Welke aandacht wilt u dan hebben? In Nederland bouwt u een basispensioen op via de staat, de AOW.Trx850 schreef: ↑14 nov 2022 21:35Ik werk in loondienst maar zonder CAO en al 10 jaar zonder pensioenopbouw, in deze hele discussie mis ik alle mensen in mijn situatie, deze groep wordt geheel over het hoofd gezien in alle discussies, nog nooit heb ik iets gezien voor deze best grote groep ! In het verleden heb ik wel opgebouwd, maar heb collega’s die €2,— hebben opgebouwd in de afgelopen 10 jaar, graag ook hier eens aandacht aan geven !
U sluit zelf een arbeidsovereenkomst af met een werkgever. Daarin staan alle primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden inclusief wel of geen pensioen opbouw. Via de bedrijfstak of de CAO kan een pensioen verplicht zijn maar dat hoeft niet het geval te zijn.
Bedenk wel dat een aanvullend pensioen niet gratis is, het is gewoon onderdeel van de totale beloning en de werknemer betaald er ook gewoon zelf aan mee.
Zit u in de situatie dat uw werkgever geen pensioen geregeld omdat hij die verplichting niet heeft of bent u ZZP-er, dan bent u zelf verantwoordelijk om een pensioen polis al dan niet af te sluiten.
Tot slot, de AOW is 70 procent van het wettelijke minimum loon (netto). Werkt u voor het wettelijke minimum loon, dan is de AOW uw pensioen.