Re: Negatieve BKR-registratie: heb jij daar ervaring mee?
Geplaatst: 05 apr 2023 17:22
Onterecht of negatief.
In veel gevallen is ie tocht echt terecht.
In veel gevallen is ie tocht echt terecht.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
En jij lijkt te vergeten dat ook registreren bepaalde wettelijke verplichtingen met zich meebrengt die zijn vastgelegd in de AVG. Daarbij is de rol van het BKR bovendien niet beperkt tot registreren, ze delen ook weer actief gegevens met andere partijen. Daarbij het BKR eerder al beboet door de autoriteit persoonsgegevens omdat ze zich niet hielden aan de AVG. Na het zien van deze Tros Radar aflevering is duidelijk dat het BKR zich nog steeds niet houdt aan de wet. Een goede zaak dat meneer Visser deze partij nu dus aanpakt.Moneyman schreef: ↑05 apr 2023 11:34Hij lijkt te vergeten dat het BKR registreert - en niet meer dan dat. Eigenlijk identiek aan het Kadaster: die is ook niet verantwoordelijk voor de juistheid van de ingeschreven akten. Ook daar staan legio hypotheekschulden geregistreerd die al lang en breed afgelost zijn.
Het topic gaat over negatieve registraties maar de aflevering ging natuurlijk over registraties die niet proportioneel zijn en waarbij een rechter ook een aantal keer uitspraak heeft gedaan in het voordeel van de consument. Dat zijn dus wel degelijk onterechte registraties dan volgens de rechter.
Ik begreep na het kijken van de aflevering dat het probleem is dat het BKR zich niet houdt aan de AVG. Ze zijn volwaardig gegevensverwerker maar houden zich niet aan privacy rechten zoals het aanpassen of verwijderen van gegevens omdat ze zelf vinden dat ze geen gegevensverwerker zijn. Ik begreep ook uit de aflevering dat er inmiddels meerdere zaken zijn gewonnen tegen het BKR. Mij lijkt dan ze dan hun verantwoordelijkheid niet nemen door hun werkwijze en reglement aan te passen aan geldende wet- en regelgeving.Mooi statement, maar je vergeet het uit te leggen. Welke verantwoordelijkheid heeft het BKR volgens jou die ze niet nemen?
Misschien moet jij zelf even je inlezen, want als je de aflevering kijkt maar ook zoekt naar vergelijkbare gevallen op het internet zie je dat het vaak een moeizame juridische strijd is waarbij het BKR ook onterecht doorverwijst naar andere partijen.Dat is ook al lang mogelijk. Misschien even inlezen...
Jouw reacties zijn nogal eenzijdig met nogal wat vooroordelen over mensen die betalingsproblemen hebben gehad. In de aflevering stelt Dhr. Visser bijvoorbeeld ook duidelijk geen tegenstander te zijn van kredietregistratie. Er moet echter wel aan waarborgen zijn om te zorgen dat kredietregistratie proportioneel is in verhouding tot de belangen en rechten van consumenten, zoals bijvoorbeeld privacywetgeving.
Ook ik zie het nut van BKR systeem wel in. Maar proportionaliteit is ver te zoeken.Morgan le Fay schreef: ↑05 apr 2023 15:48Blijkbaar snappen mensen niet waarom een BKR registratie nodig is.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... erwijderen
Als het BKR register prima functioneert waarom er is dan een radar aflevering verschenen over de problemen met het BKR register en waarom is het BKR dan eerder beboet door de Autoriteit persoonsgegevens en in het ongelijk gesteld door verschillende rechters?
Zullen we mensen die een keer 4 km te hard langs een flitspaal rijden ook maar gelijk een strafblad geven? Ik twijfel of je nu aan het trollen bent of dat je gewoon moeite hebt om te begrijpen dat dit een probleem is.Die winkeldief en bankovervaller krijgen beiden geen VOG.
Radar maakt wel vaker heisa om niks. Er zullen altijd wel problemen zijn, de vraag is of de oplossing van die problemen niet meer problemen veroorzaakt. Zeker als je de autoriteit persoonsgegevens erbij wil halen, dan zal het allemaal wat moeilijker worden. Dan ga je namelijk krijgen dat bij een registratie wordt opgenomen waarvoor en voor wat voor een bedrag deze registratie is. Nu heb je een registratie en dat is het. Ga je mensen voor een mobiele telefoon anders behandelen, dan zal het BKR dus deze data allemaal moeten krijgen.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 18:55Als het BKR register prima functioneert waarom er is dan een radar aflevering verschenen over de problemen met het BKR register en waarom is het BKR dan eerder beboet door de Autoriteit persoonsgegevens en in het ongelijk gesteld door verschillende rechters?
Zullen we mensen die een keer 4 km te hard langs een flitspaal rijden ook maar gelijk een strafblad geven? Ik twijfel of je nu aan het trollen bent of dat je gewoon moeite hebt om te begrijpen dat dit een probleem is.
Misschien had je toch beter eerst mijn bijdragen kunnen lezen… Dan zou je namelijk gezien hebben dat ik de rol van de AP en de mening van de Hoge Raad vanuit AVG-perspectief al lang besproken heb. De boete van de AP waaraan je refereert heeft overigens niets te maken met de discussie die we hier voeren over al dan niet terechte negatieve registraties, die ging over de kostenkant van de zaak.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 17:45En jij lijkt te vergeten dat ook registreren bepaalde wettelijke verplichtingen met zich meebrengt die zijn vastgelegd in de AVG. Daarbij is de rol van het BKR bovendien niet beperkt tot registreren, ze delen ook weer actief gegevens met andere partijen. Daarbij het BKR eerder al beboet door de autoriteit persoonsgegevens omdat ze zich niet hielden aan de AVG. Na het zien van deze Tros Radar aflevering is duidelijk dat het BKR zich nog steeds niet houdt aan de wet. Een goede zaak dat meneer Visser deze partij nu dus aanpakt.Moneyman schreef: ↑05 apr 2023 11:34Hij lijkt te vergeten dat het BKR registreert - en niet meer dan dat. Eigenlijk identiek aan het Kadaster: die is ook niet verantwoordelijk voor de juistheid van de ingeschreven akten. Ook daar staan legio hypotheekschulden geregistreerd die al lang en breed afgelost zijn.
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... nsgegevens
Nee, dat zijn niet automatisch onterecht registraties. Het zijn registraties waarbij de proportionaliteitstoets op dat moment niet langer handhaving van de terechte registratie toelaat. Je redeneert veel te makkelijk naar je doel toe.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 17:45Het topic gaat over negatieve registraties maar de aflevering ging natuurlijk over registraties die niet proportioneel zijn en waarbij een rechter ook een aantal keer uitspraak heeft gedaan in het voordeel van de consument. Dat zijn dus wel degelijk onterechte registraties dan volgens de rechter.
En op welke punten is het vigerende reglement in tijd met wet- en regelgeving? Dat daar discussie over is vanuit AVG-perspectief is niet zo gek, dat is bij heel veel grote specifieke organisaties het geval geweest. Vergeet niet dat de AVG nog redelijk vers is en dat daarover eerst jurisprudentie gevormd moet worden.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 17:45Ik begreep na het kijken van de aflevering dat het probleem is dat het BKR zich niet houdt aan de AVG. Ze zijn volwaardig gegevensverwerker maar houden zich niet aan privacy rechten zoals het aanpassen of verwijderen van gegevens omdat ze zelf vinden dat ze geen gegevensverwerker zijn. Ik begreep ook uit de aflevering dat er inmiddels meerdere zaken zijn gewonnen tegen het BKR. Mij lijkt dan ze dan hun verantwoordelijkheid niet nemen door hun werkwijze en reglement aan te passen aan geldende wet- en regelgeving.Mooi statement, maar je vergeet het uit te leggen. Welke verantwoordelijkheid heeft het BKR volgens jou die ze niet nemen?
Je doet hetzelfde als waar Frank Visser op mank gaat: je gebruikt niet geconcretiseerde statements als “vaak”, terwijl je geen idee hebt hoe vaak het goed en fout gaat. En als je denkt dat de gevallen “op internet” een betrouwbare maatstaf zijn, dan heb je nog wel wat te leren.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 17:45Misschien moet jij zelf even je inlezen, want als je de aflevering kijkt maar ook zoekt naar vergelijkbare gevallen op het internet zie je dat het vaak een moeizame juridische strijd is waarbij het BKR ook onterecht doorverwijst naar andere partijen.Dat is ook al lang mogelijk. Misschien even inlezen...
Niemand zegt dat er nooit iets fout gaat bij het BKR. Dat is ook helemaal niet de kern van de discussie. Maar dat het BKR bestaat en dat mensen met serieuze betalingsachterstanden niet klakkeloos een nieuwe lening kunnen krijgen, is een goede zaak.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 17:45Uit de aflevering van Tros Radar wordt duidelijk dat er meerdere rechtszaken zijn gewonnen tegen het BKR dus dan zit het BKR gewoon fout en dan ga jij hier modder gooien richting mensen die wel eens betalingsproblemen hebben gehad zonder dat je precies weet wat er is gebeurd. Beetje jammer.
Doe dat dan ook niet…
Ja, dat klinkt leuk. Maar je vergeet dat “onredelijk” een nogal gekleurd begrip is. Juist die schuldenaar vindt het al heel gauw onredelijk, zodra hij last krijgt van zn registratie. Ik vind dat echter alles behalve onredelijk. Daarom is er niet voor niets een toetsingsproces. En ja, daar gaat vast wel eens iets fout. Maar ik ben blij dat het er is.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 17:45…kredietregistratie is nuttig maar in de gevallen waarin registratie onredelijk is moet het gewoon niet al te lastig zijn om die registratie te laten verwijderen, zoals ook netjes in de privacywet staat. Meer dan terecht dat Tros Radar hier aandacht aan besteed en hopelijk gaat hier wat aan veranderen.
Je lijkt toch echt niet te beseffen le het totale proces werkt. Het BKR straft niet en oordeelt niet, het registreert slechts. De afweging welke “straf” daar aan moet hangen, maakt de kredietverstrekker. En als je het daar niet mee eens bent, staat er een complete bezwaar- en beroepsprocedure open.
Dat instituut is er al lang: de rechter. En nee, 5 jaar is verre van absurd. De praktijk bewijst dat het verbeter- en leerproces van mensen met serieuze schulden gemiddeld jaren kost.
Ik heb uiteraard jouw bijdragen gelezen maar de uitspraak van de hoge raad waar jij naar refereert is niet dezelfde uitspraak als waarnaar wordt gerefereerd in de uitzending van Tros Radar. Bovendien wordt in de uitspraak waarnaar jij refereert wel degelijk gesteld dat consumenten zich kunnen beroepen op bepaalde privacy rechten en dat is dus enigszins strijdig met de reactie waarin ik jou citeerde waarin je in ieder geval suggereert dat het BKR niet verantwoordelijk is omdat het enkel registreert.Moneyman schreef: ↑05 apr 2023 21:04Misschien had je toch beter eerst mijn bijdragen kunnen lezen… Dan zou je namelijk gezien hebben dat ik de rol van de AP en de mening van de Hoge Raad vanuit AVG-perspectief al lang besproken heb. De boete van de AP waaraan je refereert heeft overigens niets te maken met de discussie die we hier voeren over al dan niet terechte negatieve registraties, die ging over de kostenkant van de zaak.
Meneer Visser noemde in de uitzending wat cijfers, ik neem aan dat hij die niet uit zijn mouw schud. Daarnaast zijn er echt wel wat serieuze artikelen geschreven over dit probleem zoals bijvoorbeeld dit AD artikel. https://www.ad.nl/binnenland/aanvechten ... ~a06d4998/ Daarbij staan er volgens het BKR meer dan 400.000 mensen geregistreerd met een achterstand bij het BKR, dat is best een forse groep. Als er 2-3% van die groep onnodig nadeel vind van die registratie gaat dat al om vele duizenden mensen.Moneyman schreef: ↑05 apr 2023 21:07Je doet hetzelfde als waar Frank Visser op mank gaat: je gebruikt niet geconcretiseerde statements als “vaak”, terwijl je geen idee hebt hoe vaak het goed en fout gaat. En als je denkt dat de gevallen “op internet” een betrouwbare maatstaf zijn, dan heb je nog wel wat te leren.
Dat is zeker een goede zaak. Dat mensen die al jaren hun financiële zaakjes op orde hebben financieel volledig klem worden gezet door het BKR is een iets minder goede zaak.Niemand zegt dat er nooit iets fout gaat bij het BKR. Dat is ook helemaal niet de kern van de discussie. Maar dat het BKR bestaat en dat mensen met serieuze betalingsachterstanden niet klakkeloos een nieuwe lening kunnen krijgen, is een goede zaak.
Volgens mij snap jij niet hoe het proces werkt. De kredietverstrekker bepaald de straf niet, dat wordt bepaald door het BKR. De kredietverstrekker moet simpelweg de regels en de termijnen volgen die het BKR heeft bedacht. Als je het daar niet mee eens bent is er geen enkele mogelijkheid om bij het BKR zelf, de verwerker van je gegevens, in bezwaar of beroep te gaan.Je lijkt toch echt niet te beseffen le het totale proces werkt. Het BKR straft niet en oordeelt niet, het registreert slechts. De afweging welke “straf” daar aan moet hangen, maakt de kredietverstrekker. En als je het daar niet mee eens bent, staat er een complete bezwaar- en beroepsprocedure open.
Misschien is het handig om bronnen te vermelden bij dit soort uitspraken? 5 jaar is niet perse een gebruikelijke termijn bij schulden. Zo verjaren consumentenschulden na 2 jaar, eigenlijk raar dat een schuld zelf dus verjaard na 2 jaar maar de achterstand op die schuld pas na 5 jaar? Ook spreek jij over een verbeter- en leerproces. Maar een BKR registratie verbeterd de situatie van mensen vaak niet. Mensen raken in een financieel isolement en kunnen niet meer lenen, dat klinkt leuk. Maar hoe moeten ze hun schulden aflossen? En hoe moeten ze met geld leren omgaan? Daar helpt het BKR niet bij en ze monitoren het ook niet dus het is volstrekt onduidelijk of na die arbitraire termijn van 5 jaar mensen wel met hun geld om kunnen gaan en wat daar de reden van is.Dat instituut is er al lang: de rechter. En nee, 5 jaar is verre van absurd. De praktijk bewijst dat het verbeter- en leerproces van mensen met serieuze schulden gemiddeld jaren kost.
Je mist duidelijk het punt van de discussie. Het BKR is vanuit AVG-perspectief natúúrlijk verantwoordelijk voor de gegevens. Maar dat heeft niets te maken met de discussie, namelijk hoe de consumentenbescherming (feitelijk de vertaalslag van de zorgplicht van de financiële instellingen) van het BKR uitpakt. Je vermengt ten onrechte verschillende discussies, en dat maakt het niet bepaald zuiverder.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 22:31Ik heb uiteraard jouw bijdragen gelezen maar de uitspraak van de hoge raad waar jij naar refereert is niet dezelfde uitspraak als waarnaar wordt gerefereerd in de uitzending van Tros Radar. Bovendien wordt in de uitspraak waarnaar jij refereert wel degelijk gesteld dat consumenten zich kunnen beroepen op bepaalde privacy rechten en dat is dus enigszins strijdig met de reactie waarin ik jou citeerde waarin je in ieder geval suggereert dat het BKR niet verantwoordelijk is omdat het enkel registreert.
Nogmaals: je blijft hangen op het punt waar het hier helemaal niet over ging. Dat het BKR moet voldoen aan de AVG is evident.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 22:31Daarbij is de boete van de AP wel degelijk relevant, want dat gaat immers ook over privacy rechten, namelijk het recht op inzage. Het is dus hetzelfde onderwerp, namelijk of het BKR voldoet aan de AVG privacy rechten. Het probleem is daarbij dat het BKR dus nog steeds niet voldoet aan privacyrechten zoals het recht op inzage, rectificatie of het recht om bezwaar te maken terwijl ze hier als gegevensverwerker wel aan moeten voldoen.
Ja, áls. En zelfs als je gelijk hebt is dat relatief bezien een kleine groep mensen. Maar aangezien er van die 400.000 voglens jouw artikel slechts 13 bezwaren door de rechter daadwerkelijk zijn toegekend, valt het probleem nogal mee... Los daarvan: een dergelijke systeem heeft altijd nadeel, en soms ook onnodig nadeel. Dat is inherent aan een beschermingsmaatregel. Dat geeft ook niet, als er dan maar waarborgen zijn hoe die onnodig benadeelden ermee om kunnen gaan. En die zijn er gewoon.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 22:31Meneer Visser noemde in de uitzending wat cijfers, ik neem aan dat hij die niet uit zijn mouw schud. Daarnaast zijn er echt wel wat serieuze artikelen geschreven over dit probleem zoals bijvoorbeeld dit AD artikel. https://www.ad.nl/binnenland/aanvechten ... ~a06d4998/ Daarbij staan er volgens het BKR meer dan 400.000 mensen geregistreerd met een achterstand bij het BKR, dat is best een forse groep. Als er 2-3% van die groep onnodig nadeel vind van die registratie gaat dat al om vele duizenden mensen.
Die groep die jij hier noemt is niet bepaald groot, en dat kan je met simpele logica zelf ook bedenken. Vanaf het moment dat iemand dermate schulden heeft dat dat een BKR-registratie met zich meebrengt, kost dat vrijwel altijd eerst een hoop tijd om die financiële puinhoop weer op te lossen. Die schulden komen namelijk niet zomaar uit de lucht vallen. En áls men ze dan heeft opgelost, en vervolgens (zoals jij schrijft) "al jaren hun zaken op orde hebben", dan is die 5 jaar alweer voorbij of bijna voorbij.
Bron: tientallen jaren praktijkervaring. Ervaring die je zelf mist, want je vergelijkt nu termijnen met elkaar die niets met elkaar te maken hebben. Dat het járen kost om financiële ellende weg te werken, uit de put te komen en de boel weer op orde te brengen is een feit van algemene bekendheid, en ook vrij simpel zelf te bedenken. Want geloof me: de meeste negatieve BKR-registraties gaan écht niet over één vergeten telefoonnotaatje...PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 22:31Misschien is het handig om bronnen te vermelden bij dit soort uitspraken? 5 jaar is niet perse een gebruikelijke termijn bij schulden. Zo verjaren consumentenschulden na 2 jaar, eigenlijk raar dat een schuld zelf dus verjaard na 2 jaar maar de achterstand op die schuld pas na 5 jaar?
Nogal logisch - daar is het BKR ook niet voor. Dat verbeter- en leerproces ligt bij de wanbetalers zélf - die dat vrijwillig (middels hulpverlening) of gedwongen (middels WSNP) moeten doen. Vaak is er ook een budgetteringstraining voor nodig om de boel weer echt op de rit te krijgen.
Nogmaals: daar is het BKR ook niet voor. Jij vindt blijkbaar lenen om schulden af te lossen een wensbare oplossing. Nou, loop de diverse topics hier op het forum maar eens door, dan weet je hoe goed dat idee (niet) is... Gelukkig beschermt een BKR-registratie je daar in ieder geval deels tegen.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 22:31Mensen raken in een financieel isolement en kunnen niet meer lenen, dat klinkt leuk. Maar hoe moeten ze hun schulden aflossen? En hoe moeten ze met geld leren omgaan? Daar helpt het BKR niet bij en ze monitoren het ook niet dus het is volstrekt onduidelijk of na die arbitraire termijn van 5 jaar mensen wel met hun geld om kunnen gaan en wat daar de reden van is.
Voor mij geeft deze quote het beste aan waar het misgaat in de redenatie van PetervdB. Niemand wordt door BKR klemgezet. Het zijn eigen gedragingen die leiden tot een registratie die daar de oorzaak van zijn. Niet de registratie zelf. En daarna is het dan nog het oordeel van een bank om op basis van die registratie geen krediet te willen verstrekken. Dat is geen verplichting, maar een keuze (een begrijpelijke keuze vaak) van die bank.
Ik wil hier - wellicht ten overvloede - toch nog even aan toevoegen dat het 'probleem' er niet in zit dat afgeloste schulden nog 5 jaar zichtbaar blijven. Als er geen (geregistreerde) achterstanden zijn geweest ondervindt een consument daar gene enkel nadeel van en ook geen beperking van zijn 'leencapaciteit'. Dat speelt echt alleen bij klanten die wel met een achterstand te maken hebben gehad. En daar werkt dus het systeem prima doordat een rechter de proportionaliteit kan toetsen.PetervdB schreef: ↑05 apr 2023 17:45Het topic gaat over negatieve registraties maar de aflevering ging natuurlijk over registraties die niet proportioneel zijn en waarbij een rechter ook een aantal keer uitspraak heeft gedaan in het voordeel van de consument. Dat zijn dus wel degelijk onterechte registraties dan volgens de rechter.