Nijogeth schreef: ↑02 nov 2020 12:05
Moneyman schreef: ↑01 nov 2020 21:51
Nijogeth schreef: ↑01 nov 2020 21:45
Maar dan is het dus een keuze van de werkgever. Niemand is namelijk verplicht getest te worden of in quarantaine te gaan. Het is een advies.
Je blijft het punt negeren dat een werkgever dat wél kan, en moet, op basis van o.a. Arboarts wetgeving.
Omdat je per se wil dat ik er op reageer. Op basis van die wetgeving mag men inderdaad iemand weigeren die besmet is met een besmettelijk virus. Iemand die niet besmet is met een besmettelijk virus mag men ook gewoon weigeren, maar niet op basis van die wet. Men zal niet kunnen aantonen dat TS een virus heeft als deze zich niet laat testen en dus is TS wettelijk gezien niet besmet met het virus. Ze zullen echt geen poot hebben om op te staan.
Logisch toch, dat ik je vraag erop te reageren? Het is de basis voor de hele discussie in dit topic.
De basis van ARBO-wetgeving is het bieden van een veilige en gezonde werkplek. Jouw uitleg dat dat slechts betekent dat men een zieke mag weigeren, is onjuist. En dat is ook logisch: in dat geval ben je immers al te laat.
Een simpele blik op
de website van de Rijksoverheid had je dit overigens ook kunnen vertellen. Ook
deze advocaat is er heel duidelijk over:
2. Mijn werknemer wil zich niet laten testen op corona. Kan ik maatregelen nemen?
De overheid adviseert mensen die corona gerelateerde klachten hebben om zich te laten testen en thuis te blijven. Het komt voor dat werknemers zich niet willen laten testen. Je kunt je dan op het standpunt stellen dat bij het weigeren van een test door een medewerker deze werknemer geen recht heeft op loon gedurende de periode dat hij thuis zit. Door zich niet te laten testen, zit hij immers mogelijk langer thuis. Want als hij zich laat testen en de uitslag is negatief, dan kan hij op korte termijn weer aan het werk. Dit is uiteraard anders als de werknemer gewoon vanuit huis zijn werk kan doen.
In
dit verdiepingsartikel staat onder meer dit:
Ook recht op loon als een werknemer weigert een test af te nemen?
Een zorgwerknemer die weigert om een test af te nemen, zal met klachten thuis moeten blijven. Indien deze werknemer niet arbeidsongeschikt is en niet vanuit huis kan werken, rijst wederom de vraag: heeft de werknemer recht op loon?
Bij de beantwoording van deze vraag ontstaat een botsing van rechten en belangen. Enerzijds heeft de werknemer recht op privacy en lichamelijke integriteit. Anderzijds geldt de verplichting van de werkgever om een veilige werkomgeving te bieden en veilige zorg te bieden. Maar ook geldt het belang van de zorgwerkgever om in krapte voldoende zorgpersoneel te kunnen inzetten. In het verlengde van het werkgeversbelang geldt ook een maatschappelijk belang om met het testen het coronavirus onder controle te houden.
Je kunt je op het standpunt stellen dat bij het weigeren van een test door een zorgmedewerker deze werknemer geen recht heeft op loon gedurende de periode dat hij thuis zit. Door zich niet te laten testen, zit hij immers mogelijk langer thuis. Want als hij zich laat testen en de uitslag is negatief, dan kan hij op korte termijn weer aan het werk.
Kortom, ik vind geen steun voor jouw standpunten. In tegendeel.
Nijogeth schreef: ↑02 nov 2020 12:05
Overigens mag een werknemer zonder klachten niet eens ziek worden gemeld, dus feitelijk gezien is TS ook helemaal niet ziek. Wanneer je iemand van de werkplek mag weigeren staat wel op de site van Arboned.
Dat is weinig relevant, want de vraag is ook helemaal niet of TS ziek is. Overigens kan TS prima voldoen aan de voorwaarden die je hier zelf aanhaalt. Niet overtuigend, dus.