Alleen als je bewust iemands woorden verdraait. Iets “niet willen zien” betekent totaal iets anders dan wat jij er hier van maakt.
Hoe dan ook is je uitleg én je conclusie onjuist.
Sorry, beginnende slijtage is prima. Ik heb alleen nog niet gehoord hoe Alfatrion wil dat verkopers dat checken en toch auto's onder de 1000 euro (zoals bij deze TS) kunnen blijven aanbieden.
Schijnbaar denken een hoop mensen dat, want de markt voor 'auto's' in die prijsklasse is aardig groot. Ik heb het al vaker gezegd: je moet er achter zien te komen wat er aan grote kosten aan zitten te komen, c.q. waarom de auto is ingeruild. En je moet je afvragen of je jaarkilometrage voldoende weinig is om de kosten van dat onderhoud over een langere periode uit te kunnen smeren. Een must is bijvoorbeeld controle van de distributieriem, de banden, koppeling, koppakking, en inderdaad het schakelen. Wat ik al eerder schreef: een auto die minder dan 1000 euro kost, heeft de vorige eigenaar niet meer dan 150 euro opgeleverd. Als de auto goed was, doe je hem voor dat geld niet weg.Nijogeth schreef: ↑09 aug 2023 04:20Want ieder normaal denkend persoon weet dat een auto van 850 euro met 200k op de teller binnenkort groot onderhoud gaat hebben. Als jij denkt voor 850 euro een auto te kopen die de komende jaren onderhoudsvrij is, dan kun je beter gaan kamperen bij Humptie Dumptie op de muur.
Ik snap dat je zo denkt, maar je kunt er beter iets anders naar kijken. Het gaat er in deze discussie niet zozeer om of iemand alles 100% kan uitsluiten, maar veel meer over de vraag voor wiens rekening het risico van "het onbekende" komt. En in beginsel is dat dus gewoon de verkoper. Dat betekent natuurlijk niet dat er ineens geen auto's meer verkocht gaan worden, of dat de veel duurder moeten worden, want in het leeuwendeel van de gevallen is er niets aan de hand.
3.4. Grief 1 is gericht tegen het oordeel van de kantonrechter dat de motor niet aan de overeenkomst voldoet en dus non-conform is. Appellant stelt zich op het standpunt dat geïntimeerde geleverd heeft gekregen wat hij mocht verwachten en dat dat niet was dat de motor probleemloos voor dagelijks gebruik geschikt zou zijn.
3.5. Het hof onderschrijft het oordeel van de kantonrechter en de gronden waarop dat berust en voegt daar het volgende aan toe. Geïntimeerde heeft een dertigjaar oude motor van appellant gekocht, een oldtimer. Vaststaat dat deze van meet af aan gebreken heeft vertoond. Geïntimeerde is diverse malen met de motor langs de weg komen te staan: twee keer meteen op 14 oktober 2021, de dag waarop geïntimeerde de motor bij appellant heeft opgehaald (zie 2.9), en verder op 13 november 2021 (zie 2.13) en op 14 december 2021 (zie 2.19). Tussendoor hebben zijn er werkzaamheden aan de motor verricht door [bedrijf 1] (zie 2.12) en [bedrijf 2] (zie 2.15) en die laatste keer is de ANWB langs geweest, die constateerde dat de accu niet laadde wanneer de motor liep (zie 2.19). Uiteindelijk is de motor onderzocht door [naam] van [bedrijf 3]. Die heeft geconstateerd dat er diverse reparaties moeten worden uitgevoerd en heeft de motor het eindoordeel ‘slecht’ gegeven (zie 2.20).
3.6. Anders dan appellant heeft betoogd, kan in zijn algemeenheid niet als juist worden aanvaard dat een koper van een oldtimer niet mag verwachten dat deze probleemloos geschikt is voor dagelijks gebruik. Integendeel, in de jurisprudentie is ten aanzien van tweedehands auto’s (en dit geldt ook voor tweedehands motoren) juist uitgemaakt dat wanneer het een verkoper bekend is dat de koper de auto wil gebruiken om daarmee aan het verkeer deel te nemen, als regel moet worden aangenomen dat de auto niet beantwoordt aan de overeenkomst, indien als gevolg van een eraan klevend gebrek dat niet op eenvoudige wijze kan worden ontdekt en hersteld, zodanig gebruik gevaar voor de verkeersveiligheid zou opleveren (HR 15 april 1994, ECLI:NL:HR: 1994:ZC1338).
Is dat niet het risico van auto's verkopen? Van een "nagekeken" auto mag je wel verwachten dat je langer als een maand kan rijden zonder grote problemen.Nijogeth schreef: ↑09 aug 2023 10:00Kan de regelgeving zijn, maar dat wil niet zeggen dat het logisch is dat iemand een auto koopt voor 850 euro en de verkoper er uiteindelijk voor 2000 euro aan moet gaan verbouwen, omdat een maand na aankoop door normale slijtage iets kapot is. Normale slijtage hoort er nooit onder te vallen.
TS doet vermoeden dat na de problemen met de versnellingsbak de auto weer reed. Dus in hoeverre dit een groot probleem was, of een onverwacht probleem behorende bij de leeftijd/kilometerstand/aanschafprijs, weet niemand van ons. Zo lang TS geen verdere uitleg geeft is het enkel gissen.Onkruid71 schreef: ↑09 aug 2023 10:30Is dat niet het risico van auto's verkopen? Van een "nagekeken" auto mag je wel verwachten dat je langer als een maand kan rijden zonder grote problemen.Nijogeth schreef: ↑09 aug 2023 10:00Kan de regelgeving zijn, maar dat wil niet zeggen dat het logisch is dat iemand een auto koopt voor 850 euro en de verkoper er uiteindelijk voor 2000 euro aan moet gaan verbouwen, omdat een maand na aankoop door normale slijtage iets kapot is. Normale slijtage hoort er nooit onder te vallen.
En we weten niet of de onderdelen die in de auto zitten, kunnen goed gezien de leeftijd van een oudere occasion al vervangen zijn in al die jaren.
Wat ik bedoel is, standaard wordt verwacht van een oude auto dat alles net zo oud is in de auto aan onderdelen.NeoDutchio schreef: ↑09 aug 2023 10:51TS doet vermoeden dat na de problemen met de versnellingsbak de auto weer reed. Dus in hoeverre dit een groot probleem was, of een onverwacht probleem behorende bij de leeftijd/kilometerstand/aanschafprijs, weet niemand van ons. Zo lang TS geen verdere uitleg geeft is het enkel gissen.Onkruid71 schreef: ↑09 aug 2023 10:30Is dat niet het risico van auto's verkopen? Van een "nagekeken" auto mag je wel verwachten dat je langer als een maand kan rijden zonder grote problemen.Nijogeth schreef: ↑09 aug 2023 10:00Kan de regelgeving zijn, maar dat wil niet zeggen dat het logisch is dat iemand een auto koopt voor 850 euro en de verkoper er uiteindelijk voor 2000 euro aan moet gaan verbouwen, omdat een maand na aankoop door normale slijtage iets kapot is. Normale slijtage hoort er nooit onder te vallen.
En we weten niet of de onderdelen die in de auto zitten, kunnen goed gezien de leeftijd van een oudere occasion al vervangen zijn in al die jaren.
Ik heb niet gehoord waarom dit allemaal een probleem is.
En weet ieder normaal denkend persoon dan dat een auto van 850 euro met 210k op de teller net groot onderhoud heeft gehad?
Het probleem met dit standpunt is dat de overeenkomst negeert wordt. Als een auto verkocht wordt als zijnde geschikt om daarmee deel te nemen aan het verkeer, dan moet die auto ook geschikt zijn om daarmee deel te nemen aan het verkeer. En niet alleen tijdens het moment van afleveren, maar ook enige tijd daarna. Als de auto voor dat doel ongeschikt is, dan moet deze niet als zodanig verkocht worden. Ingewikkelder dan dat is het niet.
Als je een oldtimer dagelijks wilt gebruiken dan heb je dus een semi-oldtimerverzekering nodig.NeoDutchio schreef: ↑09 aug 2023 10:19Een oldtimermotor voor dagelijks gebruik inzetten kan als deze niet als deze als oldtimer verzekerd is.
Een oldtimer is gewoon een hele oude auto. Er is geen wet die bepaald dat er niet dagelijks met een oldtimer gereden mag worden. Dat wordt niet anders doordat verzekeringsmaatschappijen hele goedkope verzekeringen in de markt hebben gezet, omdat met oldtimers vaak niet dagelijks wordt gereden.NeoDutchio schreef: ↑09 aug 2023 10:19Dus vreemd dat een rechter in deze afwijkt van wat normaal is. Een oldtimer die gebruikt word als oldtimer word bereden in eigen tijd en mag niet als eerste of enige voertuig gebruikt worden.
Wanneer er € 850,- voor een auto moet worden neergelegd dan is niet het kopen van een auto voor een appel en ei. Bij een appel en ei denk ik meer aan tientjes werk. Een dergelijke auto wordt echt niet verkocht als zijnde geschikt om daarmee te rijden op de weg.
Een auto van jezelf waarin vertrouwen is kan je heel goed met 210.000km op de klok groot onderhoud geven. Het is een afweging, ga je bv €1.500 investeren in een auto met een verkoopwaarde van minder dan €1.000,-? Als je daarna weer jarenlang probleemloos kan rijden is dat een goede investering. Als het een lapmiddel is en er komen meer gebreken aan die horen bij de leeftijd en kilometerstand, dan ruil je die auto in. En die auto komt bij een handelaar die nergens bij aangesloten is en de auto doorverkoopt zoals die binnen gekomen is.
Een auto van 850 euro wordt dikwijls verkocht als 'loop of sloop'.