Als de partner 1 maand jonger is, dan krijgt deze maximaal 4 maanden later de AOW. Als je na 43 jaar werken het nog niet eens 4 maanden kunt overbruggen met halve AOW + volledig pensioen, dan heb je in al die jaren werken héél slecht voor jezelf gezorgd. Zeker omdat inmiddels al heel wat jaren bekend is dat de AOW persoonsgebonden is en er niet meer een 'volledige AOW' aan de kostwinner wordt toegekend.zonfornet schreef: ↑23 mei 2022 17:43Massaal ( via oproep, bijvoorbeeld via RADAR??) om met zn alleen brief te sturen om deze onterechte maatregelen uit die “ diepe” “ strontput “ belasting dienst aan de kaak te stellen. Zo OOK als je als Partners “ samenleeft en de 1 gaat in de WAO en de andere ( partner ) niet...( 1 maand jonger, vervolgens 1 jaar later pas WAO ! , zonder inkomsten ) .zie het financieel van / met €860,= ( want je krijgt minder hoog bedrag AOW ) maar rond te komen
Heb je 43 jaar voor gewerkt en de huisvrouw wordt niet gewaardeerd in dit land
Na meer dan een eeuw emancipatiestrijd nog spreken over een 'huisvrouw'... Als man zijnde vindt ik dat heel denigrerend.
Overigens mag u blij zijn dat het bij u maar een paar maanden scheelt. Bij mijn ouders is het verschil in het bereiken van de AOW-leeftijd 7,5 tot 8 jaar. Die staan dus voor het dillema dat ofwel de jongste van de twee nog een aantal jaren blijft doorwerken, met als gevolg heel wat minder 'gezonde jaren' om nog samen te genieten. Of jarenlang moeten rondkomen van 'halve' AOW en slechts één van beide pensioenen.
Ik heb mijn ouders daar gelukkig nog niet over horen klagen. Het is voor hun simpel: wil je financieel er goed bij zitten, moet je (ook als dat een vrouw is) gewoon werken tot de AOW leeftijd. Doe je dat niet, dan wordt het financieel een stuk krapper. En dat is een geheel vrijwillige keuze van het stel waar het om draait.
Bij mijn ouders komt het er waarschijnlijk op neer dat de jongste van de twee niet tot de AOW leeftijd zal blijven werken. Of misschien wel, maar dan minder uren of met zo nu en dan onbetaald verlof om samen een mooie reis te maken