Mompelt iets over “op de persoon of op de inhoud” en “practise versus preach”…Consumenneke schreef: ↑18 jan 2025 21:52Dan mopper je dus op iemand die het nooit ziet. Waarom een moppermuur maken van een klaagmuur?Papegaaiduiker schreef: ↑18 jan 2025 18:37Dat mag je vinden dat ik kattig reageer, maar meestal plempen ze hun beklag neer en komen nooit meer terug. Ik denk dat het forum door hen wordt beschouwd als klaagmuur: even razen en verdergaan met leven. Iets met een ezel en een steen.
Het grote dropshipperstopic!
Re: Het grote dropshipperstopic!
-
Consumenneke schreef: ↑18 jan 2025 21:52Dan mopper je dus op iemand die het nooit ziet. Waarom een moppermuur maken van een klaagmuur?Papegaaiduiker schreef: ↑18 jan 2025 18:37Dat mag je vinden dat ik kattig reageer, maar meestal plempen ze hun beklag neer en komen nooit meer terug. Ik denk dat het forum door hen wordt beschouwd als klaagmuur: even razen en verdergaan met leven. Iets met een ezel en een steen.
Geen zorgen Consumenneke, ik mopper niet. Ik heb al een aantal van dit soort dropshippers-topics geobserveerd met allemaal dezelfde volgorde van handelen:
1. Klant vindt op Google/Feestboek/andere socials een interessante advertentie.
2. Klant wordt verleid met korting en kijkt niet verder dan zijn/haar neus lang is op de website.
3. Klant bestelt het product en het wachten kan beginnen.
4. Klant wacht te lang op zijn/haar bestelde product en begint zich zorgen te maken.
5. Klant heeft eindelijk het pakket binnen, maar wat blijkt? Het product wijkt af van de advertentie en probeert contact op te nemen met het dropshippersbedrijf.
6. Klant komt erachter dat op een Chinese verkoopsite dat het product goedkoper blijkt te zijn dan wat er betaald is. Daarbij gaat de Klant achteraf kijken wat de reviews zijn van de betreffende dropshipper.
7. Dropshippersbedrijf reageert niet/geeft aan dat het pakket teruggestuurd kan worden naar China (let op de hoge retourkosten voor eigen rekening!)/geeft aan dat de klant het artikel mag houden en dat bij de volgende aankoop x% korting krijgt.
8. De Klant gaat niet akkoord en gaat dan pas op het forum klagen en mensen waarschuwen. Zelfs met reacties komt de Klant niet terug met antwoord.
Ik zou bij punt 1al kritisch zijn en bij punt 2 gelijk afkappen. Vooronderzoek naar een onbekende webshop zou al een hele hoop schelen. En misschien komt het hard over, maar ik heb geen medelijden met mensen die willens en wetens bij zo'n webshop bestellen, achteraf gaan kijken en op hoge poten op dit forum hun beklag gaan doen terwijl zij het toch echt zelf zijn die de bestelling heeft geplaatst en hun verantwoordelijkheid niet nemen.
NeoDutchio
vindt dit leuk
-
Dag Moneyman,Moneyman schreef: ↑18 jan 2025 22:04Mompelt iets over “op de persoon of op de inhoud” en “practise versus preach”…Consumenneke schreef: ↑18 jan 2025 21:52Dan mopper je dus op iemand die het nooit ziet. Waarom een moppermuur maken van een klaagmuur?Papegaaiduiker schreef: ↑18 jan 2025 18:37Dat mag je vinden dat ik kattig reageer, maar meestal plempen ze hun beklag neer en komen nooit meer terug. Ik denk dat het forum door hen wordt beschouwd als klaagmuur: even razen en verdergaan met leven. Iets met een ezel en een steen.
Zou jij je opmerking kunnen toelichten? Ik snap niet helemaal tegen wie dit nou gericht is.
Papegaaiduiker.
-
Is gericht tegen Consumenneke, de 'gewaardeerde' forumcollega die anderen keer op keer wijst op fouten die hij zelf exact zo maakt, maar dan tientallen malen vaker. Met name het spelen op de man in plaats van op de inhoud.Papegaaiduiker schreef: ↑18 jan 2025 22:34Dag Moneyman,Moneyman schreef: ↑18 jan 2025 22:04Mompelt iets over “op de persoon of op de inhoud” en “practise versus preach”…Consumenneke schreef: ↑18 jan 2025 21:52
Dan mopper je dus op iemand die het nooit ziet. Waarom een moppermuur maken van een klaagmuur?
Zou jij je opmerking kunnen toelichten? Ik snap niet helemaal tegen wie dit nou gericht is.
Papegaaiduiker.
-
Die corrigeert mij, tikkeltje obsessief.Papegaaiduiker schreef: ↑18 jan 2025 22:34Zou jij je opmerking kunnen toelichten? Ik snap niet helemaal tegen wie dit nou gericht is.
En dan zijn er nog wat mensen die mee-pesten. Je kent het wel van de lagere school. Heb je ook een paar top-bullies en meelopers die lager in de pikorde zitten. Alleen zijn dit ouden van dagen.
Ik ben het helemaal met je eens Papegaaiduiker. Ik zou niet snel iets kopen van een onbekende aanbieder op Instagram, Facebook of zelfs uit het Google Banner network. Toch zie je een aanhoudende stroom naïeve mensen die zich laten bedonderen, soms voor enorme bedragen. Zelf trap ik daar niet (meer) in, maar ik zie vrienden en bekenden wel het schip in gaan.
Ze zitten ook op Amazon en Bol.com trouwens.
J. Deltoer
en Lowieze
vinden dit leuk
Geen zorgen hoor, niet op jou, maar op degene die ik citeerdePapegaaiduiker schreef: ↑18 jan 2025 22:34Dag Moneyman,Moneyman schreef: ↑18 jan 2025 22:04Mompelt iets over “op de persoon of op de inhoud” en “practise versus preach”…Consumenneke schreef: ↑18 jan 2025 21:52
Dan mopper je dus op iemand die het nooit ziet. Waarom een moppermuur maken van een klaagmuur?
Papegaaiduiker.
-
Nou maar weer op-topic jongens?
-
@Consumenneke
Dat verhaal was mij inderdaad bekend. Ik heb zo'n naïeve buurvrouw gehad, die mij om hulp vroeg omdat haar pakket nog niet binnen was. Ze had orthopedische sandalen op zo'n dropshipperssite gevonden, ik heb haar een foto van dezelfde sandalen op AE getoond: 35 tegen 5 euro, tel uit je winst zou ik zeggen.
En dan zijn er ook nog een groep "onverantwoordelijke" consumenten die durven te schreeuwen dat ze opgelicht zijn door de dropshipper. Ik heb vaak om deze schreeuwers gelachen, zeker omdat ze een onjuiste sterke beschuldiging doen van oplichting naar dat betreffende bedrijf: dropshipper heeft geleverd waarvoor de klant heeft betaald. Volgens artikel 326 van het WvS is oplichting pas een feit als een koopovereenkomst wordt gesloten waarin de verkopende partij bewust de kopende partij verkeerd heeft voorgelicht/misleid voor het eigen gewin. Dit is gewoon handel: klant betaalt, bedrijf levert. Dat de klant andere verwachtingen van het product, is niet in zijn geheel aan het bedrijf te wijten, omdat voor de klant ook een onderzoeksplicht geldt.
Dat verhaal was mij inderdaad bekend. Ik heb zo'n naïeve buurvrouw gehad, die mij om hulp vroeg omdat haar pakket nog niet binnen was. Ze had orthopedische sandalen op zo'n dropshipperssite gevonden, ik heb haar een foto van dezelfde sandalen op AE getoond: 35 tegen 5 euro, tel uit je winst zou ik zeggen.
En dan zijn er ook nog een groep "onverantwoordelijke" consumenten die durven te schreeuwen dat ze opgelicht zijn door de dropshipper. Ik heb vaak om deze schreeuwers gelachen, zeker omdat ze een onjuiste sterke beschuldiging doen van oplichting naar dat betreffende bedrijf: dropshipper heeft geleverd waarvoor de klant heeft betaald. Volgens artikel 326 van het WvS is oplichting pas een feit als een koopovereenkomst wordt gesloten waarin de verkopende partij bewust de kopende partij verkeerd heeft voorgelicht/misleid voor het eigen gewin. Dit is gewoon handel: klant betaalt, bedrijf levert. Dat de klant andere verwachtingen van het product, is niet in zijn geheel aan het bedrijf te wijten, omdat voor de klant ook een onderzoeksplicht geldt.
-
Het woord oplichting is waarschijnlijk te zwaar aangezet, maar dwaling en bedrog zijn vaak wel van toepassing. Je kan zeggen dat er sprake is van aanbod en aanvaarding, maar menig dropshipper houdt zich niet aan de regels die gelden in Nederland/Europa en verzwijgt belangrijke info.
Overigens associeert ook de Telegraaf dropshippers met oplichting.
Overigens associeert ook de Telegraaf dropshippers met oplichting.
Heb een paar maanden geleden met een collega een proef gedaan . Zij zag op Facebook een prachtige aanbieding.
Ik liet
haar zien dat dit op AliExpress goedkoper kon. Volgens haar was dit niet hetzelfde en moest ze er dan langer op wachten.
Allebei dezelfde dag besteld, zij op Facebook, ik op Ali.
Dat van mij kwam een dag eerder binnen, zelfde verpakking, zelfde afzender, alleen ik voor 5 euro zij 25 euro.
Ze heeft het product van mij als troost gekregen.
Ging om een ketting
Ik liet
haar zien dat dit op AliExpress goedkoper kon. Volgens haar was dit niet hetzelfde en moest ze er dan langer op wachten.
Allebei dezelfde dag besteld, zij op Facebook, ik op Ali.
Dat van mij kwam een dag eerder binnen, zelfde verpakking, zelfde afzender, alleen ik voor 5 euro zij 25 euro.
Ze heeft het product van mij als troost gekregen.
Ging om een ketting
Jablan
, Papegaaiduiker
, Erthanax
en Consumenneke
vinden dit leuk
-
Moest ineens aan een familielid denken. Ooit een dure bank gekocht. Ik zeg: 'volgens mij is dat exact dezelfde als bij Leen Bakker, maar ben je nu een stuk meer kwijt'. 'Nee hoor, dit is niet dezelfde'. Binnen een jaar door de rugleuning heen...
Nevyn
en Papegaaiduiker
vinden dit leuk
De meeste dropshippers veranderen tijdens hun carrière van dropshipper naar oplichter. Alleen geld ontvangen en niets bestellen en laten bezorgen brengt meer geld op.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
@Nevyn @Witte Angora
Je zou kunnen zeggen dat koppigheid ook zo zijn prijs heeft t.o.v. gezonde achterdocht.
Je zou kunnen zeggen dat koppigheid ook zo zijn prijs heeft t.o.v. gezonde achterdocht.
Nevyn
en witte angora
vinden dit leuk
-
Zeker als je je beseft dat deze vorm van misdaad vaak loont, justitie vindt het niet nodig om erachteraan te gaan. En dan maar raar opkijken als men eigen rechter gaat spelen.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Eerlijk gezegd zat ik er vanmorgen in een andere context over na te denken. Dit in verband met een gedachte die ik vanochtend onder de aandacht kreeg. Komt er op neer: 'luister eerst voor je praat, denk eerst na voor je wat zegt, en vraag je af of het waar is, opbouwend enzovoorts'. Opvallend dat veel mensen niet echt nadenken, maar eerst doen, en als ze nadenken, dat ze niet goed nadenken. En door dat laatste krijg je echt heel rare uitspraken en conclusies. Waaronder inderdaad ongezonde achterdocht en wereldvreemde conclusies en uitspraken. Maar zeg er maar niks van, want dan ben jij de goddeloze... stel je voor dat ze eens moeten toegeven dat ze er wel eens naast zouden kunnen zitten...Papegaaiduiker schreef: ↑19 jan 2025 08:56@Nevyn @Witte Angora
Dus eigenlijk is het in dit land niet eens zo heel vreemd dat dropshippers zoveel 'succes' kunnen boeken. Klanten die eerst doen, en pas nadenken als ze met de gevolgen worden geconfronteerd, dat is hét recept voor een winstgevende toko.
Papegaaiduiker
vindt dit leuk
Het zullen waarschijnlijk steeds weer nieuwe slachtoffers zijn. Ik ga er tenminste van uit dat de slachtoffers die hier en bij de buren een topic geopend hebben daarna nergens meer intrappen.
Nergens meer intrappen zal niet waar zijn. Er zijn ook mensen die dingen bestellen bij dropshippers die gewoon tevreden zijn met hun spullen. Als ik het zo lees in de media wordt er heel veel bij dropshippers besteld en lang niet iedereen klaagt daarover.
Ik heb het over de slachtoffers. Die klagen hier wel. Ook van de dropshippers die alleen nog maar geld incasseren en daarna snel verdwijnen. Dat zijn dus geen dropshippers meer maar gewoon oplichters. Dat is ook veel gemakkelijker en veel lonender. Je hoeft niks te bestellen, geen geld uitgeven, contact mogelijkheden uitschakelen en verdwijnen als de grond te heet onder de voeten wordt.
-
Dat is wel vaak met mensen zo, men is bang om de waarheid onder ogen te zien, vluchten ervoor weg of geven anderen de schuld en proberen hun eigen fouten goed te praten. In de familie ken ik er twee. Ik durf te zeggen dat ik ook een tijd zo ben geweest en soms ook zo ben (eerst doen, dan denken, foei!) . Maar ik heb geleerd om verantwoordelijkheid te nemen als je iets fout hebt gedaan, ik steek dat niet onder stoelen of banken (hoewel mijn voormalige manager vindt dat ik mijzelf moet beschermen voor het openbaren van fouten, gezien anderen verkeerde conclusies eraan verbinden). Zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen, scheelt weer een hoop gekrenkte ego's.witte angora schreef: ↑19 jan 2025 09:20Eerlijk gezegd zat ik er vanmorgen in een andere context over na te denken. Dit in verband met een gedachte die ik vanochtend onder de aandacht kreeg. Komt er op neer: 'luister eerst voor je praat, denk eerst na voor je wat zegt, en vraag je af of het waar is, opbouwend enzovoorts'. Opvallend dat veel mensen niet echt nadenken, maar eerst doen, en als ze nadenken, dat ze niet goed nadenken. En door dat laatste krijg je echt heel rare uitspraken en conclusies. Waaronder inderdaad ongezonde achterdocht en wereldvreemde conclusies en uitspraken. Maar zeg er maar niks van, want dan ben jij de goddeloze... stel je voor dat ze eens moeten toegeven dat ze er wel eens naast zouden kunnen zitten...Papegaaiduiker schreef: ↑19 jan 2025 08:56@Nevyn @Witte Angora
Dus eigenlijk is het in dit land niet eens zo heel vreemd dat dropshippers zoveel 'succes' kunnen boeken. Klanten die eerst doen, en pas nadenken als ze met de gevolgen worden geconfronteerd, dat is hét recept voor een winstgevende toko.
Moneyman
en witte angora
vinden dit leuk
Het zal niet alleen in dit land zijn, maar wellicht wel wat meer omdat consumenten hier van de wieg tot het graf behoorlijk beschermd worden. Voor "normale" transacties hoef je in Nederland eigenlijk helemaal niet na te denken. Je bent toch beschermd. Totdat er natuurlijk bedrijfjes komen die het niet zo nauw nemen met de regels of gewoon vanuit een ver buitenland doen alsof het een Nederlands bedrijf is (oppervlakkig dan, want als je even doorklikt op die sites kan je het gewoon zien).witte angora schreef: ↑19 jan 2025 09:20Eerlijk gezegd zat ik er vanmorgen in een andere context over na te denken. Dit in verband met een gedachte die ik vanochtend onder de aandacht kreeg. Komt er op neer: 'luister eerst voor je praat, denk eerst na voor je wat zegt, en vraag je af of het waar is, opbouwend enzovoorts'. Opvallend dat veel mensen niet echt nadenken, maar eerst doen, en als ze nadenken, dat ze niet goed nadenken. En door dat laatste krijg je echt heel rare uitspraken en conclusies. Waaronder inderdaad ongezonde achterdocht en wereldvreemde conclusies en uitspraken. Maar zeg er maar niks van, want dan ben jij de goddeloze... stel je voor dat ze eens moeten toegeven dat ze er wel eens naast zouden kunnen zitten...Papegaaiduiker schreef: ↑19 jan 2025 08:56@Nevyn @Witte Angora