kuklos schreef: ↑29 apr 2021 16:31
alfatrion schreef: ↑29 apr 2021 16:26
kuklos schreef: ↑29 apr 2021 16:20
Moeilijk hè, je ongelijk te moeten toegeven. Ik heb hier gewoon een punt.
Hoe zo heb jij een punt? Je kan gewoon naar de rechter om die € 20,- te halen. Consumenten doen zo vaak aankopen voor kleine bedragen en in al die overeenkomsten kan de consument naar de rechter.
In theorie wel. maar nu de praktijk. Gemiddelde consument heeft nul komma nul ervaring met rechtszaak aanspannen. Dus hulp nodig. Dat kost geld. Meer dan de €20. Dan moet je hopen dat je wint, dat is ook niet zeker. Als je wint is het niet zeker of de tegenpartij ook veroordeeld wordt om al jouw kosten te betalen.
Allemaal heel leuk hoor dat "je kan naar de rechter", maar in de praktijk is het zeer sterk de vraag of het de moeite waard is. En dat is nu net mijn hele punt.
Met deze inschatting laat je duidelijk zien dat je de échte praktijk niet kent. Want die ziet er heel anders uit dan jij hier omschrijft. Want:
- er wordt vaak genoeg door consumenten gedagvaard, zónder dure juridische hulp;
- er is geen enkele juridische reden aanwezig waarom TS deze zaak niet zou winnen;
- laat staan dat er een reden zou zijn dat de gemaakte kosten niet vergoed zouden hoeven worden;
- en de belangrijkste: in het overgrote deel van de gevallen wordt -zoals ik al schreef- de zaak al voor de zitting opgelost.
Je bent goed in het bedenken van theoretische bezwaren, maar je beargumenteert niet waarom die bezwaren zich ook zouden verwezenlijken. En dat is logisch, want dat gebeurt in de praktijk ook vrijwel niet.