U haalt de tekst uit zijn verband. Lees svp de volledige mail , het gaat niet om controle van iedere transcatie maar om veiligheid van "safe functies" zoals de spaarrekeningen en daglimieten die in handen van de banken ligt en niet in die van de klantenNeoDutchio schreef: ↑24 nov 2020 18:36Wat kunt u de banken verwijten wat ze anders hadden moeten doen om te voorkomen dat u geld betaald aan derden? Als u een auto gaat kopen, moet de verkoper dan waarschuwen dat u niet de deuren open moet laten staan met de sleutels in het contact? En als u een nieuwe portemonnee koopt, een waarschuwing dat als u die ergens op een toonbank laat liggen deze weg kan zijn?Vicvrij schreef: ↑24 nov 2020 18:10Inmiddels weet ik dat allemaal zo goed omdat de scam in 2017 heeft plaatsgevonden, een jaar waarin de banken en het Kifid konden zien dat het aantal Microsoftscams met excessieve schade enorm toenam en de klanten gezien deze toename in het ongewisse werden gelaten. Wellicht omdat de ING het als verhaaltjes zag die zo oud als de weg naar Kralingen waren. ING heeft daar nimmer voor gewaarschuwd zoals nu wel bij spoofing (weliswaar aan de late kant). Helaas was ik daarom toen niet geinformeerd en heb ik me daarna erin moeten verdiepen omdat ING elke schade vergoeding weigert en inderdaad mijn spaargeld is nu naar een andere eigen rekening bij een andere bank en deels sinds 2017, naar de door de ING bank ,door privacy, beschermde geldezel rekeningen.
Waarom meent u dat de ING verantwoordelijk is voor uw fouten? U trapt toch in een scam. En een bank gaat echt niet elke transactie controleren.
Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
En hoe kunt u die daglimieten als klant dan verhogen als dat nodig is?
NeoDutchio
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12779
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Inderdaad, zelfs al bouw je zoveel veiligheidssystemen in, het slachtoffer trapt er dan alsnog in. Zo ook met de fraude waarbij er een code naar de telefoon van het slachtoffer gestuurd werd. Of het slachtoffer die code even kon doorgeven ter verificatie. En dat werd gewoon gedaan.
Sommige zaken kan je simpelweg niet inbouwen. Er is en blijft altijd een verantwoordelijkheid bij de gebruiker.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Ik begrijp de vraag niet, daglimieten konden bij de ING in een kwartier gewijzigd worden met een zelfde code als je voor betalingen gebruikt. Ze hebben daar nu 4 uur van gemaakt. Ik heb dat allang voorgesteld voordat de spoofing plaats vond. Deze vertraging maakt het in een uurtje roven van bedragen die boven de daglimiet uitgaan onmogelijk. Grote betalingen moet je dus plannen als je de daglimiet laag houdt. Een speciale van de normale betaalcode afwijkende code beschermd ook tegen alle scams waarin (fake) betalingen worden gebruikt om codes te ontfutselen, dat moeten ze helaas nog gaan inzien.
Als klanten altijd snel over hun geld willen beschikken kunnen ze de daglimiet altijd zo hoog mogelijk als de bank toelaat zetten, bij ING is dat 50 000 Euro, hoger kan ook maar dan moet je naar het kantoor geloof ik
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Je hebt gelijk, Bij de gebruiker maar ook bij de bank. Met name als je als bank met gemak (simpelweg) iets kan inbouwen dat een hoop schade voorkomt lijkt me. Bij spoofing zowel als bij Microsoftscams was het leeuwendeel van de schade van de spaarrekeningen afgehaald. Dit had niet gebeurd als de beveiliging van spaaropnames en van daglimiet ophogingen beter geregeld was.NeoDutchio schreef: ↑24 nov 2020 19:02Inderdaad, zelfs al bouw je zoveel veiligheidssystemen in, het slachtoffer trapt er dan alsnog in. Zo ook met de fraude waarbij er een code naar de telefoon van het slachtoffer gestuurd werd. Of het slachtoffer die code even kon doorgeven ter verificatie. En dat werd gewoon gedaan.
Sommige zaken kan je simpelweg niet inbouwen. Er is en blijft altijd een verantwoordelijkheid bij de gebruiker.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Het gaat er niet om of mij dat beter uitkomt , wat ik voorstel had de schade van dit soort scams 10 keer zo klein kunnen houden dat gaat om vele miljoenen. Daarmee was de aantrekkingskracht voor de criminelen verminderd en ook de ellende van de slachtoffers. Als de ophoging van de daglimiet en de opname van de spaarrekening in mum van tijd met dezelfde code als gewone betalingen geregeld kan worden hebben deze geen enkele meerwaarde meer ????? Daardoor staat iedereen zijn geld nu feitelijk op hun betaalrekening vrij voor scammers.Nijogeth schreef: ↑24 nov 2020 18:26Ja, omdat het u beter uitkomt dat uw limiet van de spaarrekening laag is, moet iedereen volgens u maar een hoop geld op de betaalrekening hebben staan als ze wel gemak willen. Zo ken ik het ook.
Misschien moeten sommige mensen gewoon tegen zichzelf in bescherming worden genomen als ze makkelijk in praatjes trappen.
Mensen moeten inderdaad tegen zichzelf beschermd worden tegen gladde praatjes dat kan door hun spaar geld wat veiliger vast te zetten, dat is precies waar deze discussie om dient te gaan.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
@vicvrij
Dus omdat uw vrouw zo’n sufferd is dat zij in de praatjes van een zogenaamde Microsoft medewerker stapt, moet voor u het hele systeem op de schop? Laat haar een cursus volgen. Of anders maar van de computer afblijven.
Dus omdat uw vrouw zo’n sufferd is dat zij in de praatjes van een zogenaamde Microsoft medewerker stapt, moet voor u het hele systeem op de schop? Laat haar een cursus volgen. Of anders maar van de computer afblijven.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Wat houd je tegen om over te stappen naar die perfecte bank, zelf die perfecte bank op te richten of al jouw geld van de bank af te halen en thuis te bewaren?
Ook typisch dat je met ellenlange verhalen aankomt, maar totaal niet inhoudelijk reageert op de 2 tips waarmee je je perfect tegen bankfraude kunt wapenen? Om terug te komen op jouw vergelijking met een aparte kluis hebben in huis, zo'n mogelijkheid bestaat al: spaarrekening bij een andere bank dan betaalrekening. Ook al weet een crimineel toegang te krijgen tot jouw bankrekening, het verlies is klein, omdat de crimineel niet bij het spaargeld kan.
kuklos
vindt dit leuk
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Bij alle opmerkingen over rekeningen bij twee of meer banken, ontbreekt nog de toevoeging, dat je per bank een eigen app moet blijven gebruiken en de rekeningen niet in één app samenvoegt.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Hoezo moet het systeem op zijn kop ??? De ING heeft nu de wijzigingsduur voor de daglimiet ophoging al verlengd van een kwartier naar 4 uur dat is een stuk veiliger en had duizenden van die, wat u "sufferds" noemt beschermd em miljoemen aan scahe en dus crimenele opbengst gescheeld. Gewoon een simpele maatregel . Wat is daar in godsnaam op tegen heeft u er soms belang in, dat wat u sufferds noemt zo bestolen worden??
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Ja, het systeem is al op zijn kop gegaan, om die sufferds te beschermen, getuige de stap om geld over te maken met 4 uur te vertragen.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Helaas bestaat de perfecte bank nog niet omdat "sufferds" bij de bank blijken te werken, die blijven verdedigen dat dit soort voorlichting (of zoals u het noemt reclame) werkt, terwijl de ervaring leert dat dat niet zo is. Ik zou zeggen open de ogen en kijk naar de enorme toename van dit soort scams, ondanks uw geweldige tips in media die kennelijk een erg beperkt bereik hebben. En neem dan eens andere maatregelen door je echt te verdiepen in hoe dit soort scams in zijn werk gaan. Dat reclame budget van de banken had beter aan de slachtoffers gegeven kunnen worden om ook hun ervaring te benutten en ze niet monddood te maken door ze als sufferds weg te zetten.D34M0N schreef: ↑24 nov 2020 22:33Wat houd je tegen om over te stappen naar die perfecte bank, zelf die perfecte bank op te richten of al jouw geld van de bank af te halen en thuis te bewaren?
Ook typisch dat je met ellenlange verhalen aankomt, maar totaal niet inhoudelijk reageert op de 2 tips waarmee je je perfect tegen bankfraude kunt wapenen? Om terug te komen op jouw vergelijking met een aparte kluis hebben in huis, zo'n mogelijkheid bestaat al: spaarrekening bij een andere bank dan betaalrekening. Ook al weet een crimineel toegang te krijgen tot jouw bankrekening, het verlies is klein, omdat de crimineel niet bij het spaargeld kan.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Ja, we kunnen goedgelovige simpele mensen beter een bult geld geven, zodat ze dat geld meteen kunnen overmaken aan de eerstvolgende Nigeriaanse prins die een e-mail stuurt.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Kennelijk heeft u zich nooit in het systeem verdiept. U kunt uw geld nog steeds in een seconde overmaken als u wilt, probeer maar . De daglimiet is alleen een beveiliging tegen vergissingen en dit soort fraude . U kunt deze zelf instellen op elke gewenste hoogte, zonder uw ingrijpen staat hij al bij ING op 5000 Euro (standaard) , ik neem aan dat u dat niet dagelijks van uw prive rekening overmaakt.
Wanneer een fraudeur uw betaalcodes weet te stelen kan hij uw betaalrekening tot deze limiet stelen. Als ie ook uw spaarekening wil leegroven dus meer dan de daglimiet dan zal hij 4 uur moeten wachten. Het feit dat u daar kennelijk niet van op de hoogte bent laat zien hoe goed voorlichting van de bank werkt.
Mag ik vragen waarom u ondanks slecht geinformeerd te zijn zo fel stelling in neemt?
ps Indien u wel meer dan 5000 Euro dagelijks aan anderen overmaakt, dan kunt u de daglimiet voor alle komende dagen ophogen tot een door u gewenste beveiliging , dat kost u dan eenmalig 4 uur wachten.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Dan blijven twee van mijn vragen nog onbeantwoord:Vicvrij schreef: ↑26 nov 2020 10:52Helaas bestaat de perfecte bank nog niet omdat "sufferds" bij de bank blijken te werken, die blijven verdedigen dat dit soort voorlichting (of zoals u het noemt reclame) werkt, terwijl de ervaring leert dat dat niet zo is. Ik zou zeggen open de ogen en kijk naar de enorme toename van dit soort scams, ondanks uw geweldige tips in media die kennelijk een erg beperkt bereik hebben. En neem dan eens andere maatregelen door je echt te verdiepen in hoe dit soort scams in zijn werk gaan. Dat reclame budget van de banken had beter aan de slachtoffers gegeven kunnen worden om ook hun ervaring te benutten en ze niet monddood te maken door ze als sufferds weg te zetten.
- Waarom niet zelf een bank oprichten?
- Waarom niet al het geld van de bank afhalen en thuis bewaren?
Bij beide mogelijkheden ben je niet meer afhankelijk van de 'sufferds' van de bank. Als je zo goed weet hoe je mensen tegen fraudeurs kunt beschermen, lijkt mij dat een gat in de markt.
Je hebt wel gelijk dat het slecht is dat er geen aandacht wordt besteed aan het feit dat een spaarrekening bij een andere bank dan de betaalrekening een hele eenvoudige en effectieve manier is om schade door fraude een heel groot stuk te verminderen.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Uh, Vicvrij, ik heb het dan ook over die daglimiet van de spaarrekening, ik neem aan dat dat wel duidelijk is. Dit is een bescherming die alleen maar nuttig is voor de goedgelovige simpele sufferds, velen niet zal raken, maar alsnog zeer onnodig is en een achteruitgang in service. Sufferds die zomaar lukraak wat geld over maken naar iemand van Microsoft of whatever, die kunnen ze na 1x beter verplichten om een curator in de arm te nemen.
Lady1234
vindt dit leuk
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
De kwalificatie van goedgelovige simpele sufferds deel ik volstrekt niet , de scammers gebruiken alleen veel beter psychologische technieken dan de voorlichters die voor de de banken werken. Uw aanname over duidelijkheid ontgaat mijn. De daglimiet gaat niet over de spaarrekening maar over uw betaalrekening, De 4 uur vertraging bij de ophoging van de daglimiet werkt als een tijdslot op de kluis die bestaat uit uw het geld dat op uw rekeningen staat en dat boven de daglimiet uitgaat. Hoeveel geld u op de betaalrekening zet en hoeveel u via de daglimiet in de kluis wil houden is aan uzelf. Ik zie geen enkele achteruitgang van service ten gevolge van deze maatregel.Nijogeth schreef: ↑26 nov 2020 11:49Uh, Vicvrij, ik heb het dan ook over die daglimiet van de spaarrekening, ik neem aan dat dat wel duidelijk is. Dit is een bescherming die alleen maar nuttig is voor de goedgelovige simpele sufferds, velen niet zal raken, maar alsnog zeer onnodig is en een achteruitgang in service. Sufferds die zomaar lukraak wat geld over maken naar iemand van Microsoft of whatever, die kunnen ze na 1x beter verplichten om een curator in de arm te nemen.
Overigens wil ik u er ook op wijzen dat de daglimiet niet alleen een beveiliging biedt bij scams maar ook bij verschrijvingen bij het opstellen van betaalopdrachten , als u de daglimiet bijvoorbeeld op 1000 Euro heeft ingesteld kunt u nooit per ongeluk 8000 overmaken aan iemand waar u maar 80 aan had moeten overmaken , bijvoorbeeld doordat u de komma niet goed geplaatst had. Ook hier geldt de regel dat de betaling onherroepelijk is . Dus eerder service voordeel dan nadeel.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Fijn dat je het vraagt , zelf een bank oprichten is een leuke uitdaging maar het zou een wat overtrokken reactie zijn op het feit dat ik wat fouten constateer in de beveiliging van spaarders. Dat zou zoiets zijn als zelf auto's gaan bouwen in 1971 omdat de meeste fabrikanten toen nog geen autogordels hadden ingebouwd. Autorijden was ook niet per definitie onveilig zonder autogordel het gaat dus gewoon om het veiliger maken en grote schade en letsel te voorkomen.D34M0N schreef: ↑26 nov 2020 11:33Dan blijven twee van mijn vragen nog onbeantwoord:Vicvrij schreef: ↑26 nov 2020 10:52Helaas bestaat de perfecte bank nog niet omdat "sufferds" bij de bank blijken te werken, die blijven verdedigen dat dit soort voorlichting (of zoals u het noemt reclame) werkt, terwijl de ervaring leert dat dat niet zo is. Ik zou zeggen open de ogen en kijk naar de enorme toename van dit soort scams, ondanks uw geweldige tips in media die kennelijk een erg beperkt bereik hebben. En neem dan eens andere maatregelen door je echt te verdiepen in hoe dit soort scams in zijn werk gaan. Dat reclame budget van de banken had beter aan de slachtoffers gegeven kunnen worden om ook hun ervaring te benutten en ze niet monddood te maken door ze als sufferds weg te zetten.
- Waarom niet zelf een bank oprichten?
- Waarom niet al het geld van de bank afhalen en thuis bewaren?
Bij beide mogelijkheden ben je niet meer afhankelijk van de 'sufferds' van de bank. Als je zo goed weet hoe je mensen tegen fraudeurs kunt beschermen, lijkt mij dat een gat in de markt.
Je hebt wel gelijk dat het slecht is dat er geen aandacht wordt besteed aan het feit dat een spaarrekening bij een andere bank dan de betaalrekening een hele eenvoudige en effectieve manier is om schade door fraude een heel groot stuk te verminderen.
En wat betreft vraag 2 geld thuis bewaren is altijd nog wat onveiliger en onpraktischer dan in de banken.
Dan , je wijst op een gat in de markt , je hebt gelijk , mijn suggesties om de rekeninghouders beter te beschermen heb ik in 2019 reeds via het responsible disclosure team van ING aan ze doorgegeven. Nu hebben ze eindelijk de aanpassing die ik voorsta gedeeltelijk ingevoerd. Ik wacht dus mijn beloning voor deze tip af.
Tot slot , Je laatse zin is dus cruciaal , geld op een spaarrekening bij een andere bank dan die van je betaalrekening is op dit moment veiliger . Het zou dus van een goede service getuigen als de banken het geld op de aan de betaalrekening gekoppelde spaarrekeningen weer beter beveiligen. Dit kan eenvoudig door al mijn suggesties ter verbetering door te voeren (dus andere codes en langere uitvoeringsduur van de binnen de rekening spelende opdrachten zoals sparen, daglimiet ophogen en machtigingen van ander toestellen). Externe transacties hoeven dus niet belemmerd te worden, alhoewel er best iets gedaan kan worden aan het terughalen van evident door fraude onstane betalingen en geldezels maar dat is een andere discussie.
Re: Ben jij weleens slachtoffer geworden van bankfraude?
Beveiligen tegen hackers of scammers ok, maar niet tegen de eigen klant. De eigen klant dient zichzelf ook gewoon te beschermen, kun je dat niet, dan maar onder curatele.
D34M0N
vindt dit leuk