door Moneyman »

“daarna daarnaar” dan maar? :wink:

Plaats reactie