Geen kroketje meer voor kinderen
Re: Geen kroketje meer voor kinderen
@Xendex, wat is een CDA aanhangsel? Of bedoel je CDA aanhanger/stemmer? Dan kan ik je gerust stellen, nee. Ik vind het idee van hun denktank achterlijk. Maar jouw aluhoedje idee is net zo achterlijk. En net zo onwetenschappelijk.
E-nummers zijn door de EU goedgekeurde hulpstoffen, maw, daar zitten (volgens de huidige stand van de wetenschap) geen slechte tussen. Dat is juist het idee van het systeem, alleen toestaan van hulpstoffen waarvan zeker is, dat die veilig zijn voor menselijke consumptie. Daarom zijn bepaalde smaken "Mountain Dew" hier bijvoorbeeld uit de handel gehaald, die bevatten een hulpstof welke geen E-nummer had. Dat stofje mag in de VS wel, maar hier dus niet. "Ons" E-nummer systeem doet dus wat het moet doen.Xendex schreef: ↑20 apr 2022 15:47Laat de overheid zich in eerste instantie bezighouden met het verbieden van alle slechte E- nummers in alle fabrieksmatig bereide voedingsmiddelen, zodat de hele bevolking niet vergiftigd wordt met deze toevoegingen. Verder zullen er best voldoende ouders zijn die hun kind(eren) verstandig zullen opvoeden. Door E-nummers te verbieden zullen overgevoeligheden, intoleranties en waarschijnlijk het immuunsysteem er op vooruit gaan. Maak zelf de kroketjes voor Uw kinderen. Die zullen best wel gezonder zijn.! Alle fastfood is ongezond en bevat verkeerde vetstoffen. Het is belangrijker dat de overheid zich wat meer inspant voor de vals beschuldigde belasting schuldige
Waar dat plannetje scheef gaat, is als zeg mensen ontbijten met een pak koekjes, tijdens de koffie twee blikjes energiedrank en een mars eten, tussen de middag een vette mond halen met wat gesuikerd fris, en 's avonds nog een diepvriespizza eten met wat energiedrank. En dan nog wat snaaierij in de avond met zeg wat alchohol.
Dan krijg je, gestapeld, mogelijk meer van bepaalde E-nummers binnen dan gezond is, maar dat is eigen verantwoordelijkheid van de consument.
Binnen een gezonde levensstijl, dus een gebalanceerd dieet en genoeg beweging, is af en toe een snackje geen probleem. Wat het bovenliggende probleem is, en dit soort ideeën laat ontstaan, is het én, én én van mensen. Dus én weinig bewegen, én ongezond eten, én weinig interesse in het dagelijkse eten en drinken.
-
Typisch Nederlands om voor een geconstateerd probleem een halfbakken oplossing te bedenken die vaak niet werkt of ongewenste bijeffecten heeft. Omdat er niet goed wordt doorgedacht. En dit proefballonnetje is daar een mooi voorbeeld van. Want er wordt weer gekozen voor een verbod om iets te regelen. En wie moet dat verbod gaan uitvoeren? De winkelier die er geen belang bij heeft om dat verbod te handhaven. Je creëert hiermee een 'dikke fail.
Ten tweede, de tools die de overheid in hand heeft om zaken te regelen zijn o.a. prijsbeleid en vestigingsbeleid. Maak de ongezonde/ongewenste spullen en activiteiten zo duur dat mensen (noodgedwongen maar uit vrije wil) hun interesse verliezen. Een kroket van euro 10,= is niet zo aantrekkelijk meer. Zorg er daarbij als gemeente voor dat er maar een vastgesteld maximum aantal fastfoodverkopers op een bepaalde volksdichtheid mogen zijn. Tot slot kan het bewegen (de beste remedie tegen dik worden) verder worden gestimuleerd door toegang tot een sportvereniging of sportschool te subsidiëren (en wellicht zelfs te verplichten)
Ten tweede, de tools die de overheid in hand heeft om zaken te regelen zijn o.a. prijsbeleid en vestigingsbeleid. Maak de ongezonde/ongewenste spullen en activiteiten zo duur dat mensen (noodgedwongen maar uit vrije wil) hun interesse verliezen. Een kroket van euro 10,= is niet zo aantrekkelijk meer. Zorg er daarbij als gemeente voor dat er maar een vastgesteld maximum aantal fastfoodverkopers op een bepaalde volksdichtheid mogen zijn. Tot slot kan het bewegen (de beste remedie tegen dik worden) verder worden gestimuleerd door toegang tot een sportvereniging of sportschool te subsidiëren (en wellicht zelfs te verplichten)
-
Dan zijn er nog genoeg zaken waar de overheid wel actie kan ondernemen zoals fijnstof in de steden. Dat is een zwaardere belasting voor de volksgezondheid dan een kroketje.sjohie schreef: ↑20 apr 2022 09:13Zoals ik al schreef in mijn eerdere reactie, art .22 van de grondwet, zegt dat een overheid maatregelen moet treffen ter bevordering van de volksgezondheid. Daarmee hebben de opstellers ervan, de overheid een positieve actie opgelegd, maw ze kunnen in Den Haag niet simpelweg achterover hangen en wijzen dat burgers gezonder moeten eten, en meer bewegen, ze moeten méér doen.
U vergeet zeker dat die zelfgemaakte kroketjes ook gewoon vol zitten met e-nummers?
Weet je dat groenten, fruit, vlees en dergelijke ook altijd al uit zichzelf e-nummers bevatten. Pak ik een appel recht uit de appelboom, zitten er e-nummers in. E440a, ook wel pectine genoemd, komt specifiek uit appels.
Maar ja, roepen is makkelijk. Doorkrijgen dat bijna elke stof die in de natuur voorkomt en in voedsel verwerkt kan worden een e-nummer heeft, dat is wat moeilijker.
Transvetten zijn extreem slechts voor het menselijk lichaam en zijn inmiddels grotendeels uit onze voedsel verbannen. Bij die beweging zijn we meer naar koolhydraten toegegaan en daarmee is de gezondheid onder de bevolking afgenomen. Het aantal mensen met obesitas en diabetes is geëxplodeerd, en dat geld ook voor vele andere ziektes. Het zou goed zijn als we met koolhydraten dezelfde richting opgaan als transvetten. Ik denk dat we hier per voedingsgroep gewoon een maximum percentage aan moeten verbinden. Dit moeten we dan gelijk aan in voeren, zodat de markt zich kan aanpassen.
Helemaal verbieden zal niet gaan, omdat die E-nummers ook ernstige ziektes juist tegengaan, maar minder kan wel. In sommige landen wordt is daarmee al succesvol mee geëxperimenteerd.
-
Ik wacht gewoon op de ultieme gezondheidspil die al het andere voedsel overbodig maakt. Uiteraard wel met kroketsmaak, anders vreet geen mens dat.
Die bestaat al, dat pilletje. Daar kun je dagen op doorfeesten zonder te slapen.
Zo'n reactie noemen we "whatabouttism". Want fijnstof heeft niks van doen met het onderwerp van dit topic.Ik_weet_niet_alles schreef: ↑20 apr 2022 17:46Dan zijn er nog genoeg zaken waar de overheid wel actie kan ondernemen zoals fijnstof in de steden. Dat is een zwaardere belasting voor de volksgezondheid dan een kroketje.sjohie schreef: ↑20 apr 2022 09:13Zoals ik al schreef in mijn eerdere reactie, art .22 van de grondwet, zegt dat een overheid maatregelen moet treffen ter bevordering van de volksgezondheid. Daarmee hebben de opstellers ervan, de overheid een positieve actie opgelegd, maw ze kunnen in Den Haag niet simpelweg achterover hangen en wijzen dat burgers gezonder moeten eten, en meer bewegen, ze moeten méér doen.
Maar soit, ik speel even mee. Ook aan hte reduceren van fijnstof wordt van alles aan gedaan, oa door emissie eisen voor auto's en vrachtwagens etc. En het verlagen van de max snelheid op snelwegen zorgt ook voor prettige bijvangst op dit vlak.