Dat voordeel komt louter je zonnepanelen toe, je batterij draagt daar niets aan bij , zonder dynamisch contract.
Netbeheerder is wel blij met je.
Toch is het stroomverbruik sinds het plaatsen van de batterij nog verder afgenomen t.o.v. alleen de zonnepanelen. Meest representatieve maand is maart, daarin zie je het verbruik "zonder panelen" in '22, het verbruik "met panelen" in '23 en het verbruik "met panelen en batterij" in 24.
kiz schreef: ↑12 apr 2024 16:37
Sinds 2022 is het totale stroomverbruik afgenomen van jaarlijks 3025 kWh op de afrekening 03-2022 naar 301 kWh (na salderen, uiteraard) op de afrekening 03-2023 naar een teruglevering (na zelfverbruik en salderen) van 425 kWh op de afrekening 03-2024.
Effectief is mijn energierekening van € 216 per maand in 2022 gezakt naar € 158 in 2023 en € 159 nu.
Wij hebben stadsverwarming overigens, hetgeen voor € 179 in 2022 en € 170 in 2023 onderdeel uitmaakt(e) van de totale energierekening.
De stroomopbrengst "betaalt" nu als het ware de warmterekening.
Je maakt drie denkfouten:kiz schreef: ↑16 apr 2024 15:23Op de jaarafrekening maart 2023 kreeg ik zo'n € 1200 retour en werd mijn maandbedrag van € 216 verlaagd naar € 158.
Op die van maart 2024 kreeg ik nog € 200 retour en werd mijn maandbedrag van € 158 aangepast naar € 159.
Dat maandbedrag is inclusief € 170 per maand voor Stadsverwarming. Feitelijk krijg ik dus € 11 per maand terug op mijn stroomrekening.
Dus € 1200 (retour) in het 1e jaar, 12x (216-158=) € 696 (lager maandtarief) in het 2e jaar is samen € 1896, en aan het eind van dat 2e jaar kreeg ik nog eens € 200 retour is € 2196 voordeel.
Jammer dat dat artikel niet alle vragen beantwoordt en dat de onderbouwing van de antwoorden niet compleet is (en wellicht zelfs incorrect zijn):witte angora schreef: ↑19 apr 2024 08:30Intussen heeft de redactie als een soort Rijdende Rechter uitspraak gedaan:
https://radar.avrotros.nl/artikel/is-ee ... e=20240419
Grappig wel. Datzelfde Milieucentaal adviseert om een onverwarmde zolder na te isoleren. De kosten daarvan verdien je natuurlijk überhaupt nooit terug.witte angora schreef: ↑19 apr 2024 08:30Intussen heeft de redactie als een soort Rijdende Rechter uitspraak gedaan:
https://radar.avrotros.nl/artikel/is-ee ... e=20240419
Een tesla is natuurlijk ook een stuk voordeliger dan een losse accu. En iedereen heeft ook plek voor een eigen laadstation.Eerde schreef: ↑19 apr 2024 16:14Er zijn zoveel factoren die bepalen of een thuisbatterij rendabel is en te gebruiken voor het doel van de gebruiker, dat je echt een paar dagen moet zoeken om alle vragen & antwoorden op rij te krijgen.
Hier vond ik de meeste antwoorden: https://doe-duurzaam.nl/dossier/thuisbatterij/
Meestal vergeet men de afschrijving mee te nemen en enkel het ROI te benadrukken. En dat is belangrijk want de capaciteit neemt rap af na je break-even punt. Dan pas maak je winst.
Stel je verdient de investering terug neem €8000 & €1800/jr opbrengst dat is <5 jaar. Nu moet je nog even sparen voor de vervanger na 10 jaar, OK dan ben je na 10 jaar klaar on netto rendement te halen, maar... maar je capaciteit is niet 20kWu meer maar slechts 12kWu en dat levert minder op dan men had gehoopt.
Daarnaast zijn er aandachtspunten onbalans handelen, opslag voor eigen gebruik (NOM) en aantal dagen is je opslag van je eigen zonnepanelen (mits mogelijk) ? Een Tesla met 100kWh loopt stilstaand 1%/dag leeg, kijk daar heb je wat aan. Niet een batterij die 24 of 48 uur opslagtijd heeft.
Dan nog kan ik die Tesla niet 'vanaf m'n eigen dak' laden, zo lang ik geen kabel over de openbare stoep mag neerleggen.witte angora schreef: ↑21 apr 2024 18:35En met een Tesla kan je ook nog rijden. Die thuisaccu, daar kan je wieltjes onder zetten, maar dan kun je er nog steeds niks mee.
Hang je die kabel een meter of drie, vier, boven de stoep, en dan bij de Tesla recht naar beneden.kiz schreef: ↑21 apr 2024 18:53Dan nog kan ik die Tesla niet 'vanaf m'n eigen dak' laden, zo lang ik geen kabel over de openbare stoep mag neerleggen.witte angora schreef: ↑21 apr 2024 18:35En met een Tesla kan je ook nog rijden. Die thuisaccu, daar kan je wieltjes onder zetten, maar dan kun je er nog steeds niks mee.