LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
30 jan 2021 19:31
Er zit een aansluiting op die tv, maar nergens in de informatie is te lezen dat de tv geschikt is voor die upgrade. Wellicht na een update, maar dat is er niet bijverkocht. Er is geen sprake van non-conformiteit omdat u het zegt.
Onderdeel van de overeenkomst is dat
4K120, eARC, VRR en ALLM beschikbaar wordt gesteld in een toekomstige firmware update. Dat kun je teruglezen in de informatie.
Sony schreef: 4K120 wordt via een toekomstige firmware-update beschikbaar gesteld.
eARC wordt via een toekomstige firmware-update beschikbaar gesteld.
VRR wordt via een toekomstige firmware-update beschikbaar gesteld.
ALLM wordt via een toekomstige firmware-update beschikbaar gesteld.
https://www.sony.nl/electronics/televis ... ifications

Die update is rond 15 oktober beschikbaar gesteld. En TS heeft die update ook gehad.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 30 jan 2021 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2097
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
30 jan 2021 09:34
Coolblue adverteerd met HDMI 2.0, 2.1. De consument mag dan verwachten dat de televisie volledig voldoet aan de HDMI 2.1 standaard.
Hoe bedoel je dit precies? Het is nu immers juist een 'feature' van de HDMI 2.1 spec dat je niet alle features hoeft te implementern om te claimen dat een apparaat HMDI 2.1 support. Als jij dus een HDMI 2.1 feature implement, maar een andere niet, mag je nog steeds aangeven dat het apparaat HDMI 2.1 ondersteund van de organisatie die de HDMI standaard beheerd. Juist de noodzaak om de volledige standaard te implementeren voor het label ''HDMI 2.1", wat bij eerdere HDMI versie's wel moest, hoeft bij HDMI 2.1 niet.


Cro
Berichten: 2097
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
30 jan 2021 20:57
Zie:
viewtopic.php?p=2808463#p2808463
Die volg ik niet direct, ik heb het niet over dat foutje van coolblue, maar over de algemene stelling in jouw post dat zodra er geadverteerd wordt met HDMI 2.1 dat een consument dan direct mag verwachten dat de volledige standaard ge-implementeert is, terwijl het juist een eigenschap is van HDMI 2.1 dat niet de volledige specificatie ten allen tijdens geïmplementeerd hoeft te worden voor HDMI 2.1 certificering.

Dat Coolblue hier mogelijk nat gaat op een foutje in ten aanzien van refreshrate geloof ik wel, het gaat mij meer over de algemene strekking van jouw stelling daar heel veel verkopers en fabrikanten HDMI 2.1 adverteren bij vrijwel alle apparaten die slechts een deel van de standaard implementeren daar vrijwel geen een apparaat de standaard volledig implementeert, als er al apparaten zijn die dat volledig doen.

Als het dan zo zou zijn dat een consument enkel op de uiting HDMI 2.1 support zou mogen verwachten dat de hele standaard ge-implementeert zal zijn dan kan dat best grote gevolgen hebben zouden kopers daar werk van maken.

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
30 jan 2021 20:44
NeoDutchio schreef:
30 jan 2021 19:31
Er zit een aansluiting op die tv, maar nergens in de informatie is te lezen dat de tv geschikt is voor die upgrade. Wellicht na een update, maar dat is er niet bijverkocht. Er is geen sprake van non-conformiteit omdat u het zegt.
Onderdeel van de overeenkomst is dat
4K120, eARC, VRR en ALLM beschikbaar wordt gesteld in een toekomstige firmware update. Dat kun je teruglezen in de informatie.
Sony schreef: 4K120 wordt via een toekomstige firmware-update beschikbaar gesteld.
eARC wordt via een toekomstige firmware-update beschikbaar gesteld.
VRR wordt via een toekomstige firmware-update beschikbaar gesteld.
ALLM wordt via een toekomstige firmware-update beschikbaar gesteld.
https://www.sony.nl/electronics/televis ... ifications

Die update is rond 15 oktober beschikbaar gesteld. En TS heeft die update ook gehad.
Als die update er al zou zijn, waarom staat er nog steeds op de site van Sony dat deze nog moet komen? En als die update er al zou zijn, waarom staat bij alle verkopers dan dezelfde specificaties?

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
30 jan 2021 21:17
alfatrion schreef:
30 jan 2021 20:57
Zie:
viewtopic.php?p=2808463#p2808463
Die volg ik niet direct, (...).
Je punt was al gemaakt en ik had die al toegegeven.
NeoDutchio schreef:
30 jan 2021 21:26
Als die update er al zou zijn, waarom staat er nog steeds op de site van Sony dat deze nog moet komen? En als die update er al zou zijn, waarom staat bij alle verkopers dan dezelfde specificaties?
De televisies komen met de oude firmware en bij installatie wordt de firmware geüpdate. Daar heb je uiteraard internet voor nodig.

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
30 jan 2021 21:55
NeoDutchio schreef:
30 jan 2021 21:26
Als die update er al zou zijn, waarom staat er nog steeds op de site van Sony dat deze nog moet komen? En als die update er al zou zijn, waarom staat bij alle verkopers dan dezelfde specificaties?
De televisies komen met de oude firmware en bij installatie wordt de firmware geüpdate. Daar heb je uiteraard internet voor nodig.
Als de update er al zou zijn zou Sony niet zeggen dat het een toekomstige firmware update is, maar dat bij installatie de update zal zijn.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
30 jan 2021 19:31
CB heeft ook aangegeven dat de tv onder coulance terug ging.
Het is natuurlijk niet CB die bepaalt of er sprake is van nonconformiteit, dat wordt bepaald door de feiten en omstandigheden. En die zijn duidelijk: dit product is nonconform. Of CB dat wel of niet erkent, en pf CB daar al dan niet het label “coulance” op plakt, is niet relevant.

Wouter, volg de stappen van Alfatrion op. Je hebt gewoon recht op de 250 euro die ten onrechte wordt ingehouden.

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Want Wouter, Alfatrion en Moneyman staan garant voor de winst. U hebt dus niets te verliezen. Laat u wel even weten hoe het afgelopen is?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door newmikey »

Ik had de neiging om dit weer af te doen als een gevalletje "jammer dan" maar toen kwam ik de volgende info tegen op HardwareInfo:
Recent kwam aan het licht dat Sony's XH90-tv's problemen geven met het weergeven van 4K-beelden met een refreshrate van 120 Hz. De tv's verwerken het beeld intern op een lagere resolutie die daarna wordt opgeschaald. Sony geeft in een faq-sectie op hun website nu aan dat het een softwareprobleem is.

Sony profileert de tv als "perfect voor de Playstation 5 en Xbox Series S|X". De vermelding dat er wordt gewerkt aan een softwarematige oplossing kan hoop bieden voor degenen die dachten ongestoord op 4K met 120 Hz te gamen. Na het ontdekken van het gebrek leken de eerste geluiden ervan uit te gaan dat de in de XH90 gebruikte beeldprocessor eenvoudigweg niet krachtig genoeg is. Dat zou duiden op een hardwareprobleem.

In de faq-sectie benoemt Sony dat de tekst wazig wordt weergegeven in 4K/120 Hz-modus terwijl het hele beeld wazig wordt. Het lijkt er in ieder geval op dat er wordt gewerkt aan een softwarematige oplossing of workaround. Gezien de aard van de problemen blijft het afwachten of dit voldoende effectief gaat zijn.
Dit geeft mij te denken dat hier inderdaad ècht sprake is van non-conformiteit. Dat er in de toekomst misschien een oplossing geboden zou kunnen worden doet daar niets aan af. Ik roep het niet vaak maar TS staat hier gewoon volledig in z'n recht en dient 100% van het aankoopbedrag retour te krijgen IMHO

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
30 jan 2021 22:43
Want Wouter, Alfatrion en Moneyman staan garant voor de winst. U hebt dus niets te verliezen. Laat u wel even weten hoe het afgelopen is?
Ah, nu we die even bekende als kansloze afsluiter ook weer gehad hebben, kunnen we de discussie hopelijk sluiten.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is kinderachtig gedrag. Het doel van NeoDutchio is om de winkelier vrij te pleiten. Met dat doel op het oog verwijst naar irrelevante informatie, beweerd dat de consument wel iets verzwegen zal hebben gehouden, negeert hij onwelgevallige wetgeving, geeft hij misleidende informatie en als dat allemaal niet werkt: moeten anderen maar garant staan voor de uitkomst. Kinderachtig.

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door witte angora »

newmikey schreef:
30 jan 2021 23:05
Ik had de neiging om dit weer af te doen als een gevalletje "jammer dan" maar toen kwam ik de volgende info tegen op HardwareInfo:
Idem dito. De informatie op HWI is duidelijk; TS kan, aangezien HWI feitelijk nu als 'onafhankelijke derde' functioneert, deze informatie naar mijn mening gebruiken in zijn discussie richting Coolblue.

Beloftes zijn leuk, maar maken de TV nog altijd niet conform.

Nijogeth
Berichten: 10118
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

newmikey schreef:
30 jan 2021 23:05
Ik had de neiging om dit weer af te doen als een gevalletje "jammer dan" maar toen kwam ik de volgende info tegen op HardwareInfo:
Recent kwam aan het licht dat Sony's XH90-tv's problemen geven met het weergeven van 4K-beelden met een refreshrate van 120 Hz. De tv's verwerken het beeld intern op een lagere resolutie die daarna wordt opgeschaald. Sony geeft in een faq-sectie op hun website nu aan dat het een softwareprobleem is.

Sony profileert de tv als "perfect voor de Playstation 5 en Xbox Series S|X". De vermelding dat er wordt gewerkt aan een softwarematige oplossing kan hoop bieden voor degenen die dachten ongestoord op 4K met 120 Hz te gamen. Na het ontdekken van het gebrek leken de eerste geluiden ervan uit te gaan dat de in de XH90 gebruikte beeldprocessor eenvoudigweg niet krachtig genoeg is. Dat zou duiden op een hardwareprobleem.

In de faq-sectie benoemt Sony dat de tekst wazig wordt weergegeven in 4K/120 Hz-modus terwijl het hele beeld wazig wordt. Het lijkt er in ieder geval op dat er wordt gewerkt aan een softwarematige oplossing of workaround. Gezien de aard van de problemen blijft het afwachten of dit voldoende effectief gaat zijn.
Dit geeft mij te denken dat hier inderdaad ècht sprake is van non-conformiteit. Dat er in de toekomst misschien een oplossing geboden zou kunnen worden doet daar niets aan af. Ik roep het niet vaak maar TS staat hier gewoon volledig in z'n recht en dient 100% van het aankoopbedrag retour te krijgen IMHO
Maar dan zou er toch een recall van Sony moeten komen en valt deze tv toch niet in de kosten van alle verkopers?

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
30 jan 2021 23:41
NeoDutchio schreef:
30 jan 2021 22:43
Want Wouter, Alfatrion en Moneyman staan garant voor de winst. U hebt dus niets te verliezen. Laat u wel even weten hoe het afgelopen is?
Ah, nu we die even bekende als kansloze afsluiter ook weer gehad hebben, kunnen we de discussie hopelijk sluiten.
Beide hebben wij onze meningen en standpunten gegeven. Het is aan TS om daar zijn info uit te halen. U bent zeker van uw zaak, ik hou een slag om de arm.
alfatrion schreef:
31 jan 2021 00:08
Het is kinderachtig gedrag. Het doel van NeoDutchio is om de winkelier vrij te pleiten. Met dat doel op het oog verwijst naar irrelevante informatie, beweerd dat de consument wel iets verzwegen zal hebben gehouden, negeert hij onwelgevallige wetgeving, geeft hij misleidende informatie en als dat allemaal niet werkt: moeten anderen maar garant staan voor de uitkomst. Kinderachtig.
Dat is uw mening. Het verhaal uit het OP bleek weer eens niet volledig en zaken waren anders voorgespiegeld dan daadwerkelijk was. Dat mijn doel zou zijn om de winkelier vrij te pleiten kan ik ook omdraaien naar uw doel om altijd de ondernemer fout te laten zijn.
Het is heel simpel. Coolblue heeft niet beloofd naar TS toe en Sony geeft aan dat er in de toekomst zaken mogelijk zijn.

16again
Berichten: 16166
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
31 jan 2021 09:17
.....Het is echter wel zo dat advertenties zeer zorgvuldig worden opgemaakt maar er geen rechten aan ontleent kunnen worden en vaak wordt dat in een disclaimer ook aangeven bij online aankopen......
Hoeveel waarde heeft zo'n disclaimer?
Het is juist de advertentie die verwachtingen wekt, waarop het beroep op non-conformiteit gebaseerd is. Het lijkt me niet de bedoeling de wet met een disclaimertje buitenspel te kunnen zetten.

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door witte angora »

Advertenties worden zeer zorgvuldig opgesteld? Nou...

De kortingen 'tot 70%' vliegen me op het ogenblik weer om de oren, om wat te noemen, maar doorgaans krijg je nooit meer dan 50% ondanks de zeer zorgvuldig opgestelde belofte.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
31 jan 2021 09:26
snuffel1 schreef:
31 jan 2021 09:17
.....Het is echter wel zo dat advertenties zeer zorgvuldig worden opgemaakt maar er geen rechten aan ontleent kunnen worden en vaak wordt dat in een disclaimer ook aangeven bij online aankopen......
Hoeveel waarde heeft zo'n disclaimer?
Het is juist de advertentie die verwachtingen wekt, waarop het beroep op non-conformiteit gebaseerd is. Het lijkt me niet de bedoeling de wet met een disclaimertje buitenspel te kunnen zetten.
Dat kan (uiteraard) inderdaad niet. De reactie van Snuffel snijdt geen hout.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
31 jan 2021 09:17
De non conformiteit is geen issue meer omdat Sony de updates beschikbaar heeft gesteld en de tv die update ook gekregen heeft. Dat na die update andere problemen ontstaan kan niet de verkoper verweten worden.
Onderdeel van de koopovereenkomst met de verkoper is dat televisie in de nabije toekomst over de eigenschap 4K120 zou beschikken. Hierop kan een non-conformiteitsclaim gebaseerd worden.
snuffel1 schreef:
31 jan 2021 09:17
De beginvraag was kan Coolblue verweten worden dat de geadverteerde info niet strookte met die van de fabrikant want de optie was wel aanwezig maar werd pas actief na een update die door Sony beschikbaar is gesteld. Bij ingebruikname van de tv geeft de tv zelf aan dat er updates beschikbaar zijn en na installatie is de tv up to date dus ook conform het geleverde.
Was dat maar zo. De televisie werkt niet goed op 4K120.
snuffel1 schreef:
31 jan 2021 09:17
Wat nu speelt is dat de tv eind november 2020 in gebruik is genomen en na meer dan een maand waarin die update ook plaats gevonden Ts de tv als zijnde non conform de koop wenst te ontbinden en voert daarbij aan dat Coolblue niet juist heeft geadverteerd voor wat betreft de specificaties. Het is echter wel zo dat advertenties zeer zorgvuldig worden opgemaakt maar er geen rechten aan ontleent kunnen worden en vaak wordt dat in een disclaimer ook aangeven bij online aankopen.
Met andere woorden: de verkoper belooft iets, levert niet en zou daar dan mee weg kunnen komen door te roepen "zeer zorgvuldig opgemaakt maar..."? Nee, dat is onzin.

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Coolblue: TV is anders dan geadverteerd, maar 75% terug als shoptegoed

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
31 jan 2021 11:08
Met andere woorden: de verkoper belooft iets, levert niet en zou daar dan mee weg kunnen komen door te roepen "zeer zorgvuldig opgemaakt maar..."? Nee, dat is onzin.
Met dat verschil dat de verkoper hier niets beloofd heeft. 100Hz is geen 120Hz na een update. En ARC is niet hetzelfde als eARC. Nergens in de aanbieding van Coolblue is iets te vinden dat de tv wellicht in de toekomst meer zou kunnen doen.
Sony stelt dat wel, maar zonder datum. De tv doet dus gewoon wat er in de specificaties staat.

Gesloten